הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף פו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף פו
[מוזיקה] שבס דף פוב אנחנו מתחילים בהלכת ד' בסוף עמוד הקודם אומרת המשנה כותב שתי אותיות בהלם אחד חייב כתב בדיו בסם בסקר בקומו בקל קנטו בכל דבר שהוא רושם הכוונה שהוא נכתב עם קיום זה לא נמחק אחר כך על שני קוטלי הבית ועל שני דפי פנקס והם נהגים זה עם זה זה קרוב אחד לשני חייב הכותב על בשרו חייב והמשרת על בשרו רבי אליעזר מחייב חטאת זה נקרא כתיבה רבי שוע פותר כי אין דרך כתיבה בכך אומרת הגמרא כתב בדיו על עלי ירקות שזה לא מתקיים או שהוא כתב במשקין ובמי פירות על הלוח פטור עד שיכתוב דבר של מה על דבר של קימה רבי יעקב ברח רב יוסה בשם רבי אלעזר כתב ות אחת בטבריה וות אחת בציפורן חייו אז מיד אנחנו שואלים איך יכול להיות ותנין אני מנן גים זה עם זה פטור מה אם הוא כתב במגילה אחת בטבריה ועוד אחת במגילה אחרת בציפורי מה הקשר ביניהם אמר רבב בר ממל בשי דק נפרש איך שהרב מפרש שעיקר התירוץ הוא שהוא לא כתב על מגילה בציפורי ועל מגילה בטבריה אל הכוונה שהוא כתב על שיא דק על שער העיר הוא כתב אות על שער העיר כשאדם הולך ורואה אות אחת על שער העיר והוא מתקדם ורואה על השער השני עוד אות הוא מבין את הרצף ביניהם והוא קורא אותם יחד הם נהגים זה עם זה ולכן הוא חייב עדים שאינם יודעים לחטוב כל הקטע הזה הרב גורס אותו ממש צמוד למשנה הבאה לפני המשנה לכן אחנו ג עליו ואחר כך נחזור לזה הקורע על האור בתבנית כתב הוא לקח אור גזר שמה באור של הבהמה חור כזה בצורה של אות חייב זה נקרא כתב הרושם על האור כתבנית כתב פטור מי ששורט על האור זה לא נקרא כתב אמר להם רבי אליעזר ולו בן יתדה לא הביא כשפים ממצרים אלא בכך הוא ניסה להבריח כשפים ממצרים ואי אפשר היה להבריח אז הוא שרט על הבשר על האור שלו ככה הוא הבריח את הכתב אמרו לו מפני שוטה אחד אנו מאבדים כמה פקחים זה לא נהיה דרך כתיבה עכשיו אנחנו דורשים לגבי מה שכתוב בהלכות גיטין וכתב לה ספר קריטו דורשים וכתב לא חקק דרשה שנייה וכתב לא המטיף לא אם הוא מטיף טיפות של ופרת ועושה מזה כתב וכתב לא השופך הגמרא כבר מבארת עכשיו אמרנו וכתב לא חוקק מצד צד שני אי תני תני יש בריתה אחת שכתוב אפילו חוקק איך ניישב אמר רב חסדה מן דמר לא חוקק הוא עוסק בבולט בבולט מקון הכתב כגון הדין דינרה שהוא חוקק מסביב ולבד נהיה אותיות זה לא נקרא שהוא כתב כתב כזה בגט פסול אבל מה דמה חוקק זה כגון העין פנסה שאתה לוקח א ברזל עם עם שפיץ בראשו אתה חורט על השעווה חקיקה כזאת זה כן נקרא כתיבה וכתב לא המטיף לא מי שמטיף טיפות של עבר רבי יודן ברבי שלום ורבי מתניה נחלקו אחד אמר בשלא עירב נקודות שהוא הטיף נקודה ועוד נקודה אבל אין ממש חיבור ביניהם לכן זה לא מצטרף לכתב אבל אם יהיה חיבור זה כן כתב כרנה אמר אפילו ירב נקודות זה לא זה לא נקרא כתב וכתב לא השופך מה זה השופך מספרת הגמרא אמר הבחי ברבא אן בני מ דינך אלה בני מזרח הם ערומין סגין הם חכמים מאוד קדחת מנהון בא עם משלח מילה מסטריקוב כשאחד מהם רוצה לשלח לחבר שלו איזה דבר סוד דבר שלא פענחו את זה דבר סתר אז מה הוא עושה הוא כתב במי מילין הוא כותב במי אפצים על ה קלף ואז מי שרואה הוא רואה קלף בלי שום כתיבה ון מקבל כתב מי שמקבל את הקלף הוא שופך דיו שאין בה הפץ דיו כזה הוא לא נקלט על האור אבל איפה הוא נקלט מעל המי אפצים והוא קולט מקום הכתב ואז אפשר לקרוא אז זה מה שאמרנו שמי שכותב במי מילים וחזר אחר כך ושפך על זה דיור זה לא נקרא וכתב זה לא כשר לגט שואלת עכשיו הגמרא עשה כן בשבת מהוא כל הדברים שמעט לעניין גט מה הדין לעניין לכות שבת האם גם כן נגיד זה לא דרך כתיבה והוא פטור או שלא דווקא לעניין גט יש איזה דין מיוחד בצורת הכתיבה אבל לעניין שבת אם זה דרך בני אדם לרשום ככה זה נקרא כתיבה אז לפי פירוש הרב הגמרא לא עונה רב יוחנן ורב שמעון בן לוקיש הם מתייחסים למה שכתוב במשנה הבאה מיד בהמשך העמוד כתוב שם כתב על גבי כתב כתוב במשנה שהוא פטור זה לא קרה כתב אז רב יוחנן ורב שמעון בן לוקי תרבון אמרין והוא שכתב דיו על גבי דיו שחור על שחור או וסקרה על גבי סקרה אדום על גבי אדום אז הכתב העליון לא נקר בכלל הוא לא נקרא כתב אבל אם כתב דיו על גבי סקרה זאת אומרת שחור על אדום או סקרה על גבי דיו אז זה ניכר במקרה כזה הוא חייב הוא עשה כתיבה בשבת עכשיו אנחנו נחזור לקרוא מה שדילג מקודם רק לפני כן רבי צ שר שיהיה בשם רבנן דתמן חייב שתיים כשהוא כותב בשחור על גבי אדום או להפך משום מוחק את הכתב התחתון ומשום כותב את הכתב העליון עכשיו הגמרא מביאה את הסוגיה הבאה הקורע עדים שאינם יודעים לחתום עדים שלא יודעים איך הם לא יודעים לכתוב את השם שלהם בגת אב שמ מלוקי שמ רושם לפניהם בדיו בכתב שחור והם חותמים על זה בסקר באדום או בסקר והם חותמים בדיו כי עכשיו אמרנו שלגבי הלכות שבת אדום על שחור זה נקרא כתב אמר לו רבי יוחנן מפני שאנו עסוקים בהלכות שבת ואנחנו מבינים שזה נקרא כתב אנו נסמוך על זה ונבוא ומתירים אטיש לסמך זה הוא לא מסכים אז מה הוא עושה מביא נייר חלק וא מקרע לפניהם לוקח נייר ועושה שמה שבלונה כאילו גוזר את הנייר בצורת החתימה שלהם והוא מניח להם את זה על המקום שהם צריכים לחתום ושמה הם ממלאים את הקרע והם חותמים אז הגמ שת ולא כתב ידו של ראשון הוא זה צורת הכתב של ההוא שקרא לא שלהם אונה הגמרא מרחיב לפניהם את הקרע הוא עושה קצת יותר רחב והם ימלאו בפנים לא 100% ואז יהיה ניכר שזה הכתב שלהם רבי מנבי ולמה לינ אמרין רושם לפניהם במים והם יכתבו על זה בכתב אז אונה הגמרא אתה יודע למה לא כי אם בא וערר אם הבעל יבוא ויער על זה אחר כך אנחנו לא נוכל לבטל את דבריו הוא יהיה צודק הוא טען שזה לא כתב אז הוא יבטל לנו את הגט הררו קיים הלכה ה אומרת המשנה כתה במי משקין במי פירות באבק דרכים באבק סופרים הבק סופרים זה האפרורית של כסת הסופר וכל דבר שנו מתקיים פטור אם הוא כתב לאחר ידו החזיק את העת והפכת הד ככה לכתוב ברגלו בפייב ובמרפק כתב אות אחת סמוך לכתב יש כבר כתב כתוב הוסיף לזה רק אות אחת הוא כתב רקות אחת או שהוא כתב כתב על גבי כתב לפי הבנה פשוטה זה כמו שדיברנו למעלה שהוא כתב שחור על גבי שחור נתכוון לכתוב חט וכתב שני זנים והוא השמיט את הגג שמחבר ביניהם לאות אחת אחד בארץ ואחד בקורה על שני קוטלי הבית ועל שני דפי פנקס ואיין נגין זה עם זה אין אי אפשר לקרוא אותם יחד במקרה כזה הוא פטור כתב אות אחת נוטריקון כתב אות אחת שכולם מזהים למה ה מתכוון למשל מה שכותבים היום בראש עמוד ב' עם מכו למעלה כולם מבינים שההוא מתכוון לכתוב בסיעתא דשמיא רבי שוע בן בתירה מחייב וחכמים פותרים יש כאלה גורסים רבי יהודה בן בתר אומרת הגמרא היה צריך לכתוב את השם היה כותב ספר תורה והגיע למקום שצריך לכתוב יקוק והוא נתכוון לכתוב יהודה הוא התבלבל הוא חשב שהוא צריך לכתוב יהודה וכשהוא כתב יהודה הוא שכח ולא כתב ד' אז להפתעתו הרבה הוא בסוף כתב נכון הרי השם במקומו הוא אבל זה לא טוב כי כיוון שהוא כתב את זה עם כוונה לכתוב את המילה יהודה זה לא קדוש מחקו ומקיימות הוא בקדושה וכותב את זה שוב פעם בקדושה לשם שם שם כתיבת שם רבי יהודה אומר מעביר ע מעביר את הכול מוסלי ומקיימות לא צריך למחוק תעביר עליו כלמו זה נקרא כתיבה מחדש אמרו לו אפוא אינו מן מובחר זה לא יפה למה כי אתה מסתכל על הספר ותורה פתאום אתה רואה איזה מקום אחד שאותיות הם בצבע אחר יותר חזק זה לא מובחר עדיף למחוק ולכתוב מחדש שואלת הגמרא מה חלפה שיטתי לרבי יהודה תמן הוא אמר מה הוא אמר אינו כתב במשנה שלנו כתוב כתב על גבי כתב רבי יהודה לא חולק מהשמה שדבר כזה זה לא כתב ואכה פתאום לעניין כתיבת ספר תורה הוא אומר כתב הו אז גם פה יש פה שינויי גרסאות עושים פה קצת סדר ככה הרב מסדר אז נקרא את התירוץ מה שכתוב בעמוד הבא מה הוא כתב על גבי כתב חד לאל מן חד לא הבנת נכון את המשנה אתה הבנת כתב עעל גבי כתב שהוא כתב מעל אותיות שכתובות לא לא לא זה הכוונה אלא שהייתה אות אחת כתובה בתחילת שורה והוא כתב אות אחרת בשורה מעליה זה נקרא כתב על גבי כתב אז החידוש הוא שכיוון שזה לא נקרא כאחד זה לא מצטרף זה בכלל לא נושא של כתיבה על גבי כתיבה אז אין סתירה מרבי יהודה על רבי יהודה זה גרסה אחת רב יעקב בר זבדי בשם רבב הוא לא אמר כן הוא לא גרס קושייה מרבי יהודה על רב יהודה כי רבי יהודה לא דיבר במשנה שלנו בכתב על גבי כתב אלא מה הוא שאל חלפ השיטתי לרבנן תמנו אמר אנו מ מבחר מה רבנן אומרים לרבי יהודה תראה מה שאתה אומר לכתוב מעל מעל האותיות זה רעיון שהוא לא מספיק טוב כי זה לא יצא יפה ממה שמע שללא הסברה של יופי של מובחר הם מסכימים שזה נחשב כתב ובמשנה שלנו מה הם אמרו כתב על גבי כתב ה ו ה אמר כתב על גבי כתב אינו כתב אז זה קושייה על רבון מה מתרצים שהם לשיטתם בשיטתו השיבו הינו הם לעצמם סוברים שכתב הגב כתב זה לא כתב כמו בהלכות שבת אבל בשיטת רבי יהודה שעתו אומר כתבו אפ הוא אינו מן מובחר מה התמ לרבי שוע בן בתירא שהוא אמר במשנה שאות אחת נות ריקון הוא כבר חייב מאות אחת הלמד כמה אותיות אז בעצם כאילו כתב את כל האותיות ולכן הוא חייב עד כאן דף פו
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה