הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עה
[מוזיקה] בו בטרה דעה מתחילים בעזרת השם דף עד עמוד ב שורה אחרונה למטה כיתה רב דימי כשהוא בא מארץ ישראל הוא אמר בשם רבי יהונתן עתיד המלאך גבריאל לעשות מלחמה ציד קניגה עם הלויתן שנאמר באיוב שהקדוש ברוך הוא אומר לו לא ה תמשוך לביתן בחכה אתה יכול למשוך את הלויתן בחכה כמו שדגים דג האם בחבל תשקיע לשונו להוציא אותו ממקומו משמע שהלבין עומד למלחמה הזאת רק שאיוב לא יכול לעשות את זה אבל גבריאל עתיד לעשות צעידה מלחמה עם הלויתן ולמלא הקדוש ברוך הוא עוזר למלאך גבריאל אינו יכול לו הוא לא יכול לנצח את הלויתן שנאמר העושה הקדוש ברוך הוא שהוא עשה את הלווייתן יגש חרבו יגיש אליו את חרבו ויצו אותו מאמר נוסף שאמר רב דימי כשההוא בא מארץ ישראל כעת הרב דימי אמר בשם רבי יוחנן בשעה שהלבין רעב מוציא הבל מפיו ומרתיח ומעלה קצף בכל מימות ש במצולה שנאמר באיוב על הלויתן ירתיח כסיר מצולה ולמלא שמכניס ראשו לגן עדן שיש שמה ריחות טובים מבשמים אין כל בריאה יכולה לעמוד בריחו שנאמר ים ישים כמרכך כמו בשמים ובשעה שצמא והוא שותה הוא עושה תלמים תלמים בים זה נראה בים כמו שיש חפירות עמוקות כמו תלמים של מחרשה שנאמר אחרי שלוית שתה יאיר נתיב הוא עושה כאלה מין נתיבים כאלה חרישות של מחרשה בים אמר רב אח בר יעקב אחרי שנחסכו המים של הים משתיית של הלויתן איין התאום חוזר לתוקפו ויתנו עד אחרי 70 שנה שנאמר שם באיוב יחשוב תהום לסיבה התהום חשוב בעיניו כמו סיבה ואין סיבה פחותה מ-70 שנה שלמשך 70 שנה התהום לא חוזר לעצמו עד שהוא מחזיר לעצמו את המים שה לוייתן שתה מביאה הגמרא מאמרים נוספים על הלויתן מה שיהיה איתו לעתיד לבוא אמר רבא אמר בשם רבי יוחנן עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סעודה לצדיקים מבשרו של לוייתן שנאמר ללויתן יחו עליו חברים ואין קירה אלא סעודה שנאמר הפסוק אומר ויכר להם כירה גדולה הכוונה כמו שכתוב ויכלו וישתו ומה זה חברים כתוב ירו עליו חברים יעשו עליו עודה חברים אין חברים אלא תלמידי חכמים שהם חברים זה לזה בחברות נאמנת שנאמר היושבת בגנים חברים מקשיבים לכלך השמיני מה שנשאר מבשרו מחלקן אותו ועושים בו סחורה בשוקי ירושלים שנאמר יחצו בין כנענים מה הכוונה כנענים אין כנענים אלא הסוחרים תגרים שנאמר קנן בידו מזני מרמה לעשוק אהב רואים מכאן שהוא עוסק בסחורה יש לום אוזניים וא אוהב לעשוק והי באימה אם תרצה אפשר להביא ראייה מאחה מכאן שהנעל הם סוחרים שנאמר הפסוק אומר אשר סוכריה השרים כנעניה נכבדי הארץ רואים שמשווים את הכנענים לסוחרים שהם שרים ונכבדי הארץ ואמר רב אמר בשם רבי יוחנן עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סוכה לצדיקים מאורו של הלויתן שנאמר באיוב על הלויתן התמלא בסוכות אורו אבל לא כל אחד יזכה לסוכה מכל הצדדים אם אדם זכה עושים לו מהאור של הלויתן סוכה שלמה עם ארבע דפנות ואם לא זכה עושים לו רק צל צלצל בלי דפנות שנאמר ו בצלצל דגים ראשו אם זכה עושים לו מהאור של הלויתן צלצל הינו צל ללמעלה מעליו ואם לא זכה עושים לו מאורו רק איזה קישוט על הצוואר ענק שנאמר וענקים לגרגרותיך אם זכה עושים לו לפחות ענק ואם לא זכה עושים לו מהאור כמ שנאמר ותקשר לנערותיה ומה שנשאר מהאור של הלויתן פרסו הקדוש ברוך הוא על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו וגם הגויים נהנים ממנו שנאמר והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגע זרחך לאורך עם א' דורשים כאילו זה כתוב לורך עם עין אורו של הלויתן הנביא ישעיהו כותב אומר ושמתיך כדכוד שמשותיך הינו חומותיך אמר רבי שמואל בר נחמני יש ויכוח על האבנים של חומות ירושלים ממה הם יהיו עשויים פליגי שני הוויכוח כאן הוא בין מלאכים תרי מלאכי ברקיע גבריאל ומיכאל ואליהו הנביא גילה לחכמים במה הויכוח בבית מדרש שם ברקיע במתת דרקיע ואמרי יש אומרים שהויכוח הוא בין שוריים בארץ ישראל תרי המורי במערבה ומן אינו בין מי למי הויכוח בין יהודה וחזקיה הבנים של רבי חיא אחד אומר שהם יהיו עשויים מאבני שעם ואחד אומר שם יהיו עשוים מאבני יושפה אמר להו אמר להם הקדוש ברוך הוא להבי כדן וכדין שיהיו גם משעם וגם משפי וזה הכוונה כדכוד כדברי זה וכדברי זה הנביא ישעיהו אומר על שערי ירושלים לעתיד לבוא שיהיו לאבני אקדח זה אבנים טובות שקודחים בהם כי הד יתיב רבי יוחנן ודריש הוא דרש עתיד הקדוש ברוך הוא להביא אבנים טובות ומרגליות שהן אורך 30 אמה על רוחב 30 אמה חוקק בהם 10 אמות רוחב על גובה של 20 אמה ומעמיד אותם בשערי ירושלים כשאמר את זה רבי יוחנן הוא אמר את הדברים כי ככה הוא קיבל וככה הוא ידע מרבותיו אבל היה לו תלמיד שלא היה לו אמונת חכמים בדברי רבו והוא לגלג עליו אותו תלמיד ואמר איך ייתכן אבנים טובות כאלה גדולים הרי היום אשתא אי אפשר למצוא אפילו אבן טובה בגודל של ביצת עוף שנקרא תציל כבעת צילצל לו משקי חינן איך ימצאו יהלומים כאלה גדולים כולה ה משקי חינן לימים הפליגה ספינתו של אותו תלמיד בים והוא ראה בחזיון מלאכי השרת דיתבי יושבים ומסרים כ מנסרי אבנים טובות ומרגליות שהם בדיוק כמו שאמר רבי יוחנן 30 אמה על 30 אמה וחקוק בהן 10 עמות רוחב בגובה רום 20 עמה אמר להו אז הוא שאל אותם הני למן למי עשויים האבנים האלה אמרו להי אז הם השיבו לו שעתיד הקדוש ברוך הוא למידן בשע ר ירושלים תה לקמ ד רבי יוחנן בא אותו תלמיד לפני רבי יוחנן ואמר לו אמר לי דרוש רבי יש לך אישור מהתלמיד שלך לכנה לדרוש ככ אמר ב ברוב ריקנות כמו שהגמרא תכף קוראת לו ריקה כאשר אמרת בביאור הפסוק כן ראיתי בעיני אמר לו רבי יוחנן ריקה מה אתה צריך לראות בשביל להאמין שאם הרב אומר לך דברים שהוא קיבל מרבותיו אז הוא אומר דברים מוסמכים א למלא ראית לא האמן מלגלג על דברי חכמים אתה רבי יוחנן נתן את עיניו בו ונעשה גל של עצמות ומת שואלת הגמרא מה זה כל הגובה של השערים של ירושלים לעתיד לבוא גובה של 20 אמה מטו הפסוק אומר שלעתיד לבוא והולך אתכם שתי קומות קו ממיות שני ממים ישי כוח בין רבי מאיר שהוא אומר שהגובה של כל אחד מעם ישראל יהיה 200 עמה כמו שתי קומות של אדם הראשון שבהתחלה הוא היה בגובה עד הרקיע אבל אחרי שהקדוש ברוך הוא המעיט אותו הוא הגיע לגובה של 100 אמה וכל אחד יהיה כמו שתי עמות שלו 200 עמה רבי יהודה אומר שכל אחד יהיה רק בגובה של 100 עמה כנגד הגובה של ההיכל של בית שני וקירותיו קטלו שנאמר אשר בנינו קנטים מגודלים בנורי הם בנותינו באיזה גובה זוויות מחוטבות תבנית היכל כמ הגובה שלהם יהיה כמו הגובה של ההיכל גובה 100 אמה אז איך אתה אומר שהשערים יהיו סך הכל גובה 20 אמה איך יכנסו בגובה כל כך נמוך מתרצת הגמרא זה לא הכוונה לפתחים של שערי ירושלים אלא לחלונות כי כמר רבי יוחנן לכוי דבי זיקה שנכנסים ויוצאים דרכם האוויר ואמר רבא אמר בשם רבי יוחנן לעתיד לבוא עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות שבע חופות לכל צדיק וצדיק שנאמר וברא השם על כל מכון הר ציון ועל מקראה וכאן הפסוק מונה שבע חופות חופה ראשונה ענן חופה ענן יומם חופה שנייה עשן חופה שלישית נוגה חופה רביעית אש חופה חמישית להבה לילה חופה שישית כל כל כבוד חופה שביעית חופה מלמד שכל אחד ואחד מהצדיקים עושה לו הקדוש ברוך הוא חופה לפי כבודו המגיע לו שואלת הגמרא על מה שהפסוק מזכיר אשן בחופה למה זה הרי לכאורה מזיק בחופה אמר רבי חנינה שכל מי שעיניו צרות בתלמידי חכמים בעולם הזה לא לתת להם לינות מנכסיו מתמלאות עיניו עשן לעולם הבא שואלת הגמרא אבל באמת אש בחופה למה בשביל מה צריך אש שהוא דבר שמזיק בחופה אמר רבי חנינה מלמד שכל אחד ואחד מהצדיקים נכווה מחופתו של חברו שגדול ממנו אוילה לאותה בושה אוילה לאותה קלימה שתהיה לצדיק שחוו תהיה פחותה מחברו ש לפי שהוא חטא הוא לוקה שאיין לו את החופה הטובה כמו שיש לחברו הגדול ממנו דרשה דומה כיוצא בדבר אתה אומר לגבי מה שהקדוש ברוך הוא אומר ל למשה רבנו על יהושע שהמשיך את דרכו בהנהגת עם ישראל נתת מהודך עליו ולא את כל הודך לא את כל כוחותייך זקנים שבאותו הדור שראו את משה ויהושע אמרו פני משה היו דומים כפני חמה פני יהושע רק כפני הלבנה אוילה לאותה בושה של אותו דור אוילה לאותה קלימה שנטמא את הכבוד עד כדי כך שיהושע היה נביא ומלך כמו משה ובכל זאת הוא לא הגיע לכבודו של משה רבנו אגב מה שהבאנו על החופות שהקדוש ברוך הוא עתיד לעשות לצדיקים לעתיד לבוא מביא הגמרא על החופות שעשה כבר הקדוש ברוך הוא בעבר לאדם הראשון אמר רבי חמא ורבי חנינא 10 חופות עשה הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון בגן עדן כנגד 10 מעלות של המלאכים שנאמר בנביא הקדוש ברוך הוא אומר לחירם מלך צור שעשה את עצמו אלוהים אז הוא אומר לו מה אתה סבור להיות כמו האדם הראשון שהיה בגן עדן והיו לו את כל החופות בעדן גן גן אלוהים היית כל אבן יקרה ו אומר ושמה הוא מונ לו 10 חופות חופה ראשונה עודם שנייה פטדה שלישית יהלום רביעית תרשיש חמישית שוהם שישית ישפה שביעית ספיר שמינית נופך התשיעית ברקת והעשירית זהב זוטרא אמר יש עוד חופה 11 חופות הקדוש ברוך הוא עשה לאדם הראשון שנאמר שם כל אבן יקרה אמר רבי יוחנן והחופה הגרועה שכולם שבכולן זהב מה הראייה תכח שיבלי לבסוף זה שמנו אותו האחרון עוד נאמר שם בנביא יחזקאל על חירה מלך צור מלכת טופ וונקבך בך מה הי מלאכת טופח וונקבך בך אמר רבי יהודה אמר בשם רב אמר לו הקדוש ברוך הוא לחירם מלך צור בכן הסתכלתי עליך הסתכלתי כשברא אתי את העולם וראיתי שהוא עתיד למרוד בקדוש ברוך הוא ולעשות את עצמו כאלו ולכן בראתי נקבים נקבים באדם שמוציאים רעי עשיתי גוף האדם כמו טוף חלול ומכבה מה שכתוב ביום מברכה כוננו שהקדוש ברוך הוא ביום בריאת העולם הכין את הדברים האלה ביום ש שנתן הקדוש ברוך הוא את ליבו לברוא את העולם באותו יום הקדוש ברוך הוא הכין את הנקבים באדם ויש אומרים מיקד אמרי אחי כ אמר כך אמר הקדוש ברוך הוא לחרם מלך צור בכן הסתכלתי וכנסת מיטה על אדם הראשון מביא מהרטה שגם הוא התג כמותך כשהוא היה בגן עדן וזה הכוונה ופך מלשון הקבר שהוא חלול כמו טוף הבאנו את הפסוק שמדבר על החופות שעתיד הקדוש ברוך הוא לתת לצדיקים לעתיד לבוא כתוב שמה ועל מקראה הוא ברא השם על כל מכון הר ציון ועל מקראה מי ועל מקראה אמר רבא אמר בשם רבי יוחנן מלשון קרועים מוזמנים לא כירושלים של העולם הזה כך תהיה ירושלים של עולם הבא ירושלים של עולם הזה כל הרוצה לעלות אליה עולה אבל ירושלים של העולם הבא אין ולינה אלא המזומנים לה ואמר רב אמר בשם רבי יוחנן עתידים הצדיקים לעתיד לבוא שנקראים בשם השם כך כותב הרשב על שמו של הקדוש ברוך הוא שנאמר כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו בתחילת איגרת התשובה בתניה הוא באמת מביא רמזים איך הנשמה של ה של יהודי באמת מרומזת בארבע אותיות שם הביה הקדוש אמר רבי שמואל בר נחמני אמר בשם רבי יונתן שלושה נקראו על שמו של הקדוש ברוך הוא ואלו הן צדיקים ומשיח וירושלים אז צדיקים אדם מרן כבר דרשנו שהם יקראו בשמו של הקדוש ברוך הוא משיח תכתיב בספר ירמיה וזה שמו אשר יקראו השר צדקנו ירושלים איפה מצאנו שנקראת בשמו של הקדוש ברוך הוא דכתיב סביב 18 אל ושם העיר מיום השם שמה אל תקרא שמה אלא שמה שקרויה על שם הקדוש ברוך הוא אמר רבי אלעזר עתידין הצדיקים שאומרים לפניהם המלאכים קדוש כדרך שאומרים לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר בישעיהו על עתיד לבוא והיה נשאר בציון ונותר בירושלים קדוש שיאמר לו ואמר רב אמר בשם רבי יוחנן עתיד הקדוש ברוך הוא לעתיד לבוא להביע את ירושלים שלוש פרסאות גבוהה יותר למעלה ממה שהיא היום שנאמר ורמה היא תגבה וישבה תחתיה מה היא תחתיה שתהייה גבוהה כמו הרוחב של כמו שיהו רוחב ירושלים שתחתיה ו וממה די תחתיה תלתה פרסי הביה מנין שהרוכב של ירושלים שתחתיה הוא שלוש פרסאות אמר רבא אמר לי אותו זקן ההוא סבה לדידי חז ירושלים כמית אני ראיתי את ירושלים הראשונה והשטח שלה היה תלת הפרסה פרסי שלושה פרסאות הא הייתה אביה בשם תאמר שירושלים תהיה כל כך גבוהה אז יש צר לעלות אליה תלמוד לאומר מי אלה כאב תופנה כמו עננים הם יעופו וכיונים אל ארובותיהם כמו יונים אל ארובותיהם ככה יעלו אל ירושלים בכזאת קלות אמר רב פפה מזה שדימו את הגובה של ירושלים שלעתיד לעננים שמ מנה הגובה של הענן מעל הארץ הוא שלוש פרסאות הי איבא תלת פרסי מידלי אמר רב חנינא בר פפא ביקש הקדוש ברוך הוא לתת את ירושלים שתהיה במידה קטנה ומצומצמת שנאמר בנביא זכריה וישא עיני וירב עיני איש ובידו חבל מידה ואמר אנה אתה הולך ויאמר אלי למוד את ירושלים לראות כמה רוכבה וכמה ורקה אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם הרבה ערים גדולות כרכים בראת בעולמך של אומות העולם ולא נתת מידת אורקן ומידת רוחבם אלא הם גודלים בלי גבול רק את ירושלים ששמך בתוכה ומקדש בתוכה וצדיקים בתוכה אתה נותן במידה מיד נאמר בנבי אחר כך והנה המלאך הדובר בי יוצא ומלאך אחר יוצא לקראתו ויאמר אליו רוץ דבר לנער לז למור כמו עיר פרוצה בלי חומה פרזות תשב ירושלים מרוב אדם ובהמה בתוכה כמו שהרי פרזות אין להם שיעור בבניין בתי הישוב כי הרי אין חומה שמגבילה את את הגודל של העיר אפשר לבנות ולהתרחב כמה שרוצים כך תהיה ירושלים אמר אריש לקיש אמרנו שהגודל של ירושלים היה שלוש פרסאות עתיד הקדוש ברוך הוא להוסיף על השטח של ירושלים כמה גינות אלף פעמים כמו מניין המילה טפה שזה גימטריה 169 כך הכמות שהקדוש ברוך הוא הוסיף על ירושלים גינות וכן הקדוש ברוך הוא הולך להוסיף על ירושלים מגדלים כמה אלף פעמים כמו מניין המילה כפל שזה 210 וכן בירניות שזה מגדלים גדולים איזה כמות של מגדלים גדולים הקדוש ברוך הוא הולך להוסיף על ירושלים אלף פעמים כמו מניין המילה ליצו שזה 146 וכן הוא הולך להוסיף מגדלים קטנים מבירות שנקראים תופ ראות אלש פעמים כמו מניין המילה שילו שזה גימטריה 345 אז א2 פעמים כמו הגימטריה הזאת הולך להוסיף הקדוש ברוך הוא מגדלים שקטנים מבניות שנקראים תוף רעות וכל אחת ואחת מהם האויה תהיה כמו הגודל של העיר ציפורי בשלוותה ומה היה הגודל של ציפורי תניה אמר רבי יוסי אני ראיתי את העיר ציפורי בשלוותה והיו בה 10080 אל שווקים של מוכרי תבלינים ריבים ו מבוסמת ציקי קדירה שמוסיפים לבישול הקדירה פסוק אומר על בית המקדש הראשון והצלעות היינו התאים שהיו סביב ההיכל הרי מבנה הגבוה של היכל וסביבו היו חדרים קטנים כאלה תאים שלוש קומות כמה חדרים היו שם צלע אל צלע חדר ליד חדר וחדר מעל חדר שלוש קומות בסך הכל היו שם בבית ראשון שלוש ו30 פעמים היה שם 33 חדרים סביב ההיכל אבל יש תוספת של המילה פעמים היה מספיק שיהיה כתוב ש ש3 מה הי של ו3 פעמים אמר רבי לוי אמר בשם רב פפי משום רבי יהושע סכני הפסוק הזה בא לרמז על ירושלים של העתיד לעתיד לבוא ואם המילה פעמים הולכת על המילה שלוש הינו שירושלים לעתיד לבוא תהיה פי שלש ירושלים של היום הן אז אם כן מה מרמזת המילה 30 שכל אחת ואחת יש בה 30 מדורים זו למעלה מזו היינו 30 קומות ואם המילה פעמים הולכת על המילה ה3 30 ירושלים אן שהיא תהיה פי 30 בגודלה ממה שהיא כעת אז המילה שלוש בא לרמז על הקומות כל אחת ואחת יש בה שלושה מדורים זה למעלה מזה היינו שיהיה כל כך הרבה אנשים בירושלים שיצטרכו לבנות בניינים של 30 קומות בשטח פי ש של ירושלים כעת או בניינים בגובה של שלוש קומות בשטח פי 30 של ירושלים כעת יהיה רצון שנזכה לראות במהירה את ירושלים בבניינה ועד כאן דף הן
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה