הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף יז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף יז
[מוזיקה] שבס דף יז אמרנו במשנה שהן נותנן את הפת לתנור אלא כדי שיקמו פניה אז אנחנו רואים במשנה ש בפת מכילים יותר מתבשיל כי תבשיל אמרת תבשיל למשל בשר בצל וביצה אמרנו כדי שייצורו מבעוד יום רבי יעקב ברח בשם רבשי זריזות אין אנשים בפת יותו מן התבשיל מה באמת ההבדל מה בין פת ומה בין תבשיל תבשיל דרכו לאכול רותח פת אין דרכו לאכל רותחת אז האישה לא תשאיר את זה יותר מדי והיא גם לא תבוא לחתות בגחלים תמן אמרין פת חמה חמתה בצידה היא מסוכנת היא עלולה להביא לקדחת צירעה מי שקצה אותו צירעה הרפואה שלו זה צונן מים צוננים הקרב הרפואה שלו זה לשתות מים חמים מד זה כבר סכנה מה שאמרנו שרבי אליעזר מקל ואומר עד שיקום התחתון שלה ולא חייבים שיקרו הפנים עוד רבי אליעזר בלחם הפנים שאינה קרוייה לחם עד שיקרו פניה בתנור כיוון שזה נקרא לחם הפנים הלכה יהודה א אומרת המשנה משלשלים את הפסח לתנור עם חשכה אז בא ומין הגמרא מבינה שצליל את הפסח דוכה דוכה שבת ואם חשכה הכוונה בשבת והגמרא מיד תתקן את זה ותגיד ש הכוונה היא שבצעת הפסח לא חוששים שמה יבוא לחתות בגחלים כיוון שבני חבורה זריזים הן ומאחזים תהו במדורת בית המוקד הכהנים בבית המקדש היו מהלכים יחפים כיוון שאסור שיצוץ דבר בינם לבין הקרקע בזמן העבודה ולכן הם היו מתקררים אז היו מדליקים להם מדורה בבית המוקד שם היו מדליקים אש כדם שיבואו מדי פעם לחמם להתחמם קצת אז בבית המוקד אם רוצים להדליק את המדורה לפני שבת מספיק שיתפס שמה אש זה מספיק הוא לא יבוא הכהנים זריזים הם הם לא יבואו לחטות באש ולהבעיר אותה בשבת אבל הוא בגבול אתה לא יכול להשאיר מדורה לצורך שבת עד שיצא תהו ברובן ברובן של העצים כפי שנראה בגמרא רבי יהודה אומר הוא מקל ואומר רב בפחמן כל שכן בשאר העצים מספיק שיתפס בהם האש כל שהן משלשלים את הפסח לתנור עם חשכה אז הגמרא מבינה כי צליעת הפסח דוכה שבת שואלת הגמרא תמנ תנינן חשכה אם יד חל להיות בשבת מחכים עד מוצאי שבת ואז ייצאו וצלו את פסחה זאת אומרת שזה לא דוכה שבת וא תמר אכן פתאום פה אצלנו אתה אומר שזה כן דוכה אומר רבי וסי ודאי שזה לא דוכה שבת אלא הכוונה כאן אם חשכה הכוונה ממש לפני החשכה ולמה זה מותר כיוון שחבור זריזות אן אז הם לא יבואו לחתות בשבת פסח מחזירו שלם אם הוא שלם אתה יכול להחזיר אותו כפי שמיד תבאר ואין את מחזירו מחוך מה הכוונה רבי שמואל בשם רבי זהירה מפני פסולו גם תבאר מיד אומר רבי יוסי ויאו הדין הזה נכון לאכלו אין את יכול אם הפסח לא צלוי לגמרי אתה לא יכול לאכול אותו דכתיב אל תאכלו ממנו נה אז לצלות איין את יכול גם להתחיל עכשיו שלים את הצליה שלו בשבת אי אפשר שלא יהיה כצו לה בשבת זה ממש בישול ולפי המנדה אמר שזה הגיע למחלת בן דורסי זה כבר לא בישול אז זה ממש מכזה כמבשל אז אי אפשר לצלות אותו עכשיו ולכן אתה אומר לו אל תחזיר את זה לאש למה כי אם אתה תתיר לו מתוך שאת אומר מותר אז מה יקרה אף הוא אינו צול אותו כל צרכו מבו דם הוא לא יקפיד לראות לפני שבת שזה כבר נצל כמו שצריך ואז הוא בשבת יבוא לצלות אותו ולבוא אל ידי איסור אבל מתוך שאתה אומר לו אסור אסור אף פעם להחזיר דבר מחוך בשבת אף הוא צולע אותו כל צרכו מבעוד יום הוא ישים לב לזה זה גזירה שצריכים לגזור במחוך אבל בשלם אין מה לגזור כי הוא בוודאי ישים לב ללוט את הפסח שלו לפני השבת רב לזר ברב יוסי שאיל צליו שלם וחתכו מה הו מחזרת ו משכנת האם הוא יכול להחזיר את זה לאש רק בשביל שזה יתחמם שמצד גזירה לא גזרו על פסח אבל מצד שני יכול להיות שגזרו על כל החתיכות לא להחזיר חתיכות אף פעם לאש אפילו רק בשביל להתחמם אז זה נשארנו בשאלה רב זאירה רב יהודה בשם רב ארבע מדורות סוג של חומר של בארה שכל שהן היינו אם ה אש נדלקה קצת אני כבר בטוח שהיא תמשיך לדלוק כיוון שזה חומר בערה טוב מדורות הגפת זה פסולת של זיתים מדורות הזבל מדורת החלב מדורת גלעינים כל שהם כשנתפס בהם האש היא תמשיך ותדלוק בא רבי בא בשם רב חיא ברשי חול היינו כזה סל מעלים של דקל שהוא מלא גלעינים גם כן כל שהן רבי בא בשם רבחי ברשי זה אותו רב בעצמו הוא אומר חול שומלה גלעינים אם מכונסות צריכים שהאש תיתפס ברובן אם מפוזרות ברוב כל פרידה ופרידה ברוב כל גרעין וגרעין מה הוא פליג הוא חולק על מה שלמעלה הוא אמר כל שהן לא כאן בבריות אם הגרינים הם בריות נתפס בהם האש טוב אז כל שהן וכאן בקשות אתה צריכים שיהיה רובן רבי יוסי בשם רבי ירמיה רבי חנניה תיבא בשם ש רב אם יש חריות זה ענפים של דקל מלמטה ועצים מלמעלה כיוון שעלה האור בינתיים האש נכנסה ביניהם מותר כי זה ודאי כבר לא יכבה רבי חל בוא בשם רב הונא קורה ברובה צריך שיתפס האש ברוב הקורה ברוב הקפה לא ברוב הפנים לא צריכים שהאש ממש תיכנס פנימה עכשיו אנחנו שואלים מהוא ברוב הקפה ממקום אחד בכל הקורה או ברוב הקף כולה ברוב הקף של כל הקורה א שכחתני עד שיפסל מלעשות מלאכה היינו שצריכים שהאש תיתפס ברוב היקף כל הקורה כ מתנית ככ אנחנו צריכים להגיד פירוש במשנה בדברי רבי יהודה אף בפחמן כל שן פחמים הכי קשה להדליק אותם אז אם רבי יהודה אומר בפחמן כל שם אז הכוונה אף וכל שכן בשר עצים שמספיק שתפס האש כל שם שזה כבר מותר להיכנס אם זה כך לשבת הדרן הלך פרק יציאות השבת בסיעתא דשמיא y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה