הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לח
[מוזיקה] אורלו דף לח אנחנו מתחילים ארבע שורות מסוף העמוד הקודם תמנ תנינן במשנה במסכת תמורה למדנו אלו אין הנשרפים אלו אין הנקברים ושם הדין של שיער נזיר ופתח חמור מופיע ברשימת הנקברים אח התמרי שרפו ואח התמרי קברו אצלנו במשנה אמרנו שאם ההורג מל עשית מצמ בחור בבגד ידלק משר הנזיר ומפתח אמו בשק ידלק השק אמר רבי יוחנן כאן בשק כאן בשיער כאן בשק שהוא עשה ממנו מהרג מהשיער שק וכאן מדובר בשק בשיער לבד מה ההבדל מה בין שק מה בין שיער אמר רבי חנני בי דרביל שק מצוי לכתת אחריו לכן לא עוזר קבורה צריכים לשרוף אותו טב זה המשנה שלנו אבל שם בתמורה מדברים בשיער לבד אין מצוי לחטט אחריו ומספיק לקבור אותו רבי שמעון בן לוקיש אמר כאן במקדש כאן בגבול שיער נזיר במקדש כשהוא בא לגלח הנזיר הטהור ה צריך לשרוף את זה את השיער על האש שתחת הדוד של השלמים אבל אם הוא מגלח בגבול אין דין שריפה בשיער רבי יוסי ברב חנינא אומר כאן בנזיר טהור שכתוב כתוב אצלו לשרוף את השיער כם בנזיר טמא אומרת הגמרא בסדר זה תירוץ טוב על שיער נזיר אבל יש גם סתירה מפתח אמו ואנין פתח אמו מה הית לך מאמר הת לך מאמר אתה יכול לתרץ כאן במקדש כאן בגבולין כאן בנזיר טהור כאן בנזיר טמא אלא חיייבים לחזור לתירוץ הראשון כאן בשק כאן בשיער כמו שתירס רבי יוחנן אמר רבי יוסי ורבי בון הוא אומר באמת אפשר לתרץ כמו שתץ ריש לוקיש או כמו רבי יוסי נה ומה ששאלת לגבי פתח אמור גם את זה אפשר לתרץ אין תמר ישרף שערו מה שכתוב ישרף זה השיער הוא צריך להישרף כי הוא לא מתפרק בקבורה אין תמה במשנה בתמורה יקבר על גופו גופו ברגע שאתה קובר אותו הוא מרכיב ווא מתפרק אמרנו במשנה ו במקדשים מקדשים כל שהם רב יוסי בשם רב יוחנן ד תימר בקדשים ש להן מתיירים היינו שאפשר לבדות אותם וכיוון שזה דבר שיש לו מתירן אז הוא לא בטל אף פעם לכן הם אסורים אבל בקדשים שאין להם מתירים צריכים סית אם זה זה לא יהיה קמלו הסית זה לא חשוב זה יהיה כן בטל כי אם לא עשית זה כבר שיעור חשוב ורק אז הם לא יהיו בטלים התב רב יוסי מה החידוש של רבי יוחנן וו מתנית פליגה פליגה הכוונה כבר במשנה מבואר החילוק הזה כי מה למדנו ההורג מלאו הסית מצמר הבכור בבגד ידלק הבגד מה זה בכור בכור לו כ קודשים שאין להם התרמו בכור אין לו פדיון וכתוב שצריכים כי מלאו עסית אל פחות מזה הוא כן בטל אז מה חידש רבי יוחנן הת דתני לה את הסיפה הזאת בשם רב מאיר שהוא אמר בהתחלה לגבי אורלה הדלק הבגד אז גם הוא זה שאומר לגבי צמר הבכור ושערה נזיר ופתח חמור ידלק ודל נילה בשם רב מאיר אלא כאן אפילו רבנן מודים לרב מאיר שזה נחשב חשוב מ דנלה בשם רבי מאיר איתלה השרה אז מה הכוונה לכמן חכמים אומרים שיש רק שישה דברים חשובים ורבי שמעון בן לוקיש בגמרא אומר שרב מר שחולק עליהם אומר שיש עשרה דברים יש את השישה של חכמים ויש לנו גם את המקרה של מלאו עסית של כליפי אורלה וחבלי תלתן וגם בגד שצבעו מקליפה אורלה אז יש שלושה דברים אז אם אתה מוסיף גם את הסיפה כאן אז הי לנו דבר עשירי אזמן דנלה בשם רב מריט עשרה דברים מקדשים אבל מן ד לא תנ לה בשם רב מר אלא כאן אפילו רבנן מודים והם לא סופרים שיבה כי זה לא נחשב כל כך חשוב לספור אותו בפני עצמו אז מנן הטלה עשרה דברים מקדשים יש לנו לרב מאר רק טישה אומרת הגמרא אנחנו נגיד שרב מאר כרבי עקיבא שלדעתו יש שבעה דברים שמה הוא מוסיף רבי עקיבא אמר אף כיכרות של בעל הבית גם הם מקדשים אז אם כן יש לנו עשרה דברים הלכה ג' אומרת המשנה תבשיל שבשלו בקליפי אורלה ידלק נתערב באחרים ייעלה באח ו2 למה כי אנחנו אומרים שיש שבח עצים בפת וממילא התבשיל כולו נאסר בגלל הנעת ורלה אז צריכים פי 200 כנגדו תנור שהסיקו בקליפה לה והפה בו את הפת תדלק הפת תרבה באחרות תעלה באחד ומתי אומרת הגמרא אבא ברר מיה כאן ברר מיה בשם שמואל רבי ב הבכיה בשם רבי יוחנן גידו גחלי אורלה שעי ממו וכבר קבעו נגמר הרי אילו מותרות כבר אפשר לאפות בהם את הפת למה כי כיוון שכבר נשרפו ונעשו גחלים כבר נגמר בהם האיסור הרב מוסיף שרבי יוחנן יגיד לכמה שכל הנשרפים אפרן מותר שואלת הגמרא מה החידוש וליו מתנית הי כתוב אם חדש יוץ בבריתה אנחנו נראה שאם הוא בישל בגחלים הגמרא מבינה שמדובר בגחלים או ממות ולכן מותר אם חדש וצן אם ישן יו צן שמה כתוב שאם הוא בישל בגחלים זה דברי הכל מותר אז רב חנינה אמר להתקן לא לא גורסים את הבריתה הזאתי לא לא נכונה לכן רבי יוחנן כן חידש משהו רבי מנה אמרית כן אפשר לגרוס את הבריתה שמה לא מדברים שזה מותר בגלל ש הגחלים כבר נשרפו לא בכלל לא מדובר שם בגחלים שניסו שמה מדובר בשבי עצים מלכים ונגבו הוא ניגב אותם בקליפ אורלה אז היה אפשר לחשוב שכיוון שהוא ניגב אותם ושמיש אותם על ידי הקליפה אורלה הם נחשבים גם כן אסורים ענוי קומה שמנון שהם מותרים נאה אבל בכלל לא מדברים בגחלים של איסור אז אם כן החידוש של רבי יוחנן חידוש עד כאן דף לח
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה