הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עג
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עג
[מוזיקה] ב דף עג מתחיל בסיעתא דשמיא פרק חמישי המוכר אספינו בפרק זה גם נלמד מה כלול במכירה הפרק הקודם למדנו לגבי קרקעות וכאן נלמד לגבי מטלטלים והמשנה ראשונה מדברת במקרה של ספינה והכלל של המשנה אומרים הראשונים שהחפצים שהם צורך הכרחי לספינה ו חדים לשימוש זה הם מכורים אבל חפצים שלא בהכרח צריכים אותם בספינה או שיש להם עוד שימושים הם לא מכורים ביחד עם הספינה כשהוא אמר סתם ספינה אומרת המשנה מחרס ספינו סתם מוחרס וירן וניס וסוגן סקול המני גיסו נראה בגימור כל הדברים האלו מה הם אבל למוך לא סה אבודים בעל הספינה יש לו עבדים שהם מנהיגים את הספינה והם שומרים את הסחורה שבה הם לא מכורים כי הם לא מיוחדים דווקא למלאכה הזו אפשר לעשות בהם גם מלאכות אחרות וגם אפשר להסתדר בספינה בלעדיהם ולא ישה רצופין ולא ישה אטיקי אנטיי זה הסחורה שמונחת בספינה והמר צופים זה העסקים שבהם מניחים את הסחורה הרשמן מוסיף שבפרק הקודם למדנו דברים שלא כלולים מחירת בית מחירת שדה א בכל זאת הם כן כלולים כשהוא מקדיש כשהוא נותן מתנה ש מחלקים בין אחים אבל כאן כל הדברים האלו מרצו פין אטיקי ועבדים זה גם שאדם מקדיש ספינה הוא לא מקדיש את אילו גם נותן מתנה למה כי כל מה שפירטנו המשניות בפרק הקודם בעצם זה דברים שהם קרקעות ולכן בסמר כץ בסבת סודה אז כל הדברים שפירטנו שהם לא מכורים אבל לגבי הגד מתונה הם כן בטלים לגבי הקרקע מה שאם כן פרקנו מדבר ב מטלטלים אז לכן כל מה שנראה בפרק כמו כמה משנ במשניות הבאות שזה לא מחו בכלל המטלטלים אז לא ישנה מכר לא ישנה מתונה לא ישנה הקדש כולם שווים כשם שלא מכר את האלו כר גם לא הקדיש ולא נתן זה גם לא כלול בזה מסיימת המשנה מזמן שאומר לו היא וכל מה שבתוכו הרי כולו מכורים גם העבדים המצופים ונטיק שכעת בספינה מסבירה הגימור כעת ם הכלים שהזכרנו טורן אסקריה זה התורן גם כיום קוראים לזה תורן שעליו פורסים את הוילונות המפרשים בראש הספינה וכי נו מביאים ראייה שטור זה עשוי מארז או מלן גבוה ארז מלך ניס אדרה זה הוילון שפורסים על התורן זה מפרסים וכ שש בריקו ממצרים אפרוס סך לנס דהיינו הדר שעושים מפשטים קנבוס מני בגדים זה מוליך את הספינה על ידי הרוח שנושבת במפרשים אוגין תונ רבי חיל וגוני שלו זה אוגן של ברזל שמשליכים במים כדי להעמיד את הספינה מקום אחד כ ים מה כתוב מגיל סרוס שנוי אומרת לרוס ורפו שאחרי שמחל וכיום בעליהם מתו מה אתם צריכים לבוא איתי לארץ ישראל מה אתם חושבים שנילה דות בנים אלון תסבר עד אשר גדול וגם אני אוליד תמתינו עד שהם יגדלו אלוין טוגנו תהיו גונות לוילת יואס לאיש אז רואים שעיון זה לשון של עצירה אז זה גם העוגנים של הספינה מנהיגי אמר אבבה אילו המשוטים שלו משוטים שמשוטטים בהם את הספינה רשבם אומר שמביאים פסוקים כיה אפשר לומר שמנהיגים זה דווקא באופן כמו שראינו מסכת בו מציא שמובילים בנהר על ידי חבלים שמשני צידי הספינה ביבשה בצד אז רצים עבדים עם חבלים ומושכים זאת רק זה בכלל מנהיגים המשוטים שלא מחוברים לספינה זה לא נמכר רק החבלים נמכרים לכן מביאים פסוק חמרני מבוש אוסו משך מדובר שם ביחזקאל בספינה מפרטים שם תשמישי הספינה וקליה משוך זאת אומרת שעיקר תשמישי הספינה זה השותים אז זה גם קלו בכל המנהיגים ו וורדו ים כל טופסי מושט כך קוראים לאלה שמבינים טופס מוש אז העיקר הילוך הספינה על ידי אלה שתופסים את המשוות אז זה מה שהמשנה מתכוונת כל המנהיגים תונו רבון אמריס מפרטת עוד דברים אמו ספינו מוחרס הסקלה זה הגשר שמוביל מהספינה אל היבשה לשון יוונית קוראים לזה הסקלה ואז בויר המים שבתוכו בתוכה בספינה אי אפשר לשתות רי מים מהים שלוכים אז יש בו ימים מתוקים אז זה גם אחור בכלל הספינה רב נוסר אספינו מיציס סומוס אמר אספינו מוחרס דוגיס שניהם מתכוונים לאותו דבר כמו שגמור המט ר זה ספינה קטנה סירה שקושרים לספינה הגדולה כשרוצים לרדת מהספינה ליבשה לפעמים הספינה לא יכולה להתקרב אל החוף אל הנמל כיוון ששם המים רדודים אז צריך לרדת מהספינה ל הסירה וסירה יורדים ליבשה אז גם הדוגית צי הזא הז הוא מחורה בכלל הספינה ת כמה סבר של אומר וב ביצ הנו דג נוס ב הוא עלה מבוב רץ ישראל קורא לו בוצי כמו שקוראים לה בבוב דרש בוצו ישון בבבל ה היה נהר שקורא לו מישן נהר קטן שבו שטו רק ספינות קטנות קוראים לזה בצש סו בר ארץ ישראל קורא לו דוגיס ר ישראל קוראים לזה דוגית על שם שצדים בדגים שהיא קלה פני המים כנכסי וכריס כם בסירוס דוגו בספינות קטנות כגדר קרויות דוגה וקלים פני המים ליחו אתכם מהרה בגלות כך כתוב בפסוק כיוון שעסקנו בספינה מביאה הגימור כעת סיפורים בספינה עוד סיפורים יד הים ועוד ונראה כאן כמה וכמה סיפורים שכבר הספרים מאריכים ש בזה סודות אח נלמד ת כפשוטו של דבורים רשבם אומר שהמטרה בהבאת סיפורים אלו משום מו רבו מעשיך השם חלק מהסיפורים זה להודיע מסחור של צדיקים לאסיד לובים וחלק לפרש מקראות האמורים בספר איוב המדברים בעופות גדולים במוד דגים גדולים שכל סיכס תלמידי חומים צריכו תלמוד אומר רבי אשולי נחוס ימ סיפרו לי יורדי הים ה גל ד מדב ספינו גל שרוצה להטביע את הספינה מחזה קיצוצי דנור ברס ברישה ברישה הולך לפני הגל ציצוס ור ברסה אש לבנה שזה מלאך מזיק שהוא מוביל את הגל הוא מכין אלי איך אנחנו מצילים את הספינה אנחנו מקים עליו בעל וסה במקלות דחוק שחוקים שמות השם אק אשרקה כ השם צוקוס אומן אמסלו ונח כך הגל נח מזפה ואנחנו ניצנים אומר רבי אשתו נחוס בין גל לגל בין כל גל לגל תסמו פרס יש מרחק של 300 פרסאות רשבם אומר שעוד מעט הם אמרו שהגל מדבר לחברו אז הוא משמיע לנו שיש כזה מרחק בכל זאת יכולים לדבר ורו מדגל והגובה שלו טלס מפרסה זמ חודה זנ בוכ הפלגנו בדרך דנן גלה והגל העלה אותנו אז איך הלה אותנו עד הרקיע נראה אומר הרשם יש מהמהלך קרוב ל 500 שנה מרקיע עד לארץ אזזו שהוא הגביע אותנו יותר משיעור גבוה והוא זרק אותנו עד הרקיע כ הוא גבוע רק 300 פרסאות או שהבל של הרקיע הוא יורד למטה אז הרגשנו כאילו שאנחנו קרובים לרקיע דחזי במרב ד זוט ראינו את מקום רבצו של הכוכב הקטן שבקטנים ואבלי והגודל היה כמב ארב גריזר חרד זה מקום שאפשר לזרו 40 קור של חרדל לחרדל לוקח יותר מקום משאר זרעים וידלין תפי אם היינו יותר גבוהים אב מקלין מבלה היינו נשרפים מחום הכוכב ואז ורומל גלה כול לחברתה שמענו שגל מדבר לחברו נתן כולו צעק כדוגמה תהום אל תהום קורה ושם אומר הרש שבם זה לא הגל עצמו רק מלאכים הממונים על הגלים הם מדברים ביניהם הוא ראה שהגל כל כך גבוה אז הוא חשש שיצא מחוץ לשפת הים ושטף את העולם אז הוא שואל את חברו חברתי שקד בשפת האם השארת משהו בעולם שלא שטפת אותו דנוב שאני אבוא ואני אמשיך את העבודה ואני אאבד את העולם ון הדור אומלי אמר הגל הראשון לחברו אין לי מחל רשות לצאת משפת הים פוק חזי גבור דורך צא ותראה את הגבורה של של מורך של בעל הבית שלך של הקדוש ברוך הוא מחוט אח מלא רוחב חוט אני לא יכול לצאת מהחול הגמורה מסבירה שנאמר הסם השם אומר הקדוש ברוך הוא אם מפונ כילו אשר שמתי חול גבול היום חוק אולם ולא יברו אומר רבי לדידי חולי הורמן הורמן בנן אומר הרשב שמעתי מאבו מורי ואני שמעתי אור מיז בזן זה שד בר ליליס גם שידה אז השד הזה בר ליליס ראיתי אותו כקורת הקו דור חוזה הוא רץ על שיני החומה של מחוזה לחומה יש כאלה שיניים בולטים ורואי את פרשה הם מתחת לזה אז פרש הוא נסע במהירות לפי תומו הוא לא ידע שיש שט שרודף אחריו כי רוכב חיוס חיבוס מיתתו רוכב על חיה רוכב על בהמה רוכב על סוס ול יוכי לשד לא יכל להשיג אותו קורץ ביותר הפרש לא התכוון לכך אלא מעצמו אפילו שהוא לא ידע ששד רודף אחריו הוא נסע מהר ומה מביאים את הסיפור הזה אומר הרשב ידע צת קוסוב של הקדוש ברוך הוא שמרחם על ברי וסוב וינו ס רשו לשדים לזיק וגם לדעת לא לצאת בדרך יחיד כי יש שדים שעלולים להזיק ז ודרגון טר קודס היו קשורים בעוקף מוכנים לרכיבה שתי פרידות לשד הזה וקיימו נטרי גישר דונג היה נהר שקראו לו דרוג והיו לו שני קשרים רחוקים זה מזה פרידה אחת עמדה על גשר זה ופרידה השנייה על גשר השני ושבו מהי להי ומהי להיל השד דילג מפרידה הזו לפרידה זו ובשעה שהוא מדלג ונו קטרי מזגד החמר ביודי הוא מחזיק בידיו ראיתי שני כוסות יין ומרק י להי ומהי להי הוא מעביר מאחת לשנייה ולא נטפ טופ תרה ולא נטפה אפילו טיפה אחת לארץ ווס היום הייתה רוח שערה גדולה בים ילו שומים י סים סו השום פסוק בתהילים דהיינו שורדי הים באוניות עלו בגלים עד לשמיים יורדים תאומות מכוח הרוח בכל זאת לא נפלה טיפה לארץ עד שומו בי מלכוס קטלו מביא הרשם שתי פירושים או שבית המלכות של השדים הם שמעו שהשד הזה הוא מראה את גבורתו לבני אדם ום הרגו אותו כ הוא גילה את סודם השידים אין דרכם להתגלות בפני אדם ויש אומרים בימל כ קיסר הקיסר הגשמי כי הוא השד הזה היה נולד מאדם שבא על השידה וא היה דר בין אנשים קיסר פחד שהשד הזה יקח את מלכותו אז הוא הרג אותו אומר רבי לדידי חוז אורזי לבר אני ראיתי ראם ביום לידתו דהב כהר טובו היה גדול כמו הר טובו הגמור מביאה והר טובו כמה הב ארב פרסה ארבע פרסות ממשיך רבי ומשו צבורי אורך הצו שלו לוס פרסה שלוש פרסות וב מרבת דרישה מקום הנחת ראשו כש רובץ על הקרקע פרסה ופלג פרסה וחצי רומ קופת הטיל רעי בירדן וסוכר לירדנה וסכר נהה כאן סכר מהם לא אכלו לסוע עד שמס מסו המים מעט מעט מכמות של הראי שהוא הטיל שם ואמר רבי חונה לדידי חז הקרוק צפרדע קרגו היייתה בגודל של עיר שנקראת קר גוניה גמורה מוסיפה קר דגוני מה שין בת שמה 6 בתים ממשיך וס תנין בולו הגיע תנין ובלה את הצפרדע עוס פושקה עורב נקבה ובול ענינה וסולי כיוסי בלונ העורב עלה והוא התישב על אחד הענפים של העץ כדרך העופות תוך זי בוא ר כנופי דלונה כמה גודל כוח העץ שיכול להחזיק את ורב שבלה את התנין שבלה את הצפרדע הענקית אומר הרב פופ בר שמואל היא לא יבוא יוס אם לא הייתי באותו מקום וראיתי זאת לאמ לא הייתי מאמין שזה מה שהיה מעשה נוסף ואמר רב בב חונה זמו ז בספינת פעם הפלקתי בספינה חזיו קבר ראיתי דג וד מ נראה את הגודל של הדג דס אוכל בוסיה שרץ קטן שקוראים לו אוכל שאוכל תית הוא נכנס חייים של הדג וכך הוא חנק אותו השבע מביא את הגמור בשבס אימס חולש לגיב אימס קילס לוייתן לוייתן זה דג ענק מגיע כיל סדה קטן שרץ קטן נכנס לנחיריים וחונק אותו והתחום הה כיוון שהדג מת אז המים השליכו אותו דרך הים שהוא פולץ דברים מתים ושיו לגוה וחור מני שיט מחוזה הים השליך אותו לשפת הים על 60 רים כל 60 כרכים נשברו היה כזה גדול הדג ואוכל מיני שיט מחוזה ה כזה גדול כשהדג היה טרי אכלו ממנו 60 כרכים כל יושבי הערים אכלו מהבשר שלו ומולכו מני שיט אחוזה היו עוד 60 כרכים רחוקים הם לקחו מהבשר שנותר אחר כך מלכו אותו ונסו זאת למקומם ומולו מחד גלגל דנה מגלגל אינו אחת מלו מגר ומשי 300 חביות של שמן מהשומן שהיה בעין שלו ממשיך בבב חונה וכדו כשחזרתי לאותו מקום שהדג הפיל הדג הים הפיל אותו אחרי 12 חודשים חזנ מגל ניסרו צמות שלו לעשות סוכות סלבני מחוזה לבנות מחדש צמות שלו את הכרכים שנשברו ואמר רב בחנ זוד ז בספינת פעם הפלגנו בספינה וחזי וראינו הקבר סלת גבי היה דג שהגב שלו הוא קצת בלט מהמים מהדג ענק וחול נקבץ על גבו וקוד חג מעילו וצמחו הסבים על החול סברי יבשתי חשבנו שזה אי וסלקין אז ירדנו מהספינה על האי לא ידענו שזה דג ופי בשן לגבי והתחלנו לאפו לבשל על גבו של הגג כחם גבי כשהגב שלו תחמם ספך אז הוא יתהפך ואלה עבדה ומכר וספינת אם הספינה לא הייתה קרובה אלינו תבעי הו טובים רק הספינה הייתה קרובה ומיד קפצנו ל הספינה ואומר רבי בב חונה זוז בספינה פעם נסענו בספינה סגו ספינט הספינה נסעה הפליגה בין שיצה לשצ דבורה בין סנפיר לסנפיר של דג זה דג מסוים שיש לו שני ספירים בגב אחד לצד הראש ואחד לצד הזנב ונסענו טלוס ימה לוס לבוס שלוש ימים שלוש לילות בין שני הסנפירים כזה דג ענק ולא רק זה אלא נסענו כל אחד לכיוון אחר איו בזקיפה הדג הוא שת כנגד הרוח ונם בשיפולי ואנחנו נסענו עם הרוח ובכל זאת זה לקח שלושה ימים שלושה לילות וכי ת למסג טוב תאמר שהספינה לא הפליגה במהירות לא הפליגה מאוד במהירות כי יוסר עבדי מיום כמי חם קומקום דמיה כמו הזמן שלוקח לחמם קומקום שמים חמים בזמן הזה כמה דקות זה מסג שיט פרסה הספינה הפליגה 60 פרסאות עוד דבר ושוד פרש גיר קודלי ראינו בשפת הים אדם ירה בחץ וקשת והספינה הפליגה יותר מהר מאשר החץ ובכל זאת שלושה ימים שלושה לילות נסענו בין סנפיר לסנפיר ואומר הב שד הזה ה גל שם דג קטן זה מהדגים הקטנים שבים כוא מיוחד סר יוצ שר הדגים יש להם רק סנפיר אחד באמצע הגב הוא מיוחד שיש לו סנפיר אחד בראשו וסנפיר אחד בזנבו של הגב ואמר חונ ז בפינ ספנה זצ ב ורש ברקיע ראינו ציפור שהראש שלו מגיע עד הרקיע ועד הרצים עד היר במים אז אמרנו רק חצי רגל במים אמרים כמים ת אומרת שמים לא ה מוקים כאן ובנ חוס לקור נפשי אמרנו בוא נרד מהספינה אל הים כדי להתקרר ונופ בסקול ומר ל יצא בסקו ואמרה לנו לא יחוסו אל תרדו כאן המים מאוד מאוד עמוקים זעוף מאוד גדול לכן רק עד ה קרצו מגיעים המים נופלוס חציצה בר נגור היה נגר שנפל לו כאן למים גרזן או מצד אוש ש לפני שבע שנים ועדיין קומתי הערי עדיין הגרזן לא הגיע לקרקעית המים ולמה ש לפי שמ אל תחשבו שכל כך המים עמוקים ומרובים ששבע שנים עדיין לא הגיע לקרקע זה הם באמת עמוקים אבל לא עד כדי כך אין ם שום דרת פ מים כמים כל כך זורמים אז ה לא יכל לצלול עד קרקעית לא רק מחמת העומק אומר הב שי העוף הזה ההוא זיז סוד היו נכסי כתוב בתהילים וזיז סודי הי מודי הקדוש ברוך אומר הוא די ראשו מגיע עד הרקיע ואומר רבי בכונה זמנ חוד וזברה פעם הלכנו במדבר חזינן אנו אבזה דשמ גפו משמו ראינו הבזים שהצ שלהם נושרת מרוב שומן שיש להם וקונג נחלד מש מתו ותחת הבזים היה נהר של שומן המילו שאלתי את הבזים אסלום בגח חלק ל מדוס האם יהיה לי בלבו חלק ממכם מהשומן הזה חודדו לגפה אבז אחד הגביע את הכנף לרמוז זה חלקך לעתיד לבוא וחוד דו טמי אבז אחר הגבע את ירכו להראות זה יהיה כרך לאבו כסוי לקמי רב לוזו אומר חונה באתי לפני רבלו סיפרתי לו את זה אומר לי סידן ישראל תן עלי סדין כי ישראל הם חוטים ומשיח מתעכב יש להם צער בלחיים הבזים האלה שמנים ושמנים מחכים כבר שמשיח ישחטו אותם כדי להכיל הצדיק לבו אז הסיד ישראל יתן את הדין עזה שמצרים את בעלי חיים בזה שמעכבים את המשיח הרוצ שנזכה במהירה לביס המשיח עד כאן דף ג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה