הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף עח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף עח
[מוזיקה] שבס דף עכס הלכה ו אומרת המשנה נוטל ציפורניו זו בזו או בשיניו וכן שערו וכן פמו וכן זקנו וכן גודלת וכן הכוכבת וכן הפו קסת רבי אליעזר מחייב חטו אז מפרש הרב פני משה נטל ציפורניו או שערו וספ וזקנו זה איסור גוזז ככלת הרב מפרש שזה כותבת איסור כותב א גודלת זה בונה פו קסת זה צובע פוקס את זה שהיא שמה תחת סיד או בצק על הפנים כדי להדים אותו וחכמים אומרים משום שבות זה לא הדרך וזה רק יסור דרבנן התולים ציץ נקוב חייו כי זה תולש מן הקרקע ושאינו נקוב פטור כי זה לא עכשיו מחובר בקרקע רבי שמעון פותר בזה ובזה ונראה בגמרא באיזה מקרה רבי שמעון פותר אפילו באצי צנקו רב אבור בשם רבי יוסי ברבי חנינא מה פליגן בשנתן הוא אבל אם נטלן אחר אם מישהוא גוזז את הציפורניים של חברו ודאי מאוסים מן אז ודאי פטור אז רגע אז מדובר שהוא נטה לעצמו וזה לא כזה מאוס אז שת מה דברי חכ כמים למה חכמים באמת אומרים שזה רק שבות למה הם פותרים אונה הגמרא רב אח רבי נחו משם רב לעולם מנו חייב עד שתלנו בקסטל זה לא דרך גזיזה רק בכלי לא בידיים לכן חכמים אומרים שזה שבו רבב בשם רבי יוסי בן חנינא גודלת חייבת משום בונה זאת שבונה צמה ואתי קיד אמר רבי יוחנן בשם רבי בניה בתרין במקומנו צווחין לקלעת היו מכנים את זאת שקולעת את השיער בנייתה שהיא בונה אומר רבי זירה לא מסתב דלא משום הריג למה אתה אומר שזה בונה זה לא נקרא להרוג בד כמו אדם שהורג בד מה חלפה שיטת לרבי זהירה לתמן אמר רבי זהירה רב חיה בשם רבי יוחנן הכולה שלוש נימין באדם חייב משום אריג אז אמר על זה רבי זהירה אמר רבי זהירה לא טבו ריגו זה תביעה של חוט זה לא נקרא הריג אז פתאום שם לגבי שלושת השיערות אומר שזה תביעה ואכה בזאת שקולעת את כל השיער הוא אמר אכן הוא אמר שזה הריג אז מחלקת את הגמרא כאן במרובע אפשר לקרוא לזה תביעה של חוט אז זה נקרא הריג וכאן במועט הד ד תמר מה שאמרנו שגודלת זה אסור זה באדם אבל בבהמה פטור ככ צריך לגרוס פטור הכוונה אין דרך קלוע את השערות של הבהמה מה הראייה כהד דתני יש לנו בריתה בכלים העושה פסיקה ללב ללבב הוא עושה איזה רצועה רחבה כזאת לקשור תחת הלב של הבהמה לשפר ליופי להדק בה את המרצפת להדק את הסכין שתולים בה לתלות בצוואר בהמה כל המקרים האלה זה טהור וזה לא מקבל טומ למה כי משמשי כלים של בהמה טהורים ומה שקשור לתכשיט אין תכשיט בבהמה חשוב כלי אז אם כן אתה לומד שגם הגודל את בבהמה זה לא נקרא בונה אד ד התמר דווקא בפשוט אבל במקופלים שיש להם כלי קיבול בין באדם בין בהמת טמה כיוון שיש בהם שם כלי הכוכבת חייבת משום כותבת הפוקס את חייבת משום צובעת היא צובעת את הפנים יצחק בר אורין אמר מה פליגי בעציץ נקוב שרב שמעון פותר דווקא בשלא תלש כנגד הנקב אבל אם תלש מ כנגד הנקב אף רבי שמעון מודה אז הרב מפרש כך אומר שאם הנקב מלמטה גם רבי שמעון מודה שזה נחשב מחוב רבי שמעון מדבר שנקב היה מ הצד זה הכוונה שהוא לא טלש כנגד הנקב כיוון שהנקבה הצד זה נחשב הציץ שאינו נקוב כך אומר רבי יצחק ברוריה רבי ירמיה באי מה היהיה הדין בעציץ כזה שהיה כולו בארץ על הגבול והנקבה יוצא חוץ לארץ איזה דין יש לה צמחים שבפנים אז מה יוצא השכחת אמר אתה יוצא לך להגיד מה דצריך לרבי ירמיה פשיטה ליצחק ורין מה שרבי ירמיה הסתפק זה מה שהיה פשוט ליצחק בר אוריין למה כי יצחק בר אוריין אמר ש בעציץ הז נחלקו רבונו ורב שמעון אז מה מסתפק רב רמיא לפי רב שמעון הנקב הזה לא נקרא מחובר והציץ הזה בכלל הציץ שנו נקוב ולפי רבנן זה נחשב מחובר דרך הנקב הזה אז זה שייך לחוץ לארץ עכשיו הגמרא מתייחסת לברייתא שכתוב שמה ככה אין בין הציץ נקוב לשאינו נקוב אלא הכשר זרעים בלבד היינו שדבר מחובר לא יכול להיות מוכשר לקבל טומה ודבר תלו שכן אז הגמרא טמ אילין אנין זהו ווית לך חורן יש עוד נפק מינות הציץ נקוב שיש בו ירק וא מקדש בכרם ושאינו נקוב אילא מקדש בקרם הציץ נקוב אלא מכשיר את הזרעים ושלא נקוב מכשיר את הזרעים הולש ציץ נקוב אם זה יקרה בשבת הוא חייב משאינו נקוב פטור אז למה אתה אומר אלא הכשר זרעים בלבד רב יוסה אמר לה סתם הוא אמר תירוץ הזה סתם בעצמו רבי חנניה מתי בשם רבי שמואל ברב יצחק שהתורה ריבת בטהרת זרעים זאת אומרת שבעצם הבריתה הזאת כרב שמעון שרב שמעון סובר שגם הציץ נקוב הכוונה כמו שאמרנו מקודם נקוב מן הצד הוא לא כ מחובר הוא נחשב תלוש רק לגבי אחשל זרעים אנחנו נחשיב אותו כמחולל התורה ריבת בטהרת זרעים התורה רוצה שיותר תטהר מה הי תמה כי כתוב בפסוק וכפול מנבלת על כל זרע זרו אשר יזרע אז טהור הו אתה אומר זאת אומרת כל דבר שאתה עוד יכול לשייך אותו ולהגיד שהוא עדיין מחובר תתאר אותו ותגיד שהזרעים שלו לא הוכשרו כן כאן רב שמעון מודה אבל בשאר הדברים הוא סובר שזה כמו תלוש אדרון הלוך פרק המצניע בסיעתא דשמיא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה