הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קב
[מוזיקה] ב 14 דף קבז שו מתחיל בעזרת השם שתי שורות האחרונות של הדף הקודם נן אוסום בשיעור הקדם למדנו המשנה מפרטת את המידות של מערות הקבורה בזמן המשנה כעת מביאה הגמור משנה מסכת נוזר גם במסכת אולס נשנתה משנה הזו שם לכאורה נראה שהמידות הם שונות והגימור זות נסום לגבי פינוי מס אז הכלל הוא כך אם זה מס גוי אז מותר לפנות אותו גם אם הוא קבור כאן לקבוע אם המס הוא ישרל אז אם הוא נקבר כאן רק באופן הרעי מותר להעביר אותו אבל אם הוא נקבר כאן קבורה קבועה א אסור להעביר אותו עכשיו כך כל זמן שלא מוצאים שלושה מתים אנחנו אומרים זה הר ולא צריך שאיר אותו כאן אפשר להעביר אותו למקום אחר אז אומרת המשנה הכלל הוא כך המוצ מס מושקו כדרכו אם הוא לא היה משכב כדרכו דהיינו היה ראשו בן ירחיו או יושב אז מותר לפנות אותו בכל מקרה כי מסתבר שהוא גוי גם אם הוא ישרל אז הוא נקבר קרק באופן הראי אם הוא נמצא מחוך אז הוא נהרג ולא מס על מטוסו אז יתכן שהוא נקבר כאן לא לתמיד על מקום הריגתו אז שוב מותר לפנות אותו אבל באופן שמס דהיינו מת ולא הרוג מושכו ולא יושב כדר קוי ולא ראשו בין ירכות אז אסור לפנות אותו אם אכן זה קבוע אבל אמרנו כל זמן שיש רק מת אחד או שניים אז עדיין לא טולים שזה בסק בורס קבוע אז כיוון שהוא מצא רק אחד נוי טלוי אם הוא רוצה לטהר כאן את המקום והס תפוס סוסו כזמן שזה לא שלוש אז לא קונ מקומו כי ייתכן שהמקום הזה לא היה מקום קבורה אלא דחק לא היה להם פני לא לאכול בסקבס קברו באופן זמני שם מה הכוונת פו סוסו גם כאשר מפנים באופן שמותר לפנות צריך לקחת איתו גם את העפר שתחתיו כמה זה אז הרשבא מביא גימור בן נוזר כל העפר ערך ועד שמגיעים לסלה לקרקע בתולה עוד שלוש שפוכים בגו ח הוא כבר מקשה שאצלם הגמור בן נוזי מבואר שזה רק שלוש בוס ולא שלש וחים המקור הוא ממה שכתוב יקב אבינו אמר ליוסף הצדק שייעלה אותו לקבורה בארץ ישראל אז הוא אומר לו אונ סוסני ממצרים ברור ש ממצרים אלא דורשים את המילה ממצרים המיותרת כאילו סוסני ממצרים אם הקרקע של מצרים תיקח איתי עכשיו כך דפוס הסמס זה רק עם ה הישראל נגבר כאן לקבורה לכן אם הוא לא מושף כדר קוי אתת אומרת שהוא גוי או שישרו שלא בכוון סקורה אז לא צריך לקחת וסוסו אבל כיוון שמוקף דרקו צריך לקחת גם אס טפוס אוסוי ממשיכה המשנה ג מצא שניים נוטלו פוסון אבי מצא שלשו שלושה מתים מושכים כדרכן זה בצד זה עכשיו כך אז תלוי מה המרחק ביניהם אם יש ביניהם א עד שנ אם בין הראשון לשלישי יש קרוב לדד או יותר מזה עד קרוב לשמונה אמוס הרי זו שכונס קבורס זה מערת קבורה וסור לפנות אותם מכאן קונו מקומון אז מה רואים כאן לכאורה מבואר כך שהתנה של המשנה הוא סובר שמרה היא ארבע על שמנ זה לא מתאים שתי שיטות התנו במשנתנו ועוד דבר שלא כ משנתנו במשנה ראינו שבין כוך לכוך מניחים רווח של אמו וגם בין הפינה לכוח הראשון חצי אמו אבל כאן התן הזה סובר שמספיק שני תפוחים בין כוך לכוך ותפח אחד מהזווית עד תחילת הכוך הראשון וממילא הכול הקצר שהוא היה ארבע אמוס היו בו שלושה קוחים שלוש אמוס לקוחים ארבע תפוחים לרווחים שביין הכוכים ועוד שתי תפוחים טפח אחד בזווית הזו טפח אחד בזווית הזו סך הכל ארבע אמוס כי שש תפוחים זה עוד אמו הכותל הארוך שהוא היה באורך של שמונה אז היו בו שישה קוחים כ יש לנו כאן שמונה אמוס שש אמות לקוחים כל כוח זה אמו 10 תפוחים לרווחים שבין הכוכים אמרנו שתי טפחים בין כל כוך לכוך ועוד שתי טפחים טפח אחד בזווית זו וטפח אחד בזווית זו זה שנ אמוס לכן אם אנחנו מוצאים שלושה מתים ששלושתם בתוך דלד אמוס אז אנחנו אומרים שמסתבר שזה כותל קצר ש מערת קבורה או שזה חלק מהכותל הארוך רק עדיין לא הספיקו לקבור כאן את כל המתים שאפשר לקבור כאן ולמסה כמו שהרשם אומר זה לא ארבע ו8 אלא כמעט ארבע וכמעט שמונה כ אנחנו הרי אמרנו ארבע זה כולל גם את הפינות שיש שמה טפח ממילא אז רק קרוב לארבע וקרוב לשמונה ברגע ש צ שלש מיסים אנחנו אומרים שזה גם מיס קבורס קבוע ואסור לפנות אותם הרשב בתחילת הסוגיה אומר שזה דוקא אם שלושתם נמצאו כך אבל אם היה ידוע לנו שיש כאן קבר אחד או שניים ועכשיו מצאנו רק את השלישי זה הלוך למיש מסיני שזה לא שכונס קוריס שכונס קבורס זה רק אם לכתחילה מצאנו שלושה או שידו לנו לכתחילה על שלושה זה הכל אם היו קבורים מב עד שמ אם היו צפו יותר או בפיזור יותר אז זה לא שכונ סקורס כי זה לא מערה לפי המידות של מערה שצריך להיות אז אנחנו אומרים שזה לא בקורס קבוע אלא קברו אותם באופן זמני ולכן לא קונס מקומם זה כמו כל אחד כמו מץ יחידי שנוטל וסוסו וגם לא צריך לבדוק האם יש שם עוד כברים אבל אם באמת יש לושו שקבורים הבע שמנ אז צריך לבדוק מה קורה מסביב כרא למדנו בדף הקודם שהייתה חצר שסביבה מארות קבורה אז הוא בוא ידק ממנו משלושת המתים האלו הוא לאלון 20 אמו אז למעסה תלוי באיזה אופן מצאנו את שלוס המיסה מסביר רשבם אם מצאנו אותם באופן שהיה דל דמוס ביניהם כמעט דלד אמוס אז אמרנו שיש שתי אופציות או שהם היו קבורים לאורך הכותל הקצר שמול הפתח של המערה או שהם היו קבורים בכותל הארוך אל שלא קברו שם את כל הכוח הם עדיין לא מילו אז ממילא צריך לחשוב על כל האפשרויות אז אם הכותל הקצר אז נניח שמכות ל הקצרה של המערה הצפונית אז צריך לבדוק ממול לכיוון דורם למצוא אם יש שמה עוד מערה אז אנחנו צריכים לעבור את כל המערה הזו אז לחורה לפי החשבון אמרנו שהתנה הזה הרי סובר שהכותל הרוך היה שמונ אמוס אנחנו מתחילים אנחנו עומדים כעת כביכול בכותל הקצר הולכים את שמנ ממות של המערה הראשונה ועוד שש אמו של החוצ ועוד שמונה אמוס למערה השנייה ואח מגיעים לקיר הנגדי של המערה השנייה שיתכן שנמצאת כאן אז ביחד ש 86 זה 22 הגמור תקש עוד מעט למה זה רק 20 כמו כן צריך לבדוק לכיוון סופם כולי במתח לומדים במרה הדרומית וגם צריך לבדוק לכיוון מזרח לכיוון מריב כמו כן צריכים לחשוב אולי זה באמת שלושה מיסים מהכותל הארוך אז צריך לבדוק את כל הא ות שיכול להיות מסביב כמו כן אם מוצאים שלש מיסים באופן שיש ע שומוס אז זה ברור שהכותל הארוך ואז בודקים לפי זה הכלל הו שצריך לחשב את כל האפשרויות שיכולות להיות בשלושת מיס האילו מאיזה מערה הם שייכים לאיזה כול הם שייכים אז הוא בדק זאת מוצא חד בסוף הוא מוצא שם מת עוד מת אז בוידק ממנו לעלון עוד 20 אמו שרגלי דובו כיוון שמצאנו עוד אחד אז אולי זה כאן בית הקבורות שלם שילם התחילו מצוי אם הוא מצא רק את המת היחידי הזה בהתחלה לפני שהוא מצא את שלושת המיסים אז לא היה לי רגלי דובו נוטלו וסוסו כמו שראיינו בתחילת המשנה והשבע מסביר דהיינו לכאורה ראינו כאן שלוש מיסים אז אמרנו זה מערה ואז בדקנו 10 מאמו מצאנו עוד אחד אז כנראה ששייך לאותו חצר עם שתי המערות האלו אז למה צריך לבדוק עוד 10 ממו לכיוון אחר אלא כיוון שמצאנו כאן שלוש ואחד זה כבר הרגליים דובו אולי יש כאן עוד מערות ועוד חצרות ולכן צריך לבדוק עוד 10 ממו למצוא אולי באמת השלוש המיסים שייכים לחצר אחרת ומצאנו כאן מערה ששייכת לחצר אחרת צריך לבדוק לכל הכיוונים של המערה הזו עד כאן המשנה עכשיו עומר אמר מה למדנו אם הוא מצא של ישומי סים ה ארבע ועד שמנה אז זה מוכיח שם הו קבורים במערת קבורה מני כדעת מ שנו יה המשנה זו אי רבון או שנתינו שדע לד מוסל שש זה המידות של מערת קבורה אז לא יתכן פיזור בן שיסים בשמות הי רב שימן ה אומר שמידות המרה זה של של שמונה אז לא יתכן שיהיו שלוש בדל דמוס אומרת הגמור לם רב שימני שהוא אומר שאורך מערה זה שמו ומה שכתוב כאן שהרוכב הוא ד' ולא כמו שכתוב משנתנו שש יש עוד טען בדרב שי ויתנו נייס אז למעשה כמה בריס נראה שתי שיטות נו אבל שתיהם בדס רב שימן כך צריך למר לפי מה שמבואר כאן בגימור ושתיה סוברים שהמידות של המערה זה מד עד שמ וגם הצפיפות של הכוח כמו שביארנו קודם לא כמו משנתנו אקם נחלקו בדין מסוים כמו שכבר נראה לתניה מצו רצופין שלושת המתים ואין ביני מדל אדס שמונ יש להם פוסו כמו צות מיסים והרוגים קובים כדרקון אז יש להם פוסו אם להם שכונס קורס כם צפופים מדי אז אני אומר שהם לא נקברו כן לקבורה קבועה אז זה הטענה של המישנה גם עלי בדרב שימן שהוא סובר באמת שהאורך הוא שמונה אבל הרוחב הוא רק ארבע וגם הכוכים צפופים יותר רבי שמעון ביהוד משום רבי שמעון רבי שמעון סתם שרבי שמעון בבר יוחי שגם הנקמה הולך בשיטתו הוא אומר גם אם הם צפופים אז יש דין ש שכונס כורס למה רנס צוים כאילו אינון ושע מצטרף בדלד מוז ד שמנ למשל הוא מצא כאן ארבע מיסים אבל ארבע הם צפופים בדל דמוס אז זה לא לפי מידות הכוכים אז אני אומר תוציא אחד מהם תסתכל כאילו איננו ואז 13 מיסים יש ביניהם רק דלד זה כן מתאים אז ממלה שדן ש שכונס קוריס עוד מעט הגמור תסביר זאת יותר שואלת הגמור במהו קמת דעת מי העמדת את המשנה מסכת נוזר שבנו כרב שימן הספ אם מצא באמת שוור במנו לון ממו מני כדעת מי זה שנוי אמןן כמו שהסברנו מקודם כ אנחנו חוששים ש שלוש מיסים האלו זה בקיר האמצעי הקצר ואז אני צריך לבדוק האם יש מערה ממול אני צריך ללכת את כל קיר האורך של המערה הזו שזה שמונה את כל האורך של החצר שזה שש ואת כל הקיר כביכול של המערה שכנגד אז זה שמ ו8 וש זה 22 אי רבון אז אמרנו הרי שודאי כרב שימן אולי הסיפן נעמיד כמו חכמים וחכים הרי אומרים שאורך מערה זה שש אז זה גם לא 20 טבין כני הולך שש וש של החצר וש של המערה הנגדית שאני חושש שהיא נמצאת כאן 6 * 3 זה 18 אונה גמור אלמר בונני באמת הרי שרב שימן אבל הסעיף שצריך לבדוק 20 זה חכמים כ לפי רב שימן צריך לבדוק 22 שאלת אם כר זה רק 18 הו כגון דבו דג בל סונה כגון לא מתפרש כמו שמתפרש בדרך כלל שמדובר באופן כזה למשל אלא בדווקא כך המשנה בא לומר שאל תבדוק ישר זאת אומרת כך אתה אומר אולי שלושת המיסים האלו זה מהכותל שכנגד הפתח עכשיו אתה צריך לבדוק את כל הכותל של האורך אולי שם תמצא עוד מיסים אם תבדוק את זה ישר יתכן שלא תראה את המיסים שבאמת נמצאים כאן למה כי לפעמים אמרנו שהכוח הוא הרי ארוך דלד אמס אבל יש מתים שיותר קצרים אז דוחפים אותם יותר פנימה אם תבדוק סמוך לא תראה את כולם אז ללכן צריך לבדוק ללכת באלכסון עכשיו כך אם יש לי את המערה הזו שזה ארב אמוס על שש אמוס האלכסון של זה זה יוצא לפי החשבון קצת יותר משבע אמס אז הגלו זאת לשמונה אז ממילא הוא צריך לבדוק באלכסון השמונה של המערה הראשונה ועוד שש של החצר ועוד שש במערה השנייה שם הולך כן בזווית יישרה עוד מעט מיד נבאר אז ממילא זה יוצא 20 שואל את הגימור למה ומי דהו באלכסון הנה כמו שאת המערה הזו בדקת באלכסון כך ציווית לו לעשות ונם את את המראה הנגדית גם לבדוק בלח סונה אם כך יש לה כאן שמנה ו8 וש אז שוב ין אונה הגמור חוד באלכסון אמרינן טרי באלכסון למרנן המרה הראשונה צריך לבדוק באלכסון ברגע ששם הוא לא מצא כלום חוץ משלושת המתים שהוא מצא או לא מצא בקיר הארוך כלום אז במערה הנגדית כבר לא חייבו אותו לבדוק גם באלכסון אלא שם מספיק לבדוק ישר אז יוצא 8+ 6ו 6 זה בדיוק 20 זו דרך אחת רב שיש רבי דומה לאולם גם הסיפה כמו הריש רב שימני אז שאלת לפי רב שימן זה 22 למה הוא בודק רק 20 ואוכל עסקינן מדובר ש1 מיסים שהוא מצא זה בניפלא נפלים מהערה ש נפלים אז אורקה שש והמערה השנייה של מיסים רגילים אז זה אורקה שמונה אז ממילא הוא בודק שש של המערה הזו וש של החצר ועוד ש זה יוצא 20 אומרים תוסס רק את הסעיף נפולים הרי שמו שלשו בהכרח מדובר במיסים רגילים כר אמרנו שצריך להות ביניהם מר עד שמנ המדובר במערה רגילה שרוקה שמ ולא שמס שואלת הגמור מידו בפלה כשם שמרה זו מצת שם נפלים אונם המערה הנגדית שאתה חושב שנמצאת כאן בפלה כי לכאורה כל המערות באותה חצר לאותה מטרה ואם כך תמרון הוא צריך לבדוק רק 18 שש במערה הזו שש לחצר ושש למערה הנגדית לא 20 אונה הגמור חוד מניפ למרנן טרט בני מרינן אין כל כך הרבה נפולים לקבור לא צריך לעשות להם שתי מערות מערה אחת עושים לה נפולים המראה הנגדית אני חושש שזה מתים רגילים לכן צריך לבדוק שמנה זה יוצא 20 כעת מביאה הגימור אחרי שסידרנו שהמשנה היא הרי ש כדס רב שימן והבאנו תנה אחר בדס רב שימן הסיפה אמרנו שתי דרכים או כדס רחומים או כדס רב שימן עכשיו ניגש לסתירה שיש בין דס רבשי וחומים כאן לעניין אחר בכלאים שם הם הפכים את שיטותיהם מה ראינו במד א' שיש שתי שיטות תנ קמה שהולך גם בשיטס רב שימן אבל זה חומים שהם סוברים שכשיש כאן צפוף לא אומרים שהאמצעי כאילו לא נמצא אלא זה לא בת הקברות קבוע ומותר לפנות מה שכ רב שימן סובר לא אני רואה את האמצעי כאילו איננו אומרת הגמורה ורומי דרבון דרבון ורומי ד רב שמן רב שיימן הם סותרים את שיטותיהם לגמרי הפוך במסכת סקילים דתנן ככ הגרסה נכונה זה משנה מסכת כליים כבר הזכרנו את הליל גם במוי חס ספינו וגם בחזק הסבתי הכלל הוא שאסור לזרוע כילה הקרם אבל אם יש לי גפן יחידית אני צריך להרחיק ממנה שיש ותפוחים ישים שלוש פוחים ואני יכול לזרוע אבל אם יש כאן כרם אז בכל שטח הכרם אסור לזרוע וגם צריך להרחיק מחוץ לכרם דדוס כדי אודס הכרם אבל כדי שיקרא כרם אז אחד התנאים הוא שביין שורה לשורה יהיה ד ו לכרם אומרת המשנה קרם הטול פמס השורות צפופות אין בין שורה לשורה דמוס רב שמנו אינו קרם ממילא מותר להרחיק מכל אילן כמה שצריך להרחיק שש פוכים או שלוש תוכים ולזרוע חכ אומרים הרי זה קרם מה אמרנו זה מדי צפוף ורסצ כאילו אינון למשל יש לי כאן שלוש שורות שביין כל שורה לשורה יש רק שלוש אמוס אז אני אומר השורה האמצעית כאילו איננה יש ליכן ששל שמוס קצת יותר המקום של העץ ממילא זה כן קרם אז כש רבון דרבון וכרב שמן רב שימן הם הופכים את שיטותיהם אונה הגמור דרבי שמעון דרב שמון קשי אוסום בקרם הוא סוב נען שדת לעקר אנשים לא נוטעים על דעת לעקור אחר כך את העצים אז אמ אני אומר הוא נטה את הכל לשם קרם מכיוון שהוא נטה שלו כהלכתו אל מידי בצפיפות אז לא נחשב כקרם אוכ בקברות ז סרבש מושס לפעמים בן השמוש הכוונה בן השמוש סתם בשס הכוונה ערב שבת סמוך לשקיעה אז היו צריכים לקבור מת ומקרה ומנכל דהיינו אנחנו אומרים היו כאן מיסים שהיו קבורים כל חוסם והם קבורים כאן לקבוע אבל בערב שבת בשמוש קצת פ משמוש הכניסו כאן מת באופן הראי ושכחו אותו כאן לכן זה מידי צפוף אז אני אומר אני רואה אותו כאילו איננו זה באמת שכונס קבורס דרבו רבו קש אוכ ביס הקברות הם אומרים ב בדיוק להפך כד מנבל קר כבר כיוון שקברו אותם צפוף זה לא כבר הרשב גורס אחרת הרשב נראה שהוא גורס כמו שמובא כאן בגוז וציונים שלדור מסקר דשד דמבלה לא הולכים לקבור את המיסים על דעת ניוול שישארו כך צפופים אלו מ אני אומר כולם נגבו לשם על ידי החג באקראי בעלמה אז כיוון שאין זה מקומן זה לא נחשב ככונס קוריס פשס מש ברשם שאפילו שקברו אותן לעולם אבל כיוון שזה היה בחג באקראי אין זה ני ש שכונה ס קוריס יש מסבירים קצת אחרת שתולים שכולם נקברו כאם באופן זמני רק שכחו אותם ממילא אני אומר אל דדים שכונס קבורס לא אומרים תראה את האמצעי כאילו איננו אבל אוסום בקרם אני אומר אדם בא לנטוע קרם אז הוא נטה הרבה עצים צפוף ואז הוא אומר בוא נראה ממ הרומ אי מנ יוד שפר שפר איזה נטייה שתקלוט ותצליח אותה אני עשיר ודלא ישע פמה שלא יצליח לאב לציו אני אעקור את העצים ואני אשתמש בזה כעצים לשרפה אז ממילא אני אומר לכתחילה הונתה הזאת על דעת לעקור מביניהם שיהיה מרווח לא יהיה מדי צפוף אז כבר לכתחילה אני רואה כאילו כבר נעקרו ויש לי כאן קרם כלוס אדרון לחמך פיירוס עד כאן דף ק בז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה