הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עו
[מוזיקה] בו דף הבוב השו מתחיל בעזרת השם 12 שורות האחרונות שדף הקודם איתמר דיברנו במשנה שאדם מוכר ספינה לחברו מה כלול במכירה כעת נבאר איך קונים ספינו ה ספינו כמו שאר מטלטלים לא נקנית בכסף אלא במשיכה או בקין חצר השאלה היא כמה צריך למשוך אז נחלקו בזה רב ושמואל ספינו רב אומר שמוש כלשהו קונו מה זה כלשהו אז הרשב אומר טפח או חצי תפח היל ששח מסביר שהרשה מסתפק האם הכוונה לא כלשהו כפשוטו אלא לפחות טפח שיש בזה איזה חשיבות או שאפילו כלשהו כפשוטו זה הכוונה חצי טפח חצי טפח זה גם יכול להיות גם רבע טפח ושמואל אומר קונו עד שאמ שוס כולו אומר הרשם שסוף הספנו במ ש ש קומו הספינה מונחת לגמרי במקום חדש אפילו לא חלק מהספינה במקום שהיה חלק אחר של הספינה מקודם אומרת הגמור לימה האם נאמר שרב ושמואל נחלקו כנוי במחל סתים כמו שמבואר מסכת קידושין באמו גו קנת במסירה דקו קנת במשיכה אומר הרשב וסמור בלמור זה דרכה בכך וזה דרכה בכך המרת הברי כיצד במסיר אוזו הקונה אחז את הבהמה בטלפה ברגלה במצווה סמוח אומר הרשב ומדויק ברשב שלא צריך מסיר מיד ליד אלא מספיק שהוא החזיק זאת מעצמו במצוות המוכר לא צריך שהמוכר ימסור זאת לידו טויסים שיש חולקים צריך מסיר מיד ליד או שהוא החזיק בשערו כמו שער הסוס בעוקף שעול הוא החזיק בשלי שלו באמתחת שקשורה לבהמה בפומבי שבפי הוא החזיק בזוג ש בצבור פעמון קנו אפילו שלא הזיז אותה בכלל ממקומה כיצד במשי מודקו כיצד נקנה במשיכה אז אחד משתי האופנים או קר לו ויבו הוא אומר לה שתבוא ויבא במצוותו אז נקרא משיחי הלכה בגללו אוי שקיו במקל ורוצ ספונוב כב שוקו יד ורגל קנו כך אומר נקמה זה לכאורה כמו רב משיך כלשהו העקרה רק יד אחת ורגל אחת רב אחי ואמר לו רב אחו אמר לא לא מספיק יד ורגל עד שהלך מלוקו מוסו שתעקר את כל ארבע רגליה אז לימ רב דומה כנקמה ושמואל דומה כרבי יחי אז לכה יש כאן נערה כי שמואל אומר שצריך שכל הספינה תהיה מקום אחר חדש לפי רב אחה מספיק עקירת הידיים והרגליים אפילו שגוף הבהמה נשאר במקומו הוא רק זז קצת אבל באותו מקום שחלק מהגוף היה מונח מקודם מונח עכשיו חלק אחר אז בדבר מדקדק מהטופס שהעניין הוא שכיוון שבמה רגילה לעמוד אז מקום המידת הרגליים זה מקום הבהמה המרכ ש הזיזה את כל הארבע רגליים זה מקום חדש מקום הגוף ש רגיל להיות באוויר זה לא אכפת לי שלא התחדש לו מקום שאם כן ספינו צריך לחדש לזה מקום חדש לחלוטין אז נע שבזה הם נחלקו אומר לו חרב לא אנוד אמר אפילו לרבי יחי עד כאן לקומה רבי יחי אל בלי חיים דף אגב דוק יד בדוק גוף הבהמה לא זז ממקומו כ הרי היא נשענת על יד ורגל השניים ש לא קרה לכן צריך מוסו אבינו בפור נוד כולו גם ראשה השני נמשך ע מקום שהיה שם אין מילימטר בספינה שמונח במקום הקודם כל מילימטר מונח במקום חדש אז נכון שזה מונח במקום שחלק אחר מהספינה המונח זה לא אכפת לי שאם כ בבה שה עוקרת רק יד ורגל אז הבהמה עדין לא כול במקומה ושמואל אמר אנומר אפילו כנ עד כק א בלי חיים בקר יד ורגל אז תמשיך ללכת עוד מעט אספינו שהיא לא הולכת מעצמה אשו אן א אז זה לא תלו מ כזו אומרת הגמור מה האם נמר שב שמואל כ נחלקו המקס הים שכעת נבי למד בי לגבי שד לגבי ספינה איך היא נקנית ולגבי אותיות אותיות הכוונה לשטר חויב אדם לבה מחברו כסף והוא כתב לו שטר עכשיו המלווה רוצה למכור או לתת למתנה את שטר הרחוב לחברו שמעתה וילך הוא יהיה המלווה והוא יגבה את החוב במקומו אז נראה כאן איך קונים שחוב אז אומרת הגמור תני ספינו קנס במשיכה רסמ ספינו וסוס ק במשיכה ובשטר אז כבר נראה צריך לתקן את הבריה ובסוף נראה איך זה קשור למחליק שרב ושמואל אז קודם כל אוסיס מן דכ שמו מי הזכיר בכל אוס שרב נוס מתייחס לזה אלא בהכרח איסור חסרים מילים בברייס קות תקמה אומר ספינו קנס במשיכה וסיס במסירה אז הרשב מסביר אוסי אויס לא מספיק משיכה כי משיכה זה דווקא בדבר שגופו ממון כמו ספינה אז ברגע שהוא מושך זאת לרשותו הוא קונה את זה כמו כן שטר אם הוא רוצה לקנות את השטר כנייר באלמה לצור על פי צלוחית לכסות בזה צלוחית עם בסמים יהיה מספיק משיחה כמו שאר מטלטלים אבל כאן שרוצה לגבות את החוב הוא רוצה לקנות כדי שיוכל לגבות את החוב אז לא מספיק משיח רק צריך מסירה אומר הרש בם צריך שמסרנו מלוה ליד הלקח למיס השי מקובצץ מתקשה כאן מש ברשב ש מסירה זה מיד ליד ליל יקנו רשבם שמספיק בציו ימחו מסביר הרשש בשטר חו רשבם מודה וצריך מסיר מיד ליד ולפי זה יובן גם השי מקובצץ מקשה עוד קושיה הרשב עצמו מסביר למה משיך לא מועיל כ משיכה זה רק לגוף החפץ לא לחוב אז מה המעלה במסירה המסירה זה גם רק על הנייר לפי הרשע זה מובן זה מה שרש במה לדקדק צריך שמסרנו מל וליד לקיח ברגע שהוא מוסר זאת מיד ליד אז הוא מקנה לו את הרעיה ואת השעבוד שיש בשטר הקופונים תקמה אומר שמספיק למסור את השטר רבנו אמר ספינו סקנס במשיכה ובשטר צריך חוץ מהמשיכה צריך גם שטר לא מספיק שהוא מוסר לו את שטר החוב הוא צריך גם לכתוב לו שטר אחר שהוא מקנה לו את השיעבוד שואל את הגמור שטר לספינה לא מולי מה רב נוס אומר גם ספינו וגם מוס צריך את שתי משיכה ושר מילא בשרו אז עוד מעת נראה באמת שצריך את שתיהם יש שיטה כזו אבל ספינו מה שח שתר מטלטלי ברור שכל מטלת ברגע שהוא מושך אז הוא קונה אלו בהכרח אוקו ספינו קנ במשיכה וס במסיר רב סמר ספינו במשי זשר דהיינו לא מספיק מסיר א צריך גם שת וזה כחו שנראה עוד מעט קוסו אומר ם לא מסתבר שרב נוסי מתכוון לומר שאוס מספיק לכתוב על זה שטר אחר כז תהיה לנו שיטה שלישית לללא נראה ש שתי שיטות רבי שמספיק מסירה חכם שצריך כסי ומסירה תהיה לנו שיטה השלישית שמספיק כסי ולבד לא מסתבר אזה למי הוא בא להוסיף שצריך חוץ מהמסר גם שטר אבל אשאל את השאלה ספינה במשיכה אינו נקמה אז מה רב נוסן חוזר על ספינו במשיכה אלו וכעת מגיל למה שרצינו לומר דרב ושמואל ב התנה האחרון תמיד בא להוסיף חידוש אז תמה אמר ספינוק במשי אז הוא אומר משיק משיכה כולה כשמואל בא רב נוס ומוסיף סי במשיכה מספיק משיכה קטנה משהו כמו רב ס בש אומרת הגמור לאז המכול ארב שמואל ובפי באמת כפג כל המחק פג רק בס רבס מה אתה אומר אתנ ספינו משי סיר אומר לו רב נוסן בפינו דילך שמשיכה או כרב או כשמואל אין לנו הוכחה בוסס אי כשר אם י שטר ביחד עם המסיר אין א לא אם יש רק מסירה י בפלוק דתנו רבס וחומים נחלקו במחלק שכבר נביא של רבי וחומים וחומים של הבריה שלפנינו זה רבי התן הזהב רבי אז הוא סתם כמותו וחכו של הברי סבה זה רב נוסן הוא שבע כמו רב נוסן אז הוא סתם כמותו רשבם אומר שרבי ורב נוס היו חברים ו היו סוף משנה סוף הנים נתני אוסי אויס איך מוכרים שטר חויב ניכנס במסיר מספיק שהוא מוסר לו את שת החוב הוא לא יכול לומר לו אחר כך מסרתי רק את הנייר להשתמש בו כנייר לא מסרת גם את החוב דברי רבי חכו אמרים צריך שניהם גם מסירה וגם כתיבת שטר הרשבא מוסיף שכתיבת שטר עצמה לא תועיל כי שתר מועיל בקרקע באבודים לכן בהכרח צריר גם מסירה אבל לא מספיק מסירה כי מסירה זה רק על הנייר לא על החוב לכן הם אומרים כך בין כוסה ולמוסר בין ממוח כתב לו לקח שטר מכירה על שטר זה הוא מסר לו את השטר מכירה אבל הוא לא מסר לו את שטר החוב המקורי בין מוסר את השטר המקורי ולא יכוסו לשטר אחר לא יקו עד שיכתוב וימסור שואלת גמ בקמת במה העמדת את הנקמ שבסן להל כרבי אז זה לא מתאים ספינו נמ תקסי מה אומר שתק הוא אומר ספינוק במשיכה ואס במסירה אז הוא דגדג ואמר שאוס במסירה אבל ספינה רק במשיכה ולא במסירה אז זה לא מתאים מדס רבי אז איך אפשר להעמיד זאת כרבי נתניה ספינו קנס במסיר וכאן שייכים דברי הרשב לאל מה זה מסיר בסינו שוא אחז את חבל במצוות המוכל שקשורה בספינה אפילו שלא הזיז בכלל הספינה במקומה דברי רבי רים קו את הספינה עד שהמשכנו לרשותו או ד שקורס מקומו שהיא מונחת ואז הוא קונה אותה בקי חצו הקפו איך אפשר להמית כרבי רבי הרי אומר שס מסר אונ הגמור קש סמו מה שרבי אמר שסר בבר שכת אבנו ספי עומדת ורשבי שפינה אפשר לקנות רק שהי במים אז הרשב אומר שיש רקק שלולית ברשו ורבים שם ברשו ורבים אי אפשר לקנות במשיכה כי משיכה קונה רק שהוא מושך לרשותו או כשזה מונ בחצר של שני עושה שם משיכה ש שיש לו רשות כאן או בסטו כמו שכבר נראה כיוון שאי אפשר לקנות שם משיכה אז מסיר קונה מה שאמרת קרבנוס לאל שלמדנו שזה הוא רבי שפינו במשיכה ומה שמ משיכה ולא מסירה מדובר שהספינה מונחת בסמטה מבואות קטנים שפתוחים לרשות סרבים ויש בהם מים וספינה עומדת שם כיוון שזה לא רשו סרבים ממש רק דחוק ברשו סרבים אז בני רשו סרים נכנסים לשם אז יש רשות לכל אדם לשבת שם אז ממילא זה ברשות כל מי שעומד שם לקנות במשיחה כאילו רשותו וכיוון שאפשר לקנות שם במשיחה אז אין הדרך לקנות במסירה מסירה זה רק בשו סרבים שאי אפשר משיכה אז הדרך לקנות במסירה ולכן באמת אומר את הנקמה שם שזה רבי ספינו במשי ס שמש ספינו לא מלה מסיר למה כי מדובר שספי במטו סמטו כיוון שאפשר משי מסיר לא קונה שואלת הגמור במה איך העמדת השנייה ובים ולכן אומר רבי שספי במסיר כאילו זה בסטו אז לא קונה מסירים אמרים קו את הספינה לא במסיר עד שמ שכנו שקורס מקומו ואם מדובר בשוורים מה הכוונה סקורס מקומו ממה נוגר ממי הוא סוחר את מקומה ותו מה הם אומרים עד שהמשכנו משי וורבי מקניה ובי ורוב דמר תרו שניהם אמרו מסברה אבל זה מוסכם על כולם שהכלל הוא כך מסירה שקונה בספינה ובמו גו קונו וסבים ובחו שנו של שניהם שם אי אפשר לקנות במשיכה אז קונה סירה משיכה בין בספינה בין בגסו כל שק בודקו שזה הקניין היחיד שלה קונה במטו כמו שדיברנו זה מקום שמיועד לשניהם ובחצר שי של שניים וכיוון שאפשר במשיכה אז לא מועילה שמסירה וגבו אם הוא מגביע את החפץ כונ בכל מקוים בכל מקום אפילו ברשותו של המוכר עצמו אם הלקח מגביע הזה קונה אז איך אפשר לפרש מדובר בשוורים אם חכים אומרים שאפשר לקנות על ידי משיכה או על ידי שכירות מקום מה זה שר בשוב אונה הגמור מ ע שכד שים אומרים ומע שסקס מקדמה אוק מה אמר רבי רבי אומר הספי מונחת בשוורים יכול לקנות אותה במסירה אומרים חכמים לא צריך למשוך אבל אין כוונתם למשוך כאן בשוורים עד שהמשכנו מרובים לסטו עכשיו הם מוסיפים וא ואם רשו ב אם היא לא מונחת ובים אלא הספינה מונחת ברשו הביים שם לא מועיל שום קניין לא מסיר לא משיכה אז נכון שיכול למשוך משם לרשותו או לסמו אב אם הוא רוצה להשאיר כאן את הספי קו עד שס מקומ ואז הוא קונה את הספי ביחצ שואלת הגמור למיס מה סיכמנו שכאן כתוב בברי שפינה שעומדת וסורב אומר רבי אפשר לקנות אותה במסירה באים חכמים ואומרים לא אי אפשר לקנות אותה במסירה צריך למשוך לסנטו זאת אומרת לימה הביי ורוב שאמרו שפינו קסיר ברשו ורבים דמר כרבי ולא כחכמים אז הם עזבו את שיטת חומים ונקטו כרבי אומר אבשה לא זה מוסכם עעל כולם שמסיר קונה ב שסורב כמו שהבי ורוב אמרו רבי וחכמים נחלקו כמה מחליק שונה לחלוטין אדמ ק אם מוכר אמר קח של הספי לך תחזיק בספינה ותקנה אוכמה אם הוא הלך והוא אחז בחבל של הספינה שמונחת בו שסורב ודאי שכולל מודים שהוא קונה זאת אוסיק ש רבי וחכמים ר אמר לו משחקני בזה הם נחלקו מסוב החומ סוברים פד הוא לא התכוון לקנותו אלא במשי ו במי הוא נתן לעצמו זמן לחזור בו שכ שהוא לא ישור ז מסורבים לרשותו לסטו הוא יכל עדיין לחזור בו אם הוא רק החס בזה מסיר לא קונה אומר סוב הרבי סובר מרמוק הוא מתכוון לומר לו ליך משוך אם תרצה תמשוך את זה לרשותך אודאי שהוא לא בא למעט שאם תרצה תתפוס בזה ותקנה זאת במסירה וזה הם נחלקו אם הוא יכול לקנות במסיר באופן כזה או לא כעת חוזרים לשטר אומר רב פופה ונלך עם שיטס הרשב שרשם מסביר רב פופה ורב שה נחלקו במחלוקת של רבי וחומים אז רב פופה בא לפסוק חומים שצריך קסיב ומסירה והוא גם בא לבאר איך כותבים את נוסח השטר של המחיר אמן ד מסבי לשור לחברי אם מוכר שטר חוב לחברו אז מלבד המסירה צריך למכתב לשטר אחר ושם הוא כותב קני הוא תקנה את השטר שמסרתי לך וכל שיעבוד כל השעבוד שיש בו לגבות את החוב אומר רב עשה אמרית למתמ קנה אמרתי את הממ שלרב פופה לפני רב קנה והוכחתי איתו הוא סובר כמו רבי שמספיק מסיר ומרס לי רס אמרתי לרב קנה תי דקוס וכ דווקא אם הוא כתב לו שטר אחר קני לוחו וכל שבודי או לא כס כ רק מסר לו את שטר הרחוב לא יכונה למה כי ללא צור על פיץ כיס צוריך הרי ברור למה הוא נתן לו את השטר כדי שיוכל לקבו את החוב מה הוא צריך את זה בטור נייר כדי לכסות בזה צלוחית הוא אומר לי אין אז אמר לי רב קנה כן אם הוא רק מוסר לו את השטר אפשר לפרשות שזה רק מכירה של נייר לא צור ולא צור אז ממילא אם הוא רוצה להעביר לו את החוב אז צריר גם שטר מלבד המסירה רשבע מוסיף לכאורה יש כאן נוינוי הוא מכר לו את השטר במחיר של שטר לא מחיר של נייר אז איך נפרש ז שמחירה של נייר בלבד אומר השבן נכון תהיה כן אנו יוסר מטוס אז יהיה ביטל מקח אבל הוא לא יקנה את החוב מקסימום הוא יכל במת ליטון נוי נוי ולהחזיר לו ניר לקבל בחזרה את כספו אבל לקנות את החוב הוא לא יקנה כדי לקנות את החוב צריך גם אסיר וגם כסיבה כדס חומים דיק רבי עד כאן דף הבוב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה