הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צא
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צא
ב דף צ א השור מתח בעזרת השם שלוש שורות האחרונות שדף הקודם טונו רבונו ממשיכים בסדרת היסס לגבי את הכונס שיש במכירת פירות חורות ו רבן אי מצים פרס מארץ ישראל למכור אותם בחוץ לארץ דבורים שיש בהם חיי נפש כג שמנים וסס כדי מחסור בארץ ישראל רב יין לשממה סטיף לו נכנס יין יוצ סוד אז עדיף שישתו פחות יין יין מביא תפלה דברי דברים בלי טעם דברים שעלולים לבוא לחטא לכן עדיף שיהיה מחסור ביין וכשם שאין מוצים מורץ לחוץ לורץ כך אין מוצים מרץ ישראל לסוריה סוריה זה החלק שדוד המלך כבש זה כיבוש יוכי עבור עצמו והתן הזה סובר שלא ישמ כיבוש אין לזה קדוש סרצ ישראל א אסור להוציא גם לשם ורבי מטר מפרחי אחיה מהמחוז האחרון של ערץ ישראל המחוז הראשון של סורייה מותר להוציא כיון שהם סמוכים כל כך אז זה נחשב כאזור אחד ומותר תו רבון אין מסתרים בארץ ישראל בדבורים שיש בהם חיי נפש כגון ינוס שמניים לוסוס דהיינו שלא יקנו אצל בעל הבית למכור בשוק אלא בעל הבית עצמו ימכור לצרכים במקום שימכור זאת לחם ני ויש כאן עוד אדם שצריך לעשות רווח כדי שיהיה שפע אבל אומר הרשם דווקא את המוצר בעצמו אבל עדיין שמותר לקנות חיטים ולעשות מזה לחמים ולמכור כי יש בזה תרכה אבל למכור את הדבר בהן כמו שקונות אם בעל הבית אשור כי בעל הביס כול למכור את זה בלי טורח וכך זה ייעלה פחות אומרו לו הרב לוזר בן עזריה שהוא מסקר ביין ושמן היה קונה יין ושמן אצל בעלי ביתים ומוכר למה ביין סובל קרבי יוד בסירה שהלוואי שקיר ולא יקנו יותר מדי בשמן ב רב לוז בעזריה שכיח משכ היה שפע גדול תו רבון אי מסתרים פעמיים בביצים מה הכוונה אומר מורי בר מורי פלי גבו רב ושמואל חד אומר על חד טרי אם הוא קנה בדינר לא ימכור בשני דינרים מותר לעשות רווחים אבל רק עד כפול לא כפול לכאורה הרי דיברנו בשיעור הקודם שמותר להסתכל רק שוס כאן מתירים לו עד כמעט כפול אומר הרשב משום ד ביצים אין בום חין נפש כל כך וגם טורח מרובה ורווח מועט הו להניע מחזר בעיירות לקנות ביצים לכן התירו לו להסתכל יוסו מטוס אבל לא כפול אחד אומר תגר לתגרה שלא שני אנשים ירוויחו כאן התגר הראשון זה שקונה את זה הוא מסתובב והוא קונה את זה אצל כל בעלי התרנגולות הוא ימכור אבל לא ימכור את זה לסוחר אחר ואז שניהם צריכים לעשות כאן רווחים זה מידי יקר בשאר הדברים מותר שאם יוקיר זה ימצא אחרים שימכרו בזול אז מה מה מסביר ביצים לא היה כל כך הרבה מוכרים לזה היה אדם אחד שהסתובב והוא קנה את כל הביצים ווא מכר אותם אז אם הוא יהיה התגר היחיד והוא עם כל עוד תגר יש כאן שתי אנשים שעושים רווחים זה יתייקר בדברים אחרים גם אם הוא יעשה כך יש כאן עוד סוחרים שהם לא צריכים לעשות רווח כפול מממילא לא יהיה כאן בעיה גדולה טונו רבון מסרין על פרק מטיה שהו ז ל הגרסה ואפילו אפילו בשבת שיום שמחה אז מותר להתריע בתפילה על זה הפרק מטיה הוזלה שהכל נהיה זול לא בכל דבר זה מדובר אומר רבי יחנון כגון כלי פשטון בובל ויין ושמן בארץ ישראל הריף מסביר שבדברים האלה זה הה עיקר המסחר וזה ה עיקר הפרנסה אומר רב יוסף והוא דזו וקו מסור בשיטה מה שפעם קנו בסכום הזה קנו שש בגדים אפשר לקנות עשרה בגדים זה הוזל קרוב למחצה רשבם אומר מה הבעיה שנהיה בזול אדרבה לעניים יש אומר הרש בם בגדים טובים שאזלו אין כאן הפסד ניים יכירו אז הרש בם מסביר ר כלי פשת בובל מים יין שמן בארץ ישראל אז מיוסף אומר כיוון שאן בזה תועלת גדול עניים בכל כר זול והוא נזק גדול והפסד לרוב אנשי העיר כד כתב הריב דמני רוב דיוס אז צריך להתפלל על כך ת רבן אן יצים מארץ לחוץ לארץ מארץ ישראל לחוץ לארץ למה יש כמה דרכים בראשונים הרשב ר שהוא מפקיע את עצמו מהמצוות דהיינו מצוות שתלויות בארץ לכן אסור לצאת לחוץ לארץ אלאו אם כן נהיה כזה יוקר עומדו שסוסים בסלע שעתיים של תבואה נמכרים בסלע זה כפול מהמחיר הרגיל אז מותר לצאת לחוץ לארץ אומר רב שמן פשס הוא חולק אי מוס אין יצ בזמן שאי מוצ ליקח שם בכלל לקנות בזמן שמוצא ליקח אפילו עומדו שאו בסל תיקר כל כך לא יצ וכן אוש אלימלך מכל וכליון שני בניו גדולה דורו ופרסה דורו פני מננ שו שהם נפטרו בצעירותם כמו שמסופר בתחלת מגיל סרוס מפני שיוצאו מורץ לחוץ לורץ שנאמר כתוב שנעמי חזרה עם שתי הם שתי כלותיה שלמנו ות כיר עלי ותמר אזוס ומי זוס נאומי אומר רבי יצחק אומרו חזם נאומי שיצ מורץ לחוץ לאור מה אולסו מה קרה איזה עונש הם נענשו והרשו מסביר שהזיז דורשים כלו שכתוב חזוס ה וכ ז אותיות מתחלפות לשון ראיה זיס ואומר רבי יצחק אויס הים שבוס רוס יבי ישראל מיסו אשתו של בויז ואז הרי אחר כך הוא התחתן עם רוס רשבם אומר שזה בא להשמיע לנו שהקדוש ברוך הוא מקדים רפו למקה ויש לו ודום לבטח בקדוש ברוך הוא אשתו נפטרה וכבר באותו יום הישועה כבר המתינה לו שיש לו את רוס להתחתן איתה דרש זה פתגם שאנשים אומרים עד דשו שיכו עוד לפני שימות המת ק מונו ביס עומד במזומן כבר הממונה על ביתו ועומד במקומות שצריך להחליף אותו כבר מזומן אומר רבי ברבו אמ רב אבצון זה אחד השופטים שמוזכר בסיף השופטים זה בויז זה אותו אדם מהקומה שמלון אומר הרשב מה רווח יש בדבר ומה ד שום מצווה מכאן אומרת הגמור כדור ברונ כ ברונ מרשו בוז לבו ל6 בנים ובנות הוא עשה 120 סעודות שנ כתוב על אבצון שכעת אמרנו שזה בוז ובונים בו שיח החוו להתחתן עם אחרים וש בולבו מחוץ להתחתן ושפר שבע שנים אכס וחס אוסו שני משו בכל חתונה של 60 בניו ובנותיו הוא עשה שתי סעודות אךד בסוב של החתן ווכ בסכומי מה שתי הסעודות סעודת האירוסין שהיא מצווה כמו שכתוב גמור פוכים וסעודת נישואין זה כל שבעת ימי המשתה קרו כאן סעודה אחת הרשב מציין יש לשונות אחרים ואיין בהם ממש יש כאן רבנו גרשם בצד הוא כותב ש-10 ילדיו הוא עשה 60 סעודות כשנולדו ו60 סעודות כשהם ניסו יש כאן מקור מה שעושים קידוש בלידת בת ובכולם בכל 120 השתאות זימן אס מנוח מנוח היה אז עקר לפני שנולד לו שימשון אומר הוא אמר לעצמו קוד הקורו פרידה קרה במי פרלי איך הוא יפרע לי אני מזמין אותותו לסעודות של בני ובנותיי לא אין בנים איך הוא יזמין אותי בחזרה לכן הוא לא הזמין אותו המר שו מקשה חסיד מפורסם כבוי אז יאמר כך אז הוא מתרץ שזה היה בדרך של שינוס דהיינו הביאו מתנות וכל אחד החזיר לחברו שה הוא חיתן אז הוא אמר אני אזמין את מנוח הוא יביא לי מתנה כל פעם ולא יהיה לי הזדמנות להחזיר לו הוא לא רצה לקבל מתנה סכינו לכן הוא לא הזמין אותו טונ ברייסה שנינו הרשב אומר שלא גורסים זאת אלא זה מסקנה דברי רב ברבונה שכך היה לו בבולה וקולון כל 60 הבנים והבנות מיסו בחיוב והיינו דמר שזה פתגם שאנשים אומרים חכו ולד שיטין שיטין לא מוליך מה בצה בלידתם שסופם למות הי כפם אישה אחרת וית חד דשטן זורז תוליד אחד שהאחד הזה הוא זריז יותר מכל השים ש הולדת לפני זה אז מי זה האחד זה אויד שהוליד בויז מרוס ויצא מזה דוד מלך ישראל כל השישים שהיה לם האישה הראשונה הם מתו ומוס היה לו רק בן אחד אומזה יצא כל מלכוס דוד הרשב מביא שיש מפרשים שהכוונה שההוא כל בניו ובנותיו מתו ומנוח שהוא אמר מה אני אזמין אותו פריד הקורו ממנו יצא שימשון שהיה זריז מכל השישים של אבצון אבל הרשב אומר לא יר כלל אז כעת נבין איך זה מפרש את הממרה הקודמת שרבי ברבונה רב ברבונה אמר לנו שאיב צון זה בויז מה זה משנה לנו הוא בא לומר לנו את היסוד שלמדנו במסכת סומס נוסו אודום אישו בכוסו איסו אישו בזקס שמה הבנים שהוא יוליד אחר כך יהו יותר טובים ובוי קזר אז הרכוב רבת חיותו אז זה למדים מכך ש אבצון זה בויז ואיבון כל בניו מתו בחייו וזה שרואים באמת זה בויז והוא באמת נסע את רוס אפילו שעדיין היהה לו הרבה בנים היה לו 60 בנים ובנות ובכול זאת התחתן עם עוד אישה כי לא יודע מה יהיה בסוף מה היה שכל השיש מתו ורק מה שהוא הוליד מרוס זה נשאר אז אם הוא לא היה אומר שאבון זה בוי אז הייתי אומר אבצון לא נסע אישה אחרת והוא נשאר ערירי ובוז לא היה לו מעולם אישה ובנים הוא התחתן רק עם רוס לכן זה משלים לנו שתי הממ שצ זה בוז אנחנו למדים מכך את היסוד בגמ ומס שנוסו איש בחוס איוש בזנוס מביאים כעת כמה ממרס שרב חונ ברו בשם רב שהמ הראשונה זה מדובר בנושא ש זכרנו אלימלך שיצא לחוץ לארץ הגם מביאים עוד ממרס הסימן לכל ה ממרס מולך מלך אברום 10 שונים שנפט סנסל אומר רב חונב רב אלימלך וסלמון שייה אבי בוז ופל אלמוני זה היה הגול שי הכי קרוב יה צריך לגול ויה צריך להתחתן עם רוס וטר כמו שמבואר שם בגיס רוס ואבי נאומי כולן בני נחש בן אמינוב הן נחש שה נשיא שבת דו שעה שיצאו ממצרים קמלון שאפילו מ שיש לו כוב אלימלך בכש שה נוסי וחסד אינומד בש שצא מארץ לחוץ ורץ ואומר חר אד אברום אמו של אברהם איך קראו לו קראו לה אמסל בס קרנבו אד המון הומן ארוש איך קרו לאמו אסלב אורסי וסמוך הי לשניהם קרו סלומ שלהם אז קר לה קרו אורסי יהיה לך הסימן טומ טומ טו טו אמו של הומו זמ סבס אורסי אורסי זה עורב עוף טמא וגם הומן היה טמא אמו של אברום זה אמסלו בס קרנבו קרנבו זה קרים כבשים ביצון והם טהורים ואברהם טו מה זה בא לומר לנו אז כמו שגמור אומר עוד מעט שתשוב המינים המינים שואלים אותנו אז כאן אומר הרשב איך קראו לאמא של יצחק איך קראו לאמא של יעקב כתוב בתור איך ק קראו לה אמא של אברום אז אנחנו אומרים להם יש לנו תורש שבעל פה אמו של המון זה לא מעניין אותם כרי לא מוזכר דברים בדומה לכך אבל הגב שקוראים לה באותו שם של אמו של אברום כבר הזכירו גם את זה אם אד דווד אז שוב היא כל האמהות של המלוחים כתובות בנביאים רק אמו של דוד לא כתוב אז אמ דדווד נצס בסדו אל שמו אמ ד שימשון מוזכר בפסוק כתוב לובי ולאמו לא כתוב איך קראו לאמו אביב כתוב ש ומנוח צלל פוניס ואכ ש אחותו של שמשון זה דרך אגב זה לא מעניין את המינים קראו לה נשיון למ קמנ לשוב סמינ אומר הרשם ששואלים לנו יותר באלו מנשים אחרות כמו שפירשנו נו משיבים להם שמסרו לנו הנביאים בעל פה עוד מרמנו ואמר רב חום ברמר 10 שונים נב שאברם אבינו אז מה מביא שתי פירושים או שמרו חבש אותו או שטרח אביו חבש אותותו כהוא איבד ה שיבר את הצלמים שלו 10 שנים האלו היה בבית האסורים שולש בקוט ושבע בקרדו זה שמות מקומות כל זה אומר הבם להודיע חיבוס של אברהם אבינו שמתעניינים בדיוק כמה היה פה ואיפה ה היה פה רבדי מרדו מסנ יפחה שהיה שלוש בקרדו ושבע בקוט אומר רב חסדי איברה זעיר דקוטה יש בקוט מקום שנקרא עברי זהירה מעבר צר קרוא לזה עברה זהירה זהו הור זדים ששם הושלך אברהם אבינו וא ניצל מהש והרואה את המקום הזה צריך לברר ב ש ב הזה עוד שדור כבלים ואמו שגו ו לספי שבניו רב החובל שמוביל את הספינה כתוב הפסוק ל שמה מל נכל רש עוד מ ממנו אומר אפילו ר גרגו משמו לכו השם המלוכ והמס נסי כל התנסות כל שררה שיש בעולם זה גזירה משמיים אפילו כזו שררה פשוטה שיש בור משותף לכמה שדות וצריך ממונה שהוא יקבע בכל יום מי דולה מים מהבור הזה אז גם המינוי הזה קובעים משמיים עכשיו הגמורה חוזרת למדנו במד א' שאלי מלך מכל וחילון הם נענשו כיוון שהם יצאו מארץ ישראל לחוץ לארץ אפלו שהיה קצת אוכל אומה הפכי וב מבש בכוחו חולק חז ושו שאפילו מוצאו סובין פסולת של חיטים לא יוצאו אלא הם לא מצאו כלום לכן יצאו היה רעב כזה שלא היה שום אוכל ומה נשו שול מבקש רח מי מלדום שיפסק הרעב וביקשו שנאמר בזך יצילך קיבוצי על ידי שזעק לקבץ הנידחים תנצל עוד הגמור חוזרת מה שראינו בברייס שעשו לצאת מרצ ישראל לחוץ לארץ אלא אם כן שעתיים חיטים התייקרו שהם נמכרים בסלע אומר רבי בברון לא ישונו למז בזול שיש כסף ופז ביקר אז עד כזה מחיר אם זה פחות אומרת שעתיים חיטים עולות פחות מסלה עדיין אסור לצאת אבל מוז ביק כשאין כסף אפילו עומדו ארבע סן בסז המחיר הרגיל יצן וכמו שרבי יחן אמר מביאים סימן כי כ מביאים עוד כמה ממר דומות של רבי יכן וסימן ס פועל חרוב אמרין דמ רבי יכן ירנ אני זוכר דבוק מן ארב סן בסלה היה בזול פיש נפי קפון בטבריה היה הרבה נפוחי בטן מרה בטבריה מדלס איסר שאפילו יסר מטבע קטן היה להם לקנות לחם עוד כמה ממר דומות רחן רני זכ ד מסגרים פעלי יו סכרים פועלים למנח קרט לעבוד במזרח העיר מריח פי מסן אז הרשב אומר רוח מערבית מנשבת מביאה ריח הפת ריח הלחם שהוא טוב מאוד מזרח העיר ומסין הם היו מתים מתוך ריח טוב מרובה אז הם לא רצו לעבוד בצד המזרחי של העיר יש מפרש הם היו מתים מתוך תאוות רעבון הריח של הפת גירה אותם ולא היה להם הרבה אוכל אז הם מתו מרעב ואומר רבי יחנון עוד ממר נהיר אני זוכר את שוח הפירות בארץ ישראל פעם כמה שמנים ומשובחים היו קבוצ נוכ חרובה כשילד היה בוצע היה היה חותך לשניים חרוב נוגד חט דוט היה יוצא חוט של דבש ונוזל על שתי ידיו כזה שומני זה היה ואמר רבי לוזו דרך אגב עוד מעט נחזור לרבי יחנון דבר דומה על שומן הבשר שהיה פעם יר יר ור ויה נותן חתיכת בשר ומתופף ועומד על ראש הקיר ונוגד חוט היה יורד חוט של שומן מראש הכותל ש עלי עד הארץ חוזרים לרבי יחן רבי יחן הוא מדבר גם על רידד ברוס ר אני זוכר פעם איך היו צדיקים כו לי ט בשוק היו משחקים נער ונערה בשוק כבר כ 17 נרה 16 17 ו חות חותים ואמר רב ןר אני זוכר דרש שהיו אומרים בית המדרש דמו מי שתרצה דק חו מה שהם אומרים מסכים נופל ביד נופל בידיהם אלא כל דבריהם סתור ד מסרך צליו מי שבוטח על ה דחו מראה להם את כל הדברים שיש לו דילי דילהון מה ששלו יהיה שלהם על ידי שמתגלה להם לוקחים כל מה שיהודים משלו כמו שכתוב בחזק שלקחו לו הזכרנו את מחל כיו שואל את הגבור כסיב מחל כיני ככ כתוב ברוס קוראים להם וקסי בדבר היומים כתוב שקראו להם יווש ושורף נחלקו רב ושמואל חד אומר קמ וש גו הם ישו שהקדוש ברוך הוא פסיק את הרם יצו לחוץ ורץ סור שיו חד אמר יוש וורף שמון ולא מק שמן מ ו מ שגו יצו לחוץ לארץ שארץ כ שוו שצו מ ישראל מב הגמ ד ני מד קסיב כתוב בדבר היומים כל בני יהודו אז לא כולם בן אח הבן יש חלק שמצד ההם ויקים ואנש חזו ויש וורף אשר בעלו למוב ויישובי לוחם ודבורים התיקים אז המיס אומרת כך ויקים זה ישוע שקן שגיב ן שוזו ן שגיב שק בישע אן שזיו הם היו כנענים הם לא היו משבט יהודו אלא יקים זבו ישע שהוא באמת גם לא היה משבת יהודו אבל אמו היייתה יהודו כמו שכתוב איש יהודי על מרדכי הצדק אומרים אמה יהודו והוא קיים את אשוה שנשבעו לאן ש גיבון הם עשו את עצמם כאילו הם לא כנענים ה עשו ברית עם הישראלים אחר כך ראו שהם כנן צריך להרוג אותם אבל קיימו את הברית אז זה הכוונה לישע שהוא היה ממשפחתו של יהודו מצד אמו ויויו וסור אלו מכלן וכיליון הם היו משבת יהודו בני אלימלך בן נחשון כמו שהזכרנו ליל ולא מוניק שמון יוש וורף יויו שנסי שמן הגולה שגלה מהרוב הוא חשב שלא יפקוד אותם הם חשבו ורף שניסחו שריף המוק כתוב בהמשך הפסוק אשר בעלו למו שנוסו נושי כמו שמסופר בתחילת מגין סוס וישוב לוחם זוס יבי שובו ונדבקו בס לחם יודו הרשש מסביר מה זה שובו הא הייתה איסמלון שהיה בלחם יהודו ושובו ו התחתנה בבויה שהוא גם ה בלחם יהודו ו נקראת על שם שבט יהודו אפילו שתה גיורת כבנים שיצאו ממנה צא מרכוס בדובי ששבט יהודו והדבורים התיק מסים הפסוק דבורים הלולו כל מה שהתגלגל שמח מיניון יצאו לחוץ לארץ וכך רוס תנסה לבוז וילדו מלכ ב דוד תיק יממן תיק ימ זה כנו לקדוש ברוך הוא מאתו יצו כבושים הוא גלגל את כל העניין הזה כסי מוסי דוד אבד כתוב בת שהקדוש ברוך הוא אומר מוסי הוסי שתי צוס על שתי בנותיו של לוט שאחת מהם הו לידת מויו שממנו יצא רוס הפסוק הבא בדברי היומים הצ לשום הצ ני רחב שנוצרו ש אביהם אביהם השביע אותם לא לשתות יין ולא לבנות בתים כמו שכתוב בירמיהו והם קמו זאת ישים זה ש שדוס הוא גם הה משבט יהודו כמובן וקוראים לו נטים כ הוא הלך וגדל כמו נטיה שהולכת וגדלה וגדר זונדר שודרו פרסם של ישראל הם עושים סיג לויו כדי שישמרו להכשל בעבירות אם המלך לכת ישושום זורוס מו יביאו שסו במלכו שלומו בן בנוי של בן בנו שלוימי בן דווד שהוא בנוי של ישי שהוא בן אובד בנו והיא היייתה סבתה רבא רבא שלו והיא זכתה לראות שהוא יושב על כיסא המלוכה שנאמר וסם כיס לאמ מלך כך כתוב בשלמה מה הכוונה אמ מלך לוזו לאמו של מלכוס שיצו ממנה כל המלכים וחוזרים לפיר ישראל תון רבון כתוב בתיר הקדוש ברוך הוא מבטיח בשנ השמיטה וזרת השונה השמיני ואכלתם מת יושן עד השונה היס עד בתס כלו ישון עד שתגיע השנה התשיעית שאז תוכלו לאכול כבר מהתבואה שרתם השמינית תאכלו מהתבואה של השנה השישית אז מכאן רואים שהתה של השה השישית תהיה בלסל מינטו בלי דבר שמקלקל את התבואה מהי בסלמון ר נח בצי לא יהיו בזה תולים שמרכיבים את התבואה ורב שיס אמר בלא ישי שלא תתחמם התבואה לפעמים מתחממת לא יכלה להתיישן זה מתקלקל זה לא יהיה בשנה השישית תחזיק מעמד תסרב שס סרב נחמן נחמן לתש ישאל לחדש ש דר צניס שהיא מכלה היא אוכלת התולעת חלת ושון עד קרוב לימות הקציר ולא עד בכלל שלא תוכלו כבר לחכות לקציר אלא תקדימו את הקציר ותעשו כליות כי כבר לא תוכלו לאכול את הישן תמוד מה כתוב עד השון הצ'י עד בו תסו עד שטוב תבו תתבשל התבואה יפה לא תהיו לחוצים כ התבואה של השנה השישית תחזיק ממד רב שס כלתם ושון אומרת ה פ לחוד ש ושון שרע זאת אומרת שהוא שלם אין כבה של תולים אבל הוא רע הוא התחמם השי דופן תמוד עד בו עד שטוב דרך אגב דבר דומה תו רבן כתוב בפש בוס שם ישמרו את המצוות ואכלתם יושן ישון מלמד שכל מושון מח יופ מח יניחו את החדש להתיישן ויכלו דווקא מהישן כי הוא יותר משובח יהיה והנה לדור ושנון חיטה ויין דור שין דרקון לישן מני פרות שמרכיבים מנ שתהייה ברכה גם בזה תמוד לומר ישון נושן מכל מקום שנה כתוב פעמיים ושון ישון להודיע שח ארץ ישראל שאפילו אותם שאין דרכ לישן התיישנו ויתקיימו כתוב חודש תציאו ממה שמ בעל כחכם תוציאו לא הה לכם איפה להחזיק את זה מלמד שצר מלאן ישן כל המחסנים מלאים עוד בתבה ישנה וגרוס בשדות מלאים חודש ישרא לאמר אצ זה מפני זה ואפילו שעשן מעולה יותר הם יוציאו את העשן להכניס שם את החדש זה יכול להתיישן עוד יותר יכול להחזיק מעמד אחר כך אומר רב פופה מסימת הגמור כל מיתי כמעלי כל דבר כשהוא ישן יותר משובח חוץ משלוש דברים שבזה טרי יותר טוב לבר מתמר תמרים ושיכר שחר סנ דגים קטנים אדרון אספינו עד כאן דף צ א e
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה