הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צו
[מוזיקה] שבס דף צדק וב אנחנו מתחילים פרק 16 כל כתבי הקודש מצילים אותם מפני הדלקה בין אם זה כתבי הקודש שקורים בהן בין שאינן קוראים בהם הגמרא תברר נראה בגמרא מה הנושא מה זה קורים ומה זה אין קורים אף על פי שכתובים בכל לשון תאונ גניזה מפני מה הן קורן בהן מפני ביטול בית המדרש שאנשים לא יבואו לדרשה שדורשים הלכות בשבת שואלת הגמרא מהוא בן שקוראים בהם בין שאין קוראים בהם מה הכוונה אולי הכוונה בין שיש בהם טעויות כאלה שכבר אסור לקרוא בספר בין שאיין בהם טעויות קצת קשה לפרש ככה למה ותני ספר שיש בו שתיים שלוש טיות בכל דף ודף מתקנה בו רק אם יש ארבע אינו קורא בו זה כבר לא מצוי ספר כזה שיש לו ארבע תוויות בכל דף אז אנחנו נלמד את הפירוש מהמשך המשנה מלמד תנינן מפני מה אן קוראים בהם מפני ביטול בית המדרש הדע הרה שהכוונה ברי שבין תורה לנביאים שקוראים בהם לכתבי הקודש הכוונה לכתובים שאסור לקרוא בהם בשבת למה מפני ביטול בית המדרש את כולם מצילים מפני הדלקה עכשיו מה שאמרנו שספר שיש בו ארבע טעויות בכל דף ודף אין מצילים אותו מפני הדליקה מה דמה מתמן את הידיים הספר הזה אז גם מצילים אותם מפני הדליקה דמר אין מתמים את הידיים אז אין מצילים אותם מפני הדליקה הגמרא מנסה לתלות את זה זה בזה איטוון הרי עברי שכתבו תרגום מקום שהיו אמורים לכתוב עברי והוא כתב תרגום הרי אינו מטמא את הידיים כפי שנראה בהמשך ובכל אופן מצילים אותו מפני הדליקה איך אתה יודע שמצילים אותו מפני הדליקה מה תנינ אף על פי שכתובים בכל לשון תונים גניזה הדם הרה שמצילין אותה מפני קה למרות שאיין בהם קדושה שהם לא מתמים את הידיים אומרת המרא לא אל תביא רעיה זה מתנית הזאת שלנו דרב שמעון איזה רב שמעון רב שמעון במסכת עירובין שמה כתוב אדם שהיה עומד קורא בספר בראש הגג ונתגלגל מידו אם זה לא הגיע לעשרה טפחים אז הוא גולל את זה אצלו אבל אם זה הגיע לעשרה טפחים אז כתוב שהופך אותו על הכתב רבי שמעון אומר אפילו בארץ עצמו גולל אותו אצלו למה שאין לך דבר משום שבוט עומד בפני הקודש אז אם כן המשנה שלנו שמאוד מקילה להציל את כתבי הקודש אף על פי שאין להם קדושה שלא שהם לא מתמים את הידיים זה רב שמעון אומרת הגמרא למה מי אמר שזה קשור מה פלי גינ טמן מפני בזיונים יש ויכוח אם כשהופכים את זה על הפנים זה כבר לא ביזיון או שזה עדיין ביזיון אבל בר מחה יכול להיות שכל העלמה מוד ש מצי אותה מפני הדלקה אז אומרת הגמרא טוב מה שאמרנו במשנה שאפילו שהם כתובים בכל לשון מצילים אותם לפי מי זה חידוש למי נצחה לרבן שמעון בן גמליאל אף אגב דרב שמעון בן גמליאל אומר רב בספרים לא התירו שיכתבו אלא יוונית זאת אומרת שאסור לכתוב בכל לשון מודה הו אחה שמצילים אותם מפני הדליקה מעשה רבן שמעון בן גמליאל שהיה עומד על הבניין בהר הבית והביאו לו ספר איוב כתוב תרגום כמו ששו לכתוב ואמר לה בני וגנזו תחת הנדבך אף על פי שאמרו אן כבים בכתבי הקודש אלא מן המנחה הו למעלה אבל שונים ודורשים בהם למשל הרב מביא מדרש קולס מדרש שיר השירים זה כן מדרש אפשר לדרוש את הפסוקים אפשר צרך דבר הוא לומד איזה סוגיה פתאום יש שמה פסוק מכתבי הקודש ודאי שהוא נטל ובודק הגמרא מספרת סיפור דלמה רבי ור רבי ורבי שמעל ברבי יוסי היו יושבים ופושטים במגילת קינות זה היה ערב תשעה באב שכל להיות בשבת ישבו בשבת מן המנחה ולמעלה והם למדו מ מגילת איוב לא מגילת מגילת איכה מגילת איכה היא כתובה לפי אב לפי סדר האב ושירו בה אב אח שארו את הפרק האחרון אז הרב מאיר שלמרות שהפרק האחרון הוא לא לפי סדר האב אבל ככה זה כבר נקרא אמרו למחר אנו באים וגומרים אותה למוד את זה בתשעה באב מחר אם כשרבי נפטר לביתו כשרבי הלך הביתה נכשל באצבעו וירד לו דם וקרא על גרמי רבים החובבים לרשע אמר לו רב חיה זה לא בגלל שאתה רשע אלא בחוב בגלל העוונות שלנו מה תתך כן כתיב רוח הפנו משיח השם לקד בשחיתותם איפה הפסוק הזה כתוב באיכה אמר לו רבי שמועל רבי יוסי אילו לא היינו עסוקים בעניין ככה היה לנו לומר שזה בגלל העוונות שלנו הלחת כמה וכמה שעכשיו למדנו את הפסוק הזה שהיינו עסוקים בעניין ודאי שזה מלמד שזה מה שקרה לך זה בגלל העוון שלנו ועלה לביתו ונתן עליה ספוג יבש שזה רק משמר את המכה זה לא מרפא אותה וקשר עליה גמי מבחוץ אומר רבי שמואל ברבי יוסי ממנו למדנו שלושה דברים ספו גנו מרפאל המשמר גמי סתם גמי שהוא מן המוכן והוא לא מוקצה ואן קוראים בכתבי הקודש של המנחה אלא מן המנחה ולמעלה טוב שואלת עכשיו הגמרא מטה במקום שיש בית מדרש באמת אל יקראו אבל במקום שבכח אין בית מדרש אולי יהיה מותר לקרוא בכתבי הקודש אז לכן הגמרא אומרת פירוש אחר לת לחל הקד תונר בנר בנחמיה מפנימה הן קוראים בכתבי הקודש של ממכ הו למעלה מפני שטרי דיות צריכים לעשות לבן אדם איזה סמן סימן להבדיל שלא בכל דבר קורים בשבת שאם אומרת לו שהוא מותר אף הוא אומר מה בכך שנתעסק בשטרות ומתוך שאתה אומר לו שהוא אסור בכתבי הקודש אף הוא אומר כתבי הקודש אסור שיתר דתות לו כל שכן טוב בכל אופן מזה שאנחנו מעדיפים שבן אדם ילך למדרש ולא יקרא כתבי הקודש אדם הר שהמשנה קודמת למקרא מדם מסייע להעיד תונ רב שמעון בן יוחאי לתון רב שמעון בן יוחאי העוסק במקרא המידה שאינה מידה זה לא כזה דבר מושלם העוסק במשנה מידה שנוטלים ממנה השכר מקבלים זה שכר יפה העוסק בתלמוד אומר רשבי אין לך מידה גדולה מזו שואלת זה הגמרא סתירה הרי כתוב לעולם מברץ למשנה ורץ כר המשנה יותר מן התלמוד סתירה למה שאמר רשבי אומר רבי סי ורבי בור נדו דת מרת שלא שיכה בו רבי רוב משניות אז אם כן אדם היה עלול לא לדעת את המשניות אומרים לו קודם כל תרוץ אחר המשנה תדע אתה טוב אבל אחרי שרבי מי ששיק בו רבי רוב משניות אז את המשנה יש לנו לעולם מבת שכר התלמוד יותר מן המשנה עד כאן דף צ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה