הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף לב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף לב
[מוזיקה] שבס דף לב אנחנו מתחילים בהלכה ז בסוף העמוד הקודם אומרת המשנה מטלטלים נר חדש היינו נר שמעולם לא הדליקו בו אבל לא ישן זה שיטת התנא רב יהודה שנראה בבריתה בגמרא שהוא סובר שיש מוקצה מחמת יאוס רב שמעון אומר כל הנרות מטלטלים הוא לא סובר מוקצה מחמת מיוס בכלל חוץ מן הנר הדולק בשבת שבשעה שהוא דולק הנר הזה נחשב מוקצה למה כיוון שהשמן שבתוכו כרגע הוא מוקצה מחמת איסור כי אפשר להוציא את השמן זה יהיה מכבה אז לכן גם הנר אסור בטלטול אבל ברגע שהנר כבה הנר יהיה מותר בטלטול אומרת הגמרא מטלטלים נר חדש אבל לא ישן כך למדנו הית רבחי בר אדה או בר אבא נן קופין סל לפני האפרוחים שיעלו וירדו וכתוב על זה בבריתה שזה אסור לטלטל את זה בגלל שזה מוקצה לאפרוחי שואלת הגמרא למה זה מוקצה הרי אתה עכשיו אומר שרבי שמעון אומר שכל הנרות מטלטלים אז גם את הסל הזה תתיר לטלטל אונה הגמרא אמרין הדה המשנה הזאת של האפרוחים דרב יהודה שרב יהודה באמת סובר מוקצה מחמת מיוס וכיוון שהפרחים כבר עלו וירדו בזה זה מאוס דתני כל הנרות מטלטלין חוץ מן הנר הדלק בשבת דברי רב מאיר נר שדלק בתחילת השבת למרות שכרגע הוא קבע כבר אסור לטלטל אותו רב מאר לא סובר מוקצה מחמת מיוס אם הנר הזה לא דלק בתחילת שבת הוא לא מוקצה אבל אם הוא דלק כיוון שהוא הקצה בין השמשות הוא הוקצה לכל השבת כך סובר רב מי רבי יהודה אומר אר חדש מותר לטלטלו וישן אפילו שלא דלג בשבת הזאת אסור לטלטלו הוא מוקצה מחמת מיוס רבי שמעון אומר כל הנרות מטלטלים חוץ מן הנר הדולק עכשיו בשבת קבע מותר לטלטלו ר שמעון הכי מקת זאת אומרת מוקצה מחמת מיוס גם רב מר וגם רב שמעון לא סוברים אבל נר שדלק בתחילת שבת ועכשיו קבע רב מאיר עשה אבל רב שמעון מתיר רבי ירמיה ורבי ב טראון בשם רבי יוחנן כשהם הסבירו את שיטתו של רב מאיר אחד אמר דברי רבי מאיר כל המיוחד לאיסור אסור אם הוא ייחל אותו לאיסור אפילו באופן זמני מיוחד הכוונה לשעה כלה כבר נהייה אסור וכור נה אמר לא כל שיחדו לאיסור אסור רק אם הוא יכל אותו באופן קבוע לאיסור הוא קצא אותו לדבר אסור רק כז זה יהיה מוקצה ולא ידעינן מן אמר ד ומן אמר דה מה רב רמי אמר ומה רבי בא אמר נברר את זה מלמד אמר רב חנינא רבי רמי שאל האין לבנה לא כ מיוחד לאיסור הוא אז למה הוא התבטא בביטוי של מיוחד הי דו היינו הוא ד הוא רבי ירמיה הוא זה שאמר כל המיוחד לאיסור אסור אפילו שהוא השתמש בו לשעה לאיסור חל אותו לשעה קלה לא באופן קבוע מ דמר מיוחד כל שכנים הוא יחדו באופן קבוע מד אמר יחדו אבל מיוחד באופן זמני לא נגיד שזה אסור עכשיו הגמרא מנסה להביא ראיות מתנית פלי גלמן דמר כל המיוחד לאיסור אסור דתני תמה המשנה הזאת היא משנה במסכת כלים שמבוססת על הדין שכלי גדול כלי גדול שהוא יש בו 40 שעה הכלי הזה לא מקבל תומא הם מצלת באוהל המת עכשיו אז כתוב ככה מוכנה שלה מוכנה זה הגלגלים שנמצאים תחת לכלי בזמן שהיא נשמטת אם המוכנה לא מחוברת בכלי אלא היא נשמטת ממנו זאת אומרת שהיא לא בטלה אל הכלי אז אינה חיבור לה אם תגע טומה בכלי זה לא יתמא את ה מוכנה אם תיגע טומה במוכנות יתמ את הכלי ואינה נמדדת עמה בית הלל אומרים איך מודדים את הכלי לא צריכים שתוך הכלי יכיל 40 שיער אלא גם החלק החיצון של הכלי שטח שמכיל 40 שעה זה עמה על מה ברום שלוש אז אם מחוץ לכלי יש את הגודל הזה זה נקרא כלי של 40 שעה נמדוד גם את המוכנה לא לא נמדוד אותה ואינה מצלת מהבול המת כיוון שהיא עצמה לא יכולה להציל בול המת היא נחשבת כלי ואן גוררים אותה בשבת בזמן שיש בתוכה מאות אם יש מאות במכנה ככיוון שהיא כלי בפני עצמה אז היא בטלה אל המאות ואי אפשר יהיה היא מוקצה אבל אם היא הייתה בטלה אל הכלי למרות שהיו במאות אני אומר היא לא כלי בפני עצמה בטלה לכלי הראשי ובראשי בכלי הזה אין מאות אז היה מותר לטלטל אותה בשבת אבל כרגע אסור ותני לה כתוב על זה בבריתה היו עלי המאות ונפלו המהות האלה היא כן נגררת אז מה אתה רואה מפורש שלמרות שהיה זמן שהיא הייתה מיוחדת למהות כיוון שזה לא קבוע אז ועכשיו זה נפל היא נגררת קושייה על מן דאמר כל המיוחד אמר רב שישש אה זה בכלל לא קשה המשנה הי דרב שימעוני רב שמעון אומר קבע מותר לטלטלו אז גם פה ברגע שזה כבר לא מיוחד למאות נפלו המאות מותר לטלטל אותם המחלוקת למעלה היייתה לדעת רב מאיר אמרין למה לי תנן פטרין לה דברי הכולי ונגיד שמדובר בשכחה את המאות שם זה במקרה כזה גם רבי מר מסכים כי הוא לא ייחד את זה לשעה הוא בכלל לא ייחד הוא פשוט שכח שם את המאות אונה הגמרא אי אפשר לי תת יחיל אתה לא יכול להעמיד את המשנה שם בשוכר דתני תמן כתוב שם בהמשך המשנה שאם המוכנים וברת בכלי אינה נשמטת חיבור לה זה נחשב כלי אחד ונמדדת עמה ו מצלת מה בואל המת וגוררים אותה בשבת אף על פי שיש בתוכה מאות למה כיוון שבכלי המרכזי אין מאות עכשיו את ההיתר הזה אטמ מרחל דברי הכול ב שוכח אם מותר לטלטל אותה אפילו אם יש בה מאות והוא הניח אותם בכוונה ודאי לא רק בשכחה שיפה עוסקת שהוא מני בכוונה גגם הרש עוסקת שהוא מניח בכוונה את המאות ולכן לא יכלנו להעמיד את זה בשוח אלא העמדנו את זה כרב שמעון שהוא אומר שברגע שה מאות נפלו מותר לטלטל עוד ראייה מתני תפלי געל מדמה הכל המיוחד לאיסור אסור תנינה האבן שעל פי החבית מטה על צידה ונופלת איך אפשר להטות את החבית הרי זה היה בסיס לאבן על כוחנו שכיוון שהוא לא ייחד את זה לאבן מותר לטלטל רבי בא בשם רב חיה ברשי פתר לרב ושוכח ובוא נשה לבי ראייה מהמשך ומין ד בטרה היייתה בן החביות שהוא לא יכול להטות אותה אז מקביעה ומטה על צידה והיא נופלת מה פה תענה אז גם פה נגיד עוד הוא פתר לרב שגם פה מדובר בשוכר ולכן זה לא מוקצה לרב מאיר מתנית פלי ג אלמנדה אמר כל שיחדו לאיסור אסור שרק אם הוא יחד את זה באופן קבוע למה תני לפני הפוכים שעלו ושרדו ותני עלה עלו מאליהם ונוח לו שהם יעלו אסור לטלטלם אז מה אתה רואה מפורש שאפילו שזה היה מיוחד רק לפי שעה בכל אופן זה נאסר אמר רבי בון ברחי קו מרבי זירה תיפטר באוס לי בד רבי יהוד שסובר מוקצה מחמת מיוס אמר ותנ רבוש אפילו ש אפילו תרכב מהת לראה רכב מוסים הם הרי לא מאוסים אז אם כן נשארנו באמת בקויה על המן דמש רק עם זה יחד באופן קבוע פה רואים שאפילו באופן זמני אסור עד כאן דף לב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה