הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף כג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת פסחים דף כג
[מוזיקה] סוחים דף כג רבי ירמיה רב שמואל ברבי יצרוק בשם רב גדר שבישל ברותח הכוונה חמץ רותח לפני פסח לא יבשל בה מאותו אמין אלא לאחר הפסח בפסח עצמו אסור כי זה יתן טעם של חמץ במה שהוא יבשל אבל הפסח מותר אף על פי שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בנה באופן הזה שזה היה בלוע בכלי לא גזרו על זה מדעקת הגמרא ממין אחר מותר אם הוא בישל חמץ ממין אחד והוא רוצה עכשיו בפסח לבשל מין אחר כן יהיה מותר כיוון שמין בשאינו מינו כן בטל ב-60 איך בטל ב-60 ובלבד לאחר שלושה תבשילים שהוא יבשל בכלי הזה לפני פסח שלושה תבשילים שאינם חמץ ואז החמץ כבר בוודאי בטל פה ב60 אז הגמרא שואלת כשם שהוא בטל על שאינו מינו כך יבטל על מינו אומרת הגמרא לא מין מעורר על מינו לעסר זאת אומרת אפילו במשהו מין יעורר על מינו ויגרום איסור אמר רבי יעקב בר זבדי רב אבורו היה מצווה מפקד לתחוניה לתוכנים שתוחנים את הקמח דלומית קופיה אילן עלילן שלא יתנו את שקי הקמח אלה על אלה דלא ירתחן ויחמן שלא ירתחו ויתחממו יחמיצו רב חיננה בר פופה הזבי תחוניה הוא היה הולך לראות איך התוחנים תוחנים כדי שבאמת יהיה לו שהוא יקבל קמח נקי וקשר רבי יוסי ברביון תחן להצרף היה מביא את זה לצורף לטחון כשככה לא יהיה שמה חשש של חמץ שכבר נמצא שם רבי אבון הורל את החוניה מיתן טרתון דמיה בגין מודיה לתת כמות של מים בכלי המידה ומתלנה ארבע זימנים והוא מהפך את המים ארבע פעמים כדי שהכלי יתייבש ורק אז הוא משתמש בו רבי חנניה ורב מנה אחד אמר בעשבין שרי אם הוא שם את השקים של החיתים מעל השבים זה בסדר מותר אבל אם העשבים לכים מתננה אסיר וכ חרן המחליף אמר רבי חנניה ברי לרבי הלל ואפילו כמן ד אמר בעשבים שרי דווקא בלוקתן משש שעות ולמעלה מה דתל הפייגמון אחרי שכבר אין עליהם כבר תל אז הם יביש הלכה ב אומרת המשנה בצק שבסדקי הערבה אם יש כזת במקום אחד ועוד מעט נח הגמרא נראה בגמרא מהגדרה של מקום אחד הוא חייב לבאר ולהוציא את זה פחות מכאן בטל במותו ולא צריך להוציא את זה בפסח וכן לעניין הטומא אם הקפיד עליו חוצץ אם רוצה הוא בקיומו הרי הוא כערבה כן לגבי טומא אפשר לדבר על שני נידונים על אם נגעתה טומאה בבצק האם זה טימ את כל הכלי או לא וכן להפך ועוד נושא לגבי הזהה כשהוא הזל זה מי חטוס והזהעה נגע בבצק ולא בכלי האם הכלי הוכשר אם זה בטל כן אם לא זה נחשב שלא הוזה בצק אחרש שהוא לא יכול לעמוד על טבעו אם הוא החמיץ או לא אם יש כיוצא בו בצק שבקצב שלו נסע איתו ביחד והוא כבר החמיץ הרי זה גם כן הרי זה אסור חברה בשם רבי יוחנן רבי סימעון בשם רבי שעה בן לוי מה שאמרנו שמק שיש כזית במקום אחד חייב לבאר מה הכוונה במקום אחד אפילו שיש חצי כזית פה וחצי כזית פה אבל יש ביניהם חיבור שאם בנקלף כולו כאחת אם הוא מקלף את זה הכל יוצא ביחד אז זה כזית אחד מחובר אז אומרת הגמרא עד כדון לך זה אתה יכול להגיד בבצק שהוא לך שאתה מושך חצי אחד החצי השני נמשך אחריו מה תגיד ביבש אונה אומר הגמרא מאחר שאילו היה לך היה נקלף כולו כאחת אז אפילו יבש כסדר הזה גם ביבש אני אומר ככה רבי ירמיה בשם רבי זהירא שני חצאי זיתים בתוך הבית שני חצאי זיתים שנמצאים בבית אחד אין הבית מצרף אותם לכזית אחד לעבור בזה בבעלי רואה או בלי מוצא בתוך הכלי הכלי מצרף שואלת הגמרא איך רבי זירא אומר דבר כזה ואותן פחות מכן בטל במיוותו אם יש לך פה שתי חתיכות שלא נקלף כזית אחד בבת אחת אז אתה אומר שזה בטל במיעותו למה אתה לא אומר שהכלי מצרף אותם מחלקת הגמרא ואומרת כאן בתלוש רבי ירמיה בשם רבי זירה דיבר שהחתיכות מונחות כתלושות בתוך הקערה אז הכלי מצרף המשנה שלנו היא מדברת במחובר אז אם אין חתיכה אחת שכזה היית תהיי בטלה שואלת על זה הגמרא אם יש לו כלי שיש בו חתיכה של כזית שאתה אומר שהיא לא בטלה מה יהיה הדינים אומיתו לפחות מכזית כבר בטל עכשיו בכלי או מכיוון שכבר מכיוון שנראה לבאר כבר היה עליו דין ביאור צריך לבאר את כולו ככה הגמרא מסתפקת הדין הבא עד היכן שאתה אומר שאם יש חתיכות שהם לא כזית הם בטלות אל הכלי סברין ממר עד רובה של הרבה ועד רוב הכלי אז גם כאן אנחנו נבוא ונחקור מה יהיה הדין אם הוא מיעת וזה כבר לא רובה של ערבה בטל או מכיוון שנראה לבאר צריך לבאר את כולו ככה הגמרא מסתפקת והיא לא מכריעה עכשיו אנחנו מדלגים את שלושת השורות הבאות אם הקפיד עליו חוצצו אומרת הגמרא לטבילה ואם לה ואצ לי טבילה זאת אומרת יש פה נושא של חציצה לטבילה ויש פה פה נושא של הזיה אומרת הגמרא היא טבילה היא הזיה אבל מה אינו חיבור לטומ שאמרנו שאם מקפיד חוצץ שזה לא חיבור להזהעה תדע לך זה גם לא יהיה במקרה הזה חיבור לטומאה אם טומאה תיגע בזה זה לא יתמקים איך אתה מדייק את זה כי איך כתוב במשנה מי נדע התחלנו ואמרנו במשנה אם הקפיד עליו חוצץ אם רוצה הוא בקיומו מה היה צריך להיות כתוב אינו חוצץ אבל לא כתוב ככה כתוב הרי הוא כערבה מה זה בא ללמד כגופה של ערבה גופה של הרבה זאת אומרת כולל גם כן לגבי טומא שלגבי טומ זה חיבור אבל אם הוא מקפיד זה לא חיבור רבי שמעון בן לוקיש אמר כך שנה רבי צועתחת הכיסא חיבור לטומאה ואינו חיבור להזיה רב שמעון בן נוקיש בשם רבי שמעון בר קהנה עבר מדולדל ציפורן מדולדלת וצועשת תחת הכיסא והידוק קירויה הברויה קירויה הזה דלת שעושים ממנה כלי לשאוב את המים אז כל עוד שהיא חדשה היא חזקה אבל כשהיא מתיישנת היא כבר צריכה שישימו בה איזה קרש כזה שהוא מהדק אותו אז ההידוק ששמו בקירויה שהיא עדיין בריאה זה לא כזה נצרך ההידוק הזה רבי יוסי ברבי בון אמר אף קישוט של קטן זה שיער כזה שהוא לא ממש שיער חיבור לטומא ואינו חיבור לעזה אז אנחנו שואלים על כל הרשימה הזאת מה בן טומא מה בין הזה אמר רב להא בהזקתי והיזה על האוהל ועל כל הכלים אז אנחנו דורשים ועל כל המקוימים שבכלי זאת אומרת דוגמה למשל הידוק של קירוי ראועה אבל עידוק של קירויה שהיא בריאה אז זה לא מקיים את הכלי לכן לגבי מה שכתוב הזה לגבי הזה כל אלה הם לא חיבור אבל ברמה לגבי טומא איך כתוב טמא הוא לכם כלשהו לצורך לכם לכן לגבי טומא זה כן חיבור תמן אמרין טרקטא טרקטא זה כשעושים עיסה שהבלילה שלה מאוד רכה ובגלל שהבלילה שלה מאוד רכה זה נדבק בידיים הורה רבי יצחק מאד חד לעשות אחד אחד אבל טרי טלטה בבת אחת אסור כי כמעון שהבצק נדבק זה עובר מאחד לשני וזה מחמיץ אלא אם שזג ידוי במאה אלא אם כן הוא שטף את הידיים במים באמצע תני קובטיות בירתיות חביות של מוריץ שמביאים אותם מבירות מהמקום בהירות צריך לבאר למה כי נותנים שמה קמח וזה חמץ הורה רבי יוסי באילן פלולינה צריך לבאר הפני משה אומר שזה מה שכתוב בלשון ש הגמרא פרפרחני חלגלוגות שהדרך היה לשים שם קמח רבבו בשם רבי יוחנן הבצק שצינן מה שאמרנו במשנה בצק החרש לא היה שם אחר כך יוצא בו שהחמיץ אז עד מתי עד היכן אני אומר שזה עוד לא הכמיץ ומתי זה כבר החמיץ רבי יעקב ברח רבולה דכיסר בשם רב חנינא עד כדי הילוך ארבעת מין שזה 72 דקות וכל זה שלא התעסקו בזה כל הזמן אבל אם התעסקו בזה כל הזמן אפילו יותר זמן מזה עד כאן דף חג [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה