הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף לה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף לה
[מוזיקה] סוחים דף ל אנחנו מתחילים פרק חמישי תמיד קורבן התמיד של בין הארבים הוא נשחט בשמונה ומחצה היינו בשעה שמינית לפי חשבון של שעות זמניות בשמונה ומחצה וקרב בתשע ומחצה זאת אומרת לקח להם שעה שלמה להתעסק בסידור שלו ערב פסחים מקדימים לשחט בשבע הוא מחצה וקרב בשמונה הוא מחצה בין בחול בין אם ערב פסח חל להיות ביום חול בין אם זה חל להיות בשבת אבל חל ערב פסחים להיות ערב שבת אז אנחנו מאוד בלחץ כי אנחנו גם רוצים להספיק לשחוט את הפסח וגם להספיק לצלוט אותו לפני שתיכנס השבת אז התמיד נשחט בשש ומחצה וקרב בשבע ומחצה והפסח אחריו אומרת הגמרא כתיב וזה אשר תעשה על המזב מזבח כך כתוב בקורבן התמיד הייתי אומר מה כתוב וזה אשר תשה למזבח כבסים לשנה שניים ליום תמיד הייתי אומר יקריבו שניהם בשחרית שניהם בן הארבעים לכן ממשיך הפסוק הבא ואומר את הכבש אחד תעשה בבוקר הייתי אומר יקרב עם שחר הנץ החמה ושל בין הארבעים עם דמדומי החמה תלמוד לומר על בין הארבעים מה כתוב בין הארבעים נאמר כאן בין הארבעים ונאמר להלן בפסח בין הארבעים מה בין הארבעים שנאמר ללן משש שעות הוא למעלן לא ממש עם דמדומי חמה אף בין הארבים שנאמר כאן משש שעות הוא למעלה שואלת הגמרא מהחמת מטמאמר בין 40 משש שעות הוא למעלה איפה אתה רואה שבן הביים זה אחרי חצות היום אף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר שכתוב אוי לנו כי פני יום כי נטו ציללי ערב כך כתוב בספר ירמיהו זאת אומרת במשך הבוקר כשהשמש במזרח אז שאדם הולך הצל הוא פונה כלפי מערב אחר כך מחצת היום אחרי שהחמה עוברת לצד מערב אז הצל הוא הולך מזרחה אז פני היום כינתו צילל שהצל כבר נוטה זה כבר נקרא ערב מה ערב שנאמר להלל משש שעות ולמעלה אף ערב שנאמר כאן משש שעות ולמעלה שואלת הגמרא אם ככה ויהיה קשר משש שעות ולמעלה למה אתה עושה את ה את ה רק בערב פסח שאתה מקדים אתה מקדים שש שעות ומחצה אז הגמרא לא עונה על זה רבי ישוע בן לוי אומר דרך אחרת בין הארבעים כיצד חלוק בין הארבעים את השעות האלה הרי לוקח להתעסק בתמיד שעה אז קח את החמש שעות שנותרו שעתיים וחצי לפני ושעתיים וחצי אחרי תן לו שתי שעות שות מחצא לפניו ושתי שעות הוא מחצה לאחריו ושעה אחת באמצע לעיסוקו נמצאת אומר שאתה מתקרב בתשע שעות הוא מחצה אמר רבי יוסא שבק רבי שע בן לוי רשע מה שהוא ציטט זה בעצם ברייטה הוא תפס עזב את הרשע ואמר רק סופה צריך להתחיל מהתחלה דכן כאילו דכן זה כמו דאם לא כן אז תלמד ככה כדה לתני חנניה בן יהודה אומר שומע אני בן ה40 אולי זה בין עורבו של 14 ובין עורבו של 15 אולי זה בין ערב לערב זה ממה שלמה יכול היום והלילה בכלל תמוד לומר יום הפסוק כתוב עד 14 יום לחודש הזה ושחטו אותו כשהוא אומר יום יצא לילה אי יום יכול בשתי שעות ביום אולי בבוקר תמוד לומר בערב אה אם בערב יכול מי שתחשך תמוד לומר בין הארבעים אז כיצד חלוק בין הארבעים את השעות האלה ותן שתי שעות ומרצה לפניו ושתי שעות ומרצה לאחריו ושחת לעיסוקו נמצאת אומר שהתמיד קרב בתשע שעות ומחצה אמר רבי יוסה דתימר למצווה אבל לעיכוב עדי מה לעיכוב דתנינן שחתו קודם לחצות פסול לאחר חצות מיד כשר קודם לתמיד גם כשר אומרת הגמרא ואמר הרב בשחרית כן אם אתה אומר ככה בתמיד של בן ארבעים שעושים חצי גם בבוקר תגיד תחצה את השש שעות של הבוקר ותקריב את התמיד רק אחרי שתי שעות הוא מחצה אומרת הגמרא אח כתיב בין הארבעים אבל אתחמם מרתמן בין הבקרים לא כתוב שם בין הבקרים עד כאן סיימנו את הסוגיה והיות והסוגיה הזאת מופיעה בברכות ששמה הגמרא מדברת על התפילות כנגד התמידים אז שמה גם הגמרא מביאה שרבי שוע בן לוי אמר תפילות מאבות למדו אז לכן זה כבר גם מופיע גם כאן [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה