הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיב
[מוזיקה] ב 14 דף קי בז השום מתחיל בסיעת דשמיה סוף הדף הקודם אמצע השורה השנייה של השורות הרחבות והי תנה למדנו בשיעור הקודם את המקור לירוש בעל את אשתו בביה הגמורה מקור נוסף והי תנה רבי שמואל התנה השני בברייס שלפנינו מיס לו וכה הוא מביא זאת מכאן יש לו מקור אחר לזה שבעל יורשת תניה כתוב הפסוק ויורש אוסו בסוף פרש נלוס מלמד שהבעל יסוד בקיו זה בעצם אותה דרשה של התנ של היסה הקודמת שהוא לומד מונסו שזו אשו רק הבקי נוקט את סוף הפסוק וי שוסו כי זה הרי המקור לפרש את אסתיר לא כפשוטו שאישה יורשת את בעלה אלא שהבעל ורש את אשתו כמו שלמדנו בסוף השיעור הקודם רבי שמואל המר זו השיטה המחודשת כאן אינו צורך לא צריך לדרשה זו הרשב מסביר הוא לא סובר שגוי רעינו מספים ודורשים כמו שראינו כדי לפרש שהוא יורש את אשתו והוא מעמיד את אונסת מסחוס שרוי הכוונה לאבא כמו שלמדנו בתחילת הפרק אז מה המקור לירושת הבעל הרימ התר הזירה כמו שכבר הזכרנו לאל בכל בס רשס נחלו ממטוס בני ישראל לאחד במשפח גוי לאחד משפח מה תביאי לאשו בסוב הבעל בד בו דהיינו מה התר מקפידה התרה מקפידה שלא תהיה השבת נחלט למטה על ידי מי על ידי הבעל שיורש את אשתו זה מה שהתיר מורה לנו כאן שהבעל יורש את אשתו ולכן התיר אומרת שתקפיד להתחתן עם אדם מותו שבט של אביה דהיינו הרשם נותן דו אם תנסה אישה מבנות שבט רובם לאחד משבת שימן והיא בס ישס נחלו דהיינו אין לאחים אז היא יורשת את אביה לכ שתמות ירשנו בלו ונמס נחל שבת רוב שרשה מאביה וסו לשבת שימן בעלה לכן התרה אומרת שלא תתנסה בת יורשת אלא לאוד משפח סמה וביו הגמור תקשה לאלון מי אומר אולי הבן יורש וזה הבעייה הבן הוא גם משב שמעון כאביו משב שמעון אז נראה בגימורי ומ ממשיך רבי שמואל ואומר עוד פסוק וגמור תר למה הוא צריך להביא חמישה פסוקים נראה ו ינח לבני ישראל ממטה למטה איך זה יקרה על ידי ירושת הבל ומר ולא ינח ממט למט אחר אם היא תתחתן עם אדם משבט אחר אז רואים כאן שלוש פסוקים על אסו ס הבעל זאת אומרת שהבעל יורש ו כתוב עוד פסוק לוזו בן אר מס ויגבר בגב פחוס בנוי בגיס פחוס זאת אומרת שזה לא היה קרקע של אלזו רק של פחוס כי מנין לפחוס שו לוזו איך הייתה לו קרקה שלא ירש אותה מאביב אז הגמור הקש לאלון הוא קנה את הקרקע הקפו נראה לאלון אלו מלמד שנוסו פחוס אישו ומיסו ויורשו אז רואים שבעל יורש את אשתו ו פסוק חמישי כתוב הגוב אולי דסר ויי בארץ הילוד ויהי לוי זה ליי לא לגוב אומר הרשב שתי סיבות קודם כל כתוב לפני זה ותלד לא י גוב אז אם זה היה שייך לגוב היה צריך שם להיות כתוב ויהי לוי אם זה כתוב רק אחרי אולי דסר אז ולוי עולה על י וגם כתוב אחר כך שקראו להם חוס יר זאת אומרת שקראו להם על שם י כ הם היו שייכים ליר ולא לגוב כימני לגוב מלמד שנו ר אישו ומיסו וישו ממ הוא קיבל את אשוש אורים בארץ הילוד כמובן שגם על זה נראה בגימור לאלון אולי הוא קנה את זה עד כאן הבריה אז קודם כל מברר את הגמור מומו למה רבי שמול צריך חמישה פסוקים מסבירה הגמורה הפסוק הראשון וכל בס יורש ס נחלו וכולי וכי תימה כמו שהזכרנו בסבס הבן קוקו פת קרו אבל בע לא יוריס הבעל לא יורש את אשתו למה התרה מקפידה שהיא תתחתן עח ממשפחת שמטוב ו כי בנה רשותה ואז מה יקרה היא קיבלה נחלה משבט רוב של אביה היא תתחתן עם בעל משיב שימעון היא תמות לא בעלה הרש אותה אלא בנה ובנה הו משיבת שימעון לכן תושמע עוד פסוק ולא סיס נחלו לבני ישראל ממטה למטה למה צריך עוד פסוק אלא למד אותי לסיב סב שהבעל גם הוא יגרום להשבת נחלה כ הבעל יורש לא רק הבן כי תמה שני הפסוקים מדברים על השבת הבן ולמה התרה חוזרת על זה כ הפסוק הקודם יש לנו רק ס כתוב לאחד משפח ובי אותי ישו אז נכון שיש כאן משמעות שלא למתה אחר אבל זה רק לבו מקלס אין על זה מלכות לכן התר חוזרת ויוב נחלו כדי שאם היא כן תתחתן עם אדם ממטה אחר ו בלב ועס ואז הא תתחייב במלכות לכן תושמע פסוק שלישי נח ממט למטח אבל עדיין וכי תימה למה התר חוזרת הכל בסוף סבן הקל בשני לים וס היא מתחתנת עם אדם משבט אחר והיא גורבת שבנה משבט אחר הוא ראש את הנח לו של שבט ראובן תעבור לל נחלו ששבת שימן היא תעבור בשני לבים ושה פעמיים מלכות לכן ממשיך רבי שמע מביא עוד פסוק תושמע ואל עוזו בן רן מיס גומו ואיך יש לו קרקע לפחוס שאין לו מאל עוזו זאת אומרת פי חוסר ש את אשתו כי תמה עדיין אפשר להפריך אלעוז אודס אל וזו התחתן עם אישה ומיסו בחי זור ואדרבה ורואים ויסו פחוס פחוס בנ ירש אותה ולא לאזור כי אין הבעל יורש את אשתו אלא בנ יורש אותה אז הפסוק בא להשמיע שהבן יורש את עמו ומה עם הפסוקים הקודמים שכבר לימדונו זאת סיב סבן שלא תתחתן עם שבט אחר כי הבן ירש אותה אומר הרשב אפשר להמי את כל הפסוקים שתר מקפידה אולי יהיו לבנים רק בנות והבת ירש אותה הבת יורשת את אמה אבל לא מצאנו שהבן יורש את אמו ראינו לאל שלמד שהבת יורשת את מה ממ טויס הבן למדנו רק בכל וחומר אומר הרש בם הכל וחומר אפשר להפריך אותו אפשר לומר דוי אבל הרשש מקשה הוא נשאר בושיה הדוי מפריך רק את זה שהבן קודם לבת אבל שהוא שווה לבת הזזה לא הפרח הקופונים היתכן שהפסוק של פנחס בא רק להשמיע לנו שבן יורשת מני אבל שהבעל יורש לכן תושמע הפסוק החמישי סגו דסי וגוי כיתו סומנה מאוח כמו שאמרנו גבי פחוס שלגו הייתה אישה ומתה ויואר בנה ירש אותה ולא בעלה אבל אם כן טרי קרו לא מולי למה צריך שני פסוקים להשמיע לנו שהבן יורשת אמו כמו שבת יורשת גם הפסוק בנחוס גם הפסוק בגוב ממילא מכל חמשת הפסוקים אפשר ללמוד שהבעל יורש את אשתו עד כאן הברס אומ לרב פופל הביה הוא מתקשר בלימות של רבי שמואל ממי דיל מלול אי מלוך בעל לא יורס בעל לא יורש את אשתו וקרוא כל שלושת הפסוקים שהבאנו בתחילה בסיב הבן התר מקפידה שלא תתחתן עם בעל משבט אחר כבן שהוא מהשבט האחר הוא ירש אותה כדי שנן וכמו שרצנו למה צריך שלוש פסוקים א ושני לבן מה הבאנו עוד שני פסוקים ויואר מה שאלת איך יש ליור נכסים שלא ירש מסגו דזו בין מסבן הוא קנה בכסף את העיירות האלו ופוסק לא בא להשמיע לנו כלום אין כאן איזה דין שהתיר משמיע לנו אלא את אושרו של יואיר מראה לנו כמו שמצינו בהרבה מקומות בנב ופנחס נמה איך יש לו נכסים שהוא לא ירש מאלו זור אביב דזבין מסבן הוא קנה אותם הרשב אומר שזה לר בוסי כר אמרנו לאיל שהפסוק של פחוס מספיק כי אפשר לומר שהפסוק בא לומר שהבן יורש את אמו שאלו זור התחתן וכשהאדם אלא אפילו לפי האב מינה שכן למדים מזה אפשר להפריך ואי אפשר ללמוד בכלל ירוש הסבל משם והשב אומר שזה בלאם מבו כל הקושיה של רב פופה דהיינו לא אם מבו מדובר בירושות אפשר לומר כמו שאמרנו הכל מדובר שהבנים יורשים ממם ולמה צריך שני פסוקים את ר לא בא לומד אותי כאן על וכס אלא את אושרם וסיפור דברים בעלמה כמו שראיינו בהרבה מקומות בנביאים אז אפשר מקסימום ללמוד שהבן יורש את אמו אבל לא שהבעל יורש את אשתו אלא גדולה מזו יש להקשות שיתכן שבכלל לא מדובר בירושה אז אי אפשר ללמוד לא סיבס הבן ולא סיבס הבעל לא שהבן יורש את אמו ולא שהבעל יורש את אשתו אלא תרה מספרת לי סתם שהיה להם הרבה נכסים והם קנו אותם לכן זה לא היה ירושה מום וגם התנה עצמו לא התכוון לדרוש איתור של פסוקים כי זה לא מיותר זה סיפור דבורים בעלמה אז ממילא איך אפשר בכלל ללמוד כך שואל רב פופה את הביה אומר לי הביה אתה צודק אבל נקודה אחת לא נכונה בושיה שלך אי אפשר לומר פיחוס זו מזב וצי סמרס אי אפשר לומר שפינ חוס קנה את הקרקע ואם כן קרקע שקונים בזמן שהובל נוהג נמצא סוד חוזרת ביובל ביב תחזור לבעלים הקודמים אז איך הוא קובר שם את האבא שלו ונמצא צדי קוב בקבר שאינו שלוי אז זה לא אפשר להקשות את שער הקושיות אי אפשר ללמוד מכאן ירוש הסבל אב רב פופה ממשיך נקודתית אלוהימה אני אתקן לך את הקושיה איך יש לפנחס מה שהוא לא קיבל מאלו זו דנוף לו למסדי ך רומים אז הרשבא מביא שיש שתי אופנים יש אופן של כל חירם בישרל לכו יהיה אדם אומר שקרקה זו תהיה חירם לקונים היא עוברת לקו וחילקו את זה בין הקונים חלק קיבל אלזור חלק קיבל פיחוס המה שקיבל פיחוס זה של לא קיבל זאת מאלוור או יש עוד אופן שהזכרנו לאיל אם אדם מקדיש ד אחוזו והוא לא פדע זאת אלא אדם אחר פדע זאת מהקדש שמגע היב זה יוצא לקונים אז חלק קיבל לזור וחלק קיבל פיחוס את הגבעה הזו קיבל פיחוס למיסה לפי גרסת רשבם אז כאן מסתיים העניין בלי תירוץ זאת אומרת רב פופה הקשה שהוא לא מבין את הלימוד של רבי שמואל והקושי נוטרה בושיה טויס פס בשער הראשונים אן כן מפרשים שהמשך הוא שהבי בא לתרץ את הקושיה א אנחנו נפרש כדס הר שבם שכאן מתחילה סוגיה חדשה הביה מתייחס למה שעמדנו בדף קיא שכתוב וכל בס ישס נח לו ממ טוס בני ישראל מה הכוונה ממטוס שאביה משבט אחד ואמה משבט אחר למשל אביה משבת רובן ואמה משבת שמעון והיא ירשה את שני הירושות כי אין לה אחים וזה המקור שגם את ההם יורשים הבת וגם הבן הם יורשים את ההם אז היא ירשה את ירושת אביה ואת ירושת אמה וכעת התיר מזהירה אותה שלא תתחתן אלא עם אחד משוט רובן כשם שאביה משבט רובן שתתחתן עם אחד משבות רוב כי אם היא תתחתן עם אחד משבט שימן למשל אז היא מסיבה את נחל ו שקיבלה מאביה לשיבת שימן איך היא מסיבה זאת או שבנה הרש אותה או שבעלה הרש אותה כמו שסיכמנו אומר הבי הב בעצם מסתפק סוף סוף אוקו מסקר נחלו משיבו דאמו לשבטו דאבו לפי הפשט בפסוק התרה מזירה רק לאחד ממשפח תביא אותי לאשו על שבט אמו לכאורה התרה לא מקפידה אז מה יקרה היא רשה את אביה נחל שבט רוב היא רשה את מה נחל שבת שמעון היא תתחתן עם אדם שהוא משבת ראובן אז היא גם מעבירה את נחל שימון שירשה מאמה לשבט רוב זאת אומרת שהתירה לא מקפידה על הנחלה שירשה מאמה רק על הנחלה שירשה מאביה או שמה הי צריכה להקפיד שהיא מתחתנת עם בעל שגם הוא יהיה משני השבטים כמו שהדג תסביר במכונה וזה הספק האם באמת התירה מקפידה על שתי הנחלות או רק הנחל מ טוביו ובעצם השבע מציין כמו שנראה עוד מעט נלס שבט שמעון שרשה מאמה כבר הושמה כי בעצם לפני שהתחתנה הבת הזו היא שייכת לשבט ראובן כי אביה משבט ראובן והאחוז אחרי האבא כשהיא רשה את אמה אז כבר הייתה כאן השבה שנחל שבט שמעון לשבט ראובן אבל לא היייתה כאן הסבה מלאה כי כל זמן שהבת היק לעצמה אז הבת מ חס גם קצת לאמה אז נכון שהיא שייכת לשבת רובן אבל היא שייכת גם קצת לשבת שימן כי היא בת לאם משבט שמעון אז זה לא השבה מלה אבל שהיא תתחתן עם אחד שהוא לגמרי משבט רובן והוא ירש אותה הוא אובנה אז היא מסיבה לגמרי את נחלה שבת שימן לשבת ראובן גמור תקש עוד מעט מה הספק של הבי ה מפורש בטר למשפחה וביו לאשו משפחה לא חששו הרק הבאה ידע שאפשר לתרץ כמו שנראה לאלון לכן הוא הסתפק אומרת הגמור הו ממ מנין הספק בכלל שצריך להקפיד על נחס אימו ודיל משי סום שכבר אוסבו הרי בעל כוחו כמו שאמרנו בשעה שנפלה ירושת האם שמשת שימן לבת הזו שהיא אביה משבות רוב ומתייחסת וביו אז מעצמה כבר הוסבה נחלו שמ לשבט רובן בלי ש תחתן עם אדם אחר ממילא גם כשהיא כעת מתחתנת עם אדם משבט רובן אין שום כפיה כרי ענח לו שירשה מאביה ירשה משבט רובן נשאר בשבט רובן מה שירשה מאמה משבט שמעון זה כבר לפני זה הוסב מעצמו בזה שהיא ירשה זאת והיא הרי שייכת לשבט רוב אומר לה אמר הביה מי אומר אולי שכבר אוסבו לא י מרינן בגלל שהייתה השבה חלקית אז כבר לא חוששים שתהיה השבה מלאה אם הא תתחתן כעת אם בעל שהוא לגמרי משבט רובן גם אבי הבעל וגם אם הבעל משבט רובן וזה נעכר לגמרי מי אומר ולמסה הב ידע שיש אופן עוד מעט נראה לכן הוא הקשה או שמה הב מסתפק ייתכן באמת שכתוב מה טוביו חלק כמא התרה לא חוששת אומר לירב ימל הרב השם איך הבי מסתפק הרי מפורש בפסוק שלא חוששים רק למה טוב יום אימר בשל שכבר אוסבו שאומרים על חלק של אמה תרה לא מקפידה כי כבר הוסבה אוטומטית ברגע שאיש עצמה שיכת לשבט רובן כבר ירשה זאת שפר כ גורס הרשב תמידים הבות מוחקים מאינו עד הבל אלו ימר לא שכבר וזו והתר מקפידה גם עלת נחים כ מס משפחו מסקר נחו מש והתר הרי אומרת לאוד משפח וביו היא מתחתנת עם אחד שהוא משב זאת אומרת שהרה לא מקפידה למה כי נלס אמו כבר הוסבה אוטומטית בזה שהיא רשה אותה עונה לך הבה הספק שלי כי אפשר לפרש את כוון הסתרה כך אולי כוון הסתרה דמנס לגמרי צכה להתחתן עם כזה אדם דבו שבבו וא משיבו דמו כמו שהיא אביה משבת רוב ואמה משבת שמעון התיר אומרת לה תחפשי כזה בעל שהוא הוא בן לאב משבות רובן ולאם משבות שמעון ואז אין כאן שום השבה כי את הנחלה סביו היא לא מסיבה כלל היא ירשה משבט רובן היא מתחתנת עם בעל שהוא משבט רובן גם אם בעלה ירש אותה גם אם בני ירש אותה הם מתייחסים אחרי שבט רובן ואפילו שלפני זה זה היה שבט רובן לגמרי וכעת היא מתחתנת עם אדם שהוא מקצ כימו משמן אין זו השבה אומר הרשב כתרה לא סרת לאיש משבט רובן לשאת אישה משבת שמעון ואז מה יקרה הבן שלו שאמא שלו משבת שימן הוא ירש אותו לא אכפת לי אז ממילא ודאי שגם כאן אין בעיה בזה שהיא מתחתנת עם אחד שאביו משבת ראובן ואמו משבת שמעון והיא מעבירה את נחס ראובן שרשה מאביה לכזה אדם כשבעלה הרש אותה כי כמו שהת לא מקפידה על כל איש משבט רובם להתחתן עם אישה משת שמעון אפילו שבנם יהיה משבת שמעון במקצת על ידי אמו זה התרה לא אכפת לה ונח לס אימו שירשה משבת שמעון אין כן בכלל הכירה כי מה אתה אומר בעלה ירש אותה שבעלה הו משבט ראובן אבל בעלה גם אמו משיב שימעון אז ממו נפשך כשהיא הרשה באופן אוטומטי כבר הייתה הסוב במקצת כי היא שייכת לשבט רוב מתייחסת אחרי אביה אלומה יש לה גם קצת שמעון מ מה אז לא הייתה כא השבה מלאה הייתה כאן השבה חלקית גם כשא מתחתנת עם בעלה ובעלה יורש אותה יש את אותה השבה חלקית כי הוא משב את ראובן אבל אמו משב את שמעון אז זה נשאר באותו מצב אז זה הספק האם באמת חייבים להקפיד שתנסה לכזה בל או שהיא לא צריכה להקפיד על זה כתר מקפידה רק על מה תביאו זה לשון הפסוק הא יכולה להתחתן עם אדם שהוא משוות רוב מלא גם אבי וגם אמו משוות רוב כת מקפידה רק מה שירשה מאביה זה שלא תהיה השבה מה שהי רשה מאימה שכבר ממילא הייתה השבה חלקית כשהיא רשה אותה אז היא יכולה לסב זאת כעת הסבה מלאה שואל את הגמורה איך הוא מסתפק הבי הי אוכ אם יש לו צד שאישה שורשת שני מטות כי אביה משבת רובן ואמה משבת שמעון היא צריכה לחפש בעל שג באותו מצב הי לאכ במשפח וביו ואם מבול הפסוק כלומר אם הפסוק או רק מה טוביו זאת אומרת שהרן לא מקפידה על הירת נח לסים כי כבר וסבו באופן אוטומטי אז מה הסתפק הבית אונה הגמור באמת יתכן שכוונת התירה שהיא תחפש כזה בעל למה התירה לא כתבה לאכ הו נשמר השמ וביו ואמו כתר חששה אקסיו אמינה אפילו יפחה שאפשר גם נסה לאדם שדומה לאב להפך משפח מתבי ואמו היא אביה מראובן ואמה משמעון היא תמצא כזה שידוך שהבעל אביו משמעון ואמו מראובן אז הייתי חושב שהר לא מקפידה אלא שיהיה באותם שני מטות ועכשיו גם אין כאן העקירה לא שנחל שאה ולא נחל שאים לגמרי כי גם לבעל יש חד צד רובן חד צד שימן השני הנחלות שירשה מאביה ואמה גם לשת לשתי שתי השבטים קומש מלון לא לכן התירה מדגישה למשפחת סמ טוביו שעיקר היחס של בעלה צריך להיות לאותו שבט של אביה אם אביה מראובן אז גם הבעל צריך שיהיה אבי משבט רובן כי אם אביו יהיה משי בת שמעון אפילו שאמו מראובן יש כאן השבת נחל סרוב למט שימן כי עיקר היחס של הבן זה אחרי אביו והבת אחרי אביה אז היא ארשה את ירושת אביה שזה שבט ראובן וזה נשאר בשבט ראובן כי זה עיקר היחס שלה לא היייתה כאן השוה חלקית וכעת את האוויר זאת לאדם שאביב משיבת שמעון יש השבה לכן התירה לא יכלה לכתוב לאכול משפח סמת אוביו ואימו כי טעו שאפשר גם להפך לכן התר מקפידה משמח הסמ טוביו עיקר היחס של הבעל יהיה משמח הסמ טוביו אבל באמת מזה שכתוב יוסוב אז מעצמי אני מבין שלא מספיק שהבעל יהיה באותו שבט שמשפחה סמה טוביו אלא צריך גם להקפיד שאמו תהיה משמעון כמו שהיא אמה משבת ש יורשת גם מתמה אז ממילא זה מה שהבא הסתפק הבאי אמר סוף סוף אם אתה אומר לאחו משפח סמה טוביו כפשוטו אז נחלה סים נכרת לגמרי אתה אומר שהיא יכולה לקחת גם בעל שהוא לגמרי משבט רוב זאת אומרת שטר לא מקפידה על זה שמסבים את נחל הסים כי נחל הסים ממילא כבר הוסבה במקצת או מזה שנאמר לו סי סוב אז זה מלמד אותי שגם הנחל וים התר מקפידה ממה שכתוב לאחו נשמר אסמ וביות יה לאשו הכוונה לכזה שאביב משבת אוביו ואמו משבת אמה אז למיסה הבה נשאר בספק המשך הדף זו סוגיה שנמשכת לדף הבא ולכן נלמד זאת בשיעור הבא עד כאן דף ק יבז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה