הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף צא
[מוזיקה] בבטר דף צא תחלים בעזרת השם שורה 18 מלמעלה במילים אמר רב בר רב הונה אמר בשם רב מהיום שבו יהושע בנ הכניס אותנו לארץ ישראל ועד ששמואל הנבי המליך את המלך הראשון שאול המלך הנהיגו את עם ישראל השופטים כמו שמתואר בפרטי פרטים בספר שופטים בפרק יב פסוק ח מספר הנביא שאחרי שנפטר פטח הגלעדי שהיה השופט העשירי שהנהיג את עם ישראל וישפוט אחריו את ישראל אבצן מבית לחם אבצן מי הוא היה הנביא מספר עליו שהוא הנהיג את עם ישראל שבע שנים היו לו 30 בנים ו30 בנות מחדש רב ברבונה בשם רב שאותו אבצן זה בועז שהתחתן עם רות ונולד מהם עובד אביו של ישי אביו של דוד המלך שהקים את זרע המלוכה מלכות בית דוד אותו אבצן זה בועז זה דבר מרעיש אבל מה הקמה שמלן מה הוא בא ללמד אותנו איזה הנהגה איזה לימוד מה הוא בא ללמד אותנו רבא בר אבונה בשם רב תחבר את הדברים שהוא אמר כאן לדברים אחרים נוספים שהוא אמר כי אידך דרבא ברבונה שאמר בשם רב דאמר רבא ברבונה אמר בשם רב כבר סיפרנו שבצ היו לו 30 בנים ו30 בנות וכשהם התחתנו הוא עשה שמחה של משתה גם כשהם התארסו וגם כשהם נישאו כיוון שהיו לו 60 ילדים בנים ובנות אז כ והוא עשה לכל אחד שתי משתאות גם באירוסין וגם בנישואין נמצא ש10 משתאות עשה בועז שהוא בעצם ידוע כ אבצן לבניו ובנותיו שנאמר ויהי לו וצן 30 בנים ו-30 בנות שילח החוצה הינו שהוא הוא השיא אותם לאנשים וה-30 בנים שהיו לו הוא חיתן אותם ל-30 בנות שהוא הביא לבניו מן החוץ שהתחתנו איתם וישפוט את ישראל שבע שנים ובכל אחת ואחת מהחתונות שההוא חיתן את הילדים שלו עשה שני משטרות סעודה אחת סעודת אירוסין בבית אביו וסעודה אחת בבית חמיו סעודת נישואין ובכולן כל אחת סעודות האלה לא זימן את מנוח מנוח לא זכה להיפקד לא היו לו ילדים אחר כך נולד שמשון הגיבור שהיה בנו של מנוח אבל במשך השנים האלה ש אבצן חיתן 60 ילדים הוא לא הזמין למשאות שלו את מנוח אבי שמשון כי הוא אמר הרי אין לו ילדים הוא כמו פרידה ודנה הקרה במפר אלי הוא לא רוצה מן הסתם להנות ממתנת חינם לבוא אלילה סעודות היה בזמנם נהוג ש היו אוכלים סעודות משתה אז עכשיו בן אדם בא לחתונה של מישהו הוא אוכל אצלו מה הוא מקבל מתנת חינם שונא מתנות יחיה אומר הפסוק אלא מה לא הוא משלם על הסעודה הזאת אז יש היום שמשלמים בסעודה עצמה על ההוצאות של הסעודה אבל אז היה נהוג שבמקום שאני אשלם לך ואתה תשלם לי אז כשאתה מחתן ועושה משתה אתה נותן לי את הסעודה ואני אחתם ואני אעשה משתה אז אני אחזיר לך על ידי שאתה תאכל אצלי אבל כאן כיוון שמנוחה היו לו ילדים אז אבצן לא קרה לו הסעודות כי איך הוא יחזיר מה הוא יהנה מתנת חינם ככה מבארים אבל יכול להיות שהייתה חלישות הדעת למנוח וכמו שאומרים בעלי המוסר ש לגרום צער ליהודי זה יותר גרוע מאש כולן כל בניו ובנותיו שהשם יצילנו של אבצן מתו בחייו פחד פחדים 120 משתאות 30 בנים וממילא 30 קלות 30 בנות וממילא 30 חתנים משפחה לתפארת כולן מתו בחייו של אבצן והיינו דמרי אינשי זה מה שאנשים אומרים פתגם אם בחייך דילד את שיטין שנולדו לך 60 ילדים שעתידים למות שיטין למה מה בצה לידתם אתה יודע מה תעשה הכפל תיסה אישה אחרת והוליד אחד תוליד ממנה עוד ילד אחד ד משטין זריז הוא יהיה יותר חזק מכל השישים זה מה שמלמד אותנו רבא ברבונה בשם רב אתה יודע אבצן שקבר 60 בנים ובנות זה בועז שבזכותו התחתן עם רות ונולד עובד מכל ה60 בנים ובנות שהיו לו לא השאיר אחריו צאצאים אבל מהבן הנוסף שהוא הוליד עובד ממנו התחילה שושלת מפוארת עובד ישי דוד ומשם והלאה מה שנקרא הכל היסטוריה והכל גם כן עתיד שיבוא מלך המשיח משיח בן דוד מביאה הגמרא סימן לזכור את החמישה מאמרים שאמר רב חנן בר רבה בשם רב המאמר הראשון מלך המאמר השני אברהם המאמר השלישי 10 שנים המאמר הרביעי שנפטר המאמר החמישי נתנסה לבדו מאמר ראשון אמר רב חנן בר רבה אמר בשם רב כולנו מכירים את נשיא שבט יהודה נחשון בן המנ הדב יש דעה במדרש שכשם ישראל עמדו לפני ים סוף הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו מה תצק אלי אין הדבר תלוי בי אלא עם ישראל צריכים כעת ירות נפש צריכים להראות את האמונה שלהם בקדוש ברוך הוא דבר על בני ישראל ושהו צריך להיכנס אל תוך הים עם ישראל בהתחלה לא נכנסו לתוך הים הראשון שקפץ היה נחשון בין המנ הדו נחשוב מן בן אדו קופץ לתוך הים זה מסירות נפש אף אחד לא היה מוכן לעשות את הדבר הזה צדקות שאין כדוגמתה אותו נחשו מן המנ הדב היו לו ארבעה בנים יכול להיות שהיו לו יותר אבל בכל אופן מביאה הגמרה כעת רשימה של ארבעה מתוך הבנים שלו אלימלך בעלה של נהמי ממגילת רו חמותה של רות וסלמון אביו של בועז שבסוף ס התחתן עם רות ופלוני אלמוני שהוא היה צריך בהתחלה להתחתן עם רות לקנות את השדה שלהם לא ניכנס כרגע לכל הסיפור אבל הוא גם כן היה בן של נחשון בן המנ הדב וגם אבי נאומי כולן בני נחשון בן מנדב הן כך אומר רב חנן בר רבה בשם רב מה שמלן מה הוא מלמד אותנו בזה שאפילו אלימלך שהייתה לו זכות אבות וגם מחלון וכליון הבנים של נהמי היו נכדים של נחשון בן אמנדו אבא של נהמי היה בן של נחשון בן המנ אדב והיא התחתנה עם אלימלך דוד שלה אח של אביה זאת אומרת שאלי מלך היה בן של נחשון בן המנ הדב וגם אבא של אשתו נעמי גם כן היה בן של נחשו מן מנדב אז הבנים מחלון וכליון הם נכדים של נחשו נדב גם מצד האבא אלימלך וגם מצד האמא אבא של נאומי הייתה להם כזאת זכות אבות לאלימלך מחלון וקלין ובכל זאת אפילו מי שיש לו זכות אבות כיון שבאיור הם יצאו מארץ ישראל הזכות הזאת אינה עומדת לו בשעה שיוצא מארץ ישראל לחוץ עלא הרץ ולכן הם נפטרו לפי דעת רבי שמעון בר יוחאי שראיינו בדף תחילת הדף שלנו צ א בסוף השיעור הקודם מאמר שני ואמר רב חנן בר רבה אמר בשם רב מי היייתה אמ האמא של יעקב אבינו אנחנו יודעים רבקה מי הייתה האמא של יצחק שרה מי היייתה אמי דאברהם אבינו שמה המתי בת קרנבו אגב שהבאנו את שם אמו של אברהם אבינו מביאים ש עוד אחד שם אמו היה אמתלאי אמי דאמן הרשע ממגילת אסתר גם כן שמה היה אמתלאי אלא שהיא היייתה בת אורי וסימני שלא תחליף בין השמות המן שהיה טמא אמו היא אמתלה הי בת ורבתי מלשון עורב שהוא וף טמא ואברהם אבינו שהיה טהור אמו המטלה היא בת קרנבו שזה הכוונה מלשון קרים של צון טהורים טהור מלכי בידוד הנביא מביא את השם של אמם לכן מביאה הגמרא את שם אמו של דוד אמי דדוד ניצבת בת אדאל שמה אמי ד שמשון מסופר בנביא שופטים הרבה על אמו של שמשון הגיבור שראתה מלאך שבישר לה שהולך להיות הולך להיות להבן צריך להיות נזיר שמשון הגיבור מה שמ צללפונית כיוון שכבר הבאנו את שם אמו מביאים גם את שם אחותו אחת שמה של אחותו היה נשין למהי נפק מינה למה הגמרא מפרטת את השם של האמהות של כל אלה לתשובת המינים כדי להשיב לאותם מינים ששואלים למה אנחנו לא יודעים את השמות של כל אלה אם אתם עם מסורת כל כך מפורטת וזה באמת היופי של עם ישראל שיש את כל השמות הבולטים במשך כל הדורות כל המקומות הכל מתועד הכל מסודר השמות האלה עברו במסורת דור אחרי דור על ידי הנביאים וגם את השמות האלה הגמרא כאן מפרטת מאמר שלישי שאמר רב חנן בר רבה אמר בשם רב אברהם אבינו שהיה ראשון המאמינים לא היה מוכן לקבל את כל הפסילים של אותו דור ולכן נמרוד או אביב טרח חבשו אותו בבית האסורים 10 שנים נכבש אברהם אבינו הייכן דעה אחת שלוש ש הוא נכבש נכבש במקום שנקרא כוה ושבע שנים במקום שנקרא קרדו ורודי ממן הרדה מתני יפחה הוא קיבל הפוך ששלוש שנים היה בקרדו ושבע שנים בוטה דרך אגב מביאה הגמרא את מה שאמר רב חסדה היכן זהור כשדים שבסוף אברהם אבינו הושלך לשם רצו לשרוף אותו בכבשן האש הקדוש ברוך הוא הציל אותו זה המקום בקוט שנקרא זהיר דקוטה זהו אור כשדים ולכן מי שמכיר ורואה את המקום מברך שעשה ניסים לאבותינו במקום הזה מאמר רביעי שאמר רב חנן ברב אמר בשם רב אותו היום שנפטר אברהם אבינו מן העולם עמדו כל גדולי אומות העולם בשורה ואמרו אוי לו לעולם שעבד מנהיגו ואוי לה לספינה שעבד המנהיג של הספינה קברניטה מאמר חמישי שאמר רב חנן בר רבה בשם רב הפסוק בדברי הימים אומר והמתנשא לכל לראש הקדוש ברוך הוא מעמיד כל אחד שמתמנה לאיזה שררה אמר רב חנן בר רבה אמר בשם רב אפילו אם יש כמה שדות ויש מקור מים אחד גרגה שבכל יום בעל שדה אחר לוקח מהמים להשקות את השדה שלו ויש ממונה שקובע על כל אחד מתי הוא לוקח מהמים ריש גרגותא אפילו אחד כזה שזה שררה לא כל כך גדולה משמיה מוק מלי משמים מעמידים אותו רבי שמעון בר יוחאי אמר בעמוד הקודם שהסיבה שאלי מלך ושני בניו מחלון וכליון מתו כי הם עזבו את ארץ ישראל בזמן הרעב אפילו שעוד היה אפשרות לקנות אוכל אמר רב חיא בר אבין אמר בשם רבי יהושע בן קורחה חס ושלום שאפילו עם אלימלך ובניו מחלון וכליון היו מוצאים מצאו סובין שזה קמח גרוע קמח גס מעורב עם סולת אפלו אם הי מוצאים את זה לא הי יצאים מארץ ישראל לחוץ לארץ ואלא אם היה צודק זה שהם עזבו את הארץ כי לא היה להם מה לאכול מפני מה נענשו מפני שהם היו מנהיגי הדור והיה להם לבקש רחמים על דורם בזמן הרעב והם לא ביקשו שנאמר אומר הנביא ישעיהו בזך יצילו קיבוצי איך אפשר להינצל על ידי ש מתקבצים כולם ומתפללים וזועקים קיבוצי זה שהם מקבצים את כולם לזעוק אל השם יצילו גם הבן אדם בעצמו זוכה להינצל בזמן רעב כזה גדול היו צריכים להכנס ולקבץ את כולם ולזעוק ואז הם עצמם גם היו ניצלים אבל רבי שמעון בר יוחאי אומר מפורש בברייתא שהסיבה שאלי מלך ובניו מחלון וכליון מתו זה כי הם עזבו את ארץ ישראל בזמן הרעב כשהם עדיין היו יכולים להישאר כאן אמר רבא ברחן אמר בשם רבי יוחנן לא שנינו שאפילו בזמן רעב אסור לעזוב את הארץ אלא אם יש כסף מות בזול ופירות ביוקר אבל אין הרבה פירות וזה עולה הרבה כסף אז כיוון שיש כסף ואפשר לקנות עם זה פירות אז אפילו שהם יקרים צריכים להישאר ולשלם ביוקר על הפירות אבל אם יש פירות אבל אין לאנשים כסף לקנות פירות כי המות ביוקר היינו אין כסף לאנשים אז אפילו אם הסחורה היא מאוד זולה ועמדו ארבע סעין בסלע מוכרים ארבע שסעים חיטים בסלע אחד יוצאים מהארץ לחוץ לארץ כי אם אין כסף לקנות אז אי אפשר לחיות בצורה כזו מביאה הגמרא סימן לזכור את החמישה מאמרים שרבי יוחנן אומר שהוא זוכר הדבר הראשון שרבי יוחנן מספר שהוא זוכר מרומז במילה סלע הדבר השני פועל הדבר השלישי חרובה הדבר הרביעי טליה והדבר החמישי אמרין אז דבר ראשון דמר רבי יוחנן אני זוכר נרנ קדאו ו קיימין ארבע סעין בסל המחירים היו זולים מאוד ארבע שסעים של חיטים מכרו בסלע אחד שזה זול ובכל זאת מתו שהשם יצילנו מרעב אבו נפיש היו מרובים פיכי כפן נכים נפוי בטן מרעב בטבריה מדלת איסר לא היה להם כסף לקנות לחם דבר נוסף שאמר רבי יוחנן שהוא זוכר נעיר נה שכל כך הרעב היה גדול לא היה לאנשים כסף לקנות אוכל שאנשים לא היו רוצים לעבוד במקום שמריחים משם ריח של לחם דלו הב מת גרין פועלי הפועלים לא היו רוצים להסתר לעבוד למנח קרטא למזרח העיר מרח פיטה מהריח שהרוח המערבית היייתה מן השבט ומביאה את הריח המעולה של הפת למזרח של העיר ומזה מייטין הם היו מתים כי לא היה להם מה לאכול והריח הזה היה מלבה את הרעב אצלהם ומזה הם השם הצילנו מתו דבר שלישי אמר רבי יוחנן נרנ אני זוכר סמוך לזמן חורבן הבית עדיין ארץ ישראל הייתה זבת חלב ודבש שכד בצה ינוקה חרובה שילד היה חותך חרוב ואב נגיד היו נמשכים חוטה ד דובשה שני חוטי דבש על טריין דראי על שתי זרועותיו ואגב מביאה הגמרא גם את מה שרבי אלעזר אומר שהוא זוכר נרנ סמוך לזמן החורבן כדה נטיל ורבה בישרה כעורב היה לוקח נטח בשר זה היה בשר כל כך שמן נגיד חוט ד מישחה מרש שורה ועד להרה הי נוזל חוט של שומן מראש הכותל עד לארץ מאמר רביעי שאמר רבי יוחנן רנה אני זוכר כל כך קדושה ו רה הייתה בעם ישראל כדו מטיילי כשהיו מטיילים נער ונערה טליה ותלית בשוקה כבר 1 וכבר 17 בני 16 ו-17 ולא הבו חטאן הם לא היו חוטאים היו קדושים וטהורים דבר חמישי אמר רבי יוחנן ירנ אני זוכר כבו אמרין במדרשה היו אומרים בבית המדרש אסור להחניף לעובדי עבודה זרה דמודה לאון מי שמודה לעובדי כוכבים ומתרצים ומכניס להם ממה שהם אומרים בסוף נפיל בידיון ייפול בידיהם אדם צריך לסתור את כל מה שעובדי עבודת כוכבים אומרים וד מתרחץ עליון מי שסומך עליהם בגלל שהוא מתיידד איתם הוא בוטח שיהיה לו איתם שלום ולכן הוא מראה את עצמו בבגדי תפארת בעניינים חשובים בונה לעצמו ארמונות בסוף דילי דילהון שלא יהיה שלהם הנוטלים את כל אשר לא על ידי שהוא מגלה להם את כל הממון שלו בסוף הם ייקחו את זה ממנו אסור לאדם לבטוח על עובדי כוכבים במגילות במגילת רות כתיב כתוב השמות של שני הבנים של אלימלך ונאמי מחלון וכליון בדברי הימים כתיב את השמות שלהם יואש ושרף מה השם האמיתי שלהם יש בזה ויכוח רב ושמואל אחד אמר ששמן באמת כמו שכתוב במגילת רות מחלון וכליון ולמה בדברי הימים מכנים אותם נקרא שמן יואש ושרף יואש שהם עזבו את ארץ ישראל ונתי שו מן הגאולה לא בטחו בקדוש ברוך הוא שיגאל אותם מהרב שרף שבגלל שהם עזבו את ארץ ישראל נתחייבו שרפה על המקום ו אחד אמר השם האמיתי שלהם זה כמו שכתוב בדברי הימים יואש ושרף זה שמן ולמה במגילת רות נקרא שמן מחלון וכליון מחלון על שם שעשו גופן חולין שעזבו את ארץ הקודש והלכו לארץ טמאה חוץ לארץ וכליון ש נתחייבו כליה למקום על זה שהם יצאו מארץ ישראל לחוץ לארץ יש ברייתא תניה כמו המנדה אמר שסובר שהשם האמיתי שלהם זה כמו מה שכתוב במגילת רות מחלון וכליון שמן בתניה עכשיו מביאה הגמרא את הפירוש של שני פסוקים בספר דברי הימים תכתיב כתוב בדברי הימים א' פרק ד פסוק כב הוא מונה את המשפחה של יהודה אז נקרא את הפסוק ואז תביאו שהגמרא שהגמרא הברייתא מבארת ויקים ואנשי כוזב ויואש ושרף אשר בעלו למואב ויישובי לחם והדברים התיקים זה המילים שכתובים בפסוק עכשיו הבריתה מפרשת ויקים זה יהושעה למה הוא מכונה יוקים שהקים שבועה לאנשי גבעון הוא נשבע וקרת ברית עם אנשי גבעון שבאו להתגייר והוא קיבל אותם ו אנשי כוזיבא אלו אנשי גבעון שאיתם יהושע קרא את הברית והם כזבו ביהושע הם שיקרו זה שהם אמרו שהם רוצים להתגייר ויואש ושרף שנאמר שם בפסוק אלו מחלון וכליון זאת אומרת שהשם האמיתי שלהם היה מחלון וכליון ולמה הם מכונים למה נקרא שמן יואש ושרף יואש שנת ייעשו מן הגאולה שהקדוש ברוך הוא יבטל את הרעב ושרף ש נתחייבו למקום על זה שהם עזבו את ארץ ישראל אשר בעלו למואב ושוב מדבר על מחלון וכליון שנשאו נשים מואביות את רות עורפה וישובו לחם זו רות המואביה ששבה ונדבקה בבית לחם יהודה ויצאו מן הבנים שהתייחסו לשבט יהודה ומה שמלון וכליון יצאו לחוץ הארץ והם נפטרו ורות עלתה לארץ ובסוף התחתנה עם בועז ונולד עובד וממנו ישי ואחר כך דוד הדברים התיקן דברים הללו העתיק יומיה המרן זה יצא מהקדוש ברוך הוא ממנו יצאו הדברים הכבושים האלה שהם סתומים תמירים ונעלמים תכתיב בתהילים הקדוש ברוך הוא אומר מצאתי דוד עבדי היכן בסדום הרבה קודם שהצלתי את בת לוט כדי שהוא יוולד שהרי מהבת של לוט נולד מואב ואז ממואב יצאה רות המואביה וכתיב שתי בנותיך הנמצאות שאמרו ללוט שתי בנותיך הנמצאות יש כאן שתי מציאות בבנותיה קודם כל מה שכבר אמרנו רות המואביה והבת שנייה שהבן שלה היה אמון מאמון יצאה נעמה האמונית שהיא היייתה הכלה של שלמה המלך היא התחתנה עם בנו רחוב אם שבסוף היה מלך ממלכי בית דוד כעת מביאה הגמרא את הפסוק הבא בדברי הימים נקרא את המילים ואז נביא את הדרשה של הברייתא הימה היוצרים ויושבי נתאים וגדיר ם המלך במלאכתו ישבו שם המה היוצרים מי הם אותם היימה אלו בני יונדב בן ריחו מה זה היוצרים ששמרו נצרו שבועת אביהם שהשבוע היייתה לא לבנות בתים ולא לשתות יין כמו שמסופר בספר ירמיה פרק לה ממשיך הפסוק יושבי נתאים זה שלמה המלך שדומה לנטייה שהולכת וגדלה ככה שלמה המלך גדל במלכותו וגדרה זו הסנהדרין שגדר פרצות של ישראל שם עושים גדרים וסייגים לתורה אם המלך במלאכתו ישבו שם זו רות המואביה שראתה במלכות שלמה בן בנו של בן שלמה היה בן דוד שהיה בן ישי בן עובד בנה של רות שנאמר על שלמה המלך ויישם כיסא לאם המלך ואמר רבי אלעזר לאימה של מלכות לאותה רות שהייתה האם שממנה יצאו כל המלכים במדרש רבי תנחומא כתוב על הפסוק גיבורי כוח עושה דברו מי הם אותם גיבורי כוח אלו שומרי שביעית אותם עובדי אדמה שכש מגיעה השנת השביעית שנת השמיטה הם מפקירים את שדותיהם ולא עושים מלאכה אף על פי שהשדה זה מקור הפרנסה שלהם אומר הפסוק וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית אן לא נזרע ולא נאסוף את תבואנו מבטיח הקדוש ברוך הוא ציוויתי את ברכתי לכם בשנה השישית שבשנה הזאתי אתם כן עובדים תהיה לכם ברכה מיוחדת ועשת את התבואה לשלוש השנים זרעתם את השנה השמינית ואז בשנה התשיעית כבר יהיה לכם אוכל יהיה לכם מה שיגדל מהתבואה ועד אז אכלתם מן התבואה הישן מביאה הברייתא שהתבהר בלא למינטו מה היא בלא סלמין שתי דעות רב נחמן אמר בלא תולעת שמרכיבה את התבואה שנקראת רצינה ורב ששט אמר לא שהתבהר שדה תניה קבת דרב שש תניה כב ד דרב נחמן יש בריתה כמו כל אחת מהדעות תניה כבתי דרב נחמן כ ואכלתם ישן יכול היית לומר שיאכלו מהתבואה ישנה עד קרוב לזמן הקציר אבל לא ממש עד הזמן של שקוצרים את התבואה בשנה התשיעית יהיו ישראל מחכים מצפן לתבואה החדשה מפני שתבוא הישנה קלטה על ידי הריקבון של התולעת תלמוד לאו מר עד בו תבואתה עד שתבוא ותבשב החדשה מאליה לא יצטרכו לקצור את התבואה לפני שהבשילה לגמרי כדי שיהיה מה לאכול תניה כבתי דרב ששת ואכלתם מן התבואה הישן יכול יהיו ישראל מצפים לתבואה החדשה מפני שתבוא ישנה היא ראה על ידי ש התחממה ושדה תלמוד לומר עד בו תבואתה עד שתבוא התבואה מאליה זאת אומרת יהיה התבואה תישאר טובה עד זמן הקציר בשנה התשיעית התבואה תישאר טובה עכשיו בבריתה הראשונה כתוב הישן שקלה הלשון הזאת מתאימה יותר שזה תקלה על ידי תולעת בבריתה כתוב מפני הישן שרע היינו שהיא התחממה ונשדד שזה התחמם ונשדד הפירוש של ברכות שהקדוש ברוך הוא מבטיח בפרשת באר לאלה ששומרי שביעית כעת מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא על הברכות שהקדוש ברוך הוא מברך בפרשת בחוקותיי אם בחוקותיי תלכו שתהיו המילים בתורה כמו שכותב רשי מביא את דברי חזל ואת מצוותי תשמורו ועשיתם אותם אחת הברכות ואכלתם ישן מלמד שכל המיושן מחברו אבה יפה מחברו תנו לתבואה החדשה יישן ואין לי אלא שיניחו להתיישן דברים שדרכן לישנה כמו חיטה ויין דברים שאיין דרכן לישנה פירות שם משאירים אותם הרבה זמן הם מרכיבים מנעין שגם בברכה שהקדוש ברוך הוא יברך גם את זה מתנו להתיישן תלמוד לומר המילה נושן ישן נושן מכל מקום להודיע את שבח ארץ ישראל כשעם ישראל בחוקות השם ויקיימו את מצוותיו שאפילו דברים שאין דרכם להתיישן הם התיישנו והתקיימו ויישן מפני חדש תוציאו משמע שיוציאו את התבואה הישנה מפני החדשה כי לא יהיה להם מקום להניח את התבואה החדשה מלמד שהיו האוצרות המחסנים מלאים בתבואה ישנה וגרנות ששמה אוספים את התבואה מהשדות מלאן תבואה חדשה והיו ישראל אומרים הייך נוציא את התבואה שנה הזו ש מעולה יותר מן החדשה מפני זה מפני התבואה החדשה הזאת אבל בעל כורחם הם יוציאו את התבואה הישנה כי התבואה החדשה אפשר יותר בצורה טובה ליישן אותה אמר רב פפה כל מילי עתיקה מאליה כל הדברים אם אפשר לגרום להם שיהיו עתיקים ישנים הם טובים חוץ משלושה דברים לבר מ תמרים ושכרה שיכר ודגים קטנים ארסנה דרן הלך פרק חמישי פרק המוכרת הספינה עד כאן דף צ א
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה