הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קו
[מוזיקה] בו בטרה דף קו מתחילים בעזרת השם במשנה בתחילת העמוד רב פפה זכה שהיו לו שני שולחנות גם תורה וגם עשירות כמו שהוא מספר על עצמו במסכת פסחים דף קיג פעם אחת הגמרא כאן מספרת בשורה האחרונה בעמוד א' הוא ביקש לקנות שדה שגודל השדה היה 15 שעה המוכר אמר לו שהוא מוכר לו שדה של 20 שעה עם הסימנים של השדה והמצרים של השדה ואחרי שרב פפה קנה את השדה הוא אומר למוכר אתה יודע ש אמרת שאתה מוכר לי שדה של 20 סעה השדה הזאת סך הכל של 15 סעה אתה לא מתכוון להוסיף לי עוד איזה פיסת קרקע משדה אחרת שיש לך אמר לו לא התכוונתי לשדה הזאת ורק לזאת אמר לו רב פפה מה זאת אומרת אני לא התכוונתי לשלם את מלאו הסכום על שדה קטנה של ע סיים מה אמר לו אני לא יודע אני דיברתי איתך על שדה כזאת על השדה הזאת עם הסימנים שלה והמצרים שלה בוא נלך לדין תורה הלכו להבאה אמר הבאי לרב פפא סברת וקיבלת ידעת שזה השדה ידעת שזה אלה המידות של השדה ידעת מפורש השדה הזאת הי לא של 20 שעה אלא של 15 שעה אז אם כן השדה הזאת נשארת שלך שאל אותו רב פפה הרי המשנה כאן אומרת אם אחד מוכר לחברו שדה והוא אומר לו השדה הזאת היא בית קור אפשר לזרוע בה מידה של קור שזה 30 שעה או שהוא אמר לו פחות או יותר בית קור אז אם בסוף מתברר שזה לא בדיוק בית קור אלא זה פחות או יותר אז עד אחד ל-24 שזה יחס של רבע קו לשעה אז הם אוכלים אחד לשני אבל יותר מזה כבר לא אבל כאן אומרת המשנה שאם המוכר אומר בית קור אני מוכר לך שמסומן כאן בסימני ומיצרי שזה בדיוק המקרה של רב פפה ואותו מוכר אז לא אומרים שיש מחילה עד 1 ל4 אלא אם אחר כך מדדו את השדה והתברר שיש כאן יותר או פחות אז אם ההפרש הוא פחות משישית משטות המקח קיים ולא מחזיר כלום הגיעו אבל אם ההפרש הוא יותר משישית עד שטות יחזיר לו את ההפרש ינקה והרי כאן אצלנו אומר רב פפה מדובר באותו מקרה אותו אחד ב לי את השדה עם סימניה ומיצרי שעל זה מדברת המשנה והוא אמר לי שהיא 20 שעה בסוף מדדנו את השדה היא בסך הכל 15 שעה זה הפרש של יותר משישית זה הפרש של רבע ואני בא אליך כבוד הרב הבה שתדון דין תורה ויש משנה מפורשת שאומרת שהמוכר הזה בעצם צריך לנקות להחזיר לי את ההפרש אז או שוא יתן לי עוד חמש שעה בקרקע אחרת שלו או שיוריד לי מהמחיר אני לא התכוונתי לשלם את המחיר הזה על 15 יעים הסביר הביה לרב פפא באיזה מקרה המשנה הזאת מדברת כש הקונה לא ידע את הגודל של השדה אבל אתה הרי ידעת השדה הזאת שהמוכר אמר לך עליה שהיא 20 סעה שהיא 15 סעה אתה ידעת את זה במקרה הזה המשנה לא דיברה אז שאל הרב פפא הרי הוא אמר לי 20 זה הגודל של השדה הייתי בטוח שהוא מתכוון לתת לי עוד חמישה סיים במקום אחר נכון ון הרב צודק ידעתי שסדרת אותי 15 שעה אבל חשבתי שתן לי חמש שעה במקום אחר או שהוא יוריד לי את המחיר ולא את המחיר של שסיכמנו על 20 שיעה אמר לו הבאיה המוכר יכול לטעון מה שאמרתי 20 שעה התכוונתי שהיא משובחת אף על פי שהיא בסך הכל בית 15 סעה היא משובחת כמו בית 20 שעה זה מה שהתכוונתי כ שמכרתי ואמרתי שהיא במידות של 20 שעה אז אם כן ראינו כבר את דברי המשנה שכשמו אומר לקונה את סימניה של השדה ומידי אז ההפרש מתי הם אוכלים זה לא רק עד חלק אחד מ-24 חלקים אלא עד פחות משישית אם זה יותר משישית כבר צריך להחזיר את ההפרש ואם זה שישית בדיוק בזה יש ויכוח תמר רבונה אמר שאם זה שישית שטות אז זה כמו פחות משטות ויש מחילה רב יהודה אמר לא אם זה שטות זה כבר כמו יותר משטות ויחזיר את ההפרש כשרב הונה אמר שאם זה שישית שטות זה עדיין מחילה כמו פחות משטות הוא מבאר את דברי המשנה אחיק אמר אם ההפרש הוא פחות משטות או שטות שזה בכלל פחות משטות הגיעו הם מוכלים ואם ההפרש הוא יותר משטות רק אז ינקה ורב יהודה אומר את דברי המשנה ששטות שישית זה כמו יותר משטות ואחי ק אמר ככה הוא יפרש את המשנה אם ההפרש הוא רק פחות משישית משטות אז הגיעו אז ה מחילה אבל אם ההפרש הוא יותר עד שטות או שישית או שטות עצמה זה בכלל יותר משטות וינקה הוא צריך להחזיר לו את ה רש מקשה הגמרא מטב מברייתא שעוסקת בנושא שאנחנו מדברים עליו אדם מוכר לחברו שדה בגודל שאפשר לזרוע בו קור והוא מסמן אותו בסימני ו במיצרי עם פיח שטות או טיר שטות שזה בדיוק הנושא של הוויכוח בין רב הונא ורב יהודה אומרת הבריתה הרי הוא כששום הדיינים כמו כש דיינים מעריכים עומדים שמים את הנכסים של היורשים כדי לתת מהנכסים האלה מזונות לאלמנה ולבנות שזה תקנה התחייבות בכתובה שאפשר לגבות מהנכסים שהיורש ירשו בשביל מזון האישה והבנות וממשיכה הבריתה ואומרת הגיעו המקח קיים עכשיו תחילת הבריתה סותרת את סוף הברייתא למה כי קודם כל שום הדיינין מה ההלכה אם היה טעות של שישית בדיוק ד שתות אומרת המשנה מסכת כתובות ד דף צט ש שטות זה כמו יותר משטות כי יותר משתות הוא אז אם כן מצד אחד אפשר לומר כמו דברי רב יהודה ששישי זה כמו יותר משישית אבל מצד שני כשכתוב הגיו היינו המקח קיים במקרה כזה שהיה כאן טעות של שישית זה מתאים יותר עם דברי רב הונה שאמר שבשישי בדיוק זה כמו פחות משטות ומקח קיים אז קודם כל מתחילת הבריתה מקשה הגמרא על רב הונה אמר לך רב הונה ולטעמי שאתה רוצה להוכיח ששישי בטל מכח כמו יותר משישית תסביר לי את המשך הביתה שם כתוב הגיאו זה מה שקטן רואים ש המקח קיים בשישית אז אם כן אפשר לומר שהוא טוען שהברית הזאת משובשת ואי אפשר להקשות ממנה אבל רב יהודה שהוא כן רוצה להביא ראייה מהברית הזאת לעצמו כמו שהתחלנו ואמרנו מזה ש כתוב כאן בבריתה שאם אדם מוכר שדה בגודל שאפשר לזרוע בקור בסימני ו במיצרי אז אומרת הבריתה שאם הוא פחט או הותיר שישית זה כמו שומה של דיינים בשומה של דיינים אנחנו יודעים ששישי בדיוק זה כמו יותר משישית אז יש כאן ראייה לדברי רב יהודה שאומר ששישי זה כמו יותר משישית אז אם תשאל אם כן למה כתוב הגיעו היינו שה מקח קיים אלא נבאר ככה מה שכתוב כישו הדיינים זה רק בדבר אחד ולא בדבר אחר שאז זה לא כמו שום הדיינים לעניין מה זה כ שום הדיינים כבר אמרנו שאם ההפרש הוא לשטות שישית אחת זה כמו יותר משישית ולא לגמרי כמו שום שומה של הדיינין שאצלה יש ביטול מקח ברגע שיש טעות של שישית ילו הת מבטל המקח ואילו הכה כשהם טעו בשישית אז לא מתבטל המקח אלא הגיעו הוא מחזיר את ההפרש המקח נשאר רק הוא צריך להחזיר את ההפרש וכאן מביאה הגמרא את הסיפור שסיפרנו בפתיחת השיעור רב פפה קנה זוון קרקע מההוא גברה מאדם אחד והמוכר אמר לי לרב פפא הביה המידות של השדה 20 שעה גריבי זה המידות שלה משכי ווארה לה סימניה ו מצריה ולא הב אלהב אלה חמר לא היה בשדה הזאת אלה 15 שעה ופחת רבע שלפי דברי המשנה אמור להיות שהם צריכים לשלם את ההפרש אתה לקמי דהביה רב פפה בא לפני הביה אמר לי הביה סברת וקיבלת אתה הכרת את השדה הזאת והסכמת לקנות אותה כמות שהיא אז הוא שאל אותו הרי במשנה שלנו תנן שאם הפרש פחות משישית שטות הגיעו אבל אעם ההפרש הוא עד שטות יותר משישית ינקה לו את ההפרש אז הוא הפחית לי כאן יותר משישית הוא הפחית לי רבע הוא צריך לשלם לי את ההפרש אנלו הב הנמי לדברי המשנה נאמרו איך דלו קמלי בגב שהקונה לא ידע את מידות השדה אבל איך דקמ לי בגבה כאן אתה שהכרת את המידות של השדה שבר וקביל הוא הסכים לקנות את השדה הזאת ואין לו שום טע על המוכר אתה הרי מכיר כאן את השדה ידעת שאין בה אלא י 15 שעה אז אם כן סברת וקיבלת שאל אותו רב פפה והרי המוכר אמר לי שיש בה 20 סיעה זה מה שהוא אמר לי הבנתי או שהוא ישלים לי עוד שטח של חמש סעה או שהוא יוריד לי מהמחיר שנקבע על 20 אמר לי הבעיה המוכר התכוון לומר לך ד עדיפה השדה הזאת כל כך עדיפה כמו שדה של 20 שעה של שדה אחרת תניה ברייתא רבי יוסי אומר האחיין שחלקו את נכסי אביהם לחלקים שווים ואחר כך הפילו גורלות כדי לדעת כל כל אחד מהאחים איזה חלק הוא יקבל כיוון שעלה הגורל לאחד מהם מה חלקו קנו כולם שזה החלק שלו והם לא יכולים לחזור בהם אם יש כאן שני אחים אז מובן עשו הגרלה זה שזכה זכה בחלקו והשני זכה בחלק השני ואם יש למשל שלושה אחים אז כשאחד זכה בגורל בחלקו עכשיו הוא את מה שהוא זכה קיבל השאר מה שנשאר הם הצטרכו לחלוק ביניהם מה התמה למה הם קנו הרי עדיין לא היה פה קניין והם לא החזיקו כל אחד בשלו אז בהתחלה אמר רבי אלעזר שזה כמו התחילת הזכיה שזכו בארץ ישראל בזמן שכבשו את הארץ ם יהושע בנ מה בהתחלה כשכבש את ארץ ישראל כל אחד זכה בחלקו על ידי גורל אף כאן זוכים כל אחד בחלקו על ידי גורל אבל הגמרא לא מקבלת את זה כי אם לומדים את הזכיה מארץ ישראל אז נעשה את זה כמו כל הפרטים שהיה שם מה להלן הגורל היה בארגז קלפי שבו היו הגורלות והיו הורים ותומים שלפי זה קבעו אלעזר הכהן היה מלובש בחושן שהיה בו תורים ואטומים שהחשיך הוא יהושע וכל ישראל עומדים לפניו מונחים שמה קלפי של השבט וקלפי של תחומים כדי לדעת כל שבט איזה תחום הוא יקבל והוא הה מכוון ברוח הקודש אף כאן באחים שחולקים אם אתה רוצה שזה יהיה על ידי גורל שזה יקנה זה צריך להיות בקלפי והורים ותומים אלא אמר רבשי באמת הסיבה היא בהוא הנ הנהה דקצ דדי באותה הנהה שכולם מקבלים על עצמם את התוצאות ש של הגורל גמרי יוקנו להדם גומרים בדעתם להקנות אחד לשני כמו ההורים ותומים בזמן יהושע זאת אומרת הסיבה היא בגלל גמירות הדת שיש להם שהם מוכנים בגלל ההנאה הזאת שהם יודעים כמו שאני אקבל גם האחרים יקבלו את התוצאות של הגורל יש כאן גמירות דעת ולכן הגורל הזה מועיל ש אותו אח שהגורל אמר את החלק שהוא יקבל בירושה הוא באמת יזכה באותו חלק ועד כאן השיעור על דף קו
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה