הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף ב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת שבת דף ב
[מוזיקה] שבס דף ביס אמר רבי יוסי אני והשיר אחד הן בעיקרון מה ההבדל בין ההוצאה של האני שומת בחוץ לה ההוצאה של העשיר שעומד בפנים וגם ההכנסה ומנו אותם חכמים שניים גם הכנסה והוצאה אחד ו מלנו אותם חכמים שניים חכמים היו צריכים לפרט את זה אז הרב מבאר ככיוון שהוצאה זה מלאכה גרועה אז צריכים להדגיש שגם הוצאה וגם הכנסה גם לזה שעומד בפנים וגם לזה שעומד בחוץ זה אותו דבר זה אותה המלאכה והראיה שבכותרת של המשנה כתוב יציאות השבת אין הכנסה בכלל הרי מפורש יש גם ציורים של הכנסה וגם במשנה לכמה מוצאים רשות לרש אין המכניס בכלל בוודאי שגם מכניס בכלל זאת אומרת שבעצם הכנסה וההוצאה זה אחד ומחדר את זה הגמרא ואומרת נשמעין מנדה דמר רב יסע בשם רב יוחנן הכניס חצי גרוגרת והוציא חצי גרוגרת בעיקרון מי שמוציא חצי גרוגרת פטור עד שהוא הוציא גרוגרת אבל כאן שהוא גם הכניס חצי וגם הוציא חצי חצי אחר חייב למה חייב כיוון שההוצאה וההכנסה אחת היא אז הם מצטרפים אומרת הגמרא מנין שהוצאה קרוייה מלאכה רב שמואל בנחמן בשם רב יונתן שמל מנדה ויצב משה ויעבירו כל במחנה לאמור איש ואישה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש הכוונה שבאו לאסוף לצורך המשכן ויקל מהבי מה זה ויקל מבי נמנעו העם מלהוציא מבתיהם וליתן גזברים ורואים שהתורה קוראת לזה מלאכה רב חזקיה בשם רבי אל מוסי ואומר אפילו הכנסת שמ מינה כשם שנמנעו העם מלהוציא מבתיהם וליתן ל גזברים כך נמנעו הגזברים לקבל מידנו להכניס ללשכה רב חזקיה בשם רבך שמע קולון מן הדן קריה שכתוב בספר ירמיהו אז כתוב בהתחלה שם ישמרו נפשותיכם ואל תשאו מסע ביום השבת והתם בשערי ירושלים אז הנה דיברנו על הבואה ולא תוציאו מסה מבתיכם ביום השבת וכל מלאכה לא תעשו הנה כתוב כאן גם הוצאה גם הכנסה וכתוב שזה נקרא מלאכה רבי יסע בשם רבי יוחנן הכניס חצי גו גרת והוציא חצי גו גרת אז אמרנו את זה למעלה שהוא חייב אומרת הגמרא תדע לך מהד אמר רבי יוחנן זה דלא כמו התנא רבי יוסה וני הוציא חצי גו גרת וחזר והוציא חצי גרוגרת שוב פעם אם זה בהלם אחד חייו כי זה מצטרף אז ביחד הוא הוציא גרוגרת הוא יהיה חייב קורבן אבל אם זה בשני הלמות נפרדות פטור כיוון שיש לנו כלל בכל שוגג שהלם הוא מפצל רבי יוסי אומר תלוי בהלם אחד ברשות אחד חייב רק אם הוא מוציא לאותה הרשות הרבים אבל באלם אחד בשתי רשויות דוגמה הוא הוציא פעם אחת לרשות הרבים שנמצאת בצד אחד של הרשות היחיד ופעם שנייה הוא הוציא לרשות הרבים שנמצאת בצד השני של אותה רשות היחיד דהיינו זה שתי רשויות הרבים כי יש רשות יחיד באמצע שחוצץ את ביניהם או בשני למות ברשות אחד אומר רבי יוסי פטור אז עכשיו אנחנו שואלים על רבי יוחנן וקשייה אילו הוצאה והוצאה אינן מצטרפות כרבי יוסה לא כל שכן הכנסה והוצאה שזה היה לרשות אחת הוא הכניס לרשות היחיד וזה הוצאה לרשות הרבים ושזה זה הוצאה וזה הכנסה אז לכן מה שרבי יוחנן אמר שהוציא חצי גוגר את והכניס חצי גוגר את מצטרפים זה דלוק כמו רבי יוסי הומה ד אמר רב יוחנן דלא כרבי יוסי אמר רבי לא מה שאתה למדת ברב יוסי שהוא מוציא בהלם אחד לשתי רשויות לא מצטרף אל תחשוב לא סוף דבר שני פתחים פתוחים לשתי פלטי לא רק במקרה הזה פלטי זה רשויות הרבים היינו לא רק לשתי רשויות שיש רשות יחיד ביניהם אלא אפילו פתוחין לפלטת אחת יש לנו שני פתחים פתוחים לאותה רשות הרבים ואנחנו מדלגים על השורה ועוברים לשורה השלישית זאת אומרת שרבי ילא אומר לנו שרבי יוסי סובר שאם הוא מוציא את החצי גרוגרת הראשונה לרשות הרבים את החצי גרוגרת השנייה לארבע אמות אחרות ברשות הרבים זה כבר לא מצט כמן שכל ארבע עמות ברשות הרבים הם נחשבים לדעת תנא רבי יוסי כרשות אחרת אומרת הגמרא עכשיו עניין חדש לא קשור לנושא הקודם אלא בעניין של רבי יוסי לכאורה כמו דרבי יוסי מדמה רשויות להעלמות שהרשויות מפצלות כמו העלמות לפטור שחצי וחצי לא הצטרפו לכאורה כך אולי נגיד שמדמה רשויות העלמות לחיוב שמה זה אומר שאם מוציא כיר גוגר בפתח זה וקיר גוגר שלמה בפתח השני למרות שזה בהלם אחד שמה אינו חייב שתיים הרי כמו בשתי האלמות שאם אדם הוציא כי גוגר בהלם אחד ואחר כך הוציא כי גוגר את שנייה בהלם אחר הוא חייב שניים אז אולי גם בשתי רשויות גם רבי יוסי ידמה לי האלמות וירגיש שהוא חייב שתיים אמר רבי דן לחייב אף רבי יוסי מודה שמה דרבי יוסי מדמה רשויות לא להעלמות אלא לאכילת פרסים פרסים הכוונה באכילה של תוך כדי פרס שמה שאם אכל חצי זית בתוך כדי אכילת פרס הזה ואחרי שעבר זמן הוא אכל עוד חצי זית בתוך כדי אכילת פרס אחר פרס הזה שמה אינו פטור היינו הזמן מפצל אז אבל אכל כמה זיתים וכמה פרסים באלם אחד אינו חייב אלא אחת זה ברור שהוא חייב אחת למרות שהיה ביניהם תוך כדי אכילת פרס אז אם כן גם לגבי הרשויות אם הוא מוציא כ היא גוגת לרשות אחת ועוד גוגת עוד פעם לרשות הרבים שזה נחשב רשות אחרת לארבע עמות אחרות למרות שזה שתי רשויות זה יצטרף ויהיה חייב רק אחד רבנן דקיסרין אמרין עד דעת מדמה לה חלבים את הנושא של הוצאה לרשויות שונות למה אתה צריך לדמות את זה לאיסור חלב דמינה לשבת שאם הרג השיעור של הריגה בבגד זה רק אם הוא הורג שני חוטים אז שאם הרג חוט אחד בתוך בגד הזה וחוט אחד בתוך בגד זה שמה אינו פטור בודאי פטור כי הוא לא הרג שני חוטים בבגד לעומת זה הרג כמה חוטים כמה בגדים באלם אחד עשה בבגד הראשון כמה חוטים תחייב אחר כך יקח עוד בגד יהרוג בו כמה חוטים ואחר כך עוד בגד אם זה העלם אחד אז ברור שאינו חייב אלא אחת אז כך גם ברשויות למרות שהוא עשה כל פעם מלאכה שלמה הוא יהיה חייב רק אחת עד כאן דף ביס y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה