הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נה
[מוזיקה] שבס דף נה אומר הביר מיה הבררה לצורך יצאת למה אתה אומר שעברה היא יצא שלא לצורך וממילא אפשר ללמוד ממנה לחלק לחייב על כל אב ואב הרי עברה היא לא סתם יצא היא לצורך יצת ללמד על בתי דינים שלא יהיו דנים בשבת ומה מה איך לומדים נאמר כאן בכל מושבותיכם לא תבערו אש בכל מושבותיכם ונאמר לאלן במיטת בית דין והיו אלה לכם לחוקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם מה מושבותיכם שנאמר ללן בבתי דינים הכתוב מדבר אף מושבותיכם שנאמר כאן לא תבררו אש בכל מושבותיכם בבתי דינים הכתוב מדבר אז בעצם יש כאן מסר שעברה יצא ללמד ש אפילו עברה בבס דין אם מישהו חייב שריפה לא יעשו לו את זה בשבת אמר רב שמואל ברב דומה מכיוון תאמר לצורך יצאת מאיפה זה נלמד זה נלמד מהמילה מושבותיכם זה עיקר הלימוד לא עיקר הלימוד זה שכתוב הבהרה לא הבהרה זה עיקר הנושא אז ללכן כמי שהצד שלו לצורך מכיוון שזה נחשב שלו לצורך ד ד שיצא שלא לצורך הוא כן בהחלט מלמד לחלק את כל הייסורים אדם הרע אז אנחנו למדנו עד עכשיו דבר אחד שיצא לצורך אינו חולק אבל אם הוא יצא שלא לצורך הוא כן מלמד ש והוא חולק כמו שעליו חייבים לבד כך גם על הכלל כולו על כל איסור ואיסור חייבים לבד עכשיו אנחנו מתלבטים שואלים שני דברים שייצאו מן הכלל מהו שיחלוק הו האם נגיד כיוון שהם יצאו מן הכלל וחייבים עליהם לבד אז גם בכל הכלל כולו חייבים על כל אחד לבד או שנגיד לא אז אם ככה למה התורה הוציאה שניים שתוציא רק אחד והוא ילמד על הכלל כולו אז אולי אם שניים יצאו אז הם רק למדים לעצמם הם הם לא ילמדו שכל הכלל כולו יחולק עונה על זה הגמרה נשמעין מן הדה מנן המעלה מבשר חטאת בשר ת זה נקרא שיריים אחרי שבי הקריבו ממנו כבר את האימורים למזבח מבשר השם ומבשר קודשי הקודשים ומבשר קודשים קלים ומותר העומר אחרי שכבר קמצו אותו ושתי הלחם הכוונה אחרי שכבר הקריבו את השלמים שלהם ולחם הפנים אחרי שהקריבו את הבזיים שלו ושירי מנחות שכבר הקטירו מהם את הקומץ ומן השעור ומן הדבש עובר בלא תעשה תלמוד לומר כי כל שעור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישל השם מה זה ממנו אישל השם כל שיש ממנו לאישים והוא נחשב המותר שהוא כבר לא עולה על המזבח אז הריו בבל תקטירו הוא נמצא באיסור בל תקטירו עכשיו התורה פרטה בפרט נכון שהיא כללה והיא אמרה כל שיש ממנו לאישים אז הוא בבל ירובעל מה הפרט שהיא פרטה זה שאור ודבש שאור זה שתי הלחם זה הדבר היחיד שהו בה שאור ודבש זה הביכורים אז אתה רואה שלמרות שיצאו שני דברים ולא רק אחד הם מלמדים על הכלל כולו רבי אלעזר שאל לרבי יוחנן וייצאו שתי הלחם וילמדו על הקודשים לכבש מה הכוונה כד תני על הפסוק שם אותה פרשה כתוב שם ככל סעו וכל דבש תקטירו ממנו ישל השם קורבן ראשית תקריבו אותם לשם ואל המזבח לא יעלו לריח ניכוח לא מעלים אותם למזבח המזבח אין לי אלא המזבח ומניין לרבות את הכבש אסור להעלות את השעור תשתי הלחם גם לכבש תלמוד לומר ואל המזבח לא יעלו המילים לא יעלו באים לרבות כל עוד העלאות אפילו על הכבש שלו יכול לעבודה ושלא לעבודה גם אם הוא מעלה את זה שלא לצורך עבודה גם כן הוא עובר בלב תלמוד לומר לריח ניכוח לא אמרתי אלא לעבודה אז אם כן אז שואל רב לוזר את רב יוחנן למה שתי הלחם וביקורים אתה אומר שהם יוצאים ללמד על הכלל כולו שעל כל אחד ואחד חייבים אליו אולי שתגיד שהם יוצאים ללמד על כל הקודשים שיש גם איסור להעלות אותם לכבש אמר לי כתוב שם הפסוק אותם תקריבו אותם להשם ולמזבח לא יעלו מאוט אלו חייבים עליהם לכבש ואין שער כל הקודשים חייבים עליהם לכבש טוב אז בוא נדייק ונגיד מפני שכתוב אותם והתורה מיתה ה אינו כתוב אותם אם לא היה כתוב מפורש שמיעות אז הייתי אומר שכשהם ייצאו ללמד הלכה לא רק על עצמם הם ייצאו אלא הם מלמדים לכלל כולו כן נלמד מהם ולכן צריכים פסוק אז לכאורה הדם מראה שני דברים שייצאו מן הכלל אז הם בעיקרון מלמדים והם גם חולקים אמר רבי חנניא ברי לרבי הלאל אל תשווה לחלוק אינן חולקים ה ללמד מלמדים אם הם יצאו ללמד הלכה הם ילמדו על הכלל כולו גם השניים שיצאו אבל לבוא ולחלק כיוון שהם יצאו כשניים הם לא מלמדים על כולם לחלק רבי בון רבי יוסי לא אמר כן הוא לא אמר שרב לוזר אמר כך אלא רב לוזר שאל לרב יוחנן ויצאו שתי הלחם ולמדו על כל הקודשים לכבש על איסור אמר לי אותם מיעוט אלו חייבים עליהם לכבש ואין שר כל הקודשים חייבים עליהם לכבש אז מה אנחנו מדייקים מכאן אדם אר דבר אחד שיצא מן הכלל לצורך אינו חולק ושלא לצורך שהוא יצא מן הכלל אז הוא חולק ושני דברים שיצאו מן הכלל אינן חולקין איך אנחנו שומעים את זה כי רב לוזר שאל את רב יוחנן שהם יבואו ללמד על כל הקודשים לאיסור להעלות אותם לכבש למה הוא לא שאל אותם שם יבואו ללמד על כל הקודשים לאיסור שכל שירה הם חייבים עליו ממה שמ שכיוון שעשו שני דברים אז אינם חולקים אבל אומרת הגמרא תדע לך הוא כרבי ישמעאל שיטת התנא רבי ישמעאל שגם שני דברים שיצאו חולקים מאיפה אנחנו יודעים דמר רבי בון ברחי דברי רבי ישמעאל שני דברים שיצאו מכלל חולקים דתני רבי ישמעאל לא תנחשו ולא תעוננו אז בהתחלה התורה כוללת את כולם הרב מביא את הפסוק לא ימצא בכ מויר בנו ובתו באש מעונ מכשף מעונן מנחש ומכשף זאת אומרת התורה כללה כל מיני כישוף ומה זה אחר כך כתוב לא תנחשו ולא תאוננו ולו הנחוש ועינו בכלל היו וייצאו מן הכלל למה הם יצאו לחילוק רואים שלמרות שיצאו שני דברים אבל בכל אופן הם מלמדים על כל אחד ואחד מן הדברים שהיו כלולים בכלל שיש בהם איסור בפני עצמו עד כאן דף נה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה