הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף מט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף מט
[מוזיקה] שבס דף מט אנחנו מתחילים בסיעתא דשמיא פרק שביעי כלל גדול אמרו בשבת כל השוכח יקר שבת בכלל שיש שבת בעולם ועשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה אינו חייו אלא חטאת אחת הכל נחשב כשגגה אחת שלמה וגדולה אז הוא יהיה חייב רק קורבן חטאת אחת זה הרש עכשיו המקרה האמצעי והיודע עיקר שבת הוא יודע שיש דבר כזה של שבת בעולם אבל הוא שכח שהיום שבת ועשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה חייב על כל שבת ושבת כי אנחנו אומרים שהימים שבינתיים נחשבים כמו ידיעה לחלק על כל שבת זה יחידה בפני עצמה חייב עליה קורבן אחד המקרה השלישי ויודע ש ויודע שהוא שבת הוא יודע שהיום שבת ועשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה חייב על כל מלאכה ומלאכה הוא פשוט שכח את המלאכות אז פה כל מלאכה השגגה בפני עצמה הוא חייב עליה חטו העושה מלאכות הרבה מאין מלאכה אחת היינו שהוא עושה כמה תולדות של אב אחד אינו חייב אלא חטאת אחת עד כאן המשנה אומרת הגמרא מהוא כלל גדול מה זה גדול אמר רבי יוסף ברבי בון שהוא גדול מהכלל של שביעית שהשבת חלה על הכל ושביעית אינה חלה אלא על עבודת הארץ בלבד תמנ תנינן במשנה במסכת שביעית כתוב כלל גדול אמרו בשביעית ושמה מה זה מה הוא כלל גדול אמר רבי יספה רבי בון שהוא גדול מכלל מעשרות ש השביעית חלה בין על אוכלי אדם בין על אוכלי בהמה גם על אוכל של של בהמות ומעשרות אינן חלין אלא על אוכלי אדם בלבד תני במשנה של בר כפור הוא אומר כלל גדול אמרו במעשרות מהוא כלל גדול אמר רבי ס ברבי בון שהוא גדול מכלל פאה שמה עשרות חלים בין על דבר שמכניס לקיום בין על דבר שאין מכניס לקיום ופאה אין אכלה אלא על דבר שהוא מחזיק זמן אלא על דבר שמכניס לקיום ו תדב מימר מה הוא גדול הכוונה מכאן שיש למטה ממנו שיש בהמשך עוד פעם מופיע כלל עוד פעם כתוב כלל נראה את זה בהמשך הפרק שלנו אננ תנינה במשנה שלנו קראנו כל השוכח יקר שבת זאת אומרת שהוא ידע הוא שכח שכח בכלל את המושג של שבת תני דבית רבי שמה כתוב אחרת שמה כתוב כל שאינו יודע עיקר שבת שהוא בחיים לא שמע שיש כזה דבר של שבת רבי לעזר הוא גרס כמת ניטין ה שוכח יקר שבת רבי יוחנן הוא גרס כהד דתני דבית רבי מה זה אומר הו רבי אליעזר אמר כל השוכח יקר שבת אז אני אומר שהוא מביא חטאת אחת האם אי יודע כל עיקר אפילו שהוא חילל שבתות הרבה פטור הוא לא חייב בכלל מכיוון שהוא אף פעם לא ידע זה לא נקרא שוגג זה אפילו שוגג לו טוב זה שיטת רבי אליעזר בדעתו של רב איך אנחנו נדייק מה דרב תני כמתת הוא הגרסה שלו הייתה כמו המשנה שלנו שכתוב כל השוכח יקר שבת ובכל אופן כשהוא היה מסביר את המשנה איך הוא פתר לה איזהו שאינו יודע עיקר שבת קטן שנשבע בין הגויים כתוב שוכח והוא נותן לנו דוגמה של אחד שלא יודע בכלל הסימן הדו המוזה למד אותנו שלדעת רב הי ידע הי ידע ובשני המקרים באמת חייב וחייב רק חטאת אחת עכשיו אנחנו מתלבטים בדעת רבי יוחנן הו אמר רבי יוחנן כל שאינו יודע עיקר שבת ככה הוא גרס ה יודע ושכח אז אולי הוא כן יהיה חייב אולי הוא יהיה חייב על כל שבת ושבת יהיה לזה דין כמו המציא אתה ככ הגמרא שואלת אומרת הגמרא מלמד אמר רב שמואל רבי שמואל לקמן הוא מפרש שהוא אומר הב בוו בשם רבי יוסף בן חנינא כל הדה הלחתה שהמשנה שלנו של כלל גדול היא הולכת כמו רב לזר שנראה הגמרא בדף נא תביא באריכות את הוויכוח שהיה בין רבי עקיבא לרבי אליעזר לגבי מלאכות בשבת אז הוא אמר כל הדי לכתה המשנה שלנו שאומרת שחייב רק קורבן אחד זה כרבי אליעזר ורם כרבנן כרבי עקיבא שחולק עליו אינו חייב אלא אחת זאת אומרת מה שאנחנו אמרנו במשנה שאם במצית של המשנה אמרנו היודע עיקר שבת ושם מלאכות הרבה בשבתות הרבה חייב על כל שבת ושבת זה רב לזר אבל ברם כרבנן לדעת רבי עקיבא אינו חיה לה אחת על כל השבתות זה יוכיח לנו שלגבי יודע ושוכח הדה המרה היא דה היא דה למה כי אם אתה תגיד שהרשע עוסקת דווקא בבן אדם שמעולם לא ידע אבל בן אדם שידע ושכח הוא כן חייב על כל שבת ושבת אז המצית של המשנה שאמרה ויודע עיקר שבת חייב על כל שבת ושבת לכאורה מדובר במקרה הזה שהוא יודע עיקר שבת ועכשיו שכח מכל עיקר שבת חייב על כל שבת שבת ולפי זה מה יקרה מה יהיה הדין אם הוא זוכר את השבת ק הוא לא זוכר שהיום שבת זה יהיה כבר הדין השלישי שיודע שהוא שבת לא שהיום שבת אלא יודע בכלל שיש שבת בעולם ועשה מלאכות הרבה ושבתות הרבה חייב על כל מלאכה ומלאכה זה אין כזה טענה שסובל הודעה כזאת לכן אנחנו חייבים להסביר שכשאנו י שכל השוכח יקר שבת התכוונו גם שוכח וגם בן אדם שלא ידע מעולם היינו גם אדם שלא ידע מעולם חייב וגם מי שידע ושכח חייב רק קורבן אחד ואז המציא את ה יודע עיקר שבת מה זה יודע עיקר שבת שהוא עדיין יודע את עיקר שבת רק הוא שכח את חשבון הימים הוא לא יודע שהיום זה שבת הוא חייב על כל מלאכה ומלאכה על כל שבת ושבת אז הדה אמר ההי ידה באון קומ מברי לרב יסא את מה שמעת מבוך מן דרב יוסי מה שמעת מאבא שלך רב יוסי מה הוא סובר כמו המשנה או כמו הגרסה של בית רבי אמר כרבי יוחנן היינו כמו הגרסה של בית רבי לגרוס שהוא לא יודע עיקר שבת אמר לו רבי חזקיה לא אמר כן אלא רבי שמעון בר זבדה ופשט ברי לרבי יוסב ה היה לומד איתו ושמע מני כד לרב רבי אליעזר שהמשנה שלנו מדברת במי ששוכח יקר שבת גם כן אז אם כן הגמרא מסכמת ואומרת מטלין מליה מטלין הכוונה שקולים הדברים ואי אפשר באמת לעמוד על דעתו של רב יוסי מה הוא סבר עד כאן דף מטס [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה