הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קו
[מוזיקה] ב 14 דף קו מתחילים בסיעתא דשמיא תחילת הדף למדנו שאם אדם מוכר לחברו ביקור ופור גם אם הוא לא אמר אין חוסר אין יסר זה יכול להיות בערך עד כמה זה בערך אם חסר רוי קו לכל סאו עדיין זה בכלל המקח מה קורה אם הוא אמר לו בסמוב ובמי צורב אני מוכר לך ביס קורפו כמו שאתה רואה אותו זה הסימנים זה המיצרים של השדה זה הגבולות מה שיש כאן תיקח אז פחוס שוס ככ הגרסה לפי הרשב היא גיוי אם הפער החריגה היא שישית זה יוצא כפלי כפליים אומר הרש בם מי שלמדנו שם את השיעור של רוי וקו לסאו כי זה פי ארב קו לסו כי בכל סא יש שש קו השישית זה קו שלם הגיי זה עדיין נמחל אומר הרש ב כיוון שאמר ביס קורפור אמרנו אפילו בלי שאמר אין חוסר יסר זה כאילו שאמר אין חוסר אין יסר אז כשההוא הוסיף בסימון במיצוב אז אנחנו אומרים שהוא אמר לו אתה רואה כמו שזה בין קטן גדול אז נכון שמצד אחד הוא אמר בי סקור אז צריך שיהיה קרוב לבי סקור עד כמה אפשר לומר שזה קרוב לבי סקור אם החריגה היא רק שישית אבל אם הפער הגדול יותר דטוס ינקה דהיינו אם יש חריגה יותר גדולה למשל חסר כה וחצי בסור אז יחזיר לו כסף כשווי כ וחצי אם יש יותר יש כ וחצי יותר בכל סהור יחזיר להו הלוקח את הקרק מיותרת אז למעשה המשנה אומרת פחו שוס גיוי עד שוס ינקה מה קורה בשטויות רמח לוקס מציין הרשם שמה שלמדנו כאן את השיעור של שוס אפילו שזה שווה לשיעור שלמדנו לגבי אונו אבל זה לא בנוי משם כי אין אונו אלו בבלטים ולא בקרוס אדם מחר קרקע שווה פרוטה ב1 זוז או שווה 100 זוז בפרוטה הגיעו רק זה שיעור שחומים קבו שעד כזה שיעור אדם אוכל מביאה הגמור איתמ כמו שהזכרנו במשנה כתוב פכו שוס גיוי עד שוס ינקי אז זה ברור שיותר מטוס לכאן או לכאן זה טעות שלא למחלת ואם זה פחות משטוח מה קורה בשטויות אז נראה כ מחלוק ומחלק היא אם עד בכלל כתוב עד שוס אם עד בכלל או לא וגם תלוי אומר הרשב איך נפרש את המילה וכוס במילים וכוס שטו גיוי י אפשר לפרש ז בשתי אופנים אפשר לפרש כך פחוס אם חסר בשדה שוס כל שקלים חסר פחות מזה גיוי או אפשר לפרש כך פה או שוס אם החריגה היא פחות מטוס למשל שלר לסו אז גוי אבל אם החריגה זה שטס אז זה כמו ר מטוס אז זה השאלה אז הגמור מביאה מחלוק איתמ רבו אמר שוס כפס מטוס וזה עדיין מחילה רב יוד אמר שוס כיס מטוס וצריך להחזיר אם יש יותר אז הוא צריך להחזיר קרקע אם יש פחות אז המוח צריך להחזיר לו כסף רבמ שוס השו ו בכלל הגיזה נמל רק אם זהו י כתוב ד שוס ולא יד בכלל רב יו אמר שוס וכד ד בכלל אז הג אבל עד שוס וס בכלל ינק בקש הגמ כתובי אדם שמ במרלו ב הרי הוא כשם דיונין גיוי אז המילה הגיו לא ברורה נראה עוד מעט אבל מה זה שום הדיונים הגמור בקסוס שונה משנה דיונים שהיו צריכים לשום את הנחושים של אדם שמת כדי למכור אותם כדי לספק מזונות לאלמנה לבנות שהוא השיר אז בעצם צריך לשום את הקרקע כדי למכור אותה במחיר טוב אז מה קורה אם הם עשו שומש שלוש דיינים והם שמו זאת ומחו ואחר כך נתברר שהם טעו אז אם הם טעו בפחות מטוס אז המק אכל אבל אם טעו בטוס בשישית או שהם הורידו מהמחיר שוס או שהם העלו על המחיר שוס מחרון בוטל וכאן הביס משווה את הדין שלנו של סימונו ומצור לשום הדיונים מקשים כת על רבו שודו דטוס כס מטוסו טעות של שטו זה ביטל מקח כמו יותר מטוס אז אם מדמים את שטו שמחיר זבי סכור ש משנתנו לשום בדיונים זאת אומרת ששטוס יש דין של יס מטוש שזה לא נמחל וקשה לרב הונה אומרת הגמור אומר לו רונ רונ יענה לך לתמך מה הברס מסיימת הגיו קונה מה הכוונה הגיו שזה נמחל אז עד שאתה מקשה לי מהרשה שמשים לשום מדיונים הרי בספר כתוב כמוני שאם פיח שטו שוג זה עדיין נמחל אלא איך באמת מפרש את הבריה מסביר הרשב שרבו אומר שכך כנת הברס פיח שוס שוס הגיעו כש מדיונים שגם בזה הגיעו הגיעו על שניהם וזה כד רבו שמעון בגמל שחולק על חחים שם בסוב והוא אומר אם כן מהר בזני יופה גם אם הטעות אטוס מכון קים אז אדרבה כעת מתהפך העניין וזה קושיה על רב יהודה כי כאן כתוב גיוי זאת אומרת ששטוס זה עדיין מחילה אז לפנינו הגרסה היא אלו שזה זה לכאורה המשך של רב הונה רשבם מביא גרסה כזו ומפרש אותה אבל הוא עצמו הרש בם ונלך בפירושו הוא לא גורס את המילה אלו ולכן המפרש שזו תשובתו של רב יודה רב יודה יאמר לך לדידי גם לא קשה כני יכול לפרש ככה את ברייסה ברייסה מתכווננת לומר שאם אדם אמר לחברו שהוא מוכר לו ביס קור בסימון ו במצור ויש כאן חריגה יש כאן פער של שטס לאחד מהצדדים אז זה כשומן ולא קשו מדיונים קשו מדיון לשוס כמו בשו מדיונים ששטוס זה כבר לא מכילה דהיינו כחכמים לא כרבי שם גמליאל אז גם אצלנו אם יש טוס אז כבר אין מכילה כמו שרב יהודה אמר שטו זה חריגה מדי גדולה אבל הביסה מסיימת גיוי ולא יקשו מדון דוסו בשום הדיונים בוטל מקח ברגע שחרגה השוס המקח בטל אילו אוחה כאן אצלנו נכון שאין מחילה בכזו חריגה אבל הגיו במילה הגיו מתפרשת אחרת מאשר היא מתפרשת במשנה במשנה מפרשים מגיו שיש כאן מכילה כאן מפרשים מגיו מכילה אין כמו בשום הדיונים שאין מכילה ומקח בטל אבל למקח לא בטל אלא הגיו הכוונה מקח קיים רק את הפר צריך להחזיר אם יש יותר שטו אז הקונה צריך להחזיר את הקרקע המיותרת ואם יש פחות אז המוחה צריך להחזיר לו כסף כי זה לא כמו טעות של בזן בטעות של בזן אז הייתה כאן טעות א הכל חוזר אבל כאן אנחנו אומרים ששניהם חפצים במקח הזה כרי הוא ראה את השדה והוא רצה את השדה הוא רצה לקנות הוא רצה למכור אז רק את הפער את זה צריך להחזיר אז לפי הפירוש הזה שרשביל קט כמותו אז אין כאן קושייה לא לרב הונה לא לרב יהודי כל אחד יכול לפרש לפי שיטתו את הבריז מספרת הגמורה רב פופה זובן רה מאוג הוא קנה קרקע דם אומר לי המוכר אמר לרב פופה הקרקע הזו שאני מוכר לך אביה גרי משכה מידתם משכה זה מידה היא 20 גריה 20 מידות 20 שעה הוא אמר לו בסימון במיצוב למעשה אחרי המכירה ה מדדו זות ובוי אלו 15 זה רק 15 אז כמה חסר רבע חמ מתוך 20 זה רבע זה הרבה יותר מטוס אוס קמד הב רב פופה אומ להב לרב פופה סברס וקביל סברת וקיבלת את הדעת שזה רק 15 ס שואל אותו רב פופה נני משנתנו פוס שוס גיוי ע שוס ינקה וכאן זה טוס זה רבע אומר לו הביה א מילה אידק בגבו משנתנו מדברת כש הלוקח לא ידע מעמידת השדה אז הוא התכוון זה יכול להיות בערך זה יכול להיות קרוב לבקור אבל לא שיחסר כאן שישית א ר משישית לפי השיטה השנייה אבל ח דקים לו בגבו כמו המקרה שלפנינו שאתה רב פופה ידעת את מידות השדה סובר וקביל ידעת שיש כ רק 15 וידעת ומחלת הרשבא מציין כך הלכה טוען לרב פופה נכון שידעתי אבל בוא ר אמר לי הוא אמר לי שיש כאן 20 א זאת אומרת הוא עצמו חושב שיש כאן 20 ואם אין כאן 20 אז ה ישלים לי ממקום אחר אז שישלים לי אומר לי הבאה הוא יכול לומר לך מה ש אמרתי שזה 20 לא התכוונתי לתת לך 20 גם אני ידעתי שיש כאן רק 15 ולא התכוונתי להשלים לך רק התכוונתי להשביח את מקחי רציתי לומר לך כדאי לך לקנות את השדה הזו עדיף כר החמ כאן הם מוציאים פירות משובחים כמו מקום אחר של סעור מביאה הגמור כעת עניין שונה ועוד מעט נראה את הקשר הרשב מסביר כאן את הקשר נסביר אתזה במקומו יהיה יותר קל להסביר תניה בריסה רבי סי אומר האחי שחולקו אבא נפטר והוא השאיר שתי ילדים שלוש ילדים צריך לחלק את הירושה לשניים או שלוש אז שמים את כל הקרקעות שהוא השאיר כל הדברים שהוא השאיר ומחלקים את השלוש חלקים וכעת עושים הגרלה מפילים גורל מי יקח את זה מי יקח את זה מי יקח את זה הוא הדין השותפים שרוצים להתחלק כיוון שול לו גוירו לחוד מהם נפל הגורל לאחד מהם וברר חלקו כו כולו החלק שלו כבר התברר אז אם זה רק שניים אז ברור שהוא קיבל את החלק הזה אז באופן אוטומטי החלק השני של האח השני או של השותף השני גם אם הם שלושה שותפים או שלושה אחים אז זה שנפל הגורל הוא קנה את חלקו השניים קנו בין שניהם את שני החלקים לחלוק ביניהם בכל שעה שירצו אם בגורל נוסף או באופן אחר אבל החלק של זה כבר הוחלט אומר הרש בם אם נפל הגורל על כולם אז ברור ש קנו כולם אפילו שלא החזיקו כי הרי השדה השדות הם שלהם רק צריך לברר מה הוא חלקו ומה הוא חלקו וגם אם מטלטלים אותו דבר מה התמה מבררת הגמורה מהוא טעמו של רב יוסי לכאורה הם הרי לא עשו קניין אז אפילו שאחד נפל לו גורל יכלו לחזור בהם עדיין אומר רב לוזו כתחילת ארץ ישראל כמו כשנכנסו כלל ישראל לארץ ישראל מה התחילו חילקו את החלקים בגוי רול אף כאן בגוי רול שואלת הגמור אם זה מקו אם מה לון בקלפי ואורים ותומים כמו שנראה בעזרת השם בפרק הבא הרשב מצין כאן אלזור הכהן היה לבוש בורים ותומים כל ישרל למדו לפניו והיה קלפי קדוש שבו היו 12 פתקים של שמות השבטים קלפי נוסף 12 חלקי ארץ ישראל והוא קודם שאל בורים ותומים מה הולך לעלות לכל שבט וכך עלה אז רק באופן כזה הגורל קובע אף כאן בקלפי ורים ותומים אומר רבש בקצ דוד גמרי אומנו לדודה אז הרשב אומר כיוון שלא כתוב אלומ רבש זאת אומרת שרב השה מסכים רבי לוזו שהמקור הו מתחיל סץ ישראל רק מה שאלת שם יש אורים ותומים כאן גמר דעתם אם הגורל זה כמו אורים ותומים כיוון שהם שמעו אחד לשני בוא נחלוק בגורל לא חפצים כבר בשפות יותר אז הם לא רוצים שיהיה עיקוב יש כאן גירוז שגורל יקבע איתמ וקת הגמור מחליק בי רב לשמואל שני אחי שחולקו האבא הניח קרקעות והם חילקו את זה ביניהם חצי חצי ובו לאן אח מדינ הסים הם לא ידעו שיש אח שלישי ביום מן הימים מגיע עוד אחד הוא מברר כמובן בסדין שהוא גם אך גם צריך לקבל חלק בירושה רב אמר בוטלו מלקס כל החלוקה בטלה וצריך לעשות חלוקה חדשה לשלושה חלקים בגורל חדש אפילו של דנו לכן הקשר לכאן שאם נוף על גוי רול אומר רב יוסי קו קולום זה הקוק שחילקו כראוי אבל כאן כל אחד לקח יותר מהחלק שלו מגיע לו רק שליש הוא לקח חצי אז החלוקה היא בטעות והיא בטלה שמואל חולק ושמואל לאמר מקמצן כל אחד מוריד שליש מהחלק שלו ונותן את זה לאח השלישי למשל אמר הרשב הם ירשו שש שדות אז זה לקח שלוש וזה לקח שלוש עכשיו הגיע אח נוסף אז הוא נותן לו שדה אחת והוא נותן לו שדה אחת ועכשיו יש לכל אחד שני שדות ספס מתקשים הם חילקו ביניהם בגורל למה הוא אין לו זכות וכל אחד נותן לו מה שהוא רוצה לכן תוס מפרשים באופן אחר אז עכשיו נחזור לדברי הרשב שמסביר לאל מה הקשר סוגייתנו אז הוא אומר כך במשנה למדנו שם אדם מוכר קרקע לחברו בעסקו בסימון במצור ומצאו שזה לא מתאים אז לא אומרים שאם יש חריגה של שטו או יותר מטוס בטל המקח לגמרי אלא כמו ששמואל אומר כאן מקמצן מה שיש יש רק מסתדרים עם עם הנותר אז זה דומה לדין של שמואל אז קודם כל פתחנו בברייס של רבי ייסי ועל זה מביאים את רב ושמואל שנחלקו האם באמת דברי רב וסי זה גם באופן כזה ורק מקמצן או לא כאן הכל בטל עכשיו נחזור לעניין הזה אומ לרוב לרב נחמן לרב דומר בוטל מוקס על מאוד רדינה החלוקה בטלה כיוון שהם לקחו כאן את חלוקה שלא מדעת האח השלישי זאת אומרת רובה הבין שהבעיה לפי רב היא שהחלוקה היייתה לא מדעת כל השותפים היה כאן אח שלישי שזה לא הייתה מדעתו אלו מעטו הנ בית לוסה יש שלוש אחים או שלוש שותפים דק מזול בתרי מניו וולוג שניים מהם השלישי לא נמצא כאן שניים מהם החליטו אין לנו כוח יותר להיות שופים רוצים להתחלק הלכו לפני שלושה בזני ויטוס וחילקו את זה בזני יישומו שיהיה כאן חלקים שווים חילקו לשלוש וכנ ד בוטלו מכ לוקס יבוא השלישי ויאמר לא מוצא כם בעיניי יכול לכפו עליהם להמשיך את השותפות לחלק מחדש ברור שלא רשבם אומר מפה רואים שאם יש שלושה אחים או שלושה שותפים או שני אחים שני שותפים כמו שמובא במסכת סבו בציה והלך אחד והוא רצה להתחלק או שניים מתוך שלושה הלכו לפני בזן אז החלוקה קיימת וכשמגיע השותף הנוסף שלכאן ה לא יכול לערער אם הח התה שלא בפני בזן אז זה כלום אבל זה הכל בדבר שצריך לשום אותו בכסף שלא צריך שומה אפילו בזן לא צריך אז ממילא מה הפשט בדברי רב אומרת הגמורה אוש איזה השוואה אוסום במקרה שהיה כאן שלוש שותפים ושניים מהם הלכו לבזן לחלוק נכי דלוס מקור ידעו שיש כאן שותף שלישי אז חילקו את זה לשלוש זה שאולי היה כאן לא מעניין אותי אבל אוכל במקרה שלפנינו שהיה כאן שני אחים כיס עשה מקורים הם לא ירדו לחלוקה לשלוש הם ירדו לחלוקה של שניים אז כל אחד נתל יותר מדי אז זה טעות ובוטלו מחלוק זאת אומרת רוב חשב שהטעם של רב שבוטלו מח לוקס זה כיוון שלא כל השותפים היו כאן רב נחמן אומר לו לא לא בגלל שלא כולם היו כאן אלא כי לא חילקו כמה שצריך לחלק אז סידרנו את דברי רב כעת נעבור לדברי שמואל אומר לרב פופל הביה לשמואל ד מקמצן ל דקודה זאת אומרת כל מי שנותן דבר שראוי לו אק הוא לקח יותר מדי כל שקם הוא לקח פחות מדי אז מה שמגיע לו מגיע לו רק אם זה פחות מדי נוסיף לו אם זה יותר מדי אז הוא יחזיר אם כך יש לי סתירה בדבריו וורו שמואל ררו הזכרנו את זה כמה פעמים במסכת אדם אומר לחברו קור בשך אני מוכר לך קור תבועה 30 שעה ו30 סלעים כיוון שהוא אמר קור זאת אומרת שזה ק אחד של קור רז אפילו בסנו הלוקח מתחיל למדוד ועושה משיכה בקור אחד קור שני 29 שיער הוא כבר משך מתוך הקור בכל זאת הוא יכול עדיין לחזור במוכר כמוכן קיח כ עדיין לא משך את כל הכור אם הוא אמר לו קור בשלש שו בסוך אז כיוון שהוא פירט שכל שעה זה מקר בפני עצמו אז ריש רישק כל מה שהוא משח הוא קנה לכאורה זה סותר דברי שמואל כי אם שמואל אומר שאם אדם לקח חלק יותר ממה שמגיע לו אז מה שמגיע לו נשאר אצלו כמו כאן הוא לקח שלוש שדות בשעה שרק שתי שדות שלו אומרים שתי השדות שהוא לקח זה בסדר השלישית הוא יתן לאח השלישי אז כל שקן אם הוא לקח פחות ממה שמגיע לו כאן מגיע לו קור והוא משך 29 אז ודאי ש 29 שהגיעו לידו של הלוקח כבר הגיעו ואמו יך לא יכול לוצ זאת מידו אל לב שמא מינו שאם הוא לא נטל את כל מה שמגיע לו מגיע לו קןקו והוא נטל רק 29 סו אז עדיין לא חל כלום הסתירה בדברי שמואל המכנה פריים מקשה הרי הסברנו לאל הרשב בדף פווב שכשהוא אמר קור בשלשים אז המוח גילה דעתו שהוא לא מסכים למכירה חלקית הוא רוצה רק קור שלם אז מה ההשוואה אז הוא מסביר שכושי את הגימור היא נכון שמוך רגילה קר דתו אבל כאן אנחנו מדברים שלוקח אומר אני רוצה באמת את כל הכו לא רוצה לפצל תן לי למשוך את השעה ה-30 ואני אקנה את הכל למה יכול לחזור בו אלו מאי אנחנו אומרים כיוון שלא הגיע לידך כל מה שאמור להגיע לידך לא חל כלום אז סתירה בדברי שמואל אונה הגמורה אוסום שם בקור בששים אובוד רבונו מילס חומים תקנו דבר דנילו ניכ קיח אומר הרשב כלומר לכך תקנו ואמרו חומים שיוכל לחזור עד שימשוך כל מכחו ריווה אומר שלו דווקא תכונה זה חכו ירדו לדעתו שכ של המוך ושל הלקח שכך הם רצונם דבוס דסק חרז לרבו דוכ ניכ אתרו שניהם נוח להם ניכ קח קח רוצה שיוכלו שניהם לחזור עד גמר משיך אסכול המקח שאם בינתיים המחיר יפול יוכל לחזור וגם ניכ המוכר שאם תייקר יוכל לחזור אז לדעת כן ההסכם ביניהם היה שכל זמן שלא משכו את כל הכור המקח עדיין לא חל אומר הרשב אם הוא סיים סאו בסלה אז הוא פירש שכל שעה נמכרת בפני עצמה אז בעדין שמשהו משך משך מה שאן כן בחלוקת קרקע אז ודאי אנחנו אומרים ברגע שהם הסכימו שהם רוצים להתחלק אז כל אחד רוצה כבר להתחלק יש פתגם שאנשים אומרים גדיר ד בשותפה סיר של שותפים לא חם ולא קר זה מחמם זה מקרר הם הסכימו אנחנו רוצים להתחלק אז נכון שהייתה כאן איזשהי טעות שיש כאן אח שלישי אבל מה שהם רצו להתחלק מה שמגיע להם מגיע אליהם אז לא צריך לבטל את כל החלוקה הם חילקו שש שדות לשניים אז הוא יישאר עם שתיים הוא ישאר עם שתיים וכל אחד ייתן שדה אחת לאח השלישי והכל על מקומו יב דב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה