הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף צב
[מוזיקה] שבס דף צב אנחנו מתחילים בשורה השלישית מלמעלה לוחש לעין אדם שיש לו חשש מעין הרע אז אפשר לעשות לו לחש נגד העין ולעין למה מותר לעשות לחץ של מעים כיוון שזה סכנה ו לנחשים ועקרבים זאת אומרת לשים עליהם לחש כדי שהם לא יזיקו ומעבירים על העין בשבת מי שיש לו שהעין שלו מאוד חמה מתחמם לו המים אז ה העין אז היו לוקחים כלי מתכת שהוא קר ומצננים עם זה את העין מעשה ברבי עקיבא שאחזו העין והעבירו עליו כלים בשבת רב רבחי הרבה טרון אמרין 99 מתים בעין ואחד בדי שמיים רבי חנינא הו שמואל טרון אמרין 99 מתים בצינה ואחד בדי שמיים רב כדעת ורב חנינא כדעת שמה רב על ידי דב ישר תמן הוא היה נמצא בבבל דעין ביש שכיח תמן א ואמר 99 מתים בעין ואחד בדי שמיים רב חנינה עלדה ושרי בציפורן הוא היה נמצא בציפורי צינת תמן הוה הייתה שם מצוייה הצינה אמר 99 מתים בצינה ואחד בדי שמיים מעניין מה הגמרא תגיד על שמואל איפה שמואל נמצא הרי שמואל נמצא בבבל והוא אומר כמו רב חנינה רב שמואל ב נחמן בשם רבי יונתן 99 מתים בשרב ואחד בידי שמיים ורבנן אמר 99 מתים בפשיעה היינו באופן כזה שהם לא שומרים על עצמם ואחד בדי שמיים רבי חוניה יעקב פרתיים בשם רבי על הפסוק והסיר השם ממך כל חולי זו שריפה הכוונה קדחת רב חונה ותלה בשם רבי אליעזר בן יעקב סיר השם ממך כל כולי זה רעיון זה אדם שיש לו דאגה של פרנסה דומר רבי אלזור ונתן אול ברזל על צווארך זה רעיון דאגת הפרנסה אומר רבי יבון והסיר השם ממך כל חולי הוא דורש חולי לשון מתוק זה יצר הרע שראשו מתוק אבל בסופו מר רב תנחו מה בשם רבי אלזור רבי מנחמה בשם רב והסיר השם אמר כל כולי זה המרא דאמר רבי אלעזר 99 מתים במרא ש מתפשטת ממהירותו בכל גידים ועצמות היא עושה חולי בכל הגוף ואחד בידי שמיים רוחצים בים הגדול ובמי טבריה אף על פי שהוא מתכוון לרפואה כי לא מוכרח שזה לרפואה אבל לא במי משרה ולא במי סדום מי טובל במי סדום רק מי שרוצה רפואה איין מתי בזמן שהוא מתכוון לרפואה אבל אם הוא רק טובל לעלות מטומ לטהרה מותר אמר רב שמואל אחוד רבי ברכיה מתי זה מותר בלבד שלא ישה אבל א אם הוא שואה שם זה שוב ניכר שזה לרפואה וזה אסור תני סכין אלינתן לחולה בשבת אז לנטין זה יין ישן ומים צלולים ואפרסמון מותר לסוך אותו בזה כדי לקרר אותו אין מתי בזמן שטרפו מערב שבת אבל אם לא טרפו מערב שבת אסור אסור אפילו לערבב אותו בשבת אמר רב שמואל בן אלזור מתיר היה רבי אגסים רב שמן בן אלזור מתיר היה רבי מאיר לטרוף יין ושמן סוך לחולה בשבת כבר פעם אחת קרה שרבי מאיר חלה וביקשנו לעשות לו כן ולא הניח לנו אמרנו לו רבי מבטל את דבריך בחייך אמר להן אף על פי שהייתי אומר כן לא מלאני ליבי מימיי לעבור על דברי חברי הלכת ד' אומרת המשנה חושש בשיניו לא יגמ באין חומץ כיוון שזה ניכר שזה לרפואה אבל מטבל הוא כדרכו את הלחם בחומץ ואז הוא שם בפה ואם נתרפא נתרפא חושב במותניו לא יסוך יין וחומץ כי ניכר שזה לרפואה אבל שחו את השמן כי גם בריאים שכים שמן אבל לא שמן ורד כי זה ניכר שזה לרפואה כי זה שמן מאוד יקר בני מלכים שכין על גבי כותם שמן ורד למה שכן דרך בני מלכים נסוך בחול רבי שמעון אומר כל ישראל בני מלכים אם לבני מלכים מותר לבני ישראל גם מותר כתיב בפסוק בקהלת כחומץ לשיניים וישן לעיניים כן צא לשולחיו כך כתוב במשלי מה שמ שחוץ לא טוב לשיניים ואת תמר אכן ופה אתה אומר שחוץ טוב לשיניים אמר רבי שמעון בר בא בחומצה של פירות ם מתניתא אבל חומץ של יין באמת לא טוב לשיניים אמר רבי אלזר ברבי יוסי ואפילו תימר במתניתא גם כן מדובר בחומץ של יין החומץ של היין הוא טו לבשתה הוא טוב למי שיש לו בעיות בשיניים והו ביש למי שטוטה שהשיניים שלו טובות תנ תני לא יהה מגמה חומץ ופולט כך כתוב לגבי תרומה כי זה הפסד תרומ אבל מגמה הוא חומץ ובולע אומרת הגמרא מהמשנה שלנו המרא מוכח שאסור לגמו ולבלוע דתנינן החושש שיניו לא יגבה בהם חומץ מה שמ שאפילו לא לבלוע אז מה הקדום איך אנחנו נבאר את הברייתא שהיא מתירה לבלוע חומץ כי זה כן נקרא שתייה או כמו רבי שנראה עוד מעט בבריתה שהוא סובר שזה דרך לבלוע את החומץ או אם תרצה להגיד כדברי הכול אנחנו נעמיד במגמה החומץ של תרומה אחרי שהוא גמר לטבל בו את הפת שאז ודאי הדרך לבלוע את החומץ שנשאר נבבה בשם רבי יוחנן הכוסס חיתי תרומה זה נחשב אכילה וממילא הוא הלכה על זה כמובן זר ש כוסס תרומה רב בוא בשם רבי יוחנן המגמה חומץ של תרומה לוקה כיוון שלג חומץ זה נקרא שתיה תני המגמה החומץ של תרומה משלם את הקרן כמו כל מזיק ולא משלם את החומש כי זה לא נקרא שתייה הכוסס חיטים של תרומה משלם את הקרן ולא משלם את החומש זה יהיה קשה מפו על רב בוו רבי אומר אומר אני שהוא משלם קרן וחומש כי רבי סוב שזה דרך אכילה ושתייה רבי ירמיה בשם רבי אמי מודעים חכמים לרבי במגמה חומץ של תרומה אחר טיבולו שהוא משלם קרן וחומש כי במקרה כזה זה כן דרך של שתייה שהחומצה את הנפש באופן כזה אחר אחילה זה כן טוב זה מיישב את הנפש וזה נחשב שתייה חברה בשם רבי בבר זבדה כל שהוא מן השפה ולפנים כל דבר של חולי שהוא מן השפה של הפה ולפנים מרפין אותו בשבת מותר לרפות רפואה כזאת כי זה נחשב סכנה היתי רבי זהירה ואותן הה חושש שיניים לא גמה בהם חומץ לכאורה השיניים ולא מן ולפנים הוא אז בגלל זה רבי זירה לא אמר כן אלא איך הוא גרס רבי זירא בשם רבי באבר זבדה הוא אמר כל שהוא מן החלל ולפנים מרפים אותו השיניים הם לא מן החלל ולפנים רבי זירא רבי בא בר זוטרא רב חנינא בשם רבי מעלין עצם של ראש בשבת אם העצם של הראש משתחררת מותר לתקן אותה ולהחזיר אותה למקומה בשבת רב חיה ברמדיה רב יונה רבי זירא ר רוב בר זוטרה רב חנינה בשם רבי מעלים בנות אוזניים בשבת אם הגיד של האוזניים לפעמים משתחרר ולחיים מתפרקים מותר להעלות אותם בשבת כיוון שהדברים האלה הם סכנה רבב בשם רבי יוחנן גבות ידיים וגבות רגליים מכה בגב היד או בגב הרגל זה סכנה ואפשר לעשות את זה בשבת רבב בשם רבי יוחנן הין סמוקה הדמומית שבעין זה סכנה ומה התרופה שלה אומר הבבון קטין לעוקץ הקרב בשבת שזה הרפואה שלו רב אמר האן חמרה אם אדם רוצה לשים יין חוץ מן העין וזה ישפך לבד לתוך העין לבר מן הינה שרי אבל לשים ישיר בגוי הינה זה אסור שמואל אמר העין רוק תפל אסור לתת על גבי אסור לתן על גבי העין בשבת זה נקרא חולי שבמקום בחוץ מינת שמה לחזית לאיזה מין חזזית שגדלה על העין אז אסור פ אותה בשבת רבנן דקיסרין אמרי ארדו אורדו אנה אורדו אנה זה צפרדע יש לפעמים מכה שהיא בצורה של ספרדה ככה היו מכנים אותה היא סכנה רבי חזקיה אמר בשם רבנן דקיסרין הדה אח שמונית היא גם כן סכנה אמר רב שמואל רב צחוק הדה גומרת סכנה הפני משה אומר שקוראים לזה גומרת כי הוא בצורה של גחלת י בועה אדומה קורבן העדה אומר שהוא שורף כמו גחלת אומר רבי ירמיה נותנים עליה חמץ בפסח אפילו יהיה מותר מותר יהיה לעשות חמץ בפסח כדי הרפואה של זה זה ממש סכנה האן בלאה אדם שבלא עצם שר הפקת בשבתא זה אפילו לא נראה רפואה ראייה לזה אומר רבי יוסף מתנית אמרה כן שכתוב במשנה לקמן מחת של יד שזה דבר שהיא מוקצה מחמת גופו מותר לטלטל אותה לצורך ליטול בה את הקוץ אז דרך אגב אתה שומע שמותר להוציא קוץ שבת אז אם כן ודאי גם מותר להוציא עצם עד כאן דף צב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה