הדף היומי מסכת בבא בתרא דף פב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף פב
[מוזיקה] בו 14 דף פ ביז השור מתחיל בעזרת השם סוף שורה חמישיית מלמעלה ראינו במשנה יגדילו אדם קנה שני אילנות בשל חברו אז הוא לא קנה קרקע הגדילו אם ענפים צומחים החוצה לא ישפה וכולו כיוון שהקרקע משועבדת לו המשנה ממשיכה ואומרת מה שצומח מהגזע שייך לבעל האילן מה שצומח שורשים שיך לבעל הקרקע מבררת הגמור איך דומ מן הגזע ואיך הדומה מן השורשים אומר רבי יחנון כל שרו יפני חמו דהיינו כל האילן שמעל הקרקע זהו מן הגזע ומה שצומח שם שייך לבעל הוילון ושאינו רוא פני חמו זה לא רואה את השמש מתחת לקרקע זה מתחיל לצמוח זהו מן ה שושין שואלת הגמורה אם אמרנו שמן הגזע זה כל שרואה פני חמו אפילו ממש סמוך ל קרקע גם זה שייך לבעל האילן אז איך יתכן שחכם תקנו כזה דבר שהמוכר עלול להפסיד על ידי זה באיזה אופן אדם קנה אילן אחד בשדה חברו אמרנו רק האילן שלו הקרקר לא שלו אבל היוצ בן הגזע שלו ולי חוש די ממס קר סירטון דהיינו יצאו שני ענפים מהגזע סמוך לקרקע והם התרחקו התרחבו התרחקו מהעץ ואז הקרקע תגביע ותכסה אותם וייראו לפנינו כשלושה אילנות ויהיה רוחה בין הגזע לאילנות החדשים כמו שנראה לאלון ואומ לוקח איתן בשקר לוסס ונסלי מכרת לי שלוש אילנות תרא זה שלוש ויס לירה אז איך תיקנו חחים כזה דבר היום צריכים לומר שמיד צריך לחתוך את זה שלא יקרה כזה מקרה והראשונים הורים אומרים שלכאורה אפשר לגלות את האפר ולראות שהכל עניין אחד אז הם מתרצים כמו שמת נראה בדף הבא שאם אדם קונה שלוש אילנות שיוצאים מגזע אחד יש לו קרקע כזה למיסה שלוש אילנות ולמסה רואים גם עוד נקודה אומרים הראשונים שאם ה לוקח הטען כך שיש כאן שלושה לנות והמוכר איתן לא מכרתי לך אחד ויצאו שני ענפים והקרקע כיסתה אותם אלוקיך יהיה נאמן אז איך תקנו כזה את הכונה אלומ רב נחמן יקוץ באמת מה שהמשנה אומרת הץ מ הגזע שלוי לא ש ניכן הוא כך לגדול אלא הרי הוא שלו ולא שבל הקרקע על מנת לקצוץ ולשרוף מיד כן אמר רבי יחנון יקוץ אומר רב נחמן נקטינן כבול מרבי סינו דקל אין לו גזה מה הכוונה סוב הרב זביד למימר אין לו הגזה לבעל דקל אדם קנה דקל בודד או שני דקלים בשדה חברו אז אפילו שאמרנו במשנה שהוצא מן הגזע לבעל האילון כאן היוצא מן הגזע לא יהיה לבעל דקן למה כלפו לשרש כ הרי כש הדקל יבש הוא לא יוכל לנתוח ר במקומו אין לו שום קניין בקרקע עסו כמסך דעתי בעל הדקל ממה שעתיד לצאת מהגזע הוא חושב שמה התייבש הדקל במרה לפני שיספיק להוציא ענפים מהגזע מה העניין של דקל יותר משאר אילנות מסביר הרשם ראינו בדף פ שדקל הטבע שלו שברגע שמתייבש בראשו לא אין אפשרות לחדש אותו אין גיז עם החליף אז זה יכול לקרוא מאוד מהר מה שאם כשר לנות חוץ מדקל וארז אז אפשר לחדש אותו אז גם התייבש הראש הוא קצוץ ויצמח מחדש אז יש לו את האילן להרבה שנים הרבה שנים הוא חושב על מה שיצא מהגזע אז הוא רוצה לקנות גם את זה מה שאם כן כשהוא קונה דקל אז אם הוא קונה את זה עם הקרקע ז אומר עם הקרקע כדק התייבש אני אוכל לנטוע אחר אז אם השנים יצא איזה ענף מהגזע הוא חושב גם על זה ברגע שאנחנו אומרים שאין לו קרקע אז הוא אומר יכול להיות מחר מחתים הדקל התייבש הוא לא חושב עמה שהולך לצאת מהגזע הוא מסיח דעתו ולכן זה שייך לבעל הקרקע ולא לבעל הדקל מסקי ל ר פופה קונ שני נוס דלמ למשקי כמו שראינו במשנה וכו דיש לגזע הרשב מסביר באמת הראשונים מתקשים שלפי הרשב מקר חוסה מן הספר קושיית רב פופ כתוב במשנה שהקונה שניס והמשנה לא מחלקת איזה סוג אילן משמ גם דקל ובכל זאת המשנה אומרת שמה שיוצא מהגזע שלו אל אומר רב פופה באמת כמו שאמרת כמו שאתה זויד הבנת שאין לו גזע לבעל דקל מה שיוצא מהגזע לא שייך לו בשונה מלנות אחרים אבל לא מהטעם שאתה פירשת שכיוון שהוא לא חושב על זה לכן הוא לא זוכה בזה לא אין לו הגזר לבעל דקל לפי שאין מוצי אין דרך דקל להוציא מהגזע של הענפים כמו שרואים באמת כל הענפים של הדקל גדלים רק למעלה לכן צריך לעלות בחב לקטוף את התמרים שראינו בפרק הקודם אז לכן הוא הסייח דעתו לא חשב שייקרה כזה מקרה נדיר שיצאו ענפים מהגזע אז ממילא אפילו אם במקרה יצא זה של בעל הקרקע כוא לא התכוון לקנות את זה עכשיו אין קושיה מהמשנה הפופו אומר המשנה לא מחלקת זה מתאים רק לפי רב י שבעצם גם דקל מוציא ענפים הכוו חושב על זה אז הוא אומר המשנה לא מחלקת אבל אם אנחנו אומרים כעת שגזע של דקל לא מוציא ענפים אז אין כושיה מהמשנה כ המשנה אומרת כל עלן יש לו מהגזע כשיש מהגזע ו בדקל אין בדרך כלל מהגזע אז עליו לא דיברו שואל את הגמור לרב זביד שהוא אומר שדקל כן מוצא מהגזע רק זה לא שייך לו ואסר דתו מזה קשי מסס דיינו מה שר פופי הקש משנה לא מחלקת אונה הגמורה באמת החלק הזה של המשנה שהמשנה אומרת שמ שיוצא מהגזע הזה שלו וזה כולל גם דקל לא מדומר שהוא קנה סתם אילן אם הוא קנה סתם אילן אז אם ימות לסוף יום או יומיים אז הוא משרש זאת והולך עם העצים הביתה אז הוא לא חושב באמת על מה שיצא מהגזע רק מדובר באופן מסוים דזו לחום מ שנין הוא קנה את האילן לחמש שנים או זמן אחר קצוב והוא סיכם איתו חמ שנים יש לי כאן אילן אם הדקל מתייבש אחרי שנתיים אני נוטע דקל אחר לו עוד שלוש שנים אז במילה כשה יודע שיש לו כאן חמש שנים וחמש שנים יצא מהגזע ואז הוא כן רוצה לקנות מה ש יצא מהגזע מה ראינו במשנה קונו שלשו אז שדה אילון וקו גם קרקע וקמה כמה קרקע הוא קנה אומר רבחי ברב אומר רבי יחנון הרי זה קוות תחתיהן תחת יכר האילן וגם תחת הנוף של האילן הענפים וביניהם הקרקע המגולה שבין הנוף של אילן זה לנוף של אילן זה ו מט נראה מה המרחק שיהיה ביניהם והצטרף וכמה קרקע הוא קונה וחוץ או להם הוא קנה שלוש אילנות אמר לו ביניהם מחוץ לכל האילנות הסביב האילנות אחרי שהנוף קלה כ מלוי אוירה וסלוי אוירה זה אדם שכותב תאנים בענבים קוראים לזה בוצר בתבואה קוראים לזה קוצר בתמרים קוראים לזה גודר ביסים קוראים לזה מוסק בשאר הות קוראים לזה מ אז נותנים לו גם מסביב ששטח שאדם עומד עם הסל בידו זה גם שייך לו זקיף לו רב לוז הוא מקשה לרבי חנון מה אתה אומר יש לו גם את ה מסביב חוץ ום כמל וסלוי כדי להלך סביבות האילן ללכת ללקט פירות א שת דרך הין לוים ארבעת המילים הבאות צריך למחוק דהיינו כשהוא קנה אילנות בשדה חברו אז אמרנו הוא קנה שלוש אילנות הוא גנה גם את הקרק אז אין לו דרך רשו שרבים להיכנס בשדה חברו להגיע לשטח של הלנות שלו כדס חכמי שלמדנו בפרק הקודם שאם אדם מוכר בור לחברו בשדהו אז בעין ר מכו והוא לא מכר לו דרך איך תגיע לאילנות שלך או תקנה ממני דרך או תפרח באוויר אם כך דרך הין לוי למה דער אחריתי כמו בבור אנחנו אומרים הבור זה קרקע אחרת מהשדה לכן בשדה הוא לא מכר לו כלום לו רק את הבור אז אין לו דרך קר גם האילנות הם לא נטויים בקרקע של בעל הסודה כר אמרנו שהם נחשבים כשדה בפני עצמה שדה אילון ולכן הוא קנה גם קרקע אז ממילה הוא לא שיאבד כלום בשדה הוא לאילנות שלוקח אז הוא לא שיאבד לו את הדרך אל האילנות אז אוירה וסלוי שזה לא כל כך נחוץ כמו דרך דרך מאוד נחוצה איך הוא יגיע בכל זאת אומרים שלא אז את המסביב שיכול להסתדר בלי זה יש לו יכול להסתדר בלי זה יכול להעלות עלי לם ללקט או לעמוד תחת הנופ ללקט לא מסתבר שדרך אין לו ומסביב יש לו כן כך טען רבי לוזו אומרת הגמורה אומר רב זר מדברי רבנו נלמד מדברי רב לוזו שוא פירש את התם שכמן שזה קרקה אחרת לכן אין לו אז שלו שודן לו דרך כז יש לו את הקרקע או שניים אדם שקונה שני לנות בש חברו שאז אין לו קרקע אז הוא קנה לנות בקרקע חברו יש לו דרך דומ לקח אומר לו בער דוך קמה האילנות עומדים בשדה שלך אתה שעבדת לי את הקרקע שלך לצורך הלנות כמו שאדם משין מקום לחברו בביתו להניח פציו כרג הוא משיא לו את שדהו להניח שם אילנות אז ודאי שיש לו דרך אומרת כעת הגמורה רבי יחנון אמר שיש לו כמל ר וסע לו מסביב אומר רב לוזו דרך אין לו אז זה יהיה לו זאת אומרת שרב לוזו נוקט כנס חומים שמוח בנר מוחו וכשהוא מוכר לו בוא וכמו כן שלושה לנות לא מכר לו את הדרך אומר לרב נחם ריצו לרובה למה הוא מעמיד כך הוא סובר שככ לוכ כחכמים רבז לס שמוא רבי הוא לא סבר כרבו שמואל דומר שמואל בפרק הקודם על רבקי וד מ בני ויש לו דרך אל הבור וכמו כן כאן לכאורה היהיה לו דרך אל הלנות אומר לי ענה לרוב באמת רבי לוז סובר כשמו אל רבו שלוק רב עקיב שמוכר בופו מוכר ולפי רבי עקיבה באמת יש לו דרך אל האילנות וגם יש לו כמל סלו מסביב למה הוא הקשה על רבי יחנון כי הוא סובר למתוק מסס כרב קיו משנתנו שרבי יוחנן מפרש אותה היא לא יכולה להתפרש כדס רב קיוו משנתנו בהכרח כדס חומים וממילא אין לו דרך אל האילנות אז גם אין לו כמ ר סלו ממי איך רואים שמשנת קרב כיוו מדקות שאם הוא קנה שלוש שלוס אז יש לו קרקע הגדילו הנופ של הלנות יוצאים מחוץ לקרקע שנקנית לו ישפה יכול המוכל לקצוץ את הענפים כי הם מפריעים לו סל כד שנתנו רב קימיה אז הוא מכר לו גם את הזכות שנפ יצו מעל השדה שלו אז בהכח ש משנתנו כח החומים אז הוא טוען לו אם דרך אין לו אז כם לא ר סע לא יש לו אומר לי תען רב נחמן בר צחוק לרוב אדמה רב קיב גם ביבור ודוס זה לא ימכר שרה לא הבור עצמו מכחיש את הקרקע שנשארה לו ולא ידע דרך אל הבור לכן הוא אומר בעני ופ מוחו הוא נותן לו דרך גבי אילון מי ש מסלי כשאדם מוכר שלושה יללות לחברו אז אפשר להבין שלפי רבי קיב הוא מכור לו את הדרך אבל עד כדי כך הוא מכור ל גם את הזכות שהענפים יצאו החוצה וקלקל לו את כל הקרקע הוא ישמל את כל הקרקע שנופה הם יצלו מעל הזרעים שלו והצל ר לביס שלוחין גם לא יוכל לחוש בבקר כ הוא צריך להכות עם מרדע ומרע כל הזמן התקע בענפים שמעלה מי לא מעיד רב קיבה בסתם משנה שראינו בפרק בפרק שני בילו סוד שקוצץ מ מרדע בגוב מלגה במשו כזה מפריע לחוש כול יכול להכות עם המרד אז ודאי גם כאן הלנות לא נטועים בקרקע של מוחו הוא מחר לו שלושה לנות הוא מחר לו גם את הקרקע אז הוא הסתלק ממנו לגמרי אז את הסעיף באמת אפשר להעמיד כרבי קיוה אומר הרש בם נכון שיר וסלוי יש לו לפי רבי קיוו כמו שיש לו דרך כי זה לא כזה הז גדול אבל אם הנופ יוצאות מחוץ ודאי שיכול לקצוץ אותם מדגיש הרש בם שכמו שראינו בפרק חזק הסבתם דעס ה רשבם הרשה של המשנה אמת לא מתאימה כדס רב קיב כי לפי רבי עקיבה גם אם אדם קונה אילן אחד או שני אילנות בשל חברו אז בעני יופה מכר לו וגם אם האילן יבש הוא יכול לנטוע אחר במקומו אבל הסיפה מתאימה גם כדס רב קיבה אם כך מה רב לוזר קש רבי חנון הסיפה מתאימה גם דס רב קיבה ואפשר להעמיד שיש לו דרך רב קיווה לכן גם יש לו כמל יר וסלוי אז מכך שרבי לוזו הקשה על רבי יחנון בפשיטות שאם דרך אין לו כם יר וס ודאי שאין לוי זאת אומרת שהוא סובר שהלוח כח החומים לא כמו ששמואל רבו פסק ולכן הוא רוצה להעמיד את המשנה כ החומים לכן הוא הקש רבי חנון מבי הגמ תני סחי ברבי הרי זה אדם שקונה שלוש אילנות כו תחתיהן וביני וחוץ אן כמל אויר וסלוי ולא כמו שרבי לזו ריקשה אומר לבי לרב יוסף אוסון אויר וסלו מי זירון למי הזכות לזרוע שם זרעים אז הרשב אומר זה ברור שתחת האילנות הנוף של האילנות בין האילנות זה שייך לגמרי לבעל האילנות ודאי שהוא זורע שם ולא בע הקרקע אבל מה שהוא נותן לו מסביב האילנות זה רק התבדל בעל האילנות שבשעת לכיתת פירותיו יכול לדרוס עליהם אבל בעצם הקרקע שייכת לבעל הקרקע אז הוא יכול לזרוע שם וכשהוא ירצה ללקוט בעל האילנות יכול לדרוס על הזרעים כי זה משועבד לו לדרוס שם או שמה הוא לא יכול לזרוע שם או מלית ניסו למדנו משנה בפרק הבא אדם שיש לו גינה שהיא לפנים גינתו של חברו אז יש לו זכות ללכת בגינה החיצונית של חברו לעבור ל הגינה שלו החיצון זירי יס הדרך אז כר גם כאן בעל השדה הוא זורע את הדרך כלומר את השטח שלו יר וסלוי כי זה כמו דרך נכון שיש לך רשות לדרוס כאן בשעה שאתה מלקט את הפירות מהיינות שלך אבל הקרקע היא בעצם שלי ואני יכול לזרוע כאן כך השיב רב יוסף לביה אומר לי טוען לו הביה מי דומה אוסום לסדק לבעל הגינה הפנימית אין הפסד מכך שהחיסון זורע את הדרך מה אכפת לו שהוא זורע כשההוא רוצה להיכנס הוא ידרוס על הזרעים אבל לא סלו אם בא לסוד זרע שם סקח של האילנות דליקו מטפ כשאני אקטוף את הפירות יהיו פירות שיפלו על הקרקע אם יפלו על זרעים אז הם ענפים זרעים לכן אני רוצה למנוע ממך מזרוע שם או ידעי השטח של וסלוי אלו לספה של המשנה בפרק הבא וזה וזה אינון רשון לזירו במה מדובר שם הוא צריך לתת לו דרך ישרה בשדה החיצונה כדי להגיע לגינה הפנימית שלו המה קורה אם התפשרו ביניהם בבזן שהוא יתן לו דרך הקלון מהצד הוא נתן לו דרך מהצד של השדה כדי להיכנס לגינה שלו הזה וזה אין רשן לזירו הרשם אומר הועיל תרצו שניהם ובחרו להם דרך זה על ידי בזן הם החליטו שזה רק להליכה לחוד ולא לזריעה אז הרש בם אומר אם שם זה הפסד מועט מה ש הפנימי אומר לחיצון אל תזרע כאן למה כי קצת מפריע לי ללכת שאני אצטרך ללכת על זרעים יכול למנוע ממנו כל שכן בויר וסלוי ודאי שיש כאן הפסד יותר גדול שתינו פירות יכול למנוע מבעל הקרקע מ לזרוע שם אבל באמת למה זה דומה לספה ולא לריש שיש לו דרך באמצע אז הרש בם אומר שג וסלו דכ מידת שניהם סוקולו יש לו שיעורו וסלו לא ברור מספיק הורס חיים מסביר כך מה אמת ההבדל שם שמן הצד אומרים שהלקח יכול לומר לבעל החיצון אתה אל תזרע את הדרך שלי מה שאם כן אם הוא נותן לו דרך באמצע הוא לא יכול למנוע עמנו לזרוע ההבדל הוא שכשהוא נותן לו דרך בצד אז אין לו כזה הפסד ש אם הוא לא זורע שם הוא זורע את כל השדה קצת פחות את החלק האחרון של השדה הוא לא זורע אבל כשיש לו דרך באמצע יש לו הפסד גדול אם הוא לא זרע שם באמצע הוא זורע חצי שדה עד שם אחר כך הוא מדלג על הדרך בזור את החצי השדה השני קשה כל פעם בחריש בזריעה אז בהכרח אנחנו אומרים שהוא הסכים לתת לו דרך אבל על מנת שיוכל לזרוע שם אתה ל לדרוס על הזרעים ממילא גם גב הויר וסלוי זה כמו בצד השדה כרי כל השטח של האילנות זה שייך לבעל הלנות שמה הוא לא יכול לזרוע ולחוש אז בכל מקרה כשהוא חורש הוא צריך להפסיק סמוך לאילנות ולעבור לשטח שחי לנות אז לא כזה הפסד להפסיק קצת קודם להניח לו קמלר וסלוי אז הוא טוען לו על דעת כן מכרת לי את האילנות לתת לי את הדרך של ר סלו לא רק כדרך שתוכל לזרוע בה אלא כדרך שהסכמת שנינו שהי רק להילוך ולא אני זורע כאן ולא אתה זורע כאן ד אדם קנה שלושה לנות בש חברו הרי זה קו תחתן ובנין וחוץ סלו וזה וזה בין בעל הקרקע בין בעל הלנות אינו רשים לז את השטח של כמל או סלו עד כאן דף פב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה