הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף פז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף פז
[מוזיקה] שבס דף פז אנחנו מתחילים בהלכה וו אומרת המשנה כותב שתי אותיות בשני העלמות אחד בשחרית ואחד בן הרבעים רבן גמליאל מחייב הוא אומר שזה מצטרף מה שהוא כתב בבוקר ומה שהוא כתב בין הארבעים חכמים פותרים ככיוון שזה שתי עלמות זה לא מצטרף וכ של דרבן גמליאל אילו קצר כי גרוגרת שזה שיעור שלם שחרית והוא כבר התחייב על זה חתס ועוד פעם כי גוגר את בין הארבעים בשתי העלמות שמה אינו חייב שתיים זה לא ברור שהוא יהיה חייב פעמיים כיוון שזה שתי עלמות אז זה שני עניינים נפרדים אז כשם שהלמידה לא יצרפו אם בכל פעם היה רק חצי שיעור רבי מנא אמר לה סתם רבי יבון בשם רבי יוחנן טעמה ל רבן גמליאל תמן אין ידיעה לחצי מלאכה כשיש פעולה שלמה ואחרי זה נודע לו אז זה מפצל את האלמות אבל אם באלמה הזאת הוא עשה רק חצי מלאכה חצי שיעור אין ידיעה לחצי מלאכה וכבסו אותו דבר אין זדון לחצי זית שואלת הגמרא לפי זה אכל חצי זית בזדון ואתה אומר כיוון שזה רק חצי זה לא נחשב עדיין מלאכה שהוא עשה ב זדון ואחרי כך הוא אכל עוד חצי זית בשגגה מהו שהצטרפו לכזית שלם לחייב קורבן חוס הגמרא לא עונה הדרן הלך פרק הבונה פרק שלושה עשה רבי אליעזר אומר ההורג שלושה חוטים בתחילה כשהוא מתחיל לייצר את הבד שפרסים לפניו חוטי השתי אם הוא יעשה שלושה חוטים של ערב זה נקרא שהוא הוא התחיל לארוג בד אבל אם כבר יש לו אריג מוכן והוא ממשיך אותו ואחד על הריג אם הוא מוסיף לו חוט אחד הוא כבר חייב זאת אומרת רבי אליעזר אומר הריגה של חוט אחד היא נחשבת אריגה אבל בתנאי שהוא מוסיף את זה על בד קיים אם הוא מתחיל מאפס זה מינימום שלושה חוטים וחכמים אומרים הם לא מחלקים בין בתחילה בין בסוף שיורו שני חוטים זה מה שלמד למעלה ההורג שני חוטים זה כמו דעת חכמים רבי אליעזר אומר ההורג אז אמרנו שלושה חוטים בתחילה ואחד על הרי אמר רבי אולה תמ לרבי אליעזר על ידי שלישי מלאכתו מתקיימת כל עוד שהוא מתחיל לארוג בת ולא עושה שלושה חוטים זה לא מחזיק זה מתפרק לכן זה לא נחשב הריגה אז הגמרא מתפלת מה רבי אליעזר כרבי יהודה דתני תמן במסכת כיים שמדברים על חיבור שהוא מחבר שני בדים יחד צמר ופשתן אז חכמים אומרים שתי דחיפות היינו שהוא נועץ את המחת מצד אחד ושוב פעם מעביר פעם שנייה כבר על זה זה נקרא חיבור אבל רבי יהודה אומר עד שילש ועסק וקופה מצטרפים בכינים זה לא שייך לפה אבל זה כתוב שם במשנה אז מה תגיד זה כמו רבי יהודה שהוא זה שאומר שלושה מחלקת הגמרא אמר רבי סימון תמ לרבי אליעזר תמן הכוונה אצלנו על ידי שלישי מלאכתו מתקיימת בלי זה זה מתפרק ברמה אחה היינו בחיבור של שני דברים יכול להיות שגם פחות מכאן לא מסתתר זה לא יתפרק זה לא אומר ששתי דחיפות מתפרקות אבל עדיין רבי יהודה סבר שזה לא חיבור עד שהוא יעשה שלוש תכיפות אז אם כן יכול להיות שרבי אליעזר שם יודע לרבנן השכחת אמר על די רבי אליעזר נמצאת עכשיו להגיד להסביר בדעת רבי אליעזר פעמים שלושה בתחילה לפעמים הוא צריך לעשות שלושה חוטים כשההוא מתחיל הריג פעמים שניים מתי כשזה יהיה על גבי אחד הרוג מאתמול אם הוא עשה חוט אחד אתמול והיום בשבת הוא משלים לו עוד שניים והוא מתחיל לייצר אריג אז על השניים הוא כבר יה חייב כי בעצם יש כאן התחלה של שלושה ופעמים אחד באיזה מקרה על גבי שניים הרוגים מאתמול אם אתה אומר שטעם שרבי אליעזר זה לא בגלל שהוא צריך לעשות שלושה חוטים לא הוא לכאורה מספיק לו לעשות חוט אחד רק אם הוא עושה מתחיל אחד זה לא מתקיים אז אם הוא עושה את השלישי הוא משלים לשלושה אז זה בעצם מתקיים ועכשיו הוא מתחיל להרוג בד רבנן דכס לא היה ברור להם כל כך הדבר הזה הם מסתפקים בזה הם בעיה מה הוא אחד על הריג כשרבי אליעזר אמר אחד על הריג מה הכוונה אפילו האם הכוונה אחד על גבי שניים אם יש לנו שניים מאתמול שזה לא נחשב בד והוא בא ומוסיף לזה אחד הוא כבר חייב ושבעצם רבי אליעזר סובר שאחד זה נקרא הריגה אבל בתנאי שיהיה כאן בתחילה שלושה אז אם הוא משלים את השלישי הוא יהיה חייב או שנגיד שלא דווקא אחד על גבי שלושה שהוא מוסיף אחד על בד זה נקרא שהוא מוסיף אבל אם הוא שם אחד ועל ידי זה הוא מתחיל הריגה אולי זה לא נחשב פעולה חשובה כך מסתפקים רבנן ד קיסרים רבנן דח זה פשוט להם הם אמרה אחד על גבי שניים גם כן חיה היייתה טלית אחת גדולה בתחילה עד שיהרוג ב שניים חוטים זה לפי רבנן צריכים שני חוטים אבל הוא בסוף אם על ידי הפעולה הזאת הוא משלים את כל הטלית אפילו כלשהו זה השלמת הבגד וגם רבנן ידעו שהוא חייב ההורג שני חוטים על גבי הגס הכוונה שכבר יש כאן בד יש פה חלק נכבד של הבד והוא מוסיף שני חותים זה כמו רבנן רק בשני חוטים הוא חייב על גבי אמרה היינו בשפה של הבגד אפילו כל שהוא חייב כי פה על ידי הפעולה הזאת הוא משלים בגד באמרה גם לחוט אחד יש משמעות גם רבנן יודעו שבחו אחד הוא חייב למה הדבר דומה לצלצול קטן זה בגד כזה קטן שהרג בו שני חוטים על רוחב שלושה בתים הוא כבר חייב למרות שאין פה כמלא עשית כפול שזה בדרך כלל שיעור של הריגה לא כפול אפילו שאין פה מלאו עסית בכל אופן הוא חייב למה י כיוון שכבר יש לזה משמעות של בגד הוא חייב על זה ככה ובנפש מסכת היינו מי שמוסיף נפש מסכת הכוונה חוטי השתי כל מה שאנחנו דיברנו במשנה ועד וכאן דיברנו שהוא עושה חוטי ערב אבל כשהוא עושה את הבסיס את חוטי השתי אז הוא בנפש מסכת כמן דהוא בתחילה גם אם הוא יוסייף על בגד קיים או על בד קיים זה לא נחשב שהוא משלים את הבד כאילו שהוא מתחיל לעשות מהתחלה כי שתי שהוא מתחיל לעשות שתי אז זה התחלה לעוד המשך זה לא סיומת של משהו והן בדה אפילו בסוף הריג כל מה שאמרנו שכשהוא משלים את הבגד אפילו בחוט אחת בכל שהוא כבר חייב שזה בגד אבל אם זה בד גם כשהוא משלים את הבת זוד לא הושלם אולי אפשר אפשר יהיה להמשיך את הבת עוד אז לכן לרבנן גם בסוף הבד אם זה לא בגד יצטרכו שניים וגם והן לסוטה אפילו בסוף כי הריגול הסו הזה או שזה צעיף כזה של נשים או שזה בד שמכסים בו את הסחורה בספינות בכל אופן זה בד שהוא עשוי להעריך אותו אף פעם לא גמרת אותו לכן הוא יהיה חייב רק אם הוא יוסייף שני חוטים הכל מודים בכותב את השם מצעה שישלים גם רבי אליעזר וגם רבי יהושע הם סוברים אם הוא כותב אות אחת בשבת הוא לא חייב רק עם האות הזאת משלימה אבל אם האות הזאת לא השלימה גם ליזר שבורג הוא אומר שכשהוא מוסיף חוט אחד זה כבר נקרא הריגה בכתיבה הוא יודע שהוא פטור וגם רבי יהושע שאומר שעל אות אחת הוא פטור אם האות הזאת משלימה את המילה הוא מודה שהוא חייב כי הוא עושה בזה פעולה כתב אות אחת להשלים את השם ואות אחת להשלים את הספר חייב רב מציין שבבבל משמע שרק אם אות אחת משלימה את הספר אבל לא אם היא משלימה את השם אבל פה לכאורה כתוב מפורש גם שם כתב אות אחת בכל ואות אחת בשבת רבי אליעזר מחייב חטו ורבי יהושע פותר רבי אליעזר מחייב חתס כמו שהוא אמר באריג שמי שמוסיף חוט אחד בשבת זה כבר נקרא הריגה גם אות אחת זה כתיבה אם זה כתוספת על משהו צריך לבאר האם הקטע הזה חולק על מה שאמרנו קודם שרק אם זה משלים כי אם זה משלים למה רביי שוע חולק כ מדובר שהוא לא משלים לא יודע יש לעיין בזה בכל אופן רבי יהושע פותר שואלת הגמרא למה רבי יהושע פותר או משום קיום מלאכה רביש אומר כתיבה שלות אחת זה לא מלאכה הוא לא עשה מלאכה צריכים שתי אותיות או משום שלא ראוי להצטרף עמו ותד שנכתבה אתמול היא כבר יבשה ועד שנכתבה היום הי לכה זה שתי צבעים שונים הם לא מצטרפים ביחד אז הגמרא רוצה להוכיח שהטעם של רבי ישוע זה לא בגלל שזה לא ראוי להצטרף אלא כי אין כאן קיום מלאכה אי תחמי אילו הרג חוט אחד בחול וחוט אחד בשבת שמה אינו פטור ודאי לפי רבי שוע הוא פתור ומה תגיד שם שמה אינו ראוי להצטרף עמו חוט וחוט אי אפשר להגיד זה נראה חדש זה נראה ישן ודאי ראוי להצטרף עמו ובכל אופן רבי ישוע פותר למה כי מלאכה של הריגה זה שני חוטים אז כך גם פה מלאכה שכתיבה זה שתי אותיות אלא משום כיום מלאכה ועוד ראיה כהי ד אמר רבי יעקב רח רבי ס בשם רבי אלעזר אז המורא רבי אלעזר אומר לנו כתב אות אחת בטבריה ואות אחת בציפורן חייב מה מה תגיד אם לא תגיד שהטעם של רבי יהושע זה בגלל קיום מלאכה אז זה לא כן כרבי אליעזר מה אתה תגיד שלפי רבי יושע באמת הטעם שאות אתמול ואות היום לא מצטרפות כי הם לא יכולים להצטרף ביחד זה לא אותו כתב אז מה תגיד כשרב לוזר אמר עוד בטבריה ועוד בציפורן חייב למה חייב רק עלי בידי רבי אליעזר לא מסתבר להגיד שרבי אלעזר הולך רק כמו רבי אליעזר אלא ודאי שתמיד למה כי בין טבריה וציפורי יש זמן כשהוא הולך וכותב את האוד בציפור בורי ודאי העוד בטבריה כבר התייבשה ויבשה אז אלא ודאי שחדש ויישן מצטרפים לא זה היה הטעם של רבי יהושע עיקר הטעם של רבי יהושע היה כי משום קיום מלאכה הוא לא כתב שתי אותיות בשבת אז אם כן אם הוא כותב אחד בטבריה ואחד בציפורן גם לרבי יהושע הוא חייב כתב אות אחת בשבת זו ואות אחת בשבת הבאה רבי אליעזר מחייב חטאת ורבי שוע פותר מה שואלת לפי רבי אליעזר מה החידוש את החמי בוא תראה איל הו כתב אות אחת בחול ואות אחת בשבת רבי אליעזר מחייב חטאת אז בין שבת זו בין בשבת הבא לו כוש קן שהוא ייחייב חטאת אונה הגמרא אתה יודע מה החידוש בעיקר מפני חכמים שהם פותרים למרות שאת האות הראשונה הוא כתב בשבת שתי השבתות מחלקות ואין הכתיבה מצטרפת עד כאן דף פז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה