הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צג
שבס דף צג אנחנו מתחילים בשורה החמישית מלמעלה והן דענה איזה חולי שיש בעין שאלון לרבי ירמיה אמר לו רבי בקו מכון שאלון לי הלכו שאלו אותו ושרה אמר לו נפנה שרי גם אני מתיר רבב בשם רב יוחנן הען צב דונה איזה מין חולי בשיניים שהוא עלול לרדת לבפנים זה קנה רבי יוחנן מתקן היה לו את החולי הזה ויצקו מברטה היה מתרפא אצל הבת דד מתינו דטבריה של השר של טבריה בארובה בפתי רומש בערב שבת לפני השקיעה סלק לגבה אמר לה מצרח נה כלום למחר אני מחר תרו עם התלמידים אני לא אוכל לבוא אני צריך איזה רפואה מחר אמרה לו לא ואם צרחת אם אתה כן תצטרך אז היא גילתה לו את הסוד סב גלעין תמרין בפגיון קידן גרעיני תמר שחצן שרופים וית דאמר שזה היה גרעין קלבס זה מין פרי ואור דערין הכוונה קליפה של שעורה וצוה דמיינו יבשה ושחוק ותפול ותמר על המקום אבל מה ולא תמר קו מ ברנש אל תגלה את הרפואה הזאת בבבלי כתוב שהוא נשב בלה שלוק לישראל לא מגליה למחר אל הו דרשה בציבור הוא דרש את הרפואה הזאת בציבור הי ד אמרין ד חנקת נפשה מאוד הצטערה שהוא גילה את הסוד המקצועי שלה והי ד אמרין הפוך ד התגייר שהבינה שהוא לא שמר את הסוד לעצמו אלא הוא פרסם רפואה שהוא דואג לכולם אזכרה ו התגיירה את שמ מנ תלת את שמה מינה הן פדון הסכנה ואת שמה מינה דכל שהוא מן השפה ולפנים מרפים אותו ואת שמע מינה ההו ד אמר רבי יעקב ח בשם רבי יוחנן אם היה רופא הומן מותר כי דבר שהוא סכנה אסור ללכת להתרפות אצל גוי כיוון שזה מסוכן הוא עלול להרוג אותו אבל אם הוא רופא אומן הוא לא יקלקל את השם שלו ולכן מותר רבי שועה בן לוי אבלי קולוס זהזה חולי הורון לי רב חנינא ורב יונתן משחוק חלוין בשבת לשחוק שחליים בשבת ומתן גוי חמר תיקה וישתה ולא יסכן כיוון שזה היה מסוכן בא ולי בלה את אחד בנש ולחש לי איזה שם של עבודה זרה שמיד עבודה זרה והנ שם אז יצא העצם הזה מהגרון שלו הוא התחיל לנשום כד נפי כשה לוחש הזה יצא אז רבי שוע בן לווי אמר לו מה לחשת לי מה לחשת ל נכד שלי אמר לי מילת פלאן אמר לי הניח הבלו ומית ולא כן ולא ריפית אותו בדבר כזה זה ו ואבת לי כן ככה קרה באמת לנכד כי השגגה שיוצא מלפני השליט רבי יעקב רידלי בשם רבי יונתן בקל מתרפאין חוץ מעבודה זרה וגילו הערות אריות ושפיכות דמים רבי פנחס בי שאתה אמרת שלא מתרפים בעבודה זרה עד כדון כשאמרו לו הביא לי עצים מעבודה זרה והביא לו אז כאן אני מבין שזה יותר ניכר זה יותר נראה שהעבודה זרה מרפאת אבל אמר ל הביא לי עלים סתם עלים או עצים ובסוף מישהו הלך והביא לו מעבודה זרה גם כאן מקפידים נשמעין מן הדה רבי יונה הבלי צמר מורין חום של צמרמורת היתולי מן זכרות דורה זה הכוונה מהמעיין שהיה נובע על יד עבודה זרה ששמה דורי ושתה רבח טולי ולא שתה אמר רבי מנא אילו ידע רבי יונה אבא מנן אב מאיפה הביאו את המים לא הוא לא היה שותה לא אז מה אתה לא מכה שלמרות שהצורך במים לא דווקא במים האלה בכל אופן הוא היה מחמיר על עצמו ולא שותה אמר ה בכונה מתנית אמרה כן שאין מתרפאים מגילוי עריות ותני כן הבריתה אומרת לפי כך הותר מכלל שבת יש דברים שבגלל איסור שבת זה אותר ולא אותר בכלל נערה המאורסה מה הדוגמה אותר מכלל שבת מתי ולא להתרפות לצורך רפואה התירו שלא יהיה סכנת נפשות וכוונה היינו באותו דבר אם זה סכנת נפש לא הותר מכלל נערה ורסה אפילו להתרפות והגמרא מחדדת לא סוף דבר בשמר לו הבל יש את איש אלא אפילו לשמוע את כולה לא ירשו לו כי עדה אחת ברנש רחם איתה ומאוד אהב אישה ביומו דרב לוזו וכן נהיה חולה הטון שאלו לי מה הוא תבור קמי ויחיה אמר ימות ולא כן שאלו מהוא ישמע כולה ולא ימות אמר ימות ולא כן מה היא הייתה האישה הזאת מהבת רבי יעקב ברדי ורבי צר נחמן קוחל למה רשת איש כורן אמר פנויה מד אמר רשת איש ניחה שהוא לא נתן והחמיר אלמדה אמר פנויה מה הבעיה אולי הוא התחתן איתה והרי והו בר כוך נגררה ככה קראו לאיש הזה רחם איתה ביומו יד רב לוזו ושר עלי כי הוא אמר אולי אם הוא ייראה אותה יתחתן איתה חלקת ומה תגיד כאן בפנויה וכאן באשת איש אז אם אתה אומר שצ מדובר בפנויה איך טרץ אומרת הגמרא אפילו תמר כאן וכאן בפנויה תיפטר שנתן בא עוד כשהיא הייתה אשת איש לכן לא הקלו לו הדב ממר היא טרה בבת היא הייתה אישה מאוד חשובה ולא מסבה היא לא הייתה מסכימה אף פעם להתחתן איתו אז אם כן וכל מן ד מהבד באיסור ומבד בג כך סרלי אומר רב חנינה מתנית אמר כן שאן מתרפים בשפיכות דמים תנין תמן יצא רובו אם אולד יצא כבר רובו של אולד זה משנה במסכת אהלות אין נוגעים בו גם אם האמא בסכנה שאין דוחין נפש מפני נפש לכאורה לא סוף דבר ב שאומר לו ההרוג את פלוני אלא אפילו חמוס את פלוני מישהו אומר לו לך תגזול את פלוני אם לא נהרוג אותך אסור לו אז אומר הרב שיכול להיות שהגמרא פה סוברת כמו רב מאיר במסכת כתובות דף יט שגם בגזל יש ירג ואל יעבור אבל יש כאלה אומרים שפה מדובר בגוי כפי שנראה בהמשך הגמרא שגוי לא הותר לו לעבור לו לעבור על שבע מצוות בני נוח אפילו כשזה סכנה תני אקום בישראל אסור ישראל קום מותר פריס דבי מה הוא להציל נפשו של גדול בנפשו של קטן זאת אומרת הספק הוא כזה כאשר יש כאן רודף להרוג את מישהו אז ודאי שמותר להציל את הנרדף על ידי שנהרג את הרודף מה הדין אם הרודף הזה הוא קטן האם נגיד שההיתר להרוג את הרודף זה כדי להציל את הנרדף אז לא משנה אם הרודף הוא גדול או קטן אפשר להרוג אותו או שכיוון שהוא רודף אז הוא כבר מחוייב מה זה הוא הורג בן אדם לכן אפשר להרוג אותו אז זה דווקא בגדול אם הוא קטן לא זא אותה שאלה האם הרודף צריך התראה או לא צריך התראה היתי ורבי ירמיה ולא מתנית הי יצא רובו של הקטן אין נוגעים בו שאן דוכים נפש מפני נפש ל כאן הוא הרי רודף אחרי אמא שלו אז מה אתה למד שכיוון שהוא קטן אין בו דין רודף רב יוסף ברבי בון בשם רב חסדה זה לא רעיה שן יית מן שאין הת יודע מי הורג את מי זה לא ברור מי נחשב רודף לכן אי אפשר להרוג אותו מעשה ברבי אלעזר בן דמה שנשכו נחש הוא בא יעקב איש כפר שמה משם של ישו פנדירא לרפות ולא הניח לו רבי ישמעאל אז אמר החולה האחיין אמר לו אני מביא ראיה שיר פני לא הספיק להביא ראיה עד שמת בן דמה אמר לו רבי ישמעאל אשרך בן דמה שיצאת בשלום מן העולם ולא פרצת גדרן של חכמים ומה הבעייה לפרוץ גדרן שלח ים הו כתיב הוא פורץ גדר ישכנו נחש ת מה פירוש אב בקח ולא נחש נשכו אלא שלא ישכנו נחש לעתיד לבוא לעולם הבא ומהי ולל ממה מה איזה דבר הוא רצה להגיד שמותר לו להתרפות את הפסוק אשר עשה אתה אשר יעשה אותם אדם וחי בהם ולא שימות בהם אבל זה לא נכון לגבי עבודה זרה רבי בבר זבדה בשם רב הלכה כרב שמעון שמותר לסוך בשמן ורד למה דלא כן מי נתן שמן ורד לאני ולא סך כל אני שיהיה לו שמן ורד הוא סוך בזה אמר רבי זהיר לי רבי יוסי אתה רבי יוסי אומר לנו דברים בשם בר פדייה אתה הכרת אותו חקם רבי לבר פדיה ת אמר שמו אתה מן שמי אמר לי רבי יוחנן אמרין משמו וגם גם וכך גם אצלנו אמר רבי זהיר על רבי בבר זבדה אתה אמרת לנו ממרה בשם רב חקם רבי לרבד אתה אמר שמו אתה מן שמי אמר לי רב ד ברכו אמרין משמו הוא זה שראה את רב הדרן הלך פרק ש צים בשמיא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה