הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיא
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיא
[מוזיקה] ב 12 דף קיא השו בעזרת השם שורה האחרונה של הדף הקודם ראינו במשנה יש אמוי הוא נוכל אבל לא מנחיל ממילה אז הרשב מסביר שיש כאן שתי שאלות לגבי אב אז למדנו איש קיוס בריו אז כמו שלמדנו בשיעור הקודם קודם כל למדים שבן יורשת האב וגם מדים שהבן קודם לבת אם האב מת והוא הניח בן ובת אז רק הבן יורש ולא הבת אבל לגבי אישה מנין שכשהיא מתה הבן יורש אותה וגם מנין שאם יש לה בן ובת אז רק הבן ולא הבת ורק שאיין בן אז הבת יורשת אומרת הגמור תונו רבן כתוב הפסוק וכל בס ירש נחלו ממתוס בני ישראל סיום הפסוק הוא לאחד משפח ובי אותי ישו כי מי יורשת אז אם היא תחתן עם אדם משבט אחר אז היא מעבירה נחלו משבט אביה לשבט בעלה לכן כדי שלו תסוב נחלה למחר תתחתן עם אדם מטובו נראה לומד דף כח זהה רק בדר באותו דור של בנוי לפחוד אבל לא בדורות הבאים אני שאל את השאלה הכתוב ממטוס אשס שני מטוס משמ שבת אחת מקבלת נחלו משני שבטים איך זה יתכן אזו שוביו משבת אחוד ואמו משבת אחר הו מיסו ויסון מסביר רשבם כגון שאביה משבת ראובן ואמה משבת שמעון עכשיו איך אמה שמשת שמעון התחתנה עם אביה משבת רובן הרי בדור זה התר הזירה של יעשו זאת התירוץ הו כניסת מה לאביה היו להכין לאמה של בעזור שרשו נחלת אבין דלק סבת נחלה בשת נישואין ד קר הפסוק מקפיד רק שבשעת נישואין לא תהיה ראוייה לרש נכס אביה היו לאחים למיסה אחר כך מתו אחיה כשאביה משבת שמעון מת היא היייתה יורשת ועכשיו יש כאן אביה משבת רוב אמה משבת שמעון ומתו האם והב ומי היייתה רק הבת הזו והבת הזו היא יורשת שני מטוס נחס אמו ממט שמעון ונחל וביו ממט רוב ואותה מזיר תוירה אם היא תתחת ן ממשפח מה תביא אותי לאשו כדי שלא תסוב נחלה ימטה למטה ולמס גמור ללון תקשה הרי ממילה יש לה גם את חלק מה משות שמעון אז מה אתה מזהיר אותה להתחתן דווקא עם שות ראובן הרי יש גם בכל מקרה השבת מחלה נראה ללון בגימורים אז רואים שבת יורשת את אמה ואין לאלו בס בן מנין שיורש את אמו אולי התר מקפידה הבן ירש את האב והבת ירש את ההם אומר ומה ב שורו בניס יב כרם יש בן לא יורשת יופ וו בניסו כיורשת את ההם בן שיופי קויו בס שהוא קודם לבת אינו דין שיופי קוחו בסום שרש לפחות כמו הבת עכשיו מנין אני יודע שהוא גם קודם לבת או ממוקם שבוס ממקום שהתחלת ללמוד הרי התחלת למוד מניס אז תחזור ותלמד משם מה לום בניס בן קודם לבס שפירשנו בארוחה בשיעור הקודם אף כאן בירושת האם בין קודם לבס זו דס ת נקמ רבי ייסי רבי יהוד ורב לוז רבי ייסי אומר משו רבי זכריה בן הקצוב לא איך הוד בן ואיך הוד בס שובי בניסוים רק בירושת האב הבן קודם לבת ירושת האם שניהם שווים כשהאם נפטרת והניחה בנים ובנות הם כולם יורשים ושווה מה הי תימה מהו טעמו ש רב זחי בן קצוב כי יש לנו כלל כשבאים ללמוד כחמר דלבו מן הדין סנודן די לו לדבר שנלמד מדין כל כמר שיש שווה לזה שמלמד עליו וממילא גם אצלנו מני אנחנו יודעים שהבן יורש בניסוים מקלב מבס אז די שיהיה כמו בת לא עדיף מבת אז לכן הבת והבן שווים שואלת הגמור הוא הרי צודק נקדש איך הוא הולך והוא אומר שהבן עוד יותר מהב ד יש זה מקור בתורה דתני מדין כ כיצד הרשב מביא רקונים יש את הבריה ידועה שאומרים כל יום לפני התפילה ביזו מקומון ת רבי שמל מר בם מקל ומב וכולי אחר כך הבריה מפרשת שם כל אחד מ1 מדוס אז הברי אומרת מדין כלמה כיצד איך דורשים כלח דוגמה מהר שם את הפסוק שנאמר כשמר דיברה לו שנורה על מוישה אז הא הצרעה ומשה התפלל שתרפא אז הקדוש ברוך הוא משיב למשה כיוון שהי ננזפה בזה שהיא קיבלה את הצרת אז צריך להסגיר אותה שבע סיומי מחוץ למחנה כתוב וימר השם אל מוישה ובי בפניו אם אבי היה זב בה אסקים שב סיומים למ שכאן מז בשכינה לשכינה ארבו מה החשבון יש כאן בטופס בשם רבינו חיים כון שהרי יש לנו בדין צורס אסגר של שיב יומים אחר כך זה אסגר של עוד שבע סיומים אין בין לביין אז ממילא אם אני אומר שהשכינה יותר חמורה אז צריך להיות שני הסגרים של שבע סיומים אלו למה באמת אני מסיים ואומר שתיסגר רק שבע סיומים דל במדין קדון כיון שאתה לומד בכל מאביו אז כשם שוביו רק שבע סיומים כ גם כעת תסגר רק שב ומים אז יש זה מקור מהר אז אך תנק הוא לומד שהבן יורש את אמו מלבת ואחר כך הוא מגביר את הבן על הבת ונגמור ודי בל דור סוד הזה ש דק ממוס לא כתוב שני מטוס אלא כתוב לבח מוס כשמים למה וכיוון שלמדת בקל שגם בן יורשת אמו כמו שבת יורשת ואחר כך יש לך אקה של מט למט האים אז תדרוש מה מט יואב בירושת האב בן קודם לבס ומה שכתוב שבת יורשת את אביה זה ברור שרק אם אין בן אף מה תוים שכתוב כאן ש יורשת את ההם בן קודם לבז רק אם אין בן אז הבת יורשת היה לנו מחליק של תנקה ורב סחריה מביאה הגמורה כמה מעשים שנפסקו למסה רב ניט סוב למד עובד רחרי בן קצוב היייתה אם שנפטרה והניחה בנים ובנות הוא רצה לפסוק רב סחריה שהתחלקו שהיה בשווה אומר לשמואל כמן כדעת מי אתה רוצה לפסוק כך זכריה אופיס זכרו כמו שכתוב הפסוק כי אופיס כוסף נגמר הכסף אין הלכה כמותו ביטלו את דבריו עוד מעשה רבי תב לאוב דובד מיסו פסק רבי חר בן הקצוב שהם נפטרה והוא פסק שהתחלקו הבנים והבנות אומר לרב נחמן מ היי למה אתה כך פוסק אומר לה אמר לו רבי תבלה ד רב חינ של משמי דרב ארבי זכו בן הקצוב אומר לי זה לא נכון שוא אמר כזי דוך תחזור בך ואלא תעשה זאת מפיקו כי שווך אני אוציא לך את היבר שלמי מהאוזניים שלך דהינו מסביר הרשב לשון מליצית אני ינדה אותך ולא ס לך החי לבר שלמיה עוד מעשה רונ ברחי יש רונ סתם ונ ברחי סוב בצ לפסוק כך לוכ אומר לרב נחמן הי למה אתה רוצה כך לפסוק אומר לה אמר לו רב הונ ברחי דומ רב הונ רב הונ סתם אומר רב הלוק הרב זכרי בן הקצב אומר לי אמר רב נחמן רב הונ ברחי איש לך לי אני יכול לשאול את רב הונה אני אשלח לו אני יודע לו שאתה ככ אומר משמו ודעם זה אמת שהוא ככ אמר בשם רב הסיף רבו ברכי התבייש כ הוא חשש הולכים לברר אולי באמת אני לא צודק אז אומר שמחזר בו רבונה או באמת אולי ברור בשמעו אומר אמר לו רב נחמן אש תכינו נפשי לרב הונ תר לעצמך שרב הונה כבר לא היה איתנו בעולם כ ה נפטר ארסס קיב היית מטרס כנגדי לא היית חוזר בך רק כיוון שאיימתי עליך שאני אלך לשאול את רבון ורבו עדיין חי הצלחתי להחזיר אותך אומרת הגמר והיו כמס רב נחמה כדעת מי הוא סובר הוא הייתה לו כבולה אחרת בשם רב כו דרב ושמואל דמר רו אין רב זרו בןק קד שהבן בן קוד לבז גם בירושת האם עוד מעשה מסתמך ווז רבי יניא רבי יני היה זקן היו עיניו כהות הוא לא יכל לראות טוב אז הוא נשען הכיס על הכתפיים דרב שמלו שמי רב שמלו היה השמה שלו הוא הלכו ברחוב ווס רבי יהוד נסי פ רבי וד נסי הגיע לקראתם רבי ינ לא ראה טוב אומר ומר סמלו הגבאי אומר לרבי יני ברינש דוס לקבלו יש אדם שבא לקראתנו האדם הזה הוא יוי הוא נאה וגול סיוי ליתו נאה דהיינו אדם חשוב בא כנגדנו ולגבי הטלית אומר רשי רשבם שתי פירושים או יש לו טלית של תלמידי חומים או נעה ממש כפשוטו יש לו טלית נעה וכך משמע מהמשך המעשה יש לו טלית נעה בוא נבדוק כי מוטה לגבי כשם נפגשו גיששו רבי יניא הוא מישש את הטלית של רבי הנסי אומר לי אז הוא אומר על זה אתה אומר שזה טלית נעה דין שיעורי סק זה בגד עב וגרוע לקבל תומה זה כמו בסק שכתוב שארב פוכים על ארב תפוחים זה המינימום כדי שיהיה זה שם בגד לקבל טומה שאם כן בשר בגדים הקופונים נפגשו בוא רנסי שואל שאלה את רבני מנין לבן שקודם לבס בניסוים אומר מה שאמרנו עונה לו רב יני דכס מטוס מה כשמ למ יואב מה מיואב בן קודם לבס אף מה טועם בין כון לב אומר לי שואל אותו רב יהוד נשי את רב יני אם ככ אתה מקיש לזה אז תקיש עוד אם מה מה ת בכור נוטל פי שניים אף מה תום בכור נוטל פי שניים וקי מלון לא כך אז בהכרח שלא זה המקור אומר לי לשמעי אמר רב ינא לרב סמלו השמה שלו גוד תמשוך אות אני אלך מכאן לזדין צוב למילף הוא לא רוצה ללמוד האדם הזה הוא בא להקשות דברים שבקל אפשר לענות עליהם הוא לא רצה אפילו לענות לו אבל הגמור מברר תיים ממים מה באמת התשובה לשאלתו של רבי דנסי אומר הביה נכון שכתוב מטוס ויש לנו מקור שאיין דין כירו לקבל פי שניים בירוש הסוב אומר קרו כתוב בזה התר כותבת שהבכור נוטל פי שניים נטל שני חלקים בכל אשרי מוצי לוי לוי דווקא ב שהאב מוריש ולא ילו שואלת הגמור י מאן מילה ש נטל פי שניים בוכור שנוסה למונו שהיו לה כבר בנים מבעל קודם אז לכן אז כשהבעל מת אז הוא מוריש לבכור שלו פי שניים כ הבחור שלו וכשהיא מתה היא לא מורישה לבכור פי שניים כ הוא לא הבכור שלה יש לה בכור מבעל קודם אבל בוכו שנוסו בסולו שזה בכור גם ממנו וגם ממנה אונד שוסים פי שניים אומר רב נחמן בר צחוק אומר קר רישס אינוי אינוי ולא אונו הרשב מסביר כמו שנראה בהמשך הה יכו להות כתוב רשס אוי לכן גם אפילו בסולו שזה רש או הוא לא נותן חלק וירו כי רק אונו ווינו שואלת הגמור אונו לא מיותר לדרשה הזו האו מ בולב אחר נפולים דחו נחלו אם שהפיל נפלים או שילדה בחודש השמיני שבזמן הגימור או חיו ואחר כך נולד אחריהם בר קיומי אז לגבי פדן הבן הוא לא בכור כי הוא לא פת רחם הוא לא פתר את הרחם הוא לא פתח את הרחם אבל נחלו ה כן בכור מנם יודעים זאת כי כתוב רש אונו אז בפשט אונו הכוונה כוחו זה ראשית כוחו אבל דורשים אונו לשון אנינות וצער מי שלי בודו ולוב וצו זה הניפ שן לי בדו ולוב הבלד הראשון שאם הוא ימות אז האב יהיה באנינות הוא הבכור לגבי נחלו בן קיומי אבל ניפל שלא מצטערים כל כך על מיטתו כ לכתחילה ניפל הוא לא נחשב כבכור כדי לגרום שהבר קיומי שיוולד אחריו לא קבל פי שניים הוא כן קבל פי שניים אז אונו לא מיותר אונה הגמור אם כן אם רק לדרשה זו לי מקר כי הוא רשון מ אויי הו המיותרת שמ מותרת קודם כל אוין שדווקא מי שלי בדלו ונוי ו אונו שואלת הגמור וקת עדיין אמה אנ מילה שהפסוק ממהט אונו וונו אלמון שנוסו בסולו שאז יש לו כבר בנים מאישה קודמת מהאישה ש הזו יש לו כעת בכור שהוא רק בכור לאמו אז כיוון שזה רק וינו הוא לא מקבל פי שניים אבל בוכור שנוסו בסולו והבחור שנולד הוא פחור לא ובחור להם זה גם אינוי וגם אינו וכנ מד שוקל מיגו שוא נוטל בירושת האב פי שניים כך גם בירושת האמו יטול פי שניים כי יש לנו להעמיד את המיות של אונו ווינו רק בדבר הרחוק ביותר כשאין רי שיסוי משני צדדים אם יש ריש יסוי משני צדדים אולי כן אל אומרו ולא צריך את כל הלימודים הקודמים אומר קרו לאי משפטה בחירו משפטה בחירו לאיש ולוי משפט הבחו לאשו בעצם לוי הכוונה לבכור אבל זה מיותר אז דורשים לגבי האב האב בנכסי האיש משפט בחירו ולא בנכסי ההם וכאן אי אפשר להקשות אומר הרש בם אולי מדובר רק בבוו שנוסה למונו וכולי כתוב כאן משפט הבכור כל משפט הבכורה לא שייך רק באב ולא באם מה ראינו בהמשך המשנה ויש השת וכולי גם הוא נוכל את אשתו הוא לא מנחיל לאשתו רשבם אומר שזה ברור שהבעל הוא היורש הראשון לפני בן כרי הבעל לא קרוב לכשר הקרובים שלה שקרובים לה ממשפחתה ובכל זאת יורש את אשתו אז וודאי שהוא יורש עוד לפני כולם מנו מילה שהאיש נוכל את אשתו ולא מנחילה תו רבון שאירי זו אשתו כתוב ימי נחים ו סתו קורלו שרו זו אשתו מלמד שהבעל רשתו מני ששרו זה אשוי אומר הרשם כתוב וו לבוס שר זה בשר אז זאת אומרת שזה לא עולה על מה שכתוב ין אחים לאוב כ היורש הראשוני זה דבר בפני עצמו ששרו יורש מה שכתוב קורב אלוב זה הסיום שאם אינ אחים לאביב אז הקרוב אליו הוא יורש אבל מה שכתוב שרוי זה שהוא יורש את אשתו והוא היורש הראשוני ייתי ראשנו פשס הפסוק ממה שמה שה יורשת אותו כרי כתוב ונסתם מנחוס לישר לאשתו אז נדרוש את הפסוק כך ונסתם מנחוס אם ימות הבעל לי שרו וכתוב ויור שוסו כלומר וגם הוא ירש את שארו אם תמותי רכ שהבעל מת האישה יורשת אותו כשהאישה מתה הבעל יורש אותה תלמוד מה וורש ס משפחתו ויורשו היה אפשר לכתוב ויורש ואז הייתי מדש לשני הכיוונים שהוא יורש את אשתו ואשתו יורשת אותו מה אויס מיותר בא לומר לי אוסו בא לומר לי הוא ירש אוסו ואין אי רש אוסוי זה בא לגלות על תחילת הפסוק שכתוב לויר שדווקא הבעל יורשת אשתו ולא היא יורשת אותו כמו שהגור מיד מבארת שואלת הגמור קר אליו אוקסי הרי לשון הפסוק הוא לא כך כתוב נסתם מנחוס לי שארי משמ שהאישה יורשת את בעלה מקסימום אפשר לומר שגם להפך כמו שביארנו אבל רק כך אומר הב מכוח זה שכתוב אחרק סו ריצו אז צריך לפרש ככה את הפסוק סתס קורב אלוב תדלג על שר הקרוב קורב קודם עכשיו שרוי וור שוסו זה עניין אחר שרוי שהאישה מתה יורשו הבעל יורש אותה אמרו מה קורה כאן סכין חרי מפסק סכין חד הוא חותך את הפסוק אתה מסרס את התיבות אתה לוקח את שורה מוקדם אתה עושה אותו מאוחר הקרוב לשכתוב מאוחר אתה עושה אותו מוקדם אוב אומר ונסתם אנחלס שארו לא איך דורשים זאת כוסו געי ומוספין ודורשין גורעים את מוסוי וא הל מל שרוי לוקחים את שתי האותיות האלה מצרפים אותם ביחד ואז זה נהיה לוי וכאילו כתוב נסתם אנחלס שרוי וי אז בקשה הרשב מה קורה כאן רוב עצמו אומר להבה אתה לוקח סקין ח ואתה חותך את הפסוק מה הוא עושה הוא לא עושה כך אומר גוירי מסי דורשין אז יש רשבם כאן שתי דרכים דרך אחת אינו נמה לאו דווקא שבאמת גורעים ומוסיפים אלא הכוונה שדורשים את הפסוק כאילו גורים ומוסיפים כי אפשר לפרש את הפסוק כך מה כתוב ונסתם מנחוס לי שר אפשר לפרש כך ונסתם אס את נחלת המת נחוסי שתהיה נחלתו של אדם אחר של מי לשירי לאותו איש האישה הזו שנפטרה הי שרוי דהיינו שנותנים את נחלת האישה לבעל ממילא גוסיפ ודורשין זה רק איך עושים זאת בפועל שכאילו ככתוב הוא נס את מסך השיר אלוה בעצם אפשר להשאיר את הפסוק כמו שהוא עוד פירוש אומר הרשב מינמה שבאמת גויר מספ דרושין הכל הקפידה שרובי הקפיד זה לקחת מילים ולהזיז אותם ממקומם האם זה רק אותיות אז אפשר ועיקר העניין הנו אסור לשכוח אומר הרשב הכל מגיע מזה שיש כאן לחורה סתירה מתחילת הפסוק לסוף הפסוק כי בתחילת הפסוק אכן משמע נסת מלוס ירוי שהאיש הוא מוריש לאשתו אבל כתוב בסוף הפסוק ויורש אוסו הוסו מיותר שזה מלמד שרק הוא יורש אותה ולא היא יורשת אותו אז זה מכריח אותי באמת לדרוש כמו שדרש את תחילת הפסוק גם ונסתם מס נלס שרוי לוי עד כאן דף קיא [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה