הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קח
[מוזיקה] דף קח מתחילים בסיעתא דשמיא פרק שמני פרק יש נוחלין פרק זה עוסק בדי ירושה נראה גם בהמשך סוגיה לגבי חלוק ארץ ישראל בכניסות סום ורץ והמשנה מפרטת ארבע סוגי קרובים בירושה וקודם המשנה אומרת את הכללים אחר כך הפרו של כל כלל יש נוכלין ומכין יש קרובים שהם נוכלים דהיינו הם יורשים את קרוביהם כשהם מתים ומנחיל גם כשהם מתים הם מנחילים להם את ממונם דהיינו שניהם נוכלים זה את זה אומר הרש בם היה יותר מתאים לכתוב י שנוי כלין זה אס זה רק רוצים להמשיך שיש נוכלין ול מנכין לכן הכתוב הריש יש נוכלין ו מנכין באמת הסוג השני ויש נוכלים את קרוביהם שכש קרוביהם מתים יורשים אותם אבל ולא י מנחילים כשהם מתים אותם קרובים שהם מורישים להם את ממונם הם לא יורשים אותם ויש סוג שלישי ש מנכין ולא נוכלין זה בעצם אותם אלה שאמרנו יש נוכלין ולא מנחילים אלא שלהפך גמור מתקשה למה צריך את שתי הבוב זה לכאורה אותם אנשים והסוג הרביעי נוכלין ול מנחילים אין ביניהם קרובה לירושה ועכשיו הפירוט ואלו נוכלין חילין אז יש לנו כאן שלוש אהב סבונים אהב יורש את הבנים וגם מוריש להם מתי האב יורש את הבנים דווקא כשאין לבנים זרע אם יש לו למד בנים הם קודמים לזקנים כמו שנראה בגימורי והבונים אוהב הם גם נוכלים נחילים זה למעסה בדיוק כמו הב סבונים כי אם ההב נוכל למלכי לבניו אז גם הבנים נוכלים מכלים להב אז הרשב ללום בדף קיד כותב אינו חנמ רק צו לנקות את כל האופנים שנוח מנכין אבל תוסס כן הוא אומר שהתנה רצה להשמיע לנו דרך הגם מה שנראה לאלון בסדר הנכס מפורש שכשיש בנים ובנות אז רק הבנים יורשים ולא הבנות והאחיין מן האב כל אלו נוכלין או מנכין האחי מן האב למשל אומר הרשם ראובן ויוסף בני יעקוב אפילו שראובן הובן ליו ויוסף ובן רוכל כיוון ש ה אחים מנעו הם יורשים זה את זה אבל כמובן דווקא כשאין בנים למת וגם שמת יעקב אביהם אם יקב קיים אז הוא קודם לאחים אב קודם לאחים אבל דווקא אחים מנ אותו אב מותה אם לא כי משפח אבקר משפוחה משפח אמק משפוחה כמו שנראה בגימור למדים זא פסוק למשפח סים לסם וכעת לפירות של הרשימה השנייה הסוג השני הו איש אמוי הוא נוכל אותה דהיינו כשאמו מתה הוא יורש אותה אבל לא מנחיל כי מי יורש קרבייב יורשים אותו משפח אם אינוק משפוחה אם לא יורשת אתל בנה וואיש שסי שתוי הוא נוכל אותה כשאישה נשואה מתה הבעל יורש הוא היורש הראשון מצד שני אישה לא יורשת את בעלה ובני שלושת אלו נוכלין ומנחי מה זה בני הוס הרשב מביא גרסה אחרת יותר יותר נכונה ובני אכס אבל המשמעות היא שווה בשתי הגרסאות מי שנפטר ואין לו זרע גם אין לו אבא וגם אין לו אחי מן האב אז עוברים לאחותו מהאב כשאין אח אז עוברים לאחות אם גם האחות כבר איננה אז עוברים לבן של האחות אז הבן יורש את אחי אמו זה יש אופן שהבן יורש את אחי אמו יורש את דודו אבל להפך אם הבן מת בלי בנים אין לו אבא אין לו אחים דודו דהיינו אחי אמו לא יורש אותו שתי סיבות משפח אם נקרו משפוחה וגם האם עצמה לא יורשת את בנה אז ודאי שאחיה שיכול לבוא רק מכוכב ודאי שהוא לא יורש והרשימה השלישית היא הנגדית המגבילה של הקודמת וגמור תקשה למה צריך לפרד זאת אוישו אז בוו ווישוז בילו ואח ואים מנחילים כשהם מתים הם מורישים אישה מורישה לבניה האישה לבעלה החיים כמו שדיברנו ולא נוחלין והרשימה הרביעית ואכין מנוים לא נוכלין ולא נחילים כמו שדיברנו כיוון שמשפחת מנוקר משפוחה אז לא נוכ ומכינים אלא קרובי אביב של זה ואביב של זה הם יורשים אותו יש כאן רשבם מעניין רשבם אומר מה קורה אם האם היא קרובה מצד האב ואין קרוב יותר אז היא כן יורשת אותו האם וכמובן שאם האם יורשת והאם כבר איננה אז האחים מנהם אבל זה הכל מצד קרבת משפח סו רשבם נותן דוגמה רובן התחתן עם סרח בס אושר אח יינית שלו והיא ילדה לו את נפתולי נפתולי מת בלי ילדים מי יורש אותו ראובן אביב יורש אותו אם ראובן כבר גם מת לפני זה ואל נפתולי אחים אז עוברים לאח יוביו מי זה אושר שהוא גם הביא אמו ואם אושר אין לו בנים והוא כבר מת אז מי יורש אותו שרח אז נמצא שסרח יורשת את בנה רשש מקשה על רשבם לכאורה פשוט הוא כותב אף לדר דקי גם ילד בחידה מבין זאת בשביל שאמו תיגרה הרי לא באה מצד אמו היא באה מצד קרבת אב אז הרשע שומר שהיה יכול להיות על פי הגמור רבי אומס שנגזר שיחשבו שהיא ורשת בטור אם אז אולי ק בפקר היא לא תירש לכן הרשב אומר לא לא גזרו וכשהם קרובה מצד האב היא הקרובה אכי מצד האב אז היא הורשת אותו אומרת הגמורה הגמורה מתקשה על סדר המשנה מה ישנ דקונ אב אסבו ברישה דהיינו שהבנים מתו והאב יורש אותם סנבון סב ברישה בשתי סיבות לכך חודד תחו בפורנו מתחילי לא מתחילים מדבר פורענות ובעת שנוכל הב לבנו דהיינו שיורש את בנו נמצא שמת הבן בחייב וגם הבן לא הניח זר לי יורשו לכן אביב יורשו וזו כללה שאדם מת בלי בנים וגם כשב רואה במיטת בנו התן היה צריך לפתוח הבן יכ סאב שזה ברכה שימות ע יגנו בנו כמו שכתוב שהקדוש ברוך הוא מבטיח ליין כבנו ויוסף יושי סיוד על עיניך הכונה שהוא יקבור אותך ווד סיבה שליה כסיב איש קוס איו ועברת נחוסי ממה שמ שאם יש לו בן אז הוא יורש ראשון אז כשם שפרש נחלו פתחה בירושת הבן לאביו כר גם אתנה צריך לפתוח מתרצת הגמור ותענה אד דסה למדרשה כיוון שהעניין הזה שהב נוכל את בנו הוא למד זאת מדרשה זה לא מפורש בתורה חביב עלי אז זה חביב עליו כיוון שהוא חידש זאת מדרשה למ בפרשה כתוב כך איש כוסון אילו ועברתם אס נחוס לביטוי ואם איין לובס ונסתם אנחלס לאכב ואם אין לו יחים ונסתם מנחוס לאחי אובי האב לא מוזכר ואם אינים לאביב נסת מנחוס לו ממשפחתו ויור שוסו למה באמת לא הזכירו את ירוש הסאב אומר הרמבן ל התר כיון שזה פורנוס שאהב הוא יורש את בנו שבנו מת בחי בלי זרע לכן התר לא רצתה לכתוב ז מפורש ומה דרוש מהת המקור מדרש שב נוכל בנו תניה כמו שהזכרנו כתוב ח תלב אומרת הברי שר זה אב אביה מת והפסוק משמיע לנו שלפעמים אב יורש את בנו שר זהב מביא הרשם כמו שכתוב שרו שגמור אומרת לכמון וגם כתוב כ מור ללון תקשה ם כר גם אם נראה ללון ועוד רואים כ בפסוק מלמד שהאב קודם לאחין האב הוא קודם לאחרי המת למשל אם ראובן מת בלי בנים יעקב יורשו ולא שמעון אחיו יורשו ולמסה לפי סדר הפסוקים שרוי שזה האב הוא האחרון בסדר הפסוקים אבל הגמור תוכיח לאלון שבהכרח שהפסוקים לא כסדרם נכתבו שהרי זה ודאי שעב קודם לא חב שהם באים מכוחו אז למדים מזה שכתוב הכור לוב שהב כור קודם ולפי זה סדר הפסוקים כך א אז בן חרכ בת כאן צריך להכניס את האבא אם אין לו ש את מכניסים אחרי בטו ממשיכה המיס יכל יהי שאב יהיה קודם לבן יעקוב יהיה קודם לחנוך בן רוב אם ראובן מת לא חנוך בנו ירש אותו אלא יעקב אביו כי ברגע שהפסוקים ממד לו לפי הסדר אז יתכן שהאב קודם גם אפילו לבן ומתי הבן יורש רק באופן שכשהוא מת אביו כבר לא חי אז הבן יורש אבל אם אביו חי אביו יורש אותו וכך סדר הפסוקים איש קומוס ונסתם נחוס כ מד נכניס שרו ורק אם אין לו שר אז ון א זה מרמה שהבן קודם אחר כך ובת מחבי וכולו אומרת הברי תלמוד מה כתוב לי שירו הורב קורב קורב קודם מי שקרוב יותר למת הוא קודם לירש אותו והבן של המת למשל חנ בן ראובן קרוב לרובי יותר מיעקב ובב כמו שגמור אבי כהרי בן ומד תחת אביו לעוד ולשדה אחוזו אבא לא מצינו לשום דין שהוא קם תחת בנו וזה פשוט אז הגמור הייתה צריכה להעריך לגבי אח הברס מעריכה כמו שנראה כיוון שלאח יש כן איזה דבר שעומד תחת אחיו ממשיכה היס ומה ריסו לבוסס הבן של המת שיהיה קודם לאבי המת וכל שכן שהוא קודם לאחי המת כשאין אבא ווח ולומר שאב קודם לאח וכל שכן שהבן קודם לה שקודם לו קודם לך אם במילא הפסוקים לא כתובים כסדרו אלא קורב קורב קודם מי אמר שהבן קרוב יותר מאח עדרבי האח הוא היורש הראשון דהיינו יהיה האח ואז יהיה הבן ואז יהיה האבא התירוץ הוא מר בסבן שקודם לאח שכן קום תחס אוב ליעדו ולשדה אחוזו מה הם שני הדינים האלה הדין הראשון זה עי ראובן קנה הומו בריו אז כמו שמפורש בתירה הגיבור בקידוש מאריכה יכול לייעד אותה אם לפני שמסתיימים השנים שהיא צריכה לעבוד אצלו הוא אומר לה אני נתת רי כסף לאביך לקנות לקנות אותך אז אני הרי את מיועדת לי בכסף זה ומתה ואי לך היא אשתו היא הופכת לאשתו היא מפסיקה להיות אומו י הופכת את אשתו אפילו שלא נתן לה כעת כסף חדש גם לבנו יכול ליעד אותה רו יכול לומר הרי את מידס לך נו בני כתוב בתר לבנו ודנו אז רואים שהבן קם תחת סובב לאדם אחר הוא לא יכול לייעד אותה אלא אם כן האדם הזה יקדש אות קידושים גמורים גם לאחיו הוא לא יכול לייעד הדין השני זה שד אחוזו כתוב בתוי אדם הקדיש שדה אחוזו שדה מקנס שהוא קנה זה אצלו קדב אבל שד אחוזו שיש לו ירושה מאביו אביב מאביו עד חלוק הס אורץ אז הכלל הוא כך אם הוא עצמו גל את זה מקד שנשאר אצלו כתוב בת הרשב מביא מתקונים הגמ בכ ואם לא יגע לסודה מי הבעלים שהקדיש אותו ואם מוחר סודה מי מחר הגיבר או מחר זאת לאיש אחר דנו הר מדגישה לאיש אחר לאיש זר לא לבנו של מקדיש אז יקש גו כשמגיע יב זה יוצא לקונים בב דהינו שקנה את זה מהקדש הוא הוא נותן אתזה לקוני ביבל מה שאין כן אם לא בדאו איש אחר רק מי בנו של המקדיש אז היא חוזרת לאביב ביובל אם אחיו של המקדיש בדאו יוצא לקונים כתוב לאיש אחר זה כולל גם את אחיו רק בנו מרומז שהוא לא אחר וגם שם מקשים מי אומר אולי להפך נראה עוד מעט הקופונים אז כיוון שהבן עומד תחת אביו לשני דברים לי לזני אחוזו אז הוא הוא קודם לאח אומרת הגמור אדרבי מרבך שקום תחס אוכי ליבו כתוב בת כש ירדו ו בן אז מי מייבם אותו האח הבן לא יכול ייבם את אמו דיינו הגמור מבקשה שסדר הרו בפסוקים יהיה כך אחרי שכתוב הורב קודם אשוס חוב כי אח הוא הכי קרוב המ תחת אחי ליבום ואמין יחים וו ועברת וס לביתו זה ברור שבן קודם לאבא כיוון שאבא לא קם בכלל תחת בנו לשום דבר ואוב הוא נסוס ירו לאבא ואם האבא לא נמצא נס אתלוס לאחי יובי ומנחים ובי ורב אלו ממשפחת ו אונה הגמור מה אתה אומר אך הוא קם תחס אוכב יבום לכן הוא קרוב יותר מהבן שהוא לא קם תחס אויב יבום הוא לא קם תחוב יבום כלום יש יבום אלאו במקום שאין בן נכון שבן לא מייבם את אמו אבל הוא פוטר מייבום או במקום שיש בן אין היבום כל הייבום זה כשאין בן אם יש בן אז הוא פותר מייבום אז גם לגבי היבום הוא קם יותר מאשר האח האח מיבם הבן פותר מייבום אז למיסה הבריה ביערה רק למה הבן לפני האח אבל עדיין לא ביארנו למה האבא קודם לך האחרי קם תחס אוכי לפחות לאב שם בן אבא לא קם תחז לשום עניין זה הגימור תו בדף הבא עד כאן הבריה שואלת כעת הגימורים הברייה שאלה מי אומר שהבן קודם לאח אולי האח קודם לבן כרן אי בום אז האח הוא מיבם בן לא מייבם אז ענו שגם לעניין יבום הבן יותר קרוב מאשר הח כ הוא פותר מייבום שואלת הגמור ת מדק פירכה רק בל שיש לנו את התירוץ הזה אולו אב מנ דיף אם לא הלנו את התירוץ הזה היינו אומרים דיף בלי זה הבן הריק תחס אוב לשני דברים גם לעי גם לשד החוזה ווכ אך רק חוד רק יבום אז הברס הייתה צריכה לתרץ את השאלה למה הבן קודם לאח כבן כם תחס ובי לשני דברים אחוזו ואח עומד רק ליבום למו מתקשה ש נתת האמת שגם לין היבום הבן קודם לאך הקופונים כך מקשה הגמורה אונה הגמורה את זה לא יכלו לתרץ מה את תרץ זה שתיים וזה אחד באמת בתירה יש לי רק אחד ואחד יש לי יוד שמפורש בתוי שהבן הוא מייעד אח לו ויש לי יבום שכתוב בתוה מפורש שהאח מיבם הבן לא אבל העניין השני של שדה אחוזו זה לא מפורש בתיירים שדה אחוז וא זה גופו שאני יודע שהבן הוא קם תחס עובי ואח לו יימ דולנה כלום ייבום אלא במום שאיין בן או יש בן אין יבום דהיינו כמו שהרשם מביא הגמור רכין ש מקשה מי אמר שהפסוק מתכוון לומר שאם הגיז מכר את השדה לאיש אחר הכוונה אחר לא לבן אלא לאדם זר כולל לאח אז יוצא בייב לקונים אולי להפך תומר אם הוא מחר לאיש אחר דהיינו לכל אדם אחר חוץ מהאח כולל הבן אז יוצא ביב לקונים אז הגמור אומרת שם שהבן הוא קם תחס אויב ליעדו אומרת הגמורה אדרבה מרבה אני את האח שכן קום תחוב לייבום אז זה הגימור אונה כלום יש יבום אלא במום שאין בן אז גם לגבי יבום הבן קם תחס אויב כ הוא פותר מייבום אז ממילא אז לא יכלו לענות כם בברייס שזה שתיים וזה אחד כל מה ש יודע ששדה אחוזו אז באמת הבן קמ תח סובי ואח ללא זה רק מכוח היסוד הזה שגם לין אי בום אין לאח שום קדימה לבן לכן קטו כאן את האמת בתו ירה מפורש לנו רק אי בום לאך ומפורש לנו אי לבן מה שאנחנו יודעים את שער הדינים זה באמת כי גם לג יבום הבן הוא גם קודם לאח כ הוא פותר מייבום לכן גם בזנ אחוזו וגם לגבי נחלו אנחנו אומרים שהבן הוא יותר קרוב מאשר האך הבן לאבי אשר אך לאחיו עדכן דף קח [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה