הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף מא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף מא
[מוזיקה] שבס דף מא אנחנו מתחילים בשורה הרביעית כאן השאל לרב מהוא מפק באינ תחיה אותם השרשראות שהם עשויות מחוטים עגולות וחלול אז כיוון שאי אפשר למתוח אותם על הגוף הם לא חוצצים בטבילה אז אולי יהיה מותר או מצד שני כיוון שסוף סוף אולי הם תכשיט אז יש גזירה דיל מ שלפה ו מכבייה אז אמר לו כן אמרין אסור לו לאדם לצאת בהמ יאני אסור לאדם לצאת עם חגור זה ודאי בגד גמור אז גם פה זה בגד גמור ומותר לצאת בזה רבו נ הורה תדרש גלותה לאשת הרש גלותה מיתן ליברה לתת רצועה דדב על כפלית על הכיפה של צמר שלה רבי יוחנן הורה לאילן דבית בונט מינה כך קראו להם טליה ד מרגלית אל רגזת לתלות מרגלית מעל השוחה ומה הסיבה בהיתרים האלה מכיוון שזה אישה חשובה אישה חשובה היא לא תשלוף להראות לחברותיה אמר רבי לה כל המחובר לכסות הרי הוא ככסות ולא חוששים דילמה היא תשלוף ותראה את זה כי היא תצטרך להוריד את כל הבגד וגם שם זה ייפול לא חוששים כי הרי זה מחובר בבגד ותנינן יוצאו בזוגי בפעמון שבקשו ו לא יוצא בזוגי שבצו רו מה ההבדל זה תכשיט זה בצווארו אבל זה זה שבקס אין חשש שהוא יבוא לשלוף את זה זה חלק מהבגד יתן יתנה בין אלו בין אלו בין אם זה בקצות בין אם זה בצווארו מקבלים טומא זה נחשב כלי והי תני תעני בין אלובין אלו אין מקבלים טומא והם לא חולקים נדמה בין אלו בין אלו מקבלים טומ מדובר ב שעשה להם אמבולי הוא עשה להם את הענבל במרכז הפעמון אז יש להם שם של כלי גמור ומן ד אמר בין אלו בין אלו אין מקבלים טומא בשלא עשה להם עבו אז הכלי עוד לא נגמר אין להם שם כלי הם לא מקבלים טומא אומרת הגמרא ואפילו עשה להם עבו תורים ולא כן אמר אבבו שמעון ברבא בשם רב יוחנן בזוגי שבארי שה אריסה של התינוק שש שם הפעמון טרן מורין אחד אמר מוליך ומביא בשבת ובלבד שלא ישמיע את הכל אז הרב מפרש שהוא לא התכוון להשמיע את הקל חרנה אמר אם השמיע את הכל אסור הינום הכבר שמש בזה פעם אחת לפני שבת והוא השמיע כל אז מה שמה שזה רצונו אסור ואם לאו מותר אם עוד לא השמיע בזה כל מותר בכל אופן מה אנחנו רואים לענייננו שיש שיש פעמון למרות שיש בו אנבל בפנים הוא עשוי לנוי ולא בשביל להשמיע את הכל מחלקת הגמרא ואומרת לו אין דבר כזה תמן אם אינם עשויים להשמיע את הכל בשבת עשויים הם להשמיע את הכל בחול ודאי ש בל עשוי בשביל כל רק בשבת אין לו עניין להשמיע את הכל אבל ברמח אם אין עשוי להשמיע כל לא בחול ולא בשבת מפני מה עשה להם אמבולי אז ודאי שהמבול זה בשביל להשמיע כל וזה הופך את זה לשם כלי לא בתופת מה זה תופת רבי בון ברכיה הוא אומר לנו שזה קוטייר זה דבר שהוא נותן במקום התופת היינו במקום תפילין שמים את זה על המצח אומר בראש על גבי השוחה הרב אומר ולא בסנ בוטין מה זה סנ בוטין צובעי תבן היינו פתילים צבועים לא בכבול מה זה כבול תבוסה זה כיפה של צמר שנותנים אותה תחת הסבחה כמו שהרב הסביר במשנה תני רב שמעון בן אלזור מתיר למה כי כיוון שזה מתחת לשוחה אז הוא לא עוסר רב אחה בשם כנה הוא אומר לנו ת דרבי שמעון בן אלזור כמו שיטת רבי כמו רבי אמר דבר שהוא טמון מותר רבי שמה מדבר לכמן לגבי שן תובת כן רבי שמעון בן אלעזר אמר דבר שהוא טמון מותר בכלל תכשיטין למה הן אסורין אמר רבי בא על ידי שאנשים שחצניות וא אם מטרתן רותן לחברתה אז ממילא והיא שכיחה היא שוכחת ו מהלכת בהם ארבע אמות תנ רב כליפה בן שאול תכשיט אסור לשולחן אסור לשלוח את זה אפילו ביום טוב בין אחד לשני אמר רבי מינה לא אמרו אלא לשולחן אבל ה ללובש כן מותר וראייה לזה כי הרי תני מטלטלין את השופר להשקות בו את התינוק ואת הפנקס ואת הכרכשת זה כלי שהוא מקרקש לתינוק ואת המראה למרות שנראה לקמן שלא מטלטלים מראה לך סות בהם את הכלים אמר הרבי בון מתניתא אמרה כן שאסור ללובש הוא חולק דתנינן כל שנותן בו ביום טוב משלחים אותו אז אם אומרת שמותר ללובש יהיה מותר לשולחן אז ברור שאם אמרנו שאסור לשולחן גם אסור ללובש ומה שאתה אמרת ומה הד תן מטלטלים את השופר לשקוט את התינוק ואת קרקש ואת המרה לכסות בהם את הכלים שם מדובר בשש לם תואר כלי אז אם כן כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטל אותו לצורך גופו לצורך מקומו אבל כאן אין להם שם של כלי לתכשיטים האלה ולכן הם מוקצים מחמת גופן עד כדון תכשיטין של זהב פילו תכשיטים של כסף גם עליהם יש חשש דל מ שלפה ומכבי אמרין בשם רבי רמייה עסור ויש כאלה שאמר בשם רבי ר מייה מותר מה קרה איך יש שתי שמות סטות אמר רבי חזקי נ ידע ר סיפה אני יודע מה היה הסיפור מהתחלה עד הסוף טלין ד קיקין הבין מתרבית היינו נערות צעירות היו גדלות בדרי בשכנות דרבי ירמיה והם לבשו תכשיטים של כסף טה ושאל רבי זירה אמר לי לא תסור ולא תשרה אל תגיד להם שאסור ואל תגיד להם שמותר אז מלי מתוך זה היו כאלה שלמדו שיר מיה סובר שמותר והיו כאלה שאמרו שהוא סובר שעשו אין רואין במרה בשבת למה שמה הוא יקח את המראה והוא יראה שיש לו כל מיני שערות לא ישרות והוא יחתוך אותם עם המראה בעצמה היא הייתה חדדה אבל אם היא הייתה קבועה בכותל רבי מתיר הוא לא יבוא לחתוך בשערות חכמים בכל אופן אוסרים למה רב אח בשם רבי בתמה דדין דסר פעמים שהיא רואה נימה אחת לבנה והיא תולשת ביד והיא באה על ידי חיוב חטאת והאיש אפילו בכל אסור לו להסתכל במרא שאינה דרך כבוד זאת אומרת זה בעיה שלא ילבש שלושה דברים התירו לבית רבי שהיו רואים במרא ושהיו מספרים קומי ושהיו מלמדים את בניהם יבנית למה בגלל שהם היו זקוקים למלכות לכן התירו להם את שלושת הדברים האלה רבב בשם רבי יוחנן מותר אדם ללמד את בטרו ונית מפני שהוא תכשיט לה הקורבן העדה אומר על ידי זה היא נוסת חן בעיני מטרוניתא שמע שמעון בר בא ואמר בגין דרב בוו בא עם אלפה בנתי יוונית כיוון שהוא רוצה ללמד את הבנות שלו יוונית אז הוא ותה עלילה ברבי יוחנן שמר אבבו ואמר יבוא עליי אם לא שמעתי מן רבי יוחנן זאת אומרת ברור לנו אומר ברור בוודאי שמעתי את הממרה הזאת מרבי יוחנן בעצמו עד כאן דף מא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה