הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צה
בו בטרה דף צ ה תחיים בעזרת השם שורה 16 מלמעלה במשנה ראינו אם אחד מוכר לחברו מרתף שלם של יין הקונה נכנס למרתף בודק את החוויות ומתוך 100 10 חביות היין מתחיל כבר להחמיץ החביות כוססות שהריח כבר של חומץ הטעם הוא של יין אבל הריח הוא של חומץ זה יין שהייתה מגדירה אותו נמכר בחנות מוציאים אותו מהר מהמרתף כדי שלא יחמיץ ום מוכרים אותו לחנונים לעוברים ושווים שלא מקפידים כל כך על יין יותר מדי טוב מחפשים להיפטר מזה אז 10 חביות מתוך 100 אם הם כוססות אז ה קונה מוכל ומקבל זה מאוד תלוי הנוסח שהמוכר אמר לקונה כשהמוכר אומר לקונה אני מוכר לך מרתף של יין חייב להיות שכל החביות שמה הם יינות טובים אז איכי דמי באיזה מקרה המשנה מדברת אידה אמר לי מרתף של יין סתם קשיה זה סותר מפורש שתי ברייתות שאנחנו תכף נראה ש שם כתוב שבמרתף של יין סתם החביות כולם צריכים להיות של יין טוב אלא באיזה מקרה מדובר כאן דמר לי מרתף זה של יין או הוא מצביע לו על מרתף והוא אומר לו המרתף הזה אז כאן מתכוון להגיד כמו שהוא ואז אם הוא אמר לו אני מוכר לך מרתף זה והקונה אומר אני צריך את היין הזה שהוא ישמר כי אני צריך אותו בשביל לטבל בו את האכילה כמו שהגמרא מעמידה בהמשך אז מתוך 100 חביות 90 צריכים להיות של יין טוב ו1 חביות יכולים להיות של יין שמתחיל להחמיץ ואף על פי שלכאורה מדברי הבריתה שתכף נראה נראה שזה קשיה אבל הגמרא תתרץ שזה לא קשה ואם נאמר דאמר לי הגמרא עדיין מנסה לחדד באיזה מקרה זה מדובר אז לא יכול להיות שמדובר כאן שהוא אמר המוכר לקונה מרתף זה אני מוכר לך אפילו לא הזכיר לו יין כ כי אם תגיד שצריך ש90 מתוך 100 צריכים להיות של יין כך שזה סותר בריתה מפורשת לתניה מרתף של יין אני מוכר לך צריכים החביות כולם להיות טובים נותן ן לו יין שכולו יפה אם הוא אומר לו מרתף זה של יין אני מוכר לך אז תכף נראה ברייתא ששנה רבי ישעיה שזה בריתה מדויקת שההלכה היא בדיוק כמו שראינו במשנה אם הוא אומר לו מרתף זה של יין אני נותן לך והקונה אמר אני צריך את היין הזה בשביל לטבל בו מאכלים אז מתוך 100 חביות יכול להיות 10 יין שמתחיל להחמיץ אבל אם הוא לא אמר לו את זה על המקרה הזה מדברת הברייתא נותן לו את כל המרתף יין הנמכר בחנות שמתחיל להחמיץ ואם הוא אמר לו מרתף זה אפילו לא הזכיר של יין אני מוכר לך אז אפילו אם כולו חביות של חומץ הרי זה הגיעו הוא לא יכול לבטל את המקח בהתחלה מנסה הגמרא לומר שהמשנה שלנו מדברת עו דמר לי מרף של יין סתם ואם תשאל הרי בבריתה כתוב שבמקרה כזה כל החביות צריכות להיות ובות תני ברש דבריה תתקן את הלשון של הבריתה הוא מקבל עליו 10 כוססות ל1 כמו שראינו במשנה אבל הגמרא דוחה את ההסבר הזה ובסתם מי מקבל וכשהוא אומר לו מרף של יין והוא לא אומר לו זה שהוא בא למעט אני מדבר על המרתף הזה מה שיש בתוכו אפילו אם חלקם לא כל כך יינות טובים כשהוא לא אומר זה אלא אומר סתם וכי הקונה מוכן לקבל 10 חביות של יין שמתחיל להחמיץ וריני רבי חיא רבי חיא שנה ברייתא המוכר חבית יין לחברו כאן כולו מדבר על מרתף הוא מדבר על חבית נותן לו יין שכולו יפה אז במסקנה של הדברים באמת גם אם הוא אומר מרתף נותן לו יין שכולו יפה אם הוא אמר לו בסתם אני מוכר לך מרתף יין חבית יין אבל עדיין אין מכאן קושיה לאיך שעמדנו כי אפשר לומר שן הי חבית כשאדם אוכר לחברו חבית אחת אתה לא יכול להגיד שחלק מהיין בתוך החבית התחיל להחמיץ דכולי חד חמרו כולו מלא בסוג אחד של יין החבית כולה מלאה בסוג אחד של יין לא שייך שהוא מקבל עליו עשירית יין שהתחיל להחמיץ אבל כשהוא מוכר מרתף עם הרבה חביות יכול להיות שהוא כן מקבל עליו 10 חביות של יין שהתחיל להחמיץ מתוך 100 אבל כאן הגמרא מביאה את הברייתא ששם כתוב מפורש באיזה מקרה המשנה שלנו מדברת תעני רב זביד דבי רבי יושעה בבת מדרשו של רבי ישיה ששמה נשנו הברייתות המדוייקות רבי יושי ורבי חיא הם שתי אלה שהברית שלהם הם המוסמכים יותר מרתף של יין אני מוכר לך אז זה כמו הבריתה הקודמת נותן לו יין שכולו יפה ובביתה הקודמת אמרנו שצריך לתקן שהוא מקבל עליו 10 חביות כוססות אבל הגמרא עכשיו תח את זה לגמרי כי המשנה שלנו מדברת במקרה הבא כשהוא אומר לו מרתף זה של יין אני מוכר לך אז נותן לו יין שכולו יפה אבל 10 מתוך 100 מקבל עליו 10 חביות של יין שמתחילים להחמיץ חביות כוססות ל100 והברית כותבת מפורש זהו אוצר מרתף ששנו חכמים במשנתנו ש10 מתוך חביות יכולות להיות כאלה שכבר מתחילות להחמיץ אלא לכן חייבים להעמיד את המשנה דאמר לי מרתף זה של יין אני מוכר לך ואם תשאל אם ככה קשיה זה שכתוב כאן בבריתה של רבי ושי ש 10 מתוך 100 יכולים להיות יין שמתחיל להחמיץ ובריתה הראשונה ראינו שכל ה1 יכולים להיות יין שיכול חמיץ לא קשר זה לא סותר הברייתא של רבי ושיה והמשנה שלנו מדברים דמר לי אני רוצה יין שהוא טוב להתאים את המאכל למקפא ולכן זה צריך להתקיים הרבה זמן אז אתה לא יכול שכל היינות כאן יתחילו להחמיץ וה הבריתה שהבאנו הבריתה הראשונה שכל החביות יכולות להיות כאלה שיכולים להחמיץ זה לא אמר לי אני רוצה את היין לקפל להתאים את המאכל הברייתא שאנחנו כעת אומרים שגם המשנה שלו מדברת מה שאמר רב זביד מדובר דמר הקונה אומר למוכר אני צריך את היין שישמר הרבה זמן למקפא כדי שנוכל להתאים בו מאכלים לתת טעם במאכלים עם היין הזה הבריתה הראשונה מדברת זה לא אמר לי למקפא כשהקו לא אמר אני רוצה את היין להתאים בו מאכלים אז באמת ברגע שהוא אומר לו מרתף זה של יין אני מוכר לך גם אם כל החביות מתחילות להחמיץ המכירה קיימת אל כך לכן מסכמת הגמרא במקרה שהמוכר אומר מרתף של יין אני מוכר לך ואמר לי הוא הדגיש שזה צריך להיות ראוי להתאים בו מאכלים למקפא נותן לו יין שכולו יפה אפילו לא 10 חביות שמתחילות להחמיץ הוא לא אמר מרתף זה הוא אמר מרתף סתם אז זה הרבה יותר מחייב אותו כהוא אומר מרתף זה אז כמו שהוא אם יש בו קצת יינות שמתחילות להחמיץ זה כבר עניין אחד אבל אם הוא אומר מרתף של יין צריך שהיין כולו יהיה יין טוב אם הוא אומר לו מרתף של י מרתף זה של יין ואמר לי הוא מדגיש לו למקפא שזה המשנה מדברת והברית של רבי ושיא אז נותן לו יין שכולו יפה אבל 10 מתוך 100 הוא מקבל עליו 10 כוססות יין שמתחיל חמיץ ל100 ו המוכר אומר לו מרתף זה של יין אני מוכר ו לך ולא אמר לי הוא לא אמר שהוא רוצה שזה יהיה ראוי להתאים בו את התבשילים למקפא אז נותן לו כל המרתף יינות הנמכרים בחנות שמתחילות להחמיץ מסתפקת הגמרא מה יקרה אם הבא אליו אם הוא אומר לו מרתף של יין אני מוכר לך הוא לא אומר לו מרתף זה ומצד שני לא אמר לי שהיין ראוי למקפא מה האם נותן לו יין שכולו יפה לגמרי או שגם כאן הוא מקבל עליו 10 מתוך 100 שיהיו כאלה שמתחילות להחמיץ יש בזה ויכוח פלי גבה רב אחה ורבנה אחד אמר שהוא מקבל עליו 10 חביות שמתחילות להחמיץ מתוך 100 ואחד אמר ללא צריך שכל החביות תהיו של יין טוב הוא לא מקבל 10 כאלה שמתחילים להחמיץ מתוך 100 ולכל אחד מהם יש דיוק מדברי ברייתא מנדה אמר שסובר שהוא מקבל 10 חביות שמתחילות להחמיץ הוא דיאק מהברית שהביא רב זביד דקט שם כתוב שאם הוא אומר מרתף של יין אני מוכר לך נותן לו יין שכולו יפה ועמדנו את החלק השני של הבריתה כשהוא אומר לו מרתף זה של יין אוקימנא דמר לי שהוא אמר לו אני מוכר לך מרתף זה של יין מדובר שהוא אמר לו למקפא שזה יתאים להתאים בזה מאכלים תדייק שגם בחלק הראשון מדובר שהוא אמר לו להתאים מאכלים תעמד אמר לי למקפא לכן צריך שכל המרתף יהיה מלא בחביות יין טובים בלי אפילו 10 מתוך 100 שמתחילים להחמיץ אבל אם הוא לא אמר לי למקפא אם הוא לא הדגיש את זה תדייק מדברי הברייתא שהוא כן מקבל עליו 10 שמתחילים להחמיץ ומדה אמר שאפילו במקרה כזה שהוא אמר לו מרתף של יין רק לא הדגיש שהוא צריך את זה למקפא מקבל עליו אפילו 10 מתוך 100 שיהיו חביות שמתחילות להחמיץ הוא מדייק מהברית הראשונה שהבאנו זה קטני שם כתוב מרתף של יין אני מוכר לך שם כתוב גם כן נותן לו יין שכולו יפה אבל איך העמדנו את המשך אותה בריתה או קמנה שמה כשכתוב מרתף זה של יין אני מוכר לך יכול לתת לו מרתף שלם של יינות שמתחילות להחמיץ זהלא אמר למקפא כי הוא לא אמר לו שהוא מוכר את זה כדי להתאים עם את המאכלים אז כמו שה חלק הזה בבריטה מדבר שהוא לא אמר לו להתאים כנראה גם החלק הראשון שמרטף של יין אני מוכר לך שכתוב שהוא צריך לתת לו שכל החבויות יהיו של יין טוב גם כן מדובר שהוא לא אמר לו למקפא ובכל זאת כל החבויות צריכות להיות של יין טוב שואלת הגמרא אז באמת מכל בריתה יש כאן דיוק לכמו צד אחד אז למן דיק מד זביד כאשה בריתה הראשונה איך הוא איך הוא יתרץ את הבריתה הזאת שכעת הסברנו הוא יגיד שבברית היא חסרות מילים חסור מעם חסרה ואחי קטן הי כך צריך לשנות שם במת דברים אמורים שכשהוא אומר לו מרתף של יין אני מוכר לך צריך לתת לו יין שכולו יפה מדובר דמר לי למקפא הוא הדגיש שהוא רוצה להתאים עם זה מאכלים אבל אם הוא לא אמר לי למקפא אז הוא מקבל עליו 10 חביות אפילו שמתחילות להחמיץ מתוך 100 ועל זה ממשיכה הברייתא את ההלכה הבאה ואם הוא אומר לו מרתף זה של יין אני מוכר לך ולא אמר לי למקפא כעת אנחנו מדברים שהוא לא אמר לו להתאים את המאכלים עם היין הזה אז נותן לו מרתף שלם עם יין שהוא כבר מתחיל להחמיץ שוא נמכר מהר בחנות לעוברים ושווים כי הוא כבר הולך להחמיץ כבר יש לו ריח של חומץ ואם תשאל לפי המנדה אמר שכשר ף יין בלי זה אז אפילו אם הוא לא אמר שהוא צריך את זה להתאים תבשילים צריך לתת לו יין שכול לא יפה והוא דיאק את זה בריתה הראשונה ששם העמדנו לגבי מרתף זה שהוא לא אמר לו למקפא להתאים טעם בתבשיל אז כנרא גם ההלכה הראשונה מדברת שהוא לא אמר ובכל זאת נותן לו יין שיק הוו יפה אז כאשר דרב זביד יהיה קשה לכאורה הבריתה השנייה שהביא רב זביד דו קמנה שעמדנו את ההלכה השנייה שם לגבי מרתף זה דמר לי למקפא שזה חייב להיות מדובר שהוא אמר אני רוצה את היין להתאים בו תבשילים אז תדייק שגם ההלכה הראשונה מדובר ככה שאם הוא לא אמר לי למפה מקבל שגם ההלכה הראשונה כן בבריטה הר יש שתי הלכות יש כשאומר מרתף סתם ויש כשאומר מרתף זה אז את ההלכה השנייה של מרתף זה העמדנו שהוא אמר מפורש אני רוצה או שאני מוכר לך מדובר שהם סיכמו ביניהם שזה מתאים להתאים תבשילים ולכן צריך לתת לו 90 מתוך 100 יינות שמתקיימים נו טובים אפילו שהוא אמר מרתף זה כי הוא הדגיש אאני רוצה להתאים עם זה מאכלים ולא כמו הבריתה הראשונה שכל החבית כל החביות יכולות להיות כאלה שהם שמתחילים להחמיץ כשהוא לא אמר שני צריך את זה להתאים תבשילים מה תדייק לגבי הבריתה של רב זביד שגם ההלכה הראשונה שאומר סתם מרתף גם כמדובר כשהוא אמר לו אני רוצה את החביות להתאים בהם תבשילים ולכן כל היין צריך להיות טוב אבל אם הוא לא אמר לי למקפא הוא מקבל עליו 10 מתוך 100 יין שהתחיל להחמיץ ואם כן שתי הברייתות סותרות כי הברית הראשונה שנה המתנו שאפילו אם הוא לא אמר לו שהוא רוצה להתאים אם הוא אמר מרתף סתם אז כל ה יין צריך להיות טוב לא דוכה אומרת הגמרא לא זה לא סותר הוא הדין לגבי ההלכה הראשונה שומר מרתף סתם אז בשתי הברייתות אפילו דף על גב דלא אמר לה למקפא אפילו אם המוכר או הקונה הם לא סיכמו ביניהם שזה בשביל להתאים תבשילים בכל זאת זה צריך להיות יין טוב כי הוא אמר לו מרתף סתם והוא לא מקבל עליו 10 מתוך 100 היינות שמתחילים להחמיץ ויידו קמנד אמר לה למקפא מה שעמדנו את הבריתה השנייה של רב זביד שמדובר שהוא אמר אני רוצה אתזה להתאים תבשילים זה רק את ההלכה השנייה בבריתה היא שהוא אומר לו מרתף זה משום דקשי הזה אז זה שנאמר בבריתה הראשונה שבברית הראשונה כתוב כשהוא אומר לו מרתף זה כל החביות יכולות להיות כזה שמתחיל להחמיץ ובריתה השנייה רק 10 מתוך 100 יכולים להיות כאלה שיכולים שמתחילים להחמיץ אז את המקרה הזה העמדנו שהברית שאומרת הבריתה הראשונה שאומרת שכשהוא אומר לו מרתף זה יכול כל ה יין להיות שמתחיל להחמיץ מדובר שהוא לא אמר שאני רוצה שזה יוכל להתאים תבשילים והברית השנייה שאמרה שהוא מקבל רק 10 מתוך 100 חביות שמתחילות להחמיץ מדובר שהוא כן אמר אני רוצה שיהיה לי את החביות כאן במרתף שיוכלו להתאים תבשילים אבל ההלכה הראשונה לגבי מרתף סתם באמת אפשר לומר ששתי הברייתות מדברות על אותו מקרה שאפילו אם הוא לא אמר שהוא לוקח את החביות של היין או שהוא נותן את החביות של היין בשביל להתאים בהם תבשילים בכל מקרה אם אדם אוכר לחברו מרתף של יין סתם כל החביות צריכות להיות יין שכולו טוב עד כאן דף צדיק ה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה