הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צט
[מוזיקה] בבטר דף צט מתחילים בעזרת השם ד צח עמוד ב שורה רביעית מלמטה מספרת הגמרא על רבי חנינא שהוא יצא נפק לקרית לעיירות אז בני העיירות אמרו לו כבוד הרב יש לכאורה סתירה בין שני פסוקים בספר מלכים רמו קראדי מצד אחד כתיב והבית אשר בנה המלך שלמה להשם מה היה האורך שלו גם של ההיכל וגם של קודש הקודשים 60 אמה ורקו ממזרח למערב 40 אמה להיכל ועוד 20 א לקודש הקודשים כמה היה רוכבו 20 אמה רוכבו ועכשיו הדבר העיקרי זה לגבי הגובה כמה הגובה 30 אמה קומתו ובכמה פסוקים אחר כך כתיב ולפני הדביר לפנים מ מחיצת בית קודשי הקודשים היינו מדברים פה כרגע על קודשי הקודשים מה המידות שלו זכות עצומה לעסוק בקודש הקודשים להיכנס לתוך קודש הקודשים לפחות השכל המחשבה והלב שלנו עכשיו נכנסים למקום הקדוש ביותר בעולם מה היו המידות של המקום 20 אמה אורך ממזרח למערב ו-20 אמה רוכב מצפון לדרום וכמה הגובה לא כתוב כאן 30 20 אמה קומתו כבוד הרב רבי חנינה טוב שבאת פה לעיירות תשיב לנו תשובה איך שני הפסוקים לא סותרים אמר להו רבי חנינא נגעתם פה בנקודה מאוד מרגשת כי כך השיב הפסוק מחשיב את הגובה של קודש הקודשים מהגובה של 10 אמות ומעלה כי עד הגובה של 10 אמות היו הכרובים שבנה שלמה המלך כשהוא בנה את בית המקדש הראשון בתוספת לקרובים שהיו על ארון ברית השם שבנה משה רבנו ומה שמחשיבים בפסוק השני גובה של 20 אמה זה 100 קרובים והלאה ומעלה ומהי כמ שמלן מה הפסוק בא לחדש לנו ללמד אותנו אק המש מלן זה הפסוק בא ללמד אותנו שהע אמות הראשונות שלמטה עד הגובה של הכרובים זה כמו ה-20 אמה שלמעלה מהם מה ה20 אמה שלמעלה מהם לא היה שם דבר שמיעט את המקום לא העמידו שם שום דבר זה היה אוויר אין משמש כלום הוא ככולו חלל אף ה-10 אמות שלמטה אין משמש כלום הארון והכרובים היו עומדים בנס היית מודד את המידות של קודש הקודשים היית מגיע שיש שמה 20 אמה על 20 אמה מסייע ל רבי לוי זה מסייע על הדברים שאמר רבי לוי ויש אומרים אי תמה רבי יוחנן הדבר הזה מסורת בידינו מאבותינו מקום ארון וכרובים כנראה כאן הכוונה לקרובים שהיו על הארון אינו מן המידה לא תפס מקום ובריתה הבאה זה כתוב יותר בצורה מפורשת תניה נמי אחי כך באמת כתוב הברייתא אהרון שעשה משה רבנו שנתנו אותו אחר כך בקודש הקודשים בבית המקדש הראשון שבנה שלמה המלך יש לו רווח 10 אמות לכל רוח ורוח פרש כמו שנראה בפשטות דברי הבריתה שנראה שהכוונה שאהרון היה באמצע קודש הקודשים והרי הקודש הקודשים היה 20 אמה על 20 אמה היית מודד מצפון לאהרון היה 10 אמות מדרום לאהרון 10 אמות מהמזרח עד אהרון 10 אמות מהמערב עד אהרון עוד 10 אמות איך ייתכן הרי אהרון אמור לתפוס מקום זה אמור לצמצם את המקום בקודש הקודשים בנס הוא היה עומד הוא לא תפס מקום וזה מה שהפסוקים באים ללמד אותם אמר רבנאי אמר בשם שמואל לא רק אהרון והכרובים שעליו לא תפסו מקום אלא הכרובים שעשה שלמה המלך בגובה ה 10 אמות שעמדו על הקרקע בקודש הקודשים ומרת היה את הארון עם הכרובים והיו גם שני כרובים גבוהים 10 אמה שעליהם דיברנו בפתיחה שמהם ומעלה היה 20 אמה ובאו לומר שהם לא תפסו מקום גופם של הכרובים בנס אין עומדים ככה הוא רוצה לחדש למה כי בפשטות יש את הגוף של הכרובים ויש את הכנפיים שאמורים להיות בשני צידי הגוף מה היה האורך של הכנפיים כל כנף חמש אמות שני כנפיים 10 אמות שני כרובים 20 אמה אז רק הכנפיים לבד אמורים לתפוס את כל האורך של ה-2 אמה של קודש הקודשים והיכן היה מקום לגוף כביכול של אותם הכרובים רצה שמואל לומר שזה היה בנס זה לא היה תופס מקום שנאמר מה היה האורך של כל אחד מהכנפיים חמש המות כנף הקרוב אחד וחמש המות כנף הכרוב בצד השנית ו1 אמות הן מקצ כנפיו של הכרוב עד ועד קצות כנפיו זאת אומרת ש כנפי הכרובים תפסו לכאורה 20 אמה גופך אבו קימי אז היכן עמדו הגוף של הכרובים אלא לכאורה שמ מינה בנס למדים כי אם יש לך 20 אמה רק ל כנפי הכרובים אז והגוף אמור להיות באמצע בין שני הכנפיים אין פה מקום כי 20 אמה זה רק לכנפי הקרובים אבל הגמרא דוחה את זה זה לא רעיה אומנם בנס היו עומדים כמו שרצונו לחדש מהפסוקים שמקום הקרובים לא תפסו מקום וכולי אבל מהפסוק הזה אין הוכחה ו מביאה הגמרא שש אפשרויות איך ייתכן ש שהיה מקום לקרובים ולגוף הכרובים בלי נס בתוך קודש הקודשים אפשרות ראשונה מתקיף להבה ודיל מה אולי נאמר שהכנפיים לא יצאו משני צידי הגוף של הכרובים אלא מאחורה מגבים בולטין כמו תרנגולין אבו קיימי כמו כנפי תרנגולים שיוצאים מגבים ואם כן הכנפים לא תופסים יותר מקום הגוף נמצא מקדימה והכנפיים מאחורה תופסים את כל האורך אפשרות שנייה מתקיף לרבה יכול להיות שבאמת הגוף כן תפס מקום אבל דילמה אולי אחד הקרובים היה קצת יותר פנימה ולכן היה אפשרות שהם יחפו אחד בתוך השני דיל מהזה שלא כנגד זה אבוק מ אחד הה נשוך יותר פנימה וגופם לא תפס מקום מלא באורך אפשרות שלישית מתקיף לרוח בר יעקב מי אמר שהם עמדו מצפון לדרום ודיל מה באלכסון אבוקי מי הרי האורך של האלכסון מזווית לזווית הוא יותר ארוך מהצלע מצד לצד נומר מצפון לדרום זווית נאמר א צפונית מזרחית עד דרומית מערבית זה יותר ארוך מסתם ככה מצפון לדרום אז אולי הם עמדו באלכסון אז היה מקום 20 מה לכנפיים ועוד לגופם אפשרות רביעית מתקיף לרבעון בריד רב יהושע ודל מה מי אמר שבגובה קודש הקודשים היה רק 20 אמה בגובה איפה שהכנפיים היו מוטעות דילמה בית המעילה הי רווח אולי גובה הבית העליון היה רחב יותר מה חלק שלמטה כי ככה באמת היה הדרך של הבנייה בעבר שהעובי של הקירות למטה היה יותר ככל שזה עולה זה הה נהיה יותר ויותר צר ואז הייה יותר יציב אז אולי למעלה הקירות היו יותר צרים ואז השטח למעלה היה יותר רחב אז היה מקום יותר מ-20 אמה ולכן במקום של הכנפיים היה מקום יותר מ-20 אמה אפשרות שישית מתקיף לרב פפה ודיל מה אולי מחפ ו קיפה ידיו כנפי הקרובים היו כפופות כמו אדם שכופה את ידיו ולא היה צריך לפרוס אותם לגמרי אפשרות שישית מתקיף ל רבשי ודיל מה אולי הכנפיים היו סגורים דילמה שלחו פייו ומשל חפי כמו אדם שחובק את ידיו זו בזו אז אם כן לא מוכרח שה כרובים בנס היו עומדים עכשיו עוברת הגמרא להביא שתי דעות כיצד הן עומדים איך הפנים היו אחד כלפי השני יש בזה ויכוח בין רבי יוחנן ורבי אלעזר אחד אמר שפניהם היה הוא איש אל אחיו כמו שכתוב הכרובים שעשה משה רבינו במשכן במדבר ופניהם איש של אחיו ואחד אמר שפניהם היה לכיוון הבית כיוון ההיכל כמו שכתוב בקרובים שעשה שלמה בבית המקדש הראשון ואם תשאל לפי המנדה אמר שאומר שפניהם היו איש של אחיו הרי בקרובים שעשה שלמה כתיב ופניהם לבית אז הוא יתרץ שזה לא סותר לא קשייה מה שכתוב שפניהם היו מה שנאמר שפניהם היו איש של אחייב כם מדובר בזמן שישראל עושים רצונו של הקדוש ברוך הוא רצונו של מקום ואז מראים את החביבות אחד כלפי השני כמו החביבות שיש בין הקדוש ברוך הוא לבין עם ישראל וכאן מתי פניהם היה אל הבית בזמן שאין ישראל עושים רצונו של מקום שאז בדרך נס הקרובים היו הופכים את פניהם אל מול הבית אל מול ההיכל עכשיו ה הגמרא שואלת המנ דמר השני שאמר שפניהם היה לבית הכתיב הרי בקרובים שמשה רבנו עשה נאמר ופניהם מי של אחיו ומסתבר שכש שלמה שלמה המלך עשה את הקרובים בבית המקדש זה היה בדומה לקרובים שהיה במשכן אז איך הוא מתאים את עצמו עם הפסוק הזה הוא יתרץ ש שפניהם לא היה ממש אל הבית אלא מצדדי צדו היו מטים לצד הם היו קצת לכיוון הבית וקצת לכיוון ישלח זאת אומרת הם היו בזווית כזאת בקצת לכיוון חברו קצת לכיוון הבית תניה כמו שאמר ומקל הוסגר הוא אומר כך כרובים נאמר שהם היו מעשה צעצועים הן כדמות תינוקות ומצודת פניהם פניהם היו מוות לצד כתלמיד ה נפטר מרבו שהוא קצת מסתכל לכיוון רבו וקצת מסתכל עצידה עכשיוו אנחנו נלמד שתי משניות שעוסקות איך שני אנש שאחד יש לו דבר של השני בתוך השטח שלו איך הם מסתדרים ביניהם כדי שא אותו זה שצריך להיכנס א אל חברו יוכל מצד אחד להיכנס מצד שני לא להפריע לחברו אז המשנה הראשונה מדברת מי שיש לו בור מים לפנים מביתו של חברו או שהם חלקו ביניהם ואחד נטל בית ואחד נטל בור או שהוא קנה את הבור בלי לקנות את הבית הוא צריך לעבור דרך הבית של חברו כדי להיכנס אל הבור בשביל לקחת משם מים אז הוא לא יכול להיכנס בשעות המאוחרות של הלילה לקחת מים מהבור אלא נכנס רק בשעה שדרך בני אדם נכנסים ויוצא בשעה שדרך בני אדם יוצאים אסור לו להטריח את בעל הבית בשעות שקשה לו לבוא ולפתוח לו את הדלת וכדומה וכן הוא לא יכול לומר תראה זה הבור מים שלי אז אני מכניס כאן את הבהמה את בהמתו בשביל לשתות מהמים ה לא מכניס את בהמתו לבית חברו ומשקה מבורו אבל בהמה צמאה איך הוא יתן למים ממלא מהבור ומוציא מהבית ומשקה את בהמתו מבחוץ עכשיו אומרת המשנה דבר נוסף חידוש בפני עצמו שצריך לתת שני מנעולים ו ש לכל אחד יהיה מפתח של מנול אחר והם לא יכלו לפתוח את הבור אחד בלי השני אלא רק עם שניהם ביחד רק אז הם יכולים לפתוח זה עושה לו פותחת וזה עושה לו פותחת כל אחד עושה מנעול לעצמו לבור ורק ביחד הם יכלו לפתוח את הבור שואלת הגמרא קודם כל בוא נברר פותחת לאיך להיכן המנוול עשוי אמר רבי יוחנן שניהם לבור אז נשאלת השאלה זה הבור של בעל הבור אז ביש למה הוא בעל הבור צריך מפתח מנעול בא אלש תמור מ דבורי שלא יקח לו בעל הבית מהמים של הבור אלא למה בעל הבית ך מפתח למה ליז הרי לא הבור שלו מתרצת הגמרא אמר רבי אלעזר הסיבה היא כדי שבעל הבור יכנס לקחת מים רק כשבעל הבית נמצא ולא כשהוא לא נמצ ורק אשתו תהיה שם משום חשד אשתו כדי שלא יבוא חשד שאולי הוא יר מדי מתחבר עם אשתו של בעל הבית המשנה הבאה מדברת מי שיש לו גינה לפני גינתו של חברו זאת אומרת הוא צריך לעבור בגינה של חברו כדי להגיע לגינה שלו למשל הם חלקו ואחד לקח את הגינה החיצונית ואחד את הפנימית או אפשרות אחרת והחיצוני נותן רשות לבעל החצר הפנימית לעבור דרך הגינה שלו לגינה אז מתי שהוא נכנס רק בשעה שדרך בני אדם נכנסים ויוצא בשעה שדרך בני אדם יוצאים ואינו מכניס לתוך גינת חברו סוחרים שבאו לקנות ירקות מהגינה הפנימית הגרים וכן כל מה שבעל הגינה החיצונה נותן לו רשות להיכנס זה לגינה שלו אבל לא בשביל לקצר את הדרך לגינה אחרת לא יכנס מתוכה לתוך שדה אחרת וה דרך שהבעל הגינה הפנימית עובר בגינה החיצונית להגיע לגינה שלו החיצון שזה בעצם הגינה שלו רק שהוא נתן רשות לעבור הוא זורע את הדרך כיוון שהמקום שייך לו זה כש בעל הגינה החיצונית הסכים שבעל הגינה הפנימית יעבור דרכו אבל אם בדי נתנו לבעל הגינה הפנימית דרך להכנס לגינתון הצד מדעת שניהן אז נכנס בשעה שהוא רוצה אותו בעל הגינה הפנימית ויוצא בשעה שהוא רוצה ומכניס לתוכה גם סוחרים תגרין אבל כמו במקרה הקודם גם כאן לא יכנס מתוכה לתוך שדה אחרת נתנו לו את הדרך רק להיכנס לגינה הפנימית אבל לא בשביל לקצר לסדר אחרת ובמקרה הזה גם שונה מהמקרה הקודם שזה וזה אינן רשאין לזרוע את ה את את המקום של הדרך אמר רב יהודה אמר בשם שמואל אחד אומר לחברו אמת בית שלחין אני מוכר לך אני רוצה למכור לך עמת המים עמה ש זאת אומרת חפירה כזאת לאורך שממשיכה את המים אל הגינות המה של גינה של בית השלחין אני מוכר לך מה הגודל הרוחב הקטן ביותר שלמת בית השלחין נותן לו עמת המים ברוחב של שתי עמות לתוכה שהמים יוכלו לעבור שם והוא מוסיף עוד עמה מכאן ועמה מכאן בשני גדות עמת המים לגפה על הכתלים של המת המים זאת אומרת יש בן אדם שדה גינה ובתוך הגינה שלו עובר עמת המים שמושך מים לגינות אחרות הוא רוצה למכור את האמת המים הזא זאת אז כשהוא אומר אמת המים סתם נותן רשות רוחב של שתי אמות ועוד אמה מכאן ועמה מכאן לתוך הגינה שלו לתוך השדה שלו לקירות של האמת המים זה כשהוא אומר לו אני מוכר לך אמה בית השלחין אבל אם הוא אומר לו עמה בית הקילו עמת המים לא בשביל להשקות גינות אלא בשביל להשקות בהמות ורחיצת בגדים וכללים אני מוכר לך והוא לא פירט מה הרוחב אז הרוכב ה שהוא צריך לתת לו נותן לו עמה אחת לתוכה עמה אחת שהמים יעברו ו עוד חצי עמה מצד גף אחד מכאן ועוד חצי ימה מכאן מהשדה בשתי גדות ה האמת המים לגפה על הקירות ואותן הגפיים אותם השני הצדדים שנותן לקירות עמת המים מי זורם מי מות ו לזרוע שם במקום הזה רב יהודה אמר בשם שמואל בעל השדה אפילו זורם הוא יכול לזרוע שם זרעים כיוון שהשדה הי שלו והוא נתן לו את ה הגפיים לגדות עמת המים רק כדי שיהיה לו שמה אפשרות לחזק את הקיר שהמים יוכלו לזרום טוב וכל שכן שהוא יכול לנטוע אילנות במקום הזה כי זה המקום שלו רב נחמן אמר בשם שמואל בעל השדה מותר לו רק לנטוע שם הלנ נטעם שמואל שהוא רב יהודה בשם שמואל שהוא המנדה אמר שמותר לזרוע גם זרעים כל שכן שהוא יכול לנטוע נטיות נטעם כי הזרעים יותר מזיקים לכותל מאשר נטיות ממנ דה אמר היינו רב נחמן בשם שמואל שאומר נטעם זה דווקא נטיות אבל זורם לא כי הזרעים מתפשטים בסמוך לשלושה טפחים לשפת הקרקע ולכו מכלולי הם מחלידים ומעלים עפר לתוך עמת המים אבל נטיות שהשורשים מעמיקים פנימה לתוך עומק האדמה הם לא מזיקים לעמת המים ואמר רב יהודה אמר בשם שמואל עמת המים שנפלו גפה שקלו הגפה מאיפה הבעל אמת המים לוקח עפ חדש מתקן את האמת המים מאותה השדה למה בידוע שלא קלו גפיה אלא באותה שדה התחלה סבור לא אמר ש לאן נעלם העפר ש היה עד עכשיו הכול של המת המים כנראה לתוך השדה מתקיף לרב פפא למה מי אמר ולי מלי בעל השדה יכול לטעון לבעל עמת המים מי עמת המים שלך הם השפלו על הרך הם המיסו את הכתלים והעפר שקע באמת המים אז למה אתה רוצה שאני אתן לך אדמה משלי אולי תחפור בתוך האמת המים ותוציא בחזרה את האדמה שנמשכה לשם אלא אמר רב פפה יש סיבה אחרת למה בעל עמת המים לוקח עפר מהשדה של זה שמכר לו את עמת המים שעל מנת כן קיבל עליו בעל השדה סתם אדם שמוכר רמת המים הוא מקנה גם את העפר של השדה כדי שאם ה כולים של עמת המים יפלו הוא יוכל בחזרה לקחת עפר זה שקנה ת עמת המים יוכל לקחת עפר מהשדה של המוכר לתקן בחזרה את הכתלים של עמת המים שהמים יכלו להמשיך לזרום ולהגיע אל ה גינה שלו עד כאן דף צ ט
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה