הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קטז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קטז
[מוזיקה] בב בטרה דף קטז מתחילים בעזרת השם שורה שמינית מלמעלה אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי כמה גדולה ה מעלה של האדם שטורח נושא אישה מגדל בנים ועוזב את העולם והוא מניח בן ליורשו אבל כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה כס היד רמה כותב שמדובר כאן שהוא לא השתדל לשת אישה ולהביא ילדים מנין למדים את הדבר הזה כתיב הך כתוב כאן לעניין ירושה והעברתם את נחלתו מה זה העברתם לשון עברה כתיב הת יום עברה היום ההוא יום הדין שיהיה לעתיד לבוא דרשה נוספת שמלמדת את העניין הזה מהפסוק בתהילים אשר אין חליפות למו אדם לא הניח בעולם הזה מישהו שיחליף אותו וימלא את מקומו זה מוכיח שהוא מבין האנשים שלא יראו אלוקים הפסוק הזה אפשר לדרוש אותו שהוא לא השאיר מישהו שיחליף אותו היינו בן ואפשר אבל לבאר שהכוונה היא שהוא לא השאיר תלמיד יש בזה ויכוח בין רבי יוחנן בשם רבו לבין רבי יהושע בן לוי רבי יוחנן בשם רבו הוא אותו חד אמר שסובר כל מי שאינו מניח בן תחתיו עליו נאמר אשר אין חליפות למה הוא לאש מישהו שיחליף וימלא את מקומו זה אומר שהוא לא יר אלוקים ורבי יהושע בן לוי הוא הדעה של אחד שאמר שהכוונה כל מי שאינו מניח תלמיד שימלא את מקומו מנסה הגמרא בהתחלה לומר תסתיים שרבי יוחנן דאמר שהכוונה מי שאינו מניח תלמיד שממלא את מקומו דמר רבי יוחנן היו לו ערה בנים והוא קבר אותם וכ שהבן העשירי שלו מת הוא לקח שן שלא מקבלת טומ ולא מטמ והלך עעם השן לבתי אבלים כדי לנחם את האבלים שתנחה אומר רבי יוחנן דין השן הזו גרמי ד הסירה אביר זה השן של בנו העשירי תסתיים תוכיח מזה דרבי יוחנן דאמר שאדם שלא הניח בן זה לא דבר שאמור לגרום שהקדוש ברוך הוא יתמלא עליו כס אלא אם הוא לא הניח תלמיד כי אם לפי דעתו מי שלא מניח בן בעולם הזה ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה הו לא היה מפרסם את זה אדם לא צריך לפרסם את חטאיו אבל הגמרא דוחה את זה מה אתה רוצה לומר שרבי יוחנן סובר שאין חליפות למו הכוונה שהוא לא השאיר תלמיד הרי מזה שתאמר דרבי יוחנן אמר תלמיד אז השני זה רבי יהושע בן לויי הוא כנראה אומר שזה הכוונה מי שלא משאיר בן והרי רבי יהושע בן לוי לא היה הולך לבית אבל להתאבל עליו לבי תמיה כי הוא לא רצה להתבטל מלימודו אלא הוא היה הולך רק לבית מן דשכיב בלא בני אדם שמת בלא בנים תכתיב הפסוק אומר בכו בכו להולך ואמר רב יהודה אמר בשם רב הכוונה להולך לבית עולמו שהשם יצילנו בלא בן זכר רואים מכאן שרבי יהושע בן לוי לא סובר שהכעס זה על מי שמת בלא בנים כי אם הוא היה סובר שהכעס הוא על אדם כזה הוא לא היה הולך לנחם שם אלא רבי יהושע בן לבי הודה אמר שאדם שהולך בלי בנים אז באמת צריך לבוא ולנחם אותו והכעס הוא על אדם שהלך בלי להעמיד תלמיד רבי יהושע בן לבי הודה אמר תלמיד רבי יוחנן אמר שהכוונה למי שאינו מניח בן אבל זה לא קשיה דרבי יוחנן דרבי יוחנן לא קשייה ה זה שהוא היה הולך לנחם ומראה את השן של הבן שלו זה דעתו דידי וה מה שהוא אמר שהקדוש ברוך הוא כועס על אדם כזה שלא מניח בן זה דבריו של רבי וכמו שאמרנו שזה אמר את הדברים האלה בשם רבו מביאה הגמרא סימן לדברים שאמר רבי פנחס בן חמה הדד אני וחכם הדרשה הראשונה שדרש רבי פנחס בן חמה מהי דכתיב ודד שמע במצרים על דוד הוא שמע כי שכב דוד עם אבותיו ועל יואב הוא שמע כי מת יואב שר הצבא מפני מה ודוד נאמרה בו על מיטתו לשון שכיבה וביוב נאמרה בו לשון מיתה אלא דוד שהניח בן אחריו שהיה כמותו נאמרה בו שכיבה ולו יואב שלא הניח בן אחריו שהוא היה כמותו נאמרה בו מיתה ובהתחלה הגמרא הייתה סבורה שיואב לא הניח בן בכלל והרי כתיב מבני יואב עובדיה בן יחיאל אלא מה הכוונה לא הניח בן דוד ש שהוא לא הניח הכוונה לא הניח הכוונה לא הניח בן כמותו אבל דוד שהניח הכוונה שהשאיר בן כמותו לכן נאמרה בו לשון שכיבה יואב אף על פי שהוא הניח בן אבל הוא לא הניח בן כמותו נאמרה בו מיתה דרשה שנייה שדרש רבי פנחס בן חמה קשה עניות בתוך ביתו של אדם אפילו אם יש לו מזונות אצל אחרים יותר מ-50 מכות שנאמר בדברים שאיוב אמר לראב וידידיו חנוני חנוני אתם ראי כי יד אלוקה נגעה בי יד יש בה חמש אצבעות ואצבע אלוקים שהקדוש ברוך הוא הכה במצרים היו שם 10 מכות וכאן שהוא אומר יד הכוונה על חמש אצבעות שביד שזה חמש פעמים 10 שזה 50 יותר מ50 זאת אומרת זה 50 מכות הוא בא להגיד שיד השם היייתה בו וכ אמרי לי חברי חבריו של איוב אמרו לו ישמר אל תפן אל אבן אל תער אחר מידת הדין כי על זה בחרת מעוני יש אנשים שמצטערים יותר ממך טוב לאיוב עם ה-50 מכות שהוא קיבל יותר מאשר עוני והרי אותו איוב אומנם קיבל 50 מקות אבל היה לו כסף וזהב וקרקעות הקדוש ברוך הוא עדיין מרחם עליו יותר מהרבה בני אדם שהם עניים על כל פנים הוא קיבל 50 מכות וזה מה שאומר יד השם היייתה בו אבל עניות היא יותר כי החברים אמרו לו יש אנשים שמצטערים יותר בזה שיש להם עניות וגמרא באה ללמד אותנו שאדם צריך לבקש רחמים מהקדוש ברוך הוא שהשם יזכה אותנו שלא תהיה עניות בתוך ביתנו דרשה השלישית שדרש רבי פנחס ברחמה כל מי שיש לו חולה בתוך ביתו אז חוץ מזה שהוא בעצמו כמובן יבקש רחמים והחולה בעצמו יבקש רחמים ילך אצל חכם ויבקש עליו החכם גם כן רחמים כי הקדוש ברוך הוא שומע ואוהב את התפילה של הצדיקים שנאמר מי שיש לו חיימה חימת מלך מלכי המלכים ויש לו בביתו שהשם יצילנו מלאכי מוות היינו חולה שנטה למות ואיש חכם צדיק יכפר יקנח למדנו במשנה זה הכלל לגבי הדרגות של סדר היורשים כל הקודם בנחלה מי שקודם לרשת לא רק הוא קודם אלא כל יוצא רחו קודמין אנחנו יודעים שהבן קודם לבת אם אדם השאיר בן ובת אז הבן יורש והבת לא יורשת אבל אם הבן נפטר והוא עצמו יש לו בן וכעת הבן של הבן והבת באים לרשת את המת בן הבן קודם לבת כי כל יוצא ריחו של הבן קודמים לשלב הבא לדרגה הבאה של היורשים ואז מוסיפה המשנה אחרי שאין בן ואין בת ואין אף אחד מיוצא רחם ועוברים לקרוב הבא שזה האב של המת הוא קודם לכל יוצאי ריחו לפני האחים וכולי בא הרה מ ברחמה הוא הסתפק בשאלה נאמר עשו מת בלי בנים ובנות בשביל הדוגמה ונאמר שיש לו שני יורשים שמתווכחים ביניהם מיקודם לרשת או אברהם אבי האב אביב של יצחק אביו או ישמעאל אחי יצחק אביו אחי אהב כגון אברהם וישמעאל בנכסי עשיו איזה קודם אמר רב מה השאלה בכלל זה משנה מפורשת תשמע האב קודם לכל יוצא רכו אז אם כן יצחק אביו של עשו הוא היורש הראשון ומי הראשון לרשת אותו אביו אברהם והוא קודם לכל יוצאי ירכו קודם ל ישמעאל שהוא מיוצא רכו של אברהם כי הרי איך זה עובד אם אין בנים אין בנות ואין אף אחד מיוצא רחם זה הולך לשלב הבא לאבא עכשיו אם אין את האבא אז ה הולך לבנים שלו אחר כך זה הולך לאבא של אבא םן את האבא של אבא זה הולך לבנים שלו כאן עשיו מת אין לו בנים נאמר ואין לו בנות מי הבעל שצריך לרשת אחרי הבנים והבנות אביו יצחק אבל בדוגמה כאן יצחק מת ו מי עכשיו הבא שיורש אחיו של יצחק ישמעאל לא הולכים לאבא לאבא של יצחק כי כי האבא של יצחק אברהם קודם לבנים שלו לישמעאל בנו ואם כן זה פשוט שאברהם קודם לפני ישמעאל ואם כן מה בכלל הספק של רמי ברחמה אם אפשר בצורה כל כך פשוטה להשיב על השאלה שלו מהמשנה שלנו במה הוא הסתפק הוא לא כל כך דקדק בשאלה שלו לכן הוא הסתפק אגב חורפי אגב חריפותו שהיה הטרות בשאלה הבאה לא יין בשאלה הזו מה השאלה הבאה בארה מ חמה נאמר כמו המקרה הקודם עשו מת בלי להשאיר בנים ובנות ויש כאן שניים שרוצים לרשת אותו או אברהם אבי האב אבי יצחק או אחיו עצמו של המת אחיו של עשיו יעקב בנכסי עשו איזה מן קודם האם כיוון שיצחק יורש את עשו לפני יעקב כהרי קודם לאחים אז זה כאילו יצחק ירש את עשיו ויעקב בנו קודם לרשת לפני אברהם או כיוון שבני בנים הם כמו בנים הרי עשיו נקרא בנו של אברהם ואבי המת קודם לרש לפני אחי המת זה באמת שאלה אמר רבה גם לשאלה הזאת אפשר להשיב מהמשנה שלנו תשמה האב קודם לכל יוצא רכו שאברהם קודם ליעקב כי יעקב הוא יוצא רחו ורמי ברחמה לא למד כך את דברי המשנה כי הוא סבר שהב קודם דווקא ליוצא רחו שלו ולא ליוצא רחו של בנו וחינמי מסתם רע שקודם כל הולכים דור אחד למעלה היינו עשו אין לו בנים ובנות טוב אז הולכים לאבא שלו יצחק עכשיו אם יצחק מת לא הולכים לאבא שלו אברהם אלא הולכים לבנים ליוצא ריחו של יצחק הולכים ליעקב ובאמת כך מסתבר דקתני במשנה כתוב זה הכלל כל הקודם בנחלה יוצא חו קודמין ואלו איתי ליצחק אם יצחק היה חי הרי יצחק קודם לאברהם אז אם כן יצחק קודם בנחלה לאברהם אז השתנ מדלת ליצחק עכשיו כשיצחק מת בדוגמה שלנו אז יוצא רחו קודמים יעקב שהוא מיוצא רחו קודם לאברהם אביו שמ מניו ועד כאן דף קטז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה