הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיז
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיז
[מוזיקה] ב 14 דף קיז השו מתח בסיעת דשמיה במשנה שבסוף הדף הקודם כתוב בתר בפרשת פיחוס בנו צלוח התלוננו לפני מושה אבם צלופחד מת במדבור ומה יהיה עם החלק שלו בארץ ישראל ושם ניתנה כל פרשס נלו שלמדנו עד כאן אז המשנה מביאה כעת את החלקים שלו בארץ ישראל וזה כהמשך אומר הרשם למשנה לאל שכל יצר של בן קודם לאחים זאת אומרת שבת הבן נוכלת במקום הבן אז כאן רואים זאת שבנו צלופחד נתנו חלק אביהם בנכס חיפר סבם במקום צלופחד אבין יחד עם הדודים שלהם אומרת המשנה בנוס צלופחד נוטלו ג חלוקים בנחל שבארץ ישראל כמו שמוך בפסוקים שגמור אבי מה שלושת החלקים החלק הראשון זה חילק אבין צלופחד שויו אם יצאי מצרים כמו שגמור אומר מיד בתחילה יש מוקס איך נתחלקה האץ במשנתנו סוברת ש התחלקה ליוצא מצרים אז כמובן שהם עצמם לא נכנסו לארץ אלא כביכול הם קיבלו והם הורישו זאת לבא הארץ רשבם נותן דוגמה שם הדוגמה הזו מפרש לאלון גם ראובן ושמן יצאו ממצרים הם שניהם מיסו במדבור לראובן היו עשבונים שנכנסו לארץ ישראל לשמן היה בן יחיד אז לפי דעת משנתנו ראובן ושמן כל אחד קיבל חלק אחד אז בני היחיד של שימן הוא נתל חלק באותו גודל שעשרת בני רוב נטלו כולם ביחד מה שיקל מדומה לורץ סחל קורץ אז עשור בני רובן כל אחד נתל חלק ושמן בנו היחי נתל חלק אחד כמו אחד מחלק ערת בני רוב צלופחד יצא ממצרים כשהוא היה למעלה מגיל 20 ולכן אפילו שהוא מיז במדבור אז הוא זכה בחדק בורץ וכמן שלא היו לו בנים אז התירה אמרה שכשאין בנים ועברתם מנחוס לביטוי מה שאין כן לפי השיטה שנראה בגימור שלבו אורץ סחל קורץ ולא ליצ מצרים אופרוד הרי לא נכנס ורץ וגם בנותיו לא קיבלו מחמת עצמם כ לזכור מסח קורץ החלק השני וחלקו של אביהם צלו חוד עם אחוב בניסי חיפר הסבא חיפר הוא גם יצא ממצרים אחרי גיל 20 וכיוון שהמשנה סוברת של יצ מצרים סכל קורץ אז בניו שהם היו מייצ מצרים אז חוץ מחלק עצמם הם נתנו גם את חלק אביהם של חיפר זה התחלק בין כל הבנים ואחד מהבנים היה צלוב חוד והוא כבר מת אז בנו עומדות במקומו כמו שראיינו שבת הבן היא עומדת במקום הבן לרשת עם האחים כמו שראינו במשנה לאל כל הקודם בנח צקמן אז היו לחיפה כמה בנים אז הבנים התחלקו כולל צלוף חוד וחלקו של צלוף חוד עבר לבנותיו והחלק השלישי ושהו יומי צלוף חוד בחר נוטל שני חלוקים חיפר היו לו כמה בנים וצלו היה הבחור אז הבכור נוטל פי שניים ממילא בנותיו של צלו חות שעומדות במקומו נתנו שתי חלקים בנכסי חיפר למיס הרשב מציין כמו שנראה בגימורי שהכלל הוא שבחור נו נוטל ברווי כ במחזק דהיינו כשחיפה מת ההוא צריך להוריש לצלוף חוד בכורו פי שניים הוא מוריש לו פי שניים רק במה שמוחזק בידו במה שבא אחר כך בזה הוא לא מוריש לו פי שניים לכאורה נחס רצ ישראל בא רק אחר כך נכנסו לורץ אז איך יש פי שניים אלא הגמור תאמר שרצ ישראל מוזק אס ליצ מצרים וכאילו שהחזיק חיפה בחלקו ממילא כשהוא מת אז סלוב חוד קיבל שני חלוקים ואפילו שצלו חוד מת לפני חיפר בכל זאת בנותיו עומדות במקומו ליטול פי שניים כמו שהרשע מאריך כאן במקורות גמורת דורשת מהפסוק והעברתו זו חלק פירו רים שצלו חוד היה בכור מז שכתוב בדבר היוש שיני צלוב חוד זה לא שיני לאחים אלא בדורות כ מדברים שם על גילו אבי חיפר א יש גילו חיפר והדור אחר כך זה צלופחד אבל באמת הוא היה בכור אז אלו שלושת החלקים שני חלקי חוו דנו חור ותל שני חלקים מניס חיפר וחלק צלפחד עצמו לרשב מציין שנראה בגימור שהם נטלו ארבע חלקים כמו שמאוחר בפסוקים שם כי חיפר היה עוד בן שנפטר חוץ מצלו שנפטר במדבור היה לו עוד בן שנפטר במדבור והוא לא הניח אחריו זרע בכלל אז חלקו התחלק בין אחו והוא היה מיועץ מצרים אז הוא הריש לאחו ואחד מאחו זה צלוף חוד ו שבנותיו עומדות במקומו אז הם גם קיבלו חלק למה לא פרטה זאת המשנה כן בזה חידוש שלושת החלקים שהמשנה פרטה לנו יש לנו כאן שלוש חידושים חידוש ראשון של ייצא מצרים נסחר על קורץ ולא לבו אורץ הקופונים גם ליצ מצרים חידוש שני שבת הבן היא עומדת במקום מביע לרשת כמו בן ביחד עם האחים וחידוש שלישי חלק כרץ ישראל מזקי ליצ מצרים שן כמה שהם נטלו במקום אביהם יחד עם דודיה במה שהאח הוריש האח שמת במדבור זה אותו חידוש שבת הבן במקום הבן אין בזה חידוש חדש אומרת הגמור כמו שפתחנו במשנה תנ במשנתנו כמ דמר צ מצ לורץ כלומר מסביר הרשב לבאי הארץ כמובן תחל קרץ כפי חשבון שיוצא מצרים שם נטלו זאת בתרו שסים כאילו כל מי שיצא ממצרים קיבל חלק ויזות לבניו דניה בברי שלוש שיטות במשנתנו מתאימה עם שניים מתוך שלושת השיטות שיטה ראשונה רבי ישמר ליצ מצרים נסח לכור שנ כתוב בפרש פיחוס באלה שנכנסו ל ספרו אותם במו כתוב ש בהלה במניין הזה יש מקודש רן לא היה במניין הזה מצ מצרים שם כתוב לשמו מתוס אבוס מולו שם נחלו לפי אלה שנמנו בציס מצרים כך הם נחלו אלה שעומדים כאן הם קמו תחתיהם לרשת אותם הגמור בסוף הסוגיה תר איך מוחר שהכונה צ מצרים אלו מה אני מק מה שכתוב שם לא אלה תכול קורץ בנח לו הרשבי לפני זה כתוב אלה פקוד בני ישראל 6 7ו שספרו אותם במו בפני הכניסה לארץ אחר כך כתוב וידע השם אל מויש למו לא אילה ולקור זאת אומרת לבאי הארץ התחלקה זה בא לומר עניין אחר לא אילה כילה כמו אלה שספרו כם במוו ת מי ספרו רק מבן 20 ילך כרגע מה שאמרנו שכל אחד מבור קיבל ירושה מיצ מצרים זה רק כאלה שהיו בני 20 ביצ מצרים לאיצי תפודים ת דהיינו צעירים מבן 20 שיצאו ממצרים פחות בן 20 הם לא נתנו חלק בארץ לא הם ולא בניהם מכוחם אז מי שנכנס לארץ ולא היה לו אבא שיצא ממצרים אחרי גיל 20 אלא פחות מ-20 אז הם נטלו בזכות מורי שהם דהיינו אם הסבא גם הוא יצא ממצרים אם לא היה לו שום הוריש למשל שלא היה להם אבא התום שיצא פחות מגיל 20 ממצרים והוא מגיע לורץ ואין לו חלק הוא או בניו גם לא היה לו דוד או אח שמת במדבר אלה לא נטלו חלק בארץ הרשב מציין שבספרי יש לימוד אחר מלא אלה שדווקא לכשרים וקדושים תחלק הארץ ולא לרשעים לא הם ולא לבניהם כמו שנראה ללון בברייס מרגלים סלו ענינים שיטה שנייה רבנס נומו לבו אורץ סחל קורץ ולא מצרים למשל בדוגמה שדיברנו ראובן ושמן שיצאו ממצרים והולידו בנים במדבור ראובן הוליד רה בנים שמן הוליד בן אחד אם הינו הולכים אחרי יוצא מצרים כמו רבי ישיה אז היה נוטל בן היחיד של שמעון אותו גודל של עשרת החלקים של ראובן אבל לפי רבי ינוסן העשרה נוטלים ערה חלקים והאחד בנו ששותל חלק אחד שנאמר לא כו קורצ בחלו לאלה שספרו כם במו אלו מקים לשמו מטוס מחלו שמשמע שהחלוקה הא לפי וצ מצרים משו נחלו זו מכל נחל שבלו מכל ירושה שכל נחו שבולם חין יורשין מיסים האדם מת ויורשים אותו וכאן כביכול לא ממש אלא זה נראה כך מיסים יורשים חיים דהיינו בדוגמה שנתנו בני ראובן ושמעון נכנסו לארץ בני ראובן נטלו 10ה חלקים כל אחד חלק בן בני היחיד של שמעון נתל חלק אחד יש לנו כאן 11 חלקים 11 חלקים האלו הם שלוחים הבנים של רובן והבן של שימן הם שלוחים של ראובן ושמן אם היו בני 20 כמובן אלה רובן ושמן ואז הם מחזירים את 11 החלקים לאביהם לרובן ולשמן והם מחלקים זה לחצי חצי ממילא נמצא שבניו של רובן נתלו ח וחצי חלקים ובנו של שמן נטל חמ וחצי חלקים וכך שני הפסוקים נכונים לאלה תכו קורץ שכל אחד מבו ורץ נתל חלק אחד לשמו מת ססום איך נחלק את זה ביניהם זה התחלק לפי יצ מצרים אומר רבי אמש לחומש למדד מהחלוקה לפי רבי נסן לשני חין קונים שמקבלים תרומה שיו ביר אכס והם עשו הסכם ביניהם שמתחלקים ביניהם בכל התרומות שניתנים להם בש ושווה לאך עוד מהכהנים יש לו בן אחד ואך עוד יש לו שני בונים הם שולחים אותם לגורן לשדה שמחלקים את התרומה כל מי שמגיע נותנים לו חלק אחד והלכו לגרן זה שיש לו בן אחוד הבן הזה נוות חלק אחוד וזה שיש לו שני בונים ותל שני חלוקים כל בן קיבל חלק יש להם כעת שלוש חלקים הוא מחזיר את שלושת החלקים אצל אבין חוזרים וחולקים בשוב כל אחד חלק וחצי שיטה השלישית רב שזמר לא אילו ולא ליצ מצרים לבץ נסל קורץ ולא באופן של חזור כמו שרבי נס אומר כדי לקיים שני מקרו סללו לקיים את שתי הפסוקים שתיהם באמת קיבלו חלק בארץ גם לאלה וגם מה שכתוב לשמו סמסום אומר רשבם במשנתנו מתאימה גם כשיטת גם לשיטתו בנוס נתנו שלושה חלקים כי גם ליצ מצרים זחל קורץ ולכן הגמור פתחה כמנ דומר צא מצרים סכל כל אורץ ולא אמרנו תנן מניסן רבי ישי כי מניסן זה גם כרב ש בן לוזו רק לא כרבי נסן או קיצ מסביר רב ש בן לוזו הויו מיצ מצרים ולא מבוי אורץ למשל ראובן שיצא ממצרים מגיל 20 או יותר והוליד בנים במדבור ומת במדבור בניו כשנכנסו לארץ הם היו פוטים בני 20 אז אין להם זכות מעצמם כי הם לא בני 20 נויטל חלקום יוצא מצרים דהיינו בני ראובן נוטלים חלק אחד בשביל ראובן אביהם שהיה מיוצא מצרים בגיל 20 או יו מבו י אורץ ולא מיוצא מצרים משל שתי דוגמאות נותן הרש בם ראובן אוליד בנים במצרים ומת במצרים הוא לא היה יוצא ממצרים והבנים כשיצאו ממצרים היו חוטים בני 20 אז הם שוב לא היו מיוצא ממצרים או שרובי יצא ממצרים פחות מגיל 20 והוליד בנים במדבור ומרוב וכעת הבנים נכנסים לארץ בני 20 אז נויטל כל אחד מהבנים חלקו עם בו ורץ אם הם 10ה 10ה חלקים אם היה מכאן ומכאן מבו אורץ ויצא מצרים נוטל חלקו מכאן ומכאן אז הרשבא מתחיל שלא ייתכן שמדובר באותו אדם כר אם הוא יצא ממצרים אחרי גיל 20 כבר מת במדבור אלא הכוונה כך ראובן שהיה בן 20 שצא ממצרים והוליד בנים במדב ומת והבנים כבר היו בני 20 בכניסתם לארץ אז הם נותנים חלק בשביל עצמם שהם באי הארץ וגם כל האחים יחד נטלים עוד חלק בשביל אביהם ראובן שם ייצא מצרים מביא רשבם שיש מפרשים שמדובר כן באותו אדם ואייך ייתכן שהוא גם יצא ממצרים וגם נכנס לארץ כ הוא היה למעלה מגיל 60 ביציאתו ממצרים ונראה לאלון שלא נגזרו גזרו למות במדבר על אלה שהיו יתרים בני ש0 ממילא הוא הייה בן בן 60 יצא ממצרים הוא היה בן 100 כשנכנס לארץ הוא קיבל שני חלקים אבל הרשם אומר שזה לא יתכן כרי כתוב לא אלה תחולק אורץ הבני יצא מצרים כ כתוב אלה שסופרים כאן ולא היה שם במספר אלה שספרו במספר הראשוני אז מבחינת בוי אורץ הוא לא אמור לקבל אבל למיס רשבם אומר שבית סף תמוך כן כמה יש מפורשים אלו כי כאן שכתוב שם כתוב המשך וכנו רב שימן אומר לשיטתו ישע וכלב לו שלושה חלקים בנחל שהיו מיצ מצרים ומן העומדים באר סמווב ונטלו חלקום שמרגל כמו שמיד נראה אזמה יש לנו כאן שתי אופנים שמכאן ומכאן חלק מכאן ומכאן או האופן הראשון שאביהם היה מצ מצרים והם מורץ נותנים חלק אביהם וחלקם או אותו אדם עצמו נטל שתי חלקים מסיים את הבריה וזה מתאים אומר הרשם החלק הראשון הקונים של הסיום כהמשך שד ז אפשר לומר שהוא אמרז כסו שיצ מצרים ל קורץ וגם מתאים ם דס נקמה זה לא מתאים דס רבס מרגלים ישה וכל לבנות לו חלקום המרגלים הם מתו במדבר אבל הם היו מצ מצרים אז בין לפי תקמה בין לפי בן לזו בניהם אמורים לקבל את חלקם לא ישוע וקוב שהם היו שני המרגלים שלא חטו יחד עם כל המרגלים הם נטלו את חלקם כמ שגמור תדרוש להלן חוו מן הנושם שחיו בחלקם לא נינים בדס קוייח הגמור תפרש הכוונה 250 מתלוננים שהם היו בדס קירח אלה מקריבי הקטיר לא ויול הם חלק בארץ הם היו מייצא מצרים אבל בניהם לא נטלו את חלקם אלא כאילו שהם אינם וכל השבטים תחלקו בחלקם כאילו התחלקה ליוצאי מצרים בלי המתלוננים וכל אחד התרבה קצת חלקו ומביא הרש בם שזה נלמד מהפסוק שאבנו סלופ חוד אומרים למשה רבינו ובינו מזב והוא ו בדו מי זה אלו מרגלים הנוודים על השם אלו מסלונים הדס קוח כשמו לא מגור שובינו כיוון שהוא היה לא ממרגלים ולא מסלונים ולא מדס קוך אז למה הוא לא יקבל זאת אומרת שאלה באמת לא קיבלו אומרת כת הבריה הבונים של המרגלים המסוננים הם באו לורץ ולא יכלו ליטול בשביל אביהם נוטלו בזוס אבי אביהם ובכוס אבי ם אם אבי אבם אבי המרגלים גם היה יצ מצרים אחרי גיל 20 אז הוא הוריש להם אבל חלק אביהם הם לא קיבלו כי אותו חלק ניתן לישה וכלן מרגלים וש מסלו כל השבטים וגם בזוס אבי הסם אם אבי אמותיהם יצא ממצרים אחרי גיל 20 ול אמותיהם לא היו אחים שירשו אותם אז מי ירש הם שם בני הבת והגימור תעמיד אומר הרשם שהסעיף הזו מתאימה גם לפי רב ינוס [מוזיקה] ר מס לכל שלושת השיטות מי אומר כוונה ל הכם השם כר הס בכנ ם יך מתר נו שלושת השיטות ד ק [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה