הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לז
[מוזיקה] אורלו דף לז אנחנו מתחילים בשורה הרביעית מלמעלה אמר אב חגאי דנתי מן אלפה כאשר ירדתי מהספינה שם תכלי דרבי יעקב בראחה שמעתי את כולו של רבי יעקב בראחה שיושב ולומד יתב מתנ למד בגד שצבעו בקליפי אורלה ידלק זה לגבי אורלה ותנינן במסכת עבודה זרה למדנו שאם הוא נתה למנה מעבודה זרה איזה קורקר איזה חתכת עץ כזאת שהוא דומה למחתרת בו את הבגד אסור בהנה יין נסך שנפל הבור כולו אסור בהנה ותנינן על זה שרבן שמעון בן גמליאל אומר שלא לא כל הבור אסור בניה המחר כולו לגוי חוץ מדמי יין נסך שבו או אז השאלה שלנו כיוון שקי מלן כרבן שמעון גמליאל שמה אז למה רבי פה סותם שהכל אסור ולא אומר כמו רבי שמעון בן גמל שהוא ימכור את כל הבגד חוץ מדמי ה צבע אורלה שבו אז אמר הרבחב יעקב רב חגא קשית רב חגא קימה רב חגאי בעצמו הוא הביא את הקושיה והוא גם אמר תירוץ מ קדון תמן אין דרך בני אדם ליקח יין מן הגוי אז לכן ה אמכור את זה לאנוכי חוץ מדמי ה נסך שבו זה לא יבוא לידי תקלה אבל ברע מחת דרך בני אדם ליקח בגד מן הגוי אז אם הוא ימכור את זה לגוי אנחנו חוששים שמה אזה ישראל אחד יקח את זה מהגוי ואז הוא יבוא בזה לידי תקלה לכן לא התרנו הלכה בת אומרת המשנה הצובע מלא הסית בקליפי עורלה מלא הסית זה חוט חשוב כי הוא כבר יש לו גודל של סיט סיט זה כמו המרחק שבין האצבע לאמה כמה שבן אדם מצליח לפתוח את המרווח ביניהם כיוון שזה דבר מאוד חשוב והרגו בבגד ואין ידוע איזה הוא רב מור אומר דלק הבגד והחכמים אומרים יעלה באחד ומת אז חכמים מובנים אומרים אורלה בטלה בח ו2 אבל רב מר כל כך מחמיר ואומר אפילו באח ו200 זה לא עולה למה כי רבי מאר סובר שכל דבר שדרכו להימנות ו מקדש ומלא הסית זה דבר חשוב דרכו להמנות הוא לא בטל אפילו בהרבה ההורג מלא עשית מצמר הבכור שהוא גם אסור בהנאה בבגד ידלק הבגד משיער הנזיר ופתר חמור בשק דלק השק [מחיאות כפיים] ובמקדש מקדשים כל שהם אז הגמרא תעמיד הרב מביא שהגמרא תעמיד שמדובר בקדשים שיש להם פדיון אז כל דבר שיש לו מתירים הוא לא בטל אף פעם טוב מנת נסית למה הצלנו את המשנה לדבר על סית זה רבי מאיר ברם קרבנין הוא סית הוא פחות מסית אל תחשוב שדווקא אם זה סיא צריכים פי 200 כנגדו אבל אם לא לא צריכים פי 200 כנגדו לא לפי רבנן הבדל אם זה כמלא עשית או לא עשית הוא בטל תמיד בפי 200 אבל רק רבי מאיר שהוא עושה את זה כדבר חשוב אז רק אם זה כמלא עשית זה נהייה דבר חשוב שהוא לא בטל אפילו ב-מ רבי יוסי ורבי בון אמר אמר לי משום רבי יוחנן רבי עסא בשם רבי יוחנן צמר בכור שטרפו שירבב אותו בטל ברוב עית ובכי ציפורה קום מרבי ירמיה קו מרבי אמי הוא שואל אותו בריתה ליטרה בשמונה ולא הדו הבריתה אומרת שאפילו ליטרה של צמר בכור בפי שמונה לא הדו שזה יהיה מותר אז איך אתה אומר שברוב זה מותר אז הגמרא רגע רגע אתה שואל מברייתא מה והילולה מתניתא ולא מתנית היא לא מתאים יותר לשאול מהמשנה כתוב במשנה הורג מלא השית מצמר הבכור בבגד ידלק הבגד לא אומרים שהוא בטל ברוב אז אמר לי אילו הת תבת תמן אילו הייתי שואל אותי מהמשנה הבת יאות הייתי מתרץ לך תירוץ טוב הייתי מתרץ שאנחנו דיברנו על צמר צמר בטל ברוב המשנה מדברת על חוט חוט זה כבר לא דבר שבטל ברוב הוא כבר חשוב זה חוט אבל שם שמדברים על לטרה בשמונה לכה מדברים על צמר ואף על פי כן רואים שהיא לא בטלה ברוב אז זה קושיה טובה עד כאן דף לז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה