הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קטו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קטו
[מוזיקה] 14 דף קטו השו מתחיל בסיעתא דשמיה במשנה אומרת המשנה סדר נחלו כחו מהוא סדר הנחלות דינו מי קודם למי אז כתוב בתורה איש קומוס ובן אלו ועברתם נחוו זאת אומרת שבין קודם לבס ןקב מת הניח בן ראובן הניח בת דינו רק ראובן יורש דינו אינה יורשת יתרה מכך כל וצ ריחו של בן אם הוא כבר מת קוד מנבס אם ראובן מת וכעת יש לפנינו את חנוך בנו הוא יורש ולא דינו יורשת ובן של חנוך בן בנו עד לבדו כולם קודים לדינו ואפילו בת של ראובן גם קודמת לדינו כמו שנראה גמורה נראה שהמקור הוא מזה שכתוב אילוי בן אילוי עם ילוב הבא בסדר זה בת בס דמס לאחין גם אם יש אבא היא קודמת לאבא של המת היא לא קודמת לאחים גם קודמת לאבא יצ ריחו של בס גם הם קודמי לאחין אחין קודמי לאח יואב יצ רחון של אכין קודמן גםם לאחי ואב כמו כן אם יש להם אחות אז הם צריחון קודמים לאחות אדם נפטר ויש לו אח ואחות אז רק אחיו יורש אותו ולח אותו יתרה מכך גם אם אחיו כבר מת אבל אחיו יש בת אובת אז הבת או הבן של האח הם יורשים ולא אחותו של המת אבל אם אין אחים למת רק החיות אז האחות ביוצא ירכה הם קודמים לאחיו זה הכלל כל הקודם בנח לו אילו הוא חי אז כשהוא מת יוצרי חו קודמין כי הם עומדים ממקומו לרשת את אותה נחלה ולא שר קרובי המת יורשים אותו אפילו שהם יותר קרובים למת לדוגמה אחות של מת ודאי שיותר קרובה אלה מאשר אחיין או אחיינית שלו בכל זאת האחיין דהיינו בן אחיו או אחיינית בת אחיו היא תירש אותו ולא אחותו ועוד כלל ואהב קודם לרשת את בנו ובתו לכל יוצי רי חוי דהיינו הוא קודם לאחרי המת ואת זה כבר למדנו בראש הפרק מביא הרשב לימוד אחד הלנו שם עוד לימוד אבל דווקא ליוצא רכו הקד אבל יוצא רכו של בנו של המת עצמו הוא לא קודם ודאי שאמ יעקב מת ואביו קיים ויש לו גם בן ראובן אז ראובן יורש ולא סביב אב המת אומרת הגמור מה המקור למה שראינו במשנה שו כל מי שקודם בנחל ו שמס אז יצריו הם קודמים לשער הקרובים ו רבן כתוב פסוק איש קומוס ובן אילו ועברתם אז איש כובן בן אין לו בן אם הבן כבר מת אבל יש בן הבן אוי בס הבן אם אין בן הבן כמובן אוי בן בס הבן אם אמו כבר מתה מנן שהם יורשים את זקנם ולא בת המת תירש נקטו בן בס הבן הודים בת בת הבן רק רצו לנקות לשון קלילה ובת בת זה לא נתפס כליל תלמוד למר ון איןו הי יכול להיות כתוב אין בלי י כמו אין בילום הי המיותרת היא אומרת לי לדרוש את הא' כאילו שהוא עיין עיין אולוב תעיין האם יש לו בן או אפילו מי שבא מכוחו של בן יוצא רכו של בן ורק אם לא מצאת אב זכר לבן אז תעבור לבת כמו כן כתוב בס ואמי לו בס אז מעבירים את תנך לו לאחי יוב אין ללו בס מני שאם אין לו בת הבת כבר מתה אב יש בת הבת או בן הבס או בס בן הבס מנין שהם קודמים לרשת לאחרי המת תמוד לומר כתוב אם אין לו בס אין לו עין אולוב דהיינו תעיין אם יש לו איזה שהי בת או איזה זכר לבת שם יוצא ירכה שהוא בירכים היו ס ממשיכה כמו שאמרנו לגבי זרע הבן או זרע הבת כר גם לגבי זרע האח זרע אחי גם למעלה גם שם כתוב אין לום י או כיצד אתה מוצא בכל מקום אלוב נחלו ממשמש לכס עד רוב רשבם מביא לאלום רבינו חננאל נקטו את ראובן לדוגמה כ הוא ראשון השבטים כמובן בכל שבט כך דהיינו אם אדם מת ואין לו אב אין לו אח ולא בן אח ולא אחות ולא בן אחות ולא בני בניהם של ה אחים ואחיות עד עולם ולא אביו ולא אחיו ולא בני אחיו ולא אחותו ולא בני אחותו מחזירים למטה ולמעלה על קרובי אבותיו עד ראובן ולא תנוע בשום אופן לקרוביהם רשבם בהמשך נותן דוגמה מהתורה ונקרא את דברי הרשב בפנים כגון כתוב בתוי ובני ראובן חנוך ופללו ובני פלו אליוב היה לו בן אחד אליוב ובני אליוב נמואל דוסון אז מה קורה מס בנוי ש נמואל נמואל נינו של ראובן הבן שלו מת בלו יזרה אז מי יורש אותו נמואל אביו הוא יורשו ואמי נמואל קיים אחו של המת בונו של נמואל לאנו בני נמואל יורשים אותו ואמ לא אחים אז כתוב בתר נסעת מנח לוס אלא אחי וביב מי זה דיינו דוסון דודו או הוא דוסון עצמו או בניו כלו דוסון דוסון נפטר ואין לו שום זרע אז חוזרים עוד דור סנים לאליאב אביוב שמס אוי אם הוא לא נמצא לאחי אליוב לאחי אליוב או לאוס אליוב לאהם לבניהם לבני אבנם מה קורה עם מיס אליו בלא יחים ובני יחים חוזרים אודו אצל פלו האב סביב של המת ואם גם הוא מת נוסח חצ חרמי או לבניהם זה בני אחי אבי אבי וביב של מס רשבם בסוף מסכם כלול דמיס אבי המת קודם לאחי המת וכן אבי אבי המת קודם לאחי אבי המת כמו שנראה לאלון אחי המת קודם לאבי אבי המת לכן אחי אבי המת קודם לאבי אבי אביו של מת שואלת הגמורה למה ברייס נקטה שחוזרים למעלה עד ראובן ולימה עד יעקב אם חזרנו עד ראובן וראינו שאין שום זכר ראובן מת כל זרו מת אז נחזור עוד דור קדימה אחורה ליעקוב ויעקב כבר נפטר אז נלך לשמעון ולבי וכך לזרם שכך נקיים עוד דור קודם למה נקטו רק עד ראובן אומר הבי אם תומר עד יעקב זאת אומרת שראובן כל שבט רובן קלה וזה לא ייתכן גמיר קבולה בידינו דקו שבלא יה מציאות כזו בעולם ששבט שלם הוכחד מהעולם ריה לדבר מביא הרשב מהפסוק במלאכי כי אני השם יניסי ואתם בני יעקב לא כסם בני יעקב תמיד יהיה זכ מכל אחד מבני יעקב לכן מקסימום יגיעו עד ראובן כמו כן לשאר השבטים ראובן נקטו כדוגמה מביאה הגמור אומ רבון מרב כלומר תירש בס עם בסבן דהיינו יעקב נפטר אמרנו היו לו שני ילדים היו לו ראובן בן ודינו בת ראובן גם נפטר כבר עוד לפני יעקב אבל ראובן הניח בת חיה עכשיו עומדות לפנינו חיה הנכדה ודינו הבת של המת אז כל מי שאומר שתחלקו חצי חצי שחצי תיקר דינו שהיא בת המת בתו של יעקוב וחצי תיקר חיה שהיא בת הבן אפילו נוסי שבישראל אין שמ שאינו א מיס דוקן אז הרשב מסביר דיינו אם דיין בא ופוסק כך מכל וחומו עוד מעט נר את הכל וחומו אפילו הדיין נשיא שבישראל שהכל דנים כמותו לא שומים לו כי זה מיס צדוקים כמו שנראה לאלון נקטו אפילו נוס שבישרו לחזק את הדבר כן מה שאמרו בבן נוכס אפילו אם יבוא אליהו ויאמר אין שמין לו הראשונים מקשים על הרשב כי אם מדובר בדן שטועה שומר כל חומה שהוא לא נכון כנגד משנתנו אז לא צריך לומר שאמיס זוקין הוא טו בדבר משנה לכן פרשים טויס שער ראשונים שהכוונה היא שאפילו אם הנוס יש לו צורך כירו השו לתקן כך אסור לתקן כך כי יחשבו שהוא אומר שכך הוא עיקר הדין כמו הצדוקי לכן אפילו קויר השו אסור לעשות כן הרשב עצמו מביא עוד פירוש שללו נראה אנחלס רבי יוחנן מויקו הוא אומר שאם אדם יש לו למשל שלוש בנים אז כל אחד צריך לקבל שליש בירושה אם אין בחור כל אחד שליש מה קורה אם הוא אומר שאני רוצה שבן אחד קבל חצי ושני הבנים האחרים קבלו רבע אז החולב חקו שזה חל אז זה מה שהוא אומר שאם יבוא דיין ויאמר שאם יש לו את שני הדברים האלה יש לו בת ויש לו בס הבן והוא מנחיל אומר שכל אחת תקבל חצי לא שומעים לו כי זה מס צדוקי אבל הרשב מפריך זאת כי בלי מס צדוקים לא שומעים לו כי זה מס מקוס בטו כל מה שרבי יוחן ברוקה אמר זה רק מי שראוי ליורשו הוא יכול להגדיל את החלק שלו אבל כאן במקרה שלנו הבת לא רואה בכלל לירש כיוון שבת הבן עומדת לרשת את כל הירושה במקום אביה הבן מה זה מס צדוקים אז קודם כל מי היו הצדוקים מביא הרשם אגנו איש סחו היו לו שני תלמידים צוד יסוס והם שנו לתלמידיהם צודק וביסוס מה שהם קיבלו מרם אנטיגנוס מה שמובא בתחילת מסכת אובוס על תיו עבוד משמ ש מרנס לבכר הוא התכוון לומר שצריך לעבוד את הש שלא עלמנת לקבל שכר אבל ודאי שיהיה שכר אבל התלמידים של צודק וביסוס הבינו שהם מתכוונים ללמד אותם איבדו למקום ואל תקבלו שכר אז הם אמרו כמו שאין בו ממש בדבר זה כי ודאי שיש שכר כמו שמפרש בתוי כן כל דברי חכמים אין בהם דבר וטעו ופקו בדברי חכמים והם החליטו שהם לא מאמינים רחמון לצלם בתור שבעל פה רק בתור ש בקסו אז הם נקראו צדוקים על שם צודיק וביסוס על שם ביסוס ומה היה העניין שלהם מה הם פסקו לגבי מה שדיברנו תניה שנינו בריס מגילה טייניס יש מגילה תענית שם מפורטים כל הימים שהם יום טב שאסור להתענות בהם יש ימים שאסור להספיד בהם אחד מהם זה בערבו ו בתיב תבנו לדינו שבנו למשפטי הראשון שודו לנו הצדוקים מה היה שו צדוקים אמרים תירש הבס עם בס הבן כמו שאמרנו במקרה שלפנינו חיה ודינה התחלקו חצי חצי זה הם כן ודו שאם בן הבן הם לא היא לא יורשת דיינו אם ראובן כבר נפטר אבל הוא השאיר את חנוך אז ודאי שחנוך עומד במקומו לרשת את הכל והוא לא תחלק עם דינו אבל כש ראובן לא השאיר בן רק בת היא תתחלק עם דודתה שהיא בת המס והם הצליחו להעמיד כך את ההלכה ונתפלל עם רבי ירחן בזקי לצדוקים אומ להם שוטים מנין זה לוחם מה המקור שלכם ול יויו אודום צדוקים זד חוץ מזו ש מפת כנג יש לנו כ ומה ב בנוב מרשנו בב לקן אז ודאי שהם צריכות להתחלק ביניהם בא רבי יוחנן בזקא קמיקזה כתוב אלה בני סיר חש ורץ לטון ושובו וצי נו זא אומרת שענו היה בן רחרי אחיו של צון מצד ש וקסי אלה בני ציבון ואיו ואנו זאת אומרת שענו היה בנו של ציבון לא אחיו אלו מלמד שוא היה גם אחי וגם בנו איך שבו ציבון על אמוי ואוד אנו אז הוא אחיו מהם והוא בנו למה קוראים לו בני סיר חירי מפרטים אותו גם הרי לא בן סירה חירי הוא בן אשתו אלו מהיו נרדו כ הוא בני בן בנו ציבון קוראים לו ייש ויור זאת אומרת שהוא גם ירש את הארץ של סייר החוי זאת אומרת שבני בונים יורשים נחלת האב כבנים עצמם אז זו הדין בת בנו ולכן לא תירש הבת עם בעת הבן כמו שלא יורשת כשיש את הבן עצמו אז למיסה מה הוא הוכיח לו הוא הוכיח לו שבן הבן זה בדיוק כמו בנו של המת אבל הוא עדיין לא הוכיח לו שבת הבן היא בדיוק כמו הבן והרי הצדוקים הודו כמו שאמרנו הם הודו שאם ראוון הניח את חנוך אז חנוך יור ולא דינו הם דיברו רק באופן שרובן הניח רק את הבת אז מה הוא הביא לו מהפסוק זה באמת זה מה שהוא יפריך לו עוד מעט אבל מהאמת הוא סבר להוכיח לו נכון שזה קש אבל גם בקש צריך שזה איזהשהו הסבר אז הרמבן מסביר למסר פסוק קוראים לו אנו בן שסיר זאת אומרת שמלמד אותנו שזה לא שנכדו רחוק מהמהמת שתי דרגות אלא הוא שווה לגמרי לבנו של המת אז ממילא הקלחמה של הצדוקים שמבוסס על זה שנכדו יותר הוא לא נכון אבל קודם כל שואלת הגמור ודיל מטרי אבו מי אמר שבכלל יש סתירה היו שני אנו היה אחד אנו בן סיר חירי שהוא היה אחיו של ציבון ולציון היה גם בן שקראו לענו אומרת הגמורה זה לא נכון אומר רבי המינ מיס אני אמר דבר לתרד זאת דומר שמלקה אפילו שובו מלקה לא אמר זאת שוב ומלכה זה מלך פרס למי הוא קינה מלך פרס הוא שמואל לכה כמותו בדינים אס שמואל בדין לכן הוא קרא לו שמכ הוא כמו מלך משהו פוסק בדין הלכה כמותו הדמ גרסה אחרת אומר רב פופה שבל אומנו את מי כנה רב פופה שוב מלכה רבי אז מביא למדנו בדף הקודם שרבי ורב יוסף תמיד הלכה כמו רבי חוץ משלוש הלכות לכן רבי גם נחשב כמלך מה המנו אומרו כתוב שם אלה בני ציבון ואיו ואנו הואשמו סמים מה זה הוא אנו הוא אנו מיותר א צריך כתוב ואיו ונו אשר מוצו זה בא לומר לנו הוא אנו קור זה אנו שהזכרנו להל בין בני סיר חירי זה אותו אנו אז זה מה שרבי וחן ב זכא אנל צדוקי אומר לי אומר לו הצדוקי הזקן רבי בכך אתה פוטר אני מודה לך שבן הבן יורש את זקנו ולא הבת אבל אני מדבר באופן שיש בת הבן כנגד בת אז זה לא אמרת לי כלום כמו ש זכרנו אומר לוי שוטה באמת דחית אותך בקש בהתחלה אומר הרש בם הוא לא רצה לגלות לו את העמו האמיתי של הדבר כ אסור לגלות להם תע מתרי אבל כשלא הייתה ברירה אז הוא אומר ללא וי וו שלימו שלנו שבה יש להוכיח כמו שנראה שכשיש בת ובת הבן ז רק בת הבן יורשת סיכו בתיו של לוחם הקלמר שתם דנים מעצמכם זה סיחו בטלו שיש עליו תשובה מה התשובה מה היה ומה בבו מקו בנו ושנו היא רק נכדה בכל זאת היא ורשת בבו מקווי שהיא יותר קרובה ל המת לא יקוש קן אז ודאי שצריך לחלק את הירושה בינהם יכול להפריך לך מה לבז בנו אתה רואה שכן יופ קוחו ממוק האחים היא יורשת במקום אביה אפילו שלאביה יש אחים למשל כמו שכתוב בתו בנו סלופ רוד מה הם באו בטענה שסבא שלהם חיפר נפטר וכעת הם רוצות לקבל חלק בירוש ירוש ורץ לחפר היו עוד בנים ובכל זאת מה התירה אומרת שיתנו לבנים של חיפו ואת החלק של אחד הבנים צלופחד יתנו לבנותיו נוסם אחוז הסח לו בחח אבים זאת אומרת שבת בנו היא יפה כוח כום האחים לרשת את חלק אביה תומ בביטוי אתה רוצה שביטוי תתחלק עם בת הבן שהוא רקחו במום אחין הרי באופן שהמת הניח בנים ובנות אז הבת לא יורשת כלום אז כשם שאתה מבין שהבת לא יורשת יחד עם אחיה בנכסי אביה כך היא גם לא יורשת עם בת אחיה אלא בת אחיה תקבל הכל ולא כפי שאתם דורשים שהבת יש לה כוח יותר גדול מהנכדה כי הבת באה מכוח המת והנכדה באה רק מכוח בן המץ אני מוכיח לך לא כח כאן מוכיח לך שיש לה יותר כוח לבס הבן כי הרי יורשת במקום האחים מ שן כן הבת לא במקום האחים רשבם אומר בואו ראי אתם מאמינים הרי בתוי רו ש בקסו כמו שהרשה מתקן את דברי הרש בם בנוי סלופ חוד הם נתנו חלק בנכסי חיפה מסתו לחיפה היו גם בנות הרשש מקשה מיני שהיו לו בנות קופונים כך נוקט רשבם אז מה אומרים הבנות של חיפר לא מקבלות כלום כי יש לו גם בנים בכל זאת הנכדות של חיפר שהם עומדות במקום ה צלופחד הם כן קיבלו וניצחו הצדוקים הודו שזה לא קל ז חזר ותו שר בת תר לא יר יחד ע בתמת י ובד לטיבו יום טב עד כאן דף קת [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה