הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לד
[מוזיקה] אורלו דף לד אנחנו מתחילים בשורה השביעית מלמעלה רב בוו בשם רב יוחנן אחרי שלמדנו בעמוד הקודם שרב בוו בשם רב לוזר אומר שכל מקום שנאמר לו תאכל ו תאכלו ו יאכלו אז תופס איסור הנאה כאיסור אכילה אזה אסור גם בהנאה חוץ מאלה שמנינו עכשיו נראה שרב בור בשם רבי יוחנן אומר אחרת הוא אומר העושה אספלנית משור הנסקה ההוא נהנה מזה ו מחמץ שעבר עלי בפסח אינו לוקה שאין לא תעשה שלא מחובר לא תעשה לא כתוב מפורש בפסוק זאת אומרת זה שכתוב לא לאכול זה לא כולל יסור הנאה ומאיפה יודעים שאסור להנות משור הנסקל כי כתוב בעל השור נקי זה לא לב מפורש ומאיפה יודעים שאסור להנות מחמץ שעבר עליו הפסח מזה שכתוב בחטאת באש ישרף או באש תשרף אז זה לא לב מפורש לחמץ בפסח לכן לא לוקים עליו מכלא הקרם לוקה דמר רבי חנינא פן תוקדש זה פן תוקדש פן זה לב מפורש שזה חייב שריפה מורלה באמת צריך אזה ספק למה כי יש לנו אשה לרחק כתיב הרלט מורתו ממה שמע שלא נהנים מזה בכלל אבל זה עשה זה לא לו לא תעשה לאוכלו כתיב יש מפורש לא לאכול לא י אכל אבל לא תעשה לרך הכל לתכתיב אז אנחנו לא יודעים האם העשה יבוא וילמד שגם עליו שאמרנו לא לאכול הוא כולל הנאה או לא אז לכן זה ספק כך אומר רבי יוחנן מתנית פליג על רבי יוחנן כי מה כתוב במשנה ממה שמה שנאמר כל סכל השור וכי אין אנו יודעים שבשרו אסור באכילה ומה תמוד לומה לא יכל את בשרו לדי עכה שכשם שאסור באכילה כך הוא אסור בהנאה זה מפורש כתוב שהוא אסור בהנאה מה עבד לרבי יוחנן הוא יגיד שהפסוק הזה בא ללמד פטע לה ב שקדמו הבעלים ושחטו אחרי שנגמר דינו כך גורסים שאז למרות שהוא שחט אותו כיוון שנגמר הדין הוא אסור באכילה אבל איס באמת לא תשמע מפה רבי זירקו מרבי אבו מה קורה אתה רבב אחמר אחן ואח אתמר אחן פה אמרת לנו בשם רב יוחנן שהאיסור לא מפורש ולמטה אמרת בשם רב ז שהאיסור הנאה מפורש בעצם זה שכתוב לא לאכול אמר ליחד בשמי רב זו חדה בשם רב יוחנן והם חולקים אחד על השני רבנן דקיסרין הם למדו אחרת הם אומרים שרב בשם רב יוחנן הוא גם אומר ככה כל מקום שנאמר לא תאכל ו תאכלו את תופס איסור הניה כאיסור אכילה כמו שאמרנו בשם רב לוזו בענייניו שבכולן וכל חטאת ה שרובה מדמה אלו אלמד לכפר בקודש לא תאכל באש תצטרף זה מלמד שכל מקום שנאמר לא תאכל זה איסור הנאה תני חזקיה פליגה רבי יוחנן הוא חולק הוא אומר כמו הגרסה הראשונה שהייתה לנו בשם רבב ממש מה שנאמר כל חל שור וכסף ואזלא תוכלו אז לאיזה דבר נאמר וכלב נבלה וכלב טריפה יעשה לכל מנחה למה צריכים להתיר הנאה וכי מי אסר אותו בהנאה התירוץ הוא ב להודיעך אפילו למלאכת הגבוה הוא יהיה מותר ממה שמר שנאמר רק אדם לא תוכלו לאיזה דבר נאמר על הארץ תשפכנו כמים למה צריכים להתיר ברור שהוא מותר בהנאה בעל הודחה לימוד אחר מה המים מכשירים את הזרעים לקבל טומ אף אדם מכשיר שהוא גם נקרא משקה ממה שמה שנאמר לא תאכלו כל נבלה לאיזה דבר נאמר על הגר אשר בשעריך תתנה לה ואחלה הרי ברור שמותר בהנאה בא להודיעך שעצם זה גר תושב מותר לו לאכול נבלות שגר תושב אוכל נבלות מהשמה שנאמר הובשר בשדה טפה לא תאכלו לאיזה דבר היית צריך לבוא ולהגיד איזה דבר נאמר לכלב תשליכון אותו זה בא ללמד דרשה אותו אתה משליך לכלב וית המשליך חולין שנשרטו באזהרה הם אסור להכיל אותם לכלב כי הם אסורים בהנאה עד כאן דף לד [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה