הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף נג
[מוזיקה] שבס דף נג אנחנו מתחילים 10 שעות מסוף עמוד הקודם רבי ירמיה בא קום מרבי זירא חד קצר חצי גרוגרת בשבת זו בסון שבת הוא יודע שזה שבת אבל בשגרת מלאכות הוא לא ידע שאסור לקצור בשבת עכשיו בקציר לא חיייבים עד שהוא יקצור שיעור של גוגת זה השיעור של החומר שצריך לקצור כדי להתחייב בינתיים עברה שבת ונודע לו שאסור לקצור בשבת ובשבת הבאה הוא שוב פעם קצר חצי גוגר את שבת זו אבל בשגגה שבת ובזדון מלאכות בשבת הבאה הוא פשוט שכח שזה שבת שגגות שבו מהו שהצטרפו האם נגיד כיוון שזה שתי העלמות שונות מה שנעלם ממנו שאסור לקצו בשבת הבאה זה כבר נודע לו עכשיו זה לא מצטרף או שתגיד כיוון שזה לא נעלם עוד פעם אלא הצטרפה לזה העלמה אחרת של שגגת השבת האם נצרף את שתי העלמות האלה ונגיד שהוא חייב קורבן בגלל שהוא עשה מלאכה שלמה אמנם בשתי שבתות אומרת הגמרא אפשר לומר שבתות מחלקות שאדם חייב על כל שבת ושבת בנפרד אז עכשיו אתה תבוא ותגיד שבתות מצרפות איך אפשר להגיד דבר כזה אומרת המרה למה לא הרי תמחוי חולקין ותמחוי מצטרפים רבי יהושע בפרק שלישי של מסכת קריטו סובר מפורש שאם אדם אכל שתי כזיתים מ שני תבשילים שונים שני תמכו בהלם אחד אומר רבי יושע הוא חייב שתיים כי התמחוי מחלקים ואף על פי כן אם הוא יאכל חצי כזית תמכו הזה וחצי כזית תמכו הזה זה מצטרף לפי רבי יהושע אתה רואה ש שזה חולקים מצטרפים אמרנו אני יודע תם תמכו אני באמת לא מבין איך יכול להיות מה הפשט בדברי רבי יהושע האלה ולמה אני לגמרי לא מבין ולא מתנית הי הרי לא למדנו מפורש בברייתא כתב ות אחת בשבת זו ואות אחת בשבת הבאה רבי אליעזר מחייב חטו השבתות מצטרפות אבל ורבי יהושע פותר אז הנה רבי יהושע בעצמו סובר שכיוון שבתות מחלקות אז הם גם לא מצרפות אז אני באמת לא מבין את רבי שועה ת מכוין אמר רבי עזר יעקוב מרבי מנא אל תקשר רבי יהושע מאות ואות שמה יכול להיות תיפטר שמדובר בזדון לגבי חיוב מיתה או לגבי חיוב מלכות אם לא תרו בו משום מיטה אמר לה ולא כל שכנו ומה עם הזדון שאינו חולק אם אדם עשה מלאכות הרבה במזיד הוא לא חייב מיתה פעמיים גם מלכות לא ניתן לו פעמיים אינו מצטרף שגגה שהיא חולקת לכו שכן שלא תצטרף טוב אמר רבי אמר רבי חנניה הוא בא ואומר לא זה היה כל הספק ש רבי ירמיה לא אמר כן על שתי שבתות אלא הספק שלו היה על שתי שבתות ודאי זה לא מצטרף הספק שלו היה קצר חצי גרוגרת בשחרית בזדון שבת וב שגגת מלאכות וחצי גרוגרת באותה שבת בין הארבעים בשגגה שבת ובזדון מלאכות באותו היום הוא שכח שזה שבת למרות שלימדו אותו שאסו כבר לקצור בשבת שגגות שבו ושגרות שבו מהו שהצטרפו האם תגיד כיוון שזה לא אותו הלם זה לא מצטרף או שכיוון שזה לא שעכשיו הוא שכח שוב פעם את מה שנעלם בבוקר לא אלא הצטרפה לאזה שכחה אחרת הוא שכח שזה שבת אוליזה כן הצטרף אומרת עכשיו הגמרא הגמרא עכשיו חוזרת לדברי רבי אליעזר במשנה בקריות שהוא רצה להוכיח לרבי עקיבא שהוא חייב על כל מלאכה ומלאכה מנידה או שהוא חייב על כל שבת ושבת מנידה סליחה לפני כן אומר רבי מנא אף אגב דלא אמר רבי יוסה דה מלתה אפילו שרבי יוסה לא התייחס מפורש לספק הזה של שכחת חצי שיעור ב שכיחת המלאכה ואחר כך הוא שכח את אותו חצי שיעור בשיחת השבת האם זה מצטרף אף עגב ד לא אמר רבי יוס דם מלתה אמר דקוטה הוא אמר דבר דומה מה הוא אמר אכל חצי זית בידיעת הקודש הוא יודע שהוא אוכל קודש אבל הוא בהעלם טומ הוא שכח שהוא טמא ואחרי זה הוא אכל חצי זית בהלם הקודש ובידיעת טומא האלם שבו והלם שבו מהו שהצטרפו עכשיו הגמרא חוזרת לרבי לעזר במשנה נכי שבת שבאו יכול בינתיים זה סיבה לחלק בין השבתות אבל גבי נידה מהיית לך למה לחלק ביןם מילא אם זה היה חמש נידות שונות אז גופן מוחלקים אבל כיוון שזה אותה נידה למה לחלק וש לוקיש אמר תיפטר בנידה קטנה שבאו לה ימי הפסק טהרה בינתיים נידה קטנה הכוונה זוב או קטנו שמצד הדין הטמאה יום אחד והיא משמרת יום אחד משמרת יום כנגד יום אז היא הוא בא עליה והיא נטרה ובא עליה ונטרה אז אם כן הטהרות של בינתיים מחלקות אב לוזו ברב שמעון אומר הוא אומר צריך לגרוס במשנה בקריטת הפוך כך שאלו בא על נידה אחת חמש באילות באלם אחד מה הוא הוא לא שאל על שבת והוא הביא לו רעיה מלידה להפך רבי עקיבא שאל על נידה ורבי אליעזר מביא לו רעיה משבת מה שבת שאיין באלה זרה אחת חייב על כל אחת וא אחת נדע שיש בה שתי הזהרות לא כל שכן ככה נה לו רב ליעזר אמר לו חייב על כל אחת ואחת שואלת עכשיו הגמרא וקשייה אילו קצר וקצר באלם אחד כלום הוא חייב על כולם אלא אחת אז למה באמת בנידה להתחייב על כל אחד ואחד מה הוא מביא לו רעיה משבת הרי בשבת עצמה נכון שהוא יעשה מלאכות שונות הוא חייב על כל אחת ואחת אבל את אותה קצירה עוד פעם ועוד פעם מה ברור שהוא חייב אלא אחת רבח בשם רב חנינה הוא אומר כן רבי מנ מקש מה הוא שואל ולא כן אמר רב שמואל רבב בשם רבי יוסף בן חנינא כל הדלת כל המשנה שלנו היא כרבי אליעזר של קריטו ברם כרבנן היינו כשיטת רבי עקיבא אינו חייו אלא אחת אז אף אחה גם בדינה גם בנידה נגיד לא יהיה חייב אלא אחת אמר רבי יוסה כמתי כי דאמר רבך בשם רב חנינא לתכן כרבנן מה נכון הסוגיה הזאת באמת לא הולכת כמו רבנן לא הולכת כמו רבי עקיבא כי באמת לפי רבנן דרבי לזר הנו לפי רבי עקיבא הוא לא יהיה חייב אלא אחת רבנן דקיסרין בשם רב ניסא כל הדה הלכתה של המשנה שלנו דרב לזר הו וכל מן ההלכה כל דבר הלכה שתצליח להוציא מזה כולה כרב לעזר אבל אינו חנמ לדעת רבי עקיבא הוא אינו חייב אלא אחת עד כאן דף נג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה