הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף סד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף סד
[מוזיקה] שמס דף סד אומרת הגמרא המחקה מה מחיקה היייתה במשכן זעיר ברכינה בשם רב חנינה שהיו שפים את האור על גבי העמוד כדי להחליק את האור אשף את האור על גבי עמוד חייו משום מה הוא חייב רבי יוסה בשם רבי יהודה בן לוי רבח בשם רבי יהודה בן לוי משום מוחק ממחק הכוונה הדע דעת אמר בחדש אז צריכים להחליק את האור אבל בישן שהוא עושה את זה כדי להחליק את העמוד ולא את האור זה מחלוקת רב ליזר וחכמים לכאורה ו התפלגו נה מכבד מטטא את הרצפה והמרץ זה ברצפה המגב גבינה המכבש החולב והרוך ללא דבש חייב חטע דברי רב לזר לכאורה מה הסברה של רב לזר מה יש ב מכבד ומרבד מבינה הגמרא שהוא מחליק את הקרקע אז אותו דבר מי שמחליק את העמוד חייב וחכמים אומרים מ שום שבו אין איסור להחליק את העמוד זה לא נקרא ממחק אמר הבסי ברבי בון ולא פליגן לא המכבד המרבץ חייב משום חורש זה הסיבה זה לא קשור להחלקה של הקרקע אלא זה כמו בונה בקרקע זה חורש המגב והמחבת חייב משום לש החולה והרד ך לא דבש חייב משום קוצר השוחד זהת מוהם ייב משום קוצר ויש קצירה בתלוש זה למי נצרך לרב לעזר אבל חכמים חולקים עליו ום סוברים אין קצירה בתלוש רב חיה בשם רב רבי יוחנן הגורה דרשי כלונסאות והוא מחדד אותם חייב משום מחתך הממרח את האספל הוא מורח את המשחה מעל התחבושת חייב מישהו ממחק מחק ותד גדולה מי שמוחק זה רק כדי שיש שיעור שהוא מתקן מקום לכתוב שתי אותיות מחק אות גדולה ויש במקומה כדי לכתוב שתי אותיות חייב כי הוא תיקן מקום של שתי אותיות כתב אות אחת גדולה אף על פי שיש במקומה כדי לכתוב שתי אותיות פטור כי הוא כתב רק אות אחת רבי מנח רבי אומר זה חומר אנחנו קוראים גרסה שונה על פי גרסת הרב זה חומר בכותב מ במחק שהכותב על מנת לקלקל אדם לקח נייר סתם כתב עליו שתי אותיות הוא קלקל את הנייר בכל אופן הוא חייב כי הוא כתב אבל המוחק על מנת לקלקל הוא פטור יש שהוא כותב נקודה אחת מלמעלה וחייב עליה משום כותב והוא משום מוחק יש שהוא מוחק נקודה אחת מלמעלה וחייב עליה משום כותב ושום מוחק מה הדוגמה איך אוידה היה ד' ומחק את הקצה ועשה אור אם זה היה ספר שלם שרק את האות הזאת היו צריכים לתקן אז הוא כבר חייב גם על מוחק וגם על מתקן רשס אות ד' חייב משום כותב ומשום מוחק מה בניין היה במשכן שהיו נותנים קרשים על גבי הדנים שת אמרה ולא לשית אמר רביס מכיוון שהיו חונים ונוסעים על פי הדיבור כי מישהו לעולם אמר רבי יסי ורבי בון אבל הפוך מכיוון שהבטיח הקדוש ברוך הוא שהוא מניסן לארץ אז ודאי הם לא ישבו פה לעולם אז כמישהו לעולם אדם הרע בניין לשעה בניין עוד דבר נלמד אדם ארה אפילו מן הצד לא דווקא הם בונים אבן על אבן אלא גם אבן על יד אבן כמו הקרשים אדם מרה אפילו נתון על גבי דבר אחר ששמו את הקרשים מעל העדנים אדם מרא בניין על גבי כלים בניין אומרת הגמרא לא הדנים היו חלולים אז לכן אבנים כקרקע הם כי כשהוא מניח בתוך האדנים אז העץ מגיע ונוגע בקרקע תני אחד מביא את האבן ואחד מביא את התית אתה מביא את התית חיה רבי יוסה אומר שניהם חייבים גם זה שביא את האבן בלי תית סבר רבי יוסה אבן בלא תית בניין הכל מודעים שאם נתן את התי תחילה ואחר כך נתן את האבן זה ששם את האבן הוא חייב הבני שישב את האבן בראש הדמו בראש השורה הוא חייב למרות שהוא לא שם תית לפי מיזה חידוש למי נצרכה לרבנן שבשורה העליונה גם רגילים לבנות להניח אבן גם בלי תית והן דעבד דפין והאן דעבד ספין היינו דפין זה שעושה דפין על גבי הקורות להחזיק אותם וספיין זה עושה בסוף הבית כזה דבר ש תופס אז זה חייב משום בונה הסותר מתי הוא חייב בלבד לצורך זה לצורך תיקון רב חמא ברו כבר בשם רבי שמעון בן לוקיש גודל כלי צורה חייב משום בונה רבי רבי שמעון בן לוקיש נופח כלי זכוכית חייב משום בונה רבנן דכס משם רבי שמעון בן לוקי שש ד הם כולם סוברים שבונה בכלים זה בונה מה הוא אומר עכשיו רבנן ד כסר שרב שמ בן לוקי שיש דברים קרובים ואף על פי כן הם נחשבים רחוקים ויש דברים רחוקים והם קרובים ו הוא מסביר הגודל כלי צורה והנפח כלי זכוכית ועושה כלי דפוס כולן משום בונה למרות שהם דברים רחוקים הם מלאכה אחת לעומת זה הבורר והמשמח והמרק כולו משום מאוויר פסולת ובכל אופן כל אחד ואחד חיובו עומד בפני עצמו למרות שהם קרובים הם רחוקים שואלת עכשיו הגמרא ולמה לא תנינן הושת עמהם לא כתוב המושית ברשות הרבים מעגלה לעגלה אומרת הגמרא רבי סמון בשם רבי שוע בן לוי פני מחלוקת רבי עקיבא וחכמים שרבי עקיבא סובר שגם זורק חייו לא רק משית רבי חזקיה רבי יהודה בן לוי רבי שוע בן לוי בשם רבי יתר עליהם הו שתה ולמה לא טנית ע מאון כל המלאכות עושים אותם באחת באיש אחד וזו בשתיים כל המלאכות יש להם תולדות וזו אין להלה תולדה עד כאן דף סד [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה