הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נ
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נ
[מוזיקה] שבס דף נ אנחנו מתחילים בסוף העמוד הקודם כתוב בפסוק לגבי חיוב חטאת כתוב שם מדבר אל בני ישראל לאמור נפש כי תחד גגה מכל מצוות השם אשר לא תעשנה ועשה מאחת מהנה אפשר היה לעצור אפשר היה לכתוב אשלא תעשנה ו עה מה זה מאחת הילה מאחת מיותרת וגם המילה הנה מיותרת ולא רק המילה הנה מיותרת גם המם של המה הנה גם מיותר אז יש כאן שלוש דרשות ועשה אחת ועשה הנה ועשה מהנה הדרשה הראשונה אומרת ועשה אחת לחייב על כל אחת ואחת למשל במקרה האחרון במשנה שלנו שהוא ידע ששבת היום והוא שגג במלאכות אז הוא חייב על כל אחת ואחת הדרשה השנייה הנה זה בא ל לומר רעיון הפוך לחייב על כולהון רק אחת על כל ההנה יהיה לו רק אחת זה מתאים לחלק האמצעי שכיוון שהוא שכח ששבת אז כל המלאכות שהוא יעשה באותו היום הוא יהיה חייב עליהם רק חטאת אחת מהנה המם בא ללמד לחייב גם משהו שבא מהם היינו לחייב על התולדות אז אנחנו דורשים את זה לעניין שבת שואלת הגמרא או נאמר בעבודה זרה כתוב מדבר ועוד מת נבאר איך אפשר בעבודה זרה לומר את הדרשות האלה אז הגמרא אומרת תני רב זכאי קו מרב חנה זבח כיתר ונסך והלם אחת לעבודה זרה הוא עשה את שלושת הפעולות האלה ששלושת הפעולות האלה זה פעולות שהם גם שייכות בעבודת שמיים חייב על כל אחת ואחת אמר לרבי יוחנן בבליה עברת בידך תלת נהרין אתה הגעת לארץ ישראל ועברת בדרך שלושה נהרות ועדיין הברת זאת אומרת נשברת ואתה טועה בדין זה לא ככה אינו חיה אלא אחת למה כיוון שבשלושת כתוב לא תעבדם אז חייבים על כולם אחד אז עכשיו הגמרא באה ומבררת איך אתה רוצה שאנחנו נדרוש את הדרשות שדרש מקודם ביחס לעבודה זרה עד לא תביני בידי לפני לפי ההבנה שרבי זכאי אמר לפני שרבי יוחנן דכה אותו אז הוא אמר שחייב ל כל אחת ואחת יש כאן רק את הדרשה של אחת יש כאן אחת אין כאן את הדרשה של הנה ואחרי שרבי יוחנן שבר את הדין שלו את המחשבה שלו מין ד תברה אז רבי יוחנן אמר שחייב אחת יש כאן הנה אין כאן את הדרשה של אחת אז הגמרא אומרת אפשר והיכן בעבודה זרה איך תמצא את שלושת הד בעבודתה בעבודת הגבוה באשת חביה הגמרא מבארת בעבודתה אם הוא עבד את העבודה זרה הזאת בעבודה המיוחדת לה כמו למשל אולי את העבודה הזאת עובדים בגיפוד לחייב על כל אחת ואחת כי אולי כל מה שרבי יוחנן אמר שחייבים אחת זה רק אם הוא עובד אותה בעבודות שעובדים כלפי שמיים שם את כולם מצרפים ומחייבים אח אבל אם הוא עובד אותה בעבודות שלה מיוחדות לה אז לחייב על כל אחת ואחת ואם הוא עובד אותה בעבודת הגבוה כמו שאמרנו למעלה זבח כיתר ונסך לחייב על קולון אחת זה נשתמש עם הדרשה של הנה ומה נלמד מהמם באשתו לחייב גם לחייב על מקצתה למשל אם הוא לא השתחווה השתחוויה גמורה בפישוט ידיים ורגליים גם נגיד שזה נחשב אשת החוויה אז למה באמת לא לדרוש את הדרשות האלה על עבודה זרה אז רבי בון ברכיה בשם רב שמואל ברב צחוק הוא אומר כתיב כתוב בהמשך הפסוק אם הכהן המשיח החטה לא אשמתם והביא פר וכולי אז אם כן אתה חייב להגיד שמצוות שהמשיח מביא עליהם פער במצוות האלה דיברנו מקודם ודרשנו אחת הנה ומהנה אבל יצאת עבודה זרה שגם הכהן המשיח שחוטא שלא מביא עליה פער אלא ירה בלבד אז לכן הפרשה הזאת לא יכולה לעסוק בעבודה זרה הי תוו הרי חלבים ואריות אולי תמיד את הפרשה הזאת באוכל חלב או במי שבעל אחת מן האריות הרי המשיח מביא עליהם פר אונה הגמרא לא התינ מתני על הדברים שיש להם תולדות כפי שדרש מקודם מהנה לתולדות חלבים אין להם תולדות הריות מה תגיד שיש מערה ויש גומר לא זה אנחנו כבר יודעים שעשה בהם את המערה כגו אומר אז אם כן אי אפשר לקרוא לזה תולדות אוקיי אז דרשנו מהפסוק שהוא חייב דרשנו מהמנה שהוא חייב על כולן אחת אם הוא עשה הרבה מלאכות בשבת אחת חייב על כולם אחת אבל מי אמר שהוא חייב על כל שבת ושבת אז איך ברי אמרין שבת היא לשם לחייב על כל שבת ושבת אמר הבילה כתיב כל העושה בו מלאכה יומת לא העושה בו הוא בחברו אם אדם קצר חצי שיעור בשבת אחת ובשבת הבאה אחריה הוא קצר עוד חצי שיעור זה לא מצטרף כי השבתות מחלקות אז אומרת הגמרא אתמר אין השבתות מצרפות לגבי חצי שיעור וחצי שיעור אז גם תגיד שהם חולקות שאם אדם יעשה מלאכה בשבת אחת יעשה קצירה ואת אותה קצירה בשבת הבאה יהיה חייב שתיים למרות שזה העלם אחד אמר רבי יוסי ורבי בון כששם שאינן מצטרפות בכל אופן זה לא קשור כך אין חולקות והרב מסביר שזה כמו אדם שאוכל חצי שיעור בתוך כדי אכילת פרס ואחרי הזמן של אכילת פרס אוכל את החצי שיעור השני שזה לא מצטרף למה כיוון שאין כאן אכילה אחת של כזית אבל אם הוא אכל שיעור אחד שלם ואחרי זמן של תוך כדי אכילת פרס הוא אוכל עוד שיעור וזה בהלם אחד זה בכל אופן לא מחלק למרות שזה לא צירף את שני חצאי שיעור שני הזמנים של אכילת פרס זה לא מחלק לשני העלמות כי עדיין יש כאן העלם אחד ואם הוא יעשה שתי אכילות יהיה חייב עליהם אחד אז כך גם כן עניין השבת אם הוא בהלם אחד למרות שזה שבת אחרת אז זה לא סיבה לחלק גרסה אחרת לא לא גורסים את האין חולקות אלא אמר הבסי ברבי בון שבאמת כשם שאינם מצטרפות אז כך חולקות גדול שנשבע בין הגויים אדם שנאבד בין הגויים והוא איבד את החשבון של הימים הוא לא יודע מתי שבת רב ושמואל חל אמר מונה שישה ועושה שבת כמו בריאתו של עולם שישה ימים ואחרי זה שבת חרנה אמר עושה שבת את היום למחרת הוא עושה שבת הוא מונה שישה כמו כשאדם הראשון נברא למחרת היה לו שבת ואחר כך הוא מונה שישה ימים ועוד שבת וכן הלאה רבי צחוק בר אלוז בשם רב נחמן בר יעקב הוא אומר משהו שלישי מונ שישה ועושה שבת אחר כך הוא מונה חמישה ועושה שבת אחרי זה ארבעה ימים ועושה שבת אחרי זה שלושה ועושה שבת שניים ועושה שבת אחד ועושה שבת למה כדי שלפחות יצא לו פעם אחת שהוא יזכה לכוון לעשות שבת בשבת אמר רבי מנא אבל לפי החשבון שלך אשת בעי ביום שלישי אז מסתבר יוצא שאף פעם לא יצא הוא תמיד יעבוד בשבת הוא עבד בשבטה כפי החשבון שאפשר לעשות כאן גם אם הוא יעשה אמני שישה ושבת חמישה ושבת ארבעה ושבת שלושה ושבת שניים ושבת אחד ושבת לא יכול לו אף פעם שבת בשבת אומרת הגמרא ה כילה לטרין מחזירין טרין מחזירין הוא הבד שובת יש סבלנות גם ממקרה שהוא באמת נשבע ביום שלישי אז אחר כך הוא יגמור יעשה שישה ושבת חמישה ושבת ארבעה ושבת שלושה ושבת שניים ושבת אחד ושבת ואחר כך עוד פעם שישה ושבת אז בסוף יכול לו במחזור השני שהוא ישמור שבת בשבת עכשיו הגמרא שואלת ואין לו לתמו אין לתמו על הדבר הזה ש לחורה ויחוש לכל הימים כמו שאנחנו אמרנו כדה קידש אישה בעולם אדם שלח שליח לקדש לו אישה אז רב יעקב ברח אמר לנו שיפלו רבי יוחנן ורבי שמעון בן לוקיש רבי יוחנן אמר חושש לכל אנשים כי כל אחת אולי היא קרובת המקודשת שלו ריש לוקיש אמר אינו חושש לכל אנשים כי בכל אחת הולך אחר הרוב כ כי רוב אנשים שבעולם לא התקדשו לו אז לכאורה לפי רבי יוחנן גגם כאן תחשוש לכל הימים מחלקת הגמרא ואומרת המן יש לו תקנה יכול הו ליסה גיורת יכולו ליסה משוחררת אחמה הית לך מה מתי הוא יעבוד תמן אמרין בבבל באמת אמרו חושש לכל הימים ועושה כדי קיום הנפש הוא יכול לעשות רק כדי קיום הנפש שלו לאותו יום כי זה פיקוח נפש ושאר הזמן הוא צריך לחשוש לשבת כל יום ויום יחשוש שהוא שבת עד כאן דף נ y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה