הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף מב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף מב
[מוזיקה] אורלו דף מב אנחנו מתחילים בשליש האחרון של עמוד הקודם על מה שלמדנו במשנה והקיים שהם אסורים בחוץ לארץ מדברי סופרים שמואל אמר מדובר בכלי הכרם זה רבנן גזרו בחוץ לארץ ה בכלי זרעים זה מותר אפילו מדברי סופרים בכלל לא גזרו רבי יוחנן אמר אומר אחרת אנח נו דיברנו בכלי הקרם הם אלה שר חכמים גזרו עליהם מחוץ לארץ ה בכלא זרעים לא צריכים בכל את גזירת חכמים זה אסור מן התורה אמר רב הונה כנתון מערביה לתמן כאשר ירדו חכמי ארץ ישראל לכאן לבבל לתמן אמרנו בשם רבי יוחנן וקימנו מה הסיבה מה המקור ש לי זרעים אסורים גם בחוץ לארץ כתוב בפסוק את חוקותי תשמורו באמתך לא תרבי הכילים סדך לא תזרע כילים ובגד כליים שעטנז לא יעלה עליך שלושה מיני כילים כלאי בהמה כלאי זרעים וכי הבגדים אז רבי יוחנן לומד הקש הקיש כילא זרעים לכלא בגדים וכלא בהמה מה כילא בהמה מה כלאי בגדים כלאי בהמה שאין תלויים בארץ וממילא ברור לנו שהם ונוהגים בארץ ו בחוצה לארץ אף כלאי זרעים אף על פי שהם תלויים בארץ נוהגים בארץ ובחוץ לארץ כך דרש כך ידרוש רבי יוחנן חד ברנש זרח הכלי שעורין ולפת שזה כלי זרעים בחוץ לארץ עבר חנין גוביט וקרין עקר לו אותם כמו רב יוחנן את טאוב דקו משמואל וכנס כנס אותו למה כי שמואל שיטתו ששמואל סבר שכלי זרעים בחוץ לארץ מותרים לכתחילה דני כתוב בבריתה אין עושין עם ישראל בכיים למה כי הוא מסייע על ידי עוברי עבירה אבל עוקרים אמו בכיים כשהוא בא לעקור עוזרים לו למה מפני שהוא ממעט בעבירה תני אין עושין עם הגוי בכיים הכוונה בארץ ישראל בין בכלי הקרם בין בכלי זרעים כי בסופו של דבר הוא מסייע בידי עבירה אבל הירות המובלעות בארץ ישראל כגון באינה ו באמא וחברותיה שאין להם דין של ארץ ישראל הם באמת חוצה לארץ אושין םם בכלאים אז בקטע הזה בבריתה כתוב שאיין איסור כילים בחוץ לארץ ואייך היא מסיימת מסיימת הבריתה הם משפט לכאורה סותר כשם שכליים בארץ כך כילים מחוץ לארץ איך נבאר את המשנה שמואל פתה מתניתא אין עוסי מה גוי בקהלים בארץ בין בכלי הקרם בין בכלי זרעים כיוון שבארץ הכל עשור אבל היערות המובלעות בארץ ישראל כגון באינה ובאמה וחברותיה עושין עמהם בכלאים באיזה כליים כילי זרעים שבכלל לא גזרו עליהם הם מותרים כשם שכליים בארץ כך כיים בחוץ עלא הרץ היינו שאסרו כילים בחוץ לארץ זה איפה כילי הקרם זה רבנן גזרו למה רק בכלי הקרם הם גזרו כי כילי הקרם יותר חמורים כי ראינו שבארץ ישראל הם אסורים בהנאה אז גזרו גם מחוצה לארץ הכילי זרעים מותה זה הביאור של שמואל רבי יוחנן פתר מתנית הוא יסביר ככה אין עושין עם הגוי בארץ בין בכילה הקרן בין כלי זרעים זה בארץ אבל הירות הובלות בארץ ישראל כגון באינה ובאמה וחברותיה עושין עמהם בכיים במה בכי הקרם שמן התורה הם מותרים למרות שמדברי סופרים זה אסור הקלו לעשות עם הגוי כשם שכליים בארץ ישראל כך כליים בחוץ לארץ שאסור לעזור לגוי זה בכלי זרעים שכלי זרעים אסורים מן התורה בחוצה לארץ זה מה שאנחנו מסיימים בכלי הקרם מה בכלי זרעים עכשיו יצא גם נפק מינה נוספת למעשה בין רבי יוחנן לשמואל האם מותר לעזור לגוי לפי שמואל כילי הקרם אסור בחוצה לארץ לעשות עם הגוי למרות שזה רק איסור דרבנן ולפי רבי יוחנן מותר לעזור לו כי זה חוץ לארץ הדרן הלך בגד של צבאו סיקל מסכת בשמא [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה