הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף כד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף כד
[מוזיקה] סורים דף כד הלכה ג אומרת המשנה כיצד מפרישים חלת טומאה ביום טוב יש כאן בעיה אנחנו מדברים ביום טוב של פסח כפי שהגמרא תבאר ויש לנו בעיה להפריש חלה כי כיוון שהבצק הזה טמא והחלה הזאתי טמאה אז אסור יהיה להפות אותה כי היא לא ראויה לאכילה ביום טוב אסור לאפ מה תגיד הוא מקיים במצוות שריפת קודשים אסור לשרוף קודשים ביום טוב וכיוון שהוא ישאיר אותה כך היא היא תחמיץ והוא יבוא ובאלי רואה בא לי מוצא אז מה עושים רבי אליעזר אומר לו תקרא לשם עד שתאפה תעשה מהם מה שנקרא מצות קטנות תכניס את כולם לתנור ותוציא אותם ואחת תשאיר בתנור ורק אחר כך תקרא לשם ואז היא תישאר שם ותישרף לבד רבי בן בתיראה אומר תטיל צונן תכניס אותה למים קרים והם ישמרו עליה שלא תחמיץ עד מוצא החג עד מוצא היום טוב ובערב תוציא ותשרוף אמר רבי יהושע אין בכלל בעיה לא זהו חמץ שמוזרים עליו בבא לראה ובבא למצא אלא מפרשתה וכיוון שהוא הפריש את זה זה כבר לא שלו זה כבר שייך לכהנים אז ממילא הוא לא עובר בבעלי ראה בא למצא ומנחתה עד הערב ואם החמיצה החמיצה ורבליעזר למה חולק הרי הוא לא מסכים שזה לא שלו אומר הרב כי כיוון שטובת הנאה ממון אז זה קצת כן שלו אז הוא כן עובר על זה בבאלי רואה לכן רבי אליעזר אמר לשרוף אומרת הגמרא מתניתה מדברת בשביל נתמת לאחר גלגולה אחרי שהוא כבר עשה בצק אבל אם נתמט קודם לגלגולה אז מראש יעשה נקבין יעשה אתה כמויות קטנות הרב אומר אפילו לפי התנא שסובר שלא עושים בדרך כלל קבין אבל כאן הוא יסכים כדי שלא נבוא על ידי בעיה של חמץ כל זה מדובר בלש ב בלש שהוא לש את העיסה הזאת ביום טוב אבל אם לשע בערב יום טוב כי דה דתניה עלה שעיסה ביום טוב מפריש חלטה ביום טוב לשם ערב יום טוב ושכח להפריש חלטה אסור לטלטלה עכשיו ביום טוב היא מוקצה ובהגמרא בעמוד ב אנחנו נראה האם היא מוקצה בכל יום טוב רק דווקא ביום טוב של פסח הכמירו ואין צריך לומר ליטול ממנה שזה אסור כל החלה עם מוקצה וכיוון שהוא יכול היה להפריש לפני היום טוב הוא לא הפריש החמירו עליו עכשיו הגמרא באה ומדקדקת מה אמרנו כאן בלשה ביום טוב יש בעיסה שני שלבים יש את השלב הראשון שהוא עירס עירס הכוונה שהוא שם מים בקמח לכתחילה זמן הפרשת חלה זה רק אחרי שהוא לש אבל חכמים אומרים כל בן אדם שיש לו עיסה שהיא טהורה כבר איך שהוא מכניס מים בקמח שמיד יפריש חלה שמה אחר כך עיסה תטמא לפחות שהחלה תישאר טהורה זה הכלל בדרך כלל אז באה הגמרא ומדקדקת מה שאמרת בערב יום טוב עירס לא אמר אלא לש אבל משמשים אם הוא רק אירס מערב יום טוב לא נחמיר עליו ויהיה לזה דין של עיסא שניל לא ש ביום טוב לכאורה למה הוא יכול היה להפריש מערב יום טוב אמר רבי שמואל אחי דרבי ברכיה תיפתר בעיסה טמאה כי הרי בעיסה טמאה שאינו מפריש חלתה אלא בסוף כי כל הסיבה שבדרך כלל מפרישים שמחלה מיד בזמנעוס זה כדי שהיא תישאר טהורה אבל אם כבר הכל טמא אז אין עניין להקדים אז במקרה כזה מפרישים חלה רק כשהוא לש אותה לגמרי וכאן שהוא עוד לא לש אותה מערב יום טוב יש לזה דין של עיסה שנילושה ביום טוב אמר רבי יוסף ורבי בון בדין היה בעיסה טהורה שלא יפריש לך לתעלה בסוף תקנה תקנו בה שיפרישי נתחילה למה שלמרות שאם העיסה תהיה טמאה היא לא תהיה טמאה שלא תטמא את העיסה אבל פה אין את העניין הזה אומרת הגמרא מתניתא ביום טוב של פסח אבל אם הוא הפריש אם הוא עשה עיסה מערב יום טוב של הצרת ושל חג למרות שהוא לא הפריש את ההפרשת חלה מערב עם יום טוב זה יהיה מותר וזה לא יהיה מוקצה מלצורך נפש אפשר יהיה להפריש רב יוסא ברביבון רבון רב חונה בשם רבחא הוא חולק אומר אפילו בצרת ובחג אסור על שם כל מלאכה לא יעשה בהם זאת אומרת כיוון שאפשר היה לתקן את זה מערב יום טוב זה תיקון ואסור לעשות כזה תיקון ביום טוב עצמו שואלת הגמרא לפי מי שמחמיר מה בינה לקניבת ירק של תרומה שקניבת ירק מותר לחתוך את הפסולת מירקות ביום טוב למרות שאפשר היה לעשות את זה מערב יום טוב הרב אומר שהוא לא יודע למה כתוב כאן דווקא תרומה עונה הגמרא הזו הירק הוא ראוי לאכילה גם בלי שתקנוב ממנו את הפסולת אז מילא גם אפשר לעשות את זה ביום טוב זו ראויה לאכילה אבל זו שלא הפרשת ממנחה אינה ראויה לאכילה רבנן דקיסרן בן מה בינה לבורר כקטניות ביום טוב שבית הלל התירו והגמרא לא מתרצת הרב אומר הגמרא לא חש לשינויה אבל מה באמת הטעם שום דצורך אוכל נפשו וזה כמו אפייה ובישול דשרי והפרשת חלה לא דומה להפרשת תרומה ומעשר כי אנחנו אומרים דברים שעושים אותם להרבה זמן אז היית יכול לעשות אותם ערב יום טוב למה לא עשית כמו דוגמה להרכדה ותחינה גם תרומות ומעשרות אפשר היה לעשות מערב יום טוב אבל חלה מתי מפרישים אותם ברגע האחרון מתי שלשים את העיסה אז אם כן דבר כזה לא עסרו ביום טוב וזה לא דומה ולכן אפילו אם הוא גלגל את העיסה מערב יום טוב יהיה מותר עד כאן דף כד เ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה