הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף עג
[מוזיקה] בב בטרה דף עג מתחילים בעזרת השם תחילת פרק חמישי פרק המוכרת הספינה אמנם במסכת בב בטרה הפרק שלנו הוא פרק חמישי אבל בסדרה של הארבעה פרקים שמדברים על ענייני מכירה הפרק שלנו הוא הפרק השני שהראשון שבין הפר היה הפרק הקודם פרק המוכרת הבית שדיבר על מה כולל מכירה של קרקע איזה חלקים בקרקע כלולים במכירה כל סוגי הקרקעות ובפרק שלנו מדברים על מטלטלים שאתה מוכר סוגי מטלטלים איזה חלקים במטלטלין שלנו מדברת על אדם שמוכר לחברו את הספינה הוא לא פירט איזה קים בספינה הוא מוכר לו אז זה כולל את התורן שזה ה עמוד הגבוה שעליו טולים את המפרשים ואת הנס המפרשים עצמם של הספינה ואת האוגן האוגן של הספינה שמטילים כשרוצים שהספינה תעצור תאגון ואת כל ה השותים המנהיגים שמנהיגים את הספינה אבל כשהוא מוכר ספינה סתם הוא לא כולל במכירה לא את העבדים שמנהיגים את הספינה ושומרים על הסחורה ולא את השקים המרצ פין ולא את האנטיי הסחורה של הספינה זה לא כלול סתם במכירה של ספינה ובזמן שהוא הוסיף ואמר לו הספינה מכורה לך היא וכל מה שבתוכה אז הרי כולן אלה שמנינו מכורים כלולים במכירה והגמרא מבארת הדבר הראשון שכלול במכירת ספינה זה תורן הכוונה סקריה אותו עמוד עץ גבוה בראש הספינה שעליו פורסים את המפרשים הוילון כנגד הרוח וכן הוא אומר כש הנביא מתאר את הממלכה של צור שהקדוש ברוך הוא רצה להפיל אותם אז ממשלים את הממלכה לספינה חזקה וגדולה ארז מלבנון לקחו לעשות תורן עלייך אז רואים שמדברים פה על איזשהו עץ גבוה שצריכים בשבילו איזה ארז מארזה הלבנון היינו מדברים כאן על העץ הגבוה שעליו טולים את הפרסים מנען של נס הכוונה הדרה אותו מפרס אותו ויילון וכן הוא אומר שש מרקמה ממצרים היה מפרס להיות לך לנס ושם כתוב גם כן שזה היה עשוי מפשתן רואים שמדברים פה על הוילון הזה על המפרשים מה הכוונה הוגין תעני רבי חיא אלו ההוגן שלה אותם ברזלים כבדים שמשליכים למים להעמיד את הספינה במקומה כשרוצים להטיל אוגן שהספינה תאגון וכן הוא אומר כשרות המואביה ראתה שהקלו שלה ממתינות אף על פי שהבעלים שלהם מתו אז היא אמרה להם גם אם יוולדו לי עכשיו בנים מה אתם רוצות להתחתן עם הבנים שלי הרי הם עכשיו יהיו תינוקים עלן תסבר עד אשר יגדלו אתם תחכו תצפו להם עד שהם יגדלו עליהן תעגנה לביל תהיות לאיש בשבילהם תתעכבו ולא תתחתנו עם מישהו אחר רואים שו זה מלשון עיקוב מנהגן מה הכוונה אמר רבי אבא אלו המשטין שלה כפשוטו מה שאנחנו מכירים המות שמזיזים בהם את הספינה וכן הוא אומר על אותה ספינה שבה ממשיים את צור כתוב שם אלונים מבשן אסו משויך והי בתמה אם תרצה אפשר לומר מהכ מהפסוק הזה שאחרי שהספינה שמילו בה את צור תתבע תיפול אז ירדו מניותיהם כל תופסי משות כל אלה בספינות הקטנות ירדו מאונייה כל אלה המלאכים שמנהיגים את הספינה ואלה שמנהיגים את הספינה במה מטהרים אותם שהם תופסי משות רואים שה משות זה עיקר מה שמנהיג את הספינה מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא המוכר לחברו סתם את הספינה הוא כולל במכירה גם את ה איסקלה הכבש שדרכו עולים מהיבשה לספינה וכן את בור המים המתוקים שבתוך הספינה רבי נתן אומר המוכר את הספינה מכר גם סירה קטנה שנכנסים בה מהאוניה הגדולה כשרוצים להגיע לחוף כי לפעמים אוניה גדולה לא יכולה להגון ממש על החוף כי שמה מים רדודים ובגלל שהספינה מכבידה לעומק של המים היא לא יכולה להתקרב ממש עד החוף אז יורדים מהספינה הגדולה לתוך סיירות קטנות ודרכם מגיעים אל החוף זה הכוונה ביצית סומכוס אומר הוא קורא לזה דוגית המחר את הספינה מחר את הדוגית אמר רבה בעצם אין כאן ויכוח בין רבי נתן לבין סומכוס כי ביצית הינו היינו דוגית אלא שרבי נתן היה בבלי בבלה הבה הוא עלה מבבל לכן קרלה בוצית הוא קרא לסיירות הקטנות האלה בוצית כדאמרי אינשי כמו שאנשים רגילים לקרוא לזה בוצית הדמי ישן אותם סיירות של נהר קטן שלא נכנסים באוניות אלא רק סיירות קטנות של מיישן אותו ניער מיישן ולכן הוא גם קורא לזה ביצית מלשון ביצה דהיינו שלוליות קטנות כאלה נרים נערות קטנים שהיו שתים עם אותה סירה קטנה סומכוס שהיה בן ארץ ישראל דבר ארץ ישראל הוא אז בארץ ישראל לא השתמשו עם הסירות הקטנות האלה בשביל לשוט בנערות שהם קטנים אלא בשביל לדוג בזה דגים קר אלה הדוגית כדכתיב כמו שהפסוק אומר וחתכם בסיירות דוגה שיובילו את עם ישראל לגלות במהירה בסיירות קלות כמו הסירות של הדיג מכאן אנחנו פותחים בסדרה של 21 סיפורים תמוהים מאוד שהם לא מתאימים עם המציאות הרגילה שאנחנו רגילים אליה כותב הרמבם בהקדמה לפירוש המשניות שלמה המלך רמז בספר משלי בפסוק דברי חכמים וחידותם להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם למעשה יות רבות בתלמוד אני קורא מתוך דבריו של הרמבם מתוך לשונו שם שתראה לפעמים במעשיות בתלמוד עניינים רחוקים מן השכל שאיין למעלה מהם ואותם סיפורים ירמזו רמזים נעלמים מן העניינים האלוקיים ואמיתות הדברים מה שהיו אנשי החוכמה מעלימים אותו ולא רצו לגלותו מה שנקרא תורת הסוף בסיפורים האלה מרומזים רמזים מתורת הסוד מתורת הקבלה בצורה מפורטת יותר כותב הגאון מוילנה בספרו יהל אור ספר שמות דף רנד עמוד ב כותב דברים נפלאים מאוד הרי כולנו יודעים שהקדוש ברוך הוא אמר למשה רבנו שידבר אל הסלע כשעם ישראל היו במדבר ומרים מתה ואז פסקו המים מ בארה של מרים ואז אומר הקדוש ברוך הוא למשה רבנו שידבר אל הסלע ויוציא מימיו ומשה רבנו עבר על ציוויו של הקדוש ברוך הוא ולכן הוא נענש שלא יכול היה להיכנס לארץ ישראל והוא נקבר ולא ידע איש את קבורתו מחוץ לארץ ישראל כותב הגאון מוילנה את הלשון הבאה אילו כוונה למשה רבנו גם כאן אני מצטט מתוך דבריו בצורה יותר מתומצתת אבל אני אומר את המילים שהוא כותב אילו משה דיבר אל הסלע אז יצא מים בלי תרכה וייצאו מים רבים ותורה נמשלה למים והיו יוצאים הסודות של התורה שבתוכו אבל בשביל שיכה את הסלע יצאו טיפין טיפין וזה מה שמרומם שהפסוק אומר על קבורתו של משה רבנו ולא ידע איש את קבורתו קבורת משה שהוא הסוד זה הלשון של הגאון מוילנה שגז בעצם התורת הסוד של תורת משה גנוזה ולא ידע איש את קבורתו איפה תורת הסוד גנוזה הרי אני מוסיף עכשיו מעצמי דברים שנראים לאני ו דעתי הרי ידוע שרבי שמעון בר יוחאי גילה את תורת הקבלה ואחריו הארי הקדוש הרי אנחנו יודעים שזאת התורה לא תהיה מוחלפת הם לא חידשו שום דבר משתמשים בלשון גילו הם גילו את תורת הקבלה איפה ע עד הז היא הייתה מוסתרת תורת הקבלה מי כל מה שאנחנו מכירים בתורת תורת הקדוש ברוך הוא תורה נביאים כתובים משנה מדרש הכל איפה כתובים תורת איפה נמצאים תורת הקבלה איפה איפה תורת הסוד הייתה נמצאת עד שרבי שמעון בר יוחאי גילה אותה בספר הזוהר ועד שהארי הקדוש גילה את זה בכתבי הארי וכולי כותב הגאון מוילנה שהסוד התורה גנוזים ובורים ברמז אבל זה דבר שהוא לא הגון הוא קורא לזה הגאון מוילנה צלמה דלו הגון עלי זה מקום שזה לא הגון לתורת הסוד להיות כביכול קבורה בתוך תורת הרמז והן ממשיך הגאון מוילנה האגדות שס כמו המעשים של רבא ברחנא שאנחנו נראה את הסיפורים האלה בעזרת השם בסיפורים שלפנינו שהן לפי הנראה חס וחלילה כמו דברים בטלים והאמת היא כותב הגאון מוילנה באן גנוז כל ההורה והתורה תורת משה שזה סודות התורה כל רזין דאורייתא וכש משה רבנו ביקש על קבורתו הוא הרי ביקש שוא רוצה להקבר בארץ ישראל משה רבנו ביקש הוא ביקש שלא ייגנז הסוד באלו דברים לא מתאים שתורת הקבלה תהיה גנוזה בכאלה סיפורים שאנחנו תכף נספר ולא ניתן לו הבקשה שלו וזהו מה שנאמר בפסוק והוא מחולל מפשעינו שנעשה חול דברים של חול אותם תורת הסוד תורת הקבלה גנוזים בכזה מקום דברים כאלה תמו ובפשע כמו שהפסוק אומר על הסיפור הזה באמת שמשה רבנו שהוא הקע את הסלע ולא דיבר אל סלה הפסוק מתאר את זה ויתעבר השם בי למענכם הקדוש ברוך הוא התמלא כעס ועברה על משה רבנו למען עם ישראל שזה היה בגלל פשעינו בגלל פשעי עם ישראל כותב הגאון מוילנה לעתיד התגלה הסוד שבתוכו וזהו התורה החדשה מאיתי תצא מה פירוש שתצא תורה חדשה מהקדוש ברוך הוא שיתגלה תורת הסוד לעתיד דברים נפלאים ביותר שכותב הגאון מוילנה בספרו יעל אור על ספר שמות דף ר ד עמוד ב הסיפורים שלפנינו יש הרבה ספרים שנכתבו כדי להביא את הרמזים הגאון מוילנה בעצמו פירש שישה מתוך הסיפורים האלה מי שרוצה יכול לראות את זה בהערות בשוטנשטיין יש הספר ליקוטי מרן פותח באמת עם האגדות האלה ועד תורה יח בליקוי מהרן קמה הוא מדבר באמת על הסיפורים על 21 הסיפורים האלה והוא משלים אותם בליקוי מארן תנינה בתורת ד ה וז ושם הוא מפרש ממש את כל אותם הסיפורים והוא באמת מביא בזה סודות תמירים ונעלמים אנחנו נקרא את הסיפורים האלה כמו שהם כתובים אבל אנחנו נדע שיש בזה באמת את תורת הסוד תורת הקבלה ש מוסתרים כאן בתוך הסיפורים האלה ויהי רצון שהשם יעיר את עינינו ונזכה באמת לקבל השגות בתורת השם תורת האמת היום בעזרת השם אנחנו נקרא רה מתוך אותם 21 סיפורים הסיפור הראשון אמר רבא רבא ברחנא סיפרו לי יורדי הים אשתו לי נחוי ימה אותו גל שבים הי גלה דמט ב לספינה שרוצה להטביע את הספינה איך הוא נראה אותו גל מתחז קיצוצי דורה חיברת ברשע הוא נראה כמו ניצוץ של אש לבנה שמעלה לפני הספינה ומקים את אותו גל מכילי בהלו בכאלה מקלות כאלה עלות דחיק עלי שחקוק עליהם השם של הקדוש ברוך הוא אותם שמות כ אשר הכה כה השם צבקות אמן אמן סלה ואז נך הגל נח מזפה סיפור שני אמר רבא רבא ברחנא סיפרו לי יורדי הים השתאו לי נחותי ימה בין גל לגל יש מרחק של 300 פרסאות לת 100 פרסי והגובה של הגל רומ דגלה 300 פרסאות לת 100 פרסי מספרים יורדי הים פעם אחת זימנה חדה אב אזלינן באורך היינו מהלכים בדרך והגביע אותנו גל דלי ננ גלה עד לרקיע עד חזינן עד שראיינו בי מרבעת מקום משכנו דחו וזוטא של הכוכב הכי קטן והו ילי השטח של המקום שלו היה כמבשר ארב גריבה ביזר חרדלה כמו שיהו מקום שיכולים לזרוע בו 40 קור של חרדל וזה הגענו עד הכוכב הקטן הזה כי הוא הגביע אותנו עד לשם ואם הוא היה מגביע אותנו עוד יותר אותו גל אדנן טפי אב מקלין מהבלי היו נשרפים מרוב החום של אותו כוכב ומחמת שכל כך הגל הגביע אותנו אז גל אחר היה סבור שהגל הזה יצא מחוץ לשפת הים והוא שטף את העולם איך אתה מגביע כל כך גבוה אותו גל איך הוא מגביע כל כך גבוה ור מילי גלה קל לחברתה לכן גל אחד צעק על גל אחר חברתי שבק תמידי באלמה דלא שטפתי האם השארת איזה דבר בעולם שלא שטפת אותו דני תענה ונעבד שאני אבוא ושטוף ויאבד אותו אמר לי אותו גל שהגביע אותנו השיב לגל ההוא אין לי רשות לצאת מגבול הים פוק חז גבורת ד מרך בוא ותראה את הגבורה של הקדוש ברוך הוא אתה שואל אותי אם שטפתי את כל העולם והשארתי לך משהו שגם אתה תוכל לשטוף תראה את גבורת הקדוש ברוך הוא אפילו מלא חוט החלה ולא העברי מלא רוחב החוט אני לא יכול לצאת לכיוון החול שמחוץ לתחום שלי וכמו שנאמר אומר הקדוש ברוך הוא לעם ישראל האות לא תיראו נאום השם האם אין לכם יראת שמיים ממני אומר הקדוש ברוך הוא אם פני לא תילו אשר שמתי חול גבול לים והחול הזה ששמתי גבול ים חוק עולם ולא יאון הוא זה גבורתו של הקדוש ברוך הוא סיפור שלישי אמר רבא לדידי חזי לי הוא ראה את השד שנקרא ורמין בר לילית כשהוא רץ על שיני החומה של העיר מחוזה ככרית קופיה ד שורה דמוזה והיה פרש רוכב על סוס ורץ מתחת לחומה ראית פרשה כי רכיב חיבת מתתא ואף על פי כן אותו פרש רוכב על הסוס שרץ למטה לא יכיל לי הוא לא הה יכול להשיג את השד פעם אחת זמנ חדה היו לו שתי פרידות שעל כל אחת מהם היה וקף אבל מסרג להתר תי קודנית וכל אחת מהם עמדה על עבר אחר על גשר אחר של הנהר רונג קיימן עתרי גשרי דרונגו עומדות על שני הגשרים של נהר רונג והם היו רחוקות אחת מהשנייה אותם שתי פרידות ואותו שד שבר קפץ מהי להי ומהי להי מפרדה זו לפרדה הזו מהפרדה הזו לפרדה הזו בחזרה והוא היה אוחז שתי כוסות יין בידיו נקיית תרי מזגי דחמרא בידי והיה שופך תוך כדי שהוא קופץ מוריק מה להי ומהי להי הוא היה שופך מכוס זו לכוס זו וכוס זו חזרה לכוס השנייה ולא נטפה ניפתה להראה אפילו שתוך כדי שהוא קפץ הוא שפח את היין מכוס לכוס לא נשפכה אפילו טיפה אחת על הארץ ואפילו שהייתה רוח שערה באותו יום אותו היום יעלו שמיים ירדו תהומות אהבה ו אלה שהיו בים מרוב הרוח הזאת הם הייו עולים עם הספינה שמיים ויורדים תהומות הוא עשה כזה דבר פה לאותו שד שהוא הצליח לשמור שהיין לא טוף אפילו טיפה אחת של יין שהוא שפח מכוס לכוס בכזה מצב בלתי אפשרי עד שמעו בי מלכותה עד ששמעו מלכי השדים שהוא מתראה לעיני הבריות שהוא עושה דברים תמים ואיין דרכם בכך קטלו הוא הרגו אותו כי הוא מגלה את סודם לבריות ואמר רב ברחנא אני ראיתי לדידי חז לי אורזיל בר יומ רם בן יום אחד שהיה גדול כמו הר תבור דהה כר תבור ומה גודלו של הר תבור כמה ה ארבע פרסי ארבע פרסאות ומש צוי משך הצו שלו תלת הפרסי שלוש פרסאות וב מרבת דריש מקום הנחת ראשו כשהוא שוכב על הקרקע פרסה ו פלגה פרסה וחצי והוא הטיל רעי רמה קופתה צועה ושכר לירדנה עם הר שלו הוא סתם את הירדן לזמן מועט עד שהמים סמסו את הרי סיפור חמישי אמר רבא ברבר חנה אני ראיתי לדדי חזייה לי צפרדע האי הקרוק שהצפרדע הה כל כך גדול כמו קרח שנקרא אקר דגרו דכי אקרה ד הגרוני ואקר ד הגרוני קמה הגודל של הקרח הזה שיטין בתי 60 בתים ממשיך רבא ברבר חנה ומספר הגיע תנין עטה תנינה ובלה את הצפרדע בא עורב טה פושקה עורב נקבה הוא בל לנינה בלאה את הנין וסליק יטיב באילנה עלה וישב באילן כדרך העופות בוא וראה כמה גדול כוחו של האילן תחזי כמה נפיש חילי ד אילנה שיכול להחזיק עורב שבלה תנין שבלה את אותו צפרדע אמר רב פפא בר שמואל אם לא שאני הייתי שם הי לא הב התם לא המני לא הייתי מאמין שאילן יכול לסבול כזה משקל ואמר ברחן הסיפור שישי פעם אחת נסענו בספינה זמנ דוק אזלינן בספינת וראינו דג אחד חזין נהו קברה שנכנס לו שרץ קטן בחיריו והוא מת דיתה אחלה טינה באוסי והוא מת והמים הדיחו אותו השליכו אותו מגל לגל דחו מיה ושיו לגוה השליח אותו לשפת הים ועל ידי שהוא הושלך על שפת הים נחרבו 60 כרכים כ היה גדול כמו 60 כרכים חרוב מני שיטין מחוזי ואכלו ממנו כשהוא עדיין היה לך 60 כרכים שיטין מחוזי ולכו מני שיתין מחוזי אלה שהיו מרוחקים מלכו את החלקים מבשרו של הדג במלח כדי שזה יחזיק לדרך ארוקה הם אכלו את זה במקום רחוק 60 כרכים ומלאו מגלגל אינו מלאו מחד גלגל הדני תלת מהגר משח 300 גרבי שמן וכשחזרתי למקום הזה אחרי 12 חודש כי דרן לבטר טריס אריר חישת ראיתי ש מנסרים את עצמותיו כדי לבנות מהם את אותם הכרכים שהוא החריב חזי מגרמי מתלל וית למבנה נח מחוזה סיפור שביעי אמר רב ברחנא פעם אחת נסענו בספינה זנח זנן בספינה וראינו דג אחד חזינה קבר תכלת הגב התקבץ לוול על גבו ודך אג מל צמחו על החול עשבים סברי יבשת ה בטוחים שזה יבשה זה אם יהיה ים לקינן עלינו עליו ואפין אפינו עליו ובשן הגבי בישלנו על גביו דבר מאכל וכד חם גבי כ שכ היה לו מידי חם התהפך הוא התהפך ואליו דבה מקר וספינת אם לא שהספינה שלנו היייתה קרובה אב תבין היינו טובעים סיפור שמיני אמר רב ברבר חנא פעם אחת נסענו בספינה זמ נחדה זנן בספינת ורא דג ענק עד כדי כך שסג ספינט הספינה שלנו הייתה מלכת בין שיצה ל שיצה דקבר בין הסנפיר שבצד ראש הדג לבין הסנפיר שבצד זנבו של הדג לקח לנו לנסוע תלת יומ ותלת לוטה כדי להגיע מסנפיר אחד לסנפיר אחר של הדג סנפיר שלצד הראש לסנפיר שלצד הזנב לקח לנו שלושה ימים ושלושה לילות להפליק בספינה כדי להגיע ושלא תחשוב שהדג בינתיים עמד ונתן לנו להתקדם אלא הוא גם כן התקדם לצד הנגדי אי הוא בזקיפה הוא היה מהמהלך כנגד הרוח ונן בשיפולי אנחנו הלכנו עם זרימת הרוח זאת אומרת אנחנו לצד אחד והוא לצד ההפוך ובכל זאת לקח לנו שלושה ימים ושלושה לילות להגיע מסנפיר אחד לסנפיר אחר וכי תימה ו מסגי ספינת טובה אם תאמר שהספינה שלנו לא נסעה במהירות כי אתה רב דימי אמר אתה יודע באיזה מהירות הספינה שלנו נסעה שהגיע רב דימי וא אמר כמו הזמן שמחממים קומקום מים בזמן שלוקח למיחם קומקום דמיה מסגי שיטין פרסי הספקנו לסוע עם הספינה 60 פרסאות ועוד טיור שדי פרשה גירה כשאדם יורא בחץ וקשת על שפת הים קד מלא הספינה שלנו הקדימה את החץ היא נסה במהירות יותר מאשר החץ ובכל זאת הדג היה כל כך ענק שלקח לנו כל כך הרבה זמן להגיע מסנפיר לסנפיר שלו אמר הבשי אל תחשבו שזה הדג הכי גדול שיש ההוא הדג ההוא גילדן הדם אווא זה שם דג קטן מהדגים הקטנים שבים שעליו מדברים כמובן כל אחד יכול להבין מה מדובר בכל אופן ברעיון של הדברים דיט ליטרי יצ אותו דג קטן יש לו שני סנפירים אחד כנגד הראש אחד ליד הראש ואחד ליד הזנב הסנפירים הגדולים יותר יש להם רק סנפיר אחד בגב הדגים הגדולים יותר יש להם רק סנפיר אחד בגב והם הרבה יותר גדולים טיור הזה סיפור תשיעי ואמר רב ברבר חנא זמנ חדה וזלין בספינת פעם נסענו בספינה חזינן ראינו ציפור ציפר דקים עד קרסולי במייה ראינו שהציפור עומדת עד קרסוליה בתוך המים אז היינו בטוחים שמיים כאן רדודים ורשי ברקיע הראש של הציפור הגיע עד הרקיע אבל בגלל ש ראינו שהקרסול שהציפור עומדת עד הקרסול במים היינו בטוחים שזה מים רדודים לא כל כך עמוקים אמרין לקמיה ובינן ליחות לקורי נפשי רצינו לרדת לתוך המים להתקרר בהם ונפק בתק בתקלה ואמר לה יצא בת קול כאן לא מדובר פה על אנשים שסתם הלכו לטייל בחק הטבע יצאה בת קול ואמרה להם לא יחוו אח אל תרדו כם בתוך המים דנפל חציצה לנג ר נפל לאיזה חרש עצים נגר גרזן בתוך או חוטב עצים נפל לו גרזן בתוך המים לפני שבע שנים השו שני ולא קמתי ההרה והגרזן עוד לא הגיע לקרקעית של הנהר מרוב העומק אבל לא רק בגלל העומק לא משום דנפיש מיה כי המים עמוקים מהמהלך שבע שנים רק בגלל זה זה הסיבה שהגרון לא הגיע לקרקע אלא משום דרדי מיה כי המים כאן נוסעים במהירות בגלל מהירות מרוצת הנהר אמר רבשי העוף ההוא שראה רב בכנה נקרא זיז סד הוא תכתיב הקדוש ברוך הוא אומר וזיז סדי עמדי כי ראשו מגיע לרקיע אז הקדוש ברוך הוא אומר שהוא נמצא עם הדי ברקיע סיפור עשירי אמר ברחנא זנח זנן במדבר פעם הלכנו במדבר וראינו הבזות שנופלות הנוצות שלהם מרוב שומן חזינו ז דשמ גדו משמו ונגד נחלי דמש מתו נמשכו נערות שמן מתחתיהם אמרתי להם אמין להו אטלן בגבך חלקה לעלמה דת הוא הבין שמדובר פה על השכר לצדיקים בעולם הבא אז הוא שאל את האווזים האלה האם יש לנו בכם חלק בעולם הבא אחת מן האב זאת חדה דלי גדפ הרימה את הכנף שלה והשנייה חדה דלי אמה הרימה את הירך לרמז שזה חלקו בעולם הבא כי התי לקמ ד רבי אלעזר שסיפרתי כשבאתי לפני רבי אלעזר וסיפרתי לו את זה אמר לי הם מוכנים לאמות המשיח והוזות האלה מרוב מחמת השומן מצטערות מאוד על העיכוב של הגאולה ועל זה שעם ישראל לא מזרזים את ביאת המשיח עתידן ישראל יתן עליהן את הדין כי הם כבר רוצים אותו יום שכבר נזכה לגאולה השלמה עם ביאת מלך המשיח י שעל ידם ועל ידי שאר השכר הטוב שהקדוש ברו הוא מכין לאם הצדיקים זכו לשלם את השכר וב לכל אלה שעמלו לבוא לעשות את רונו של הקדוש ברוך הוא בכל כוחם עד כאן דף עג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה