הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף לב
[מוזיקה] אורלו דף לב אנחנו מתחילים בסוף העמוד הקודם הלכת ט אומרת המשנה חתיכה של קודשי קודשים וגם חתיכה של פיגול ושל נותר פיגול זה דבר שהוא פסל קורבן שהוא פסל אותו באחד מארבעת העבודות שזה שחיטה קבלה הולכה וזריקה עם מחשבת של חוץ לזמנו שנתבשלו עם החתיכות אסור לזרים ומותר לכהנים זרים שאסורים גם לאכול קודש קדושים אז מבחינתם יש פה כמה איסורים ורבי מאיר סובר שיסור מצטרפים זה עם זה ולכן זה אסור לזרים אבל כהנים שמותר להם לאכל קודש קדושי והפיגוע לבד לא נותנים כאן טעם אז אז מותר להם רב שמעון שהוא סובר שאין שני שמות מצטרפים מתיר לזרים ו לכהנים זה ברישה בשר קודש קדושים ובשר קודשים כלם שנתבשלו עם בשר התאווה שזה בשר חולין אסור לטמאים כי לטמאים אסור לאכול לא קודש קודשים ולא קודשים קליים ומותר לטהור קודשים קלים זרים טהורים יכולים לאכול אבל קודש קודשים לא אז כיוון שיש כאן עתר ואיסור והאיסור לבד אין בו כוח לתת טעם אז זה מותר לטהור ומה כאן לא כתוב שרב שמעון חולק אז יכול להיות שרב שמעון באמת כאן מודה בגלל שיש פה שם של טומאה של ש קודשים שאסור לטמא לאכול קודשים שניהם יש להם שם של קודשי אז לכן זה שם אחד אבל בגמרא נראה שרבי יוחנן אומר ש שרב שמ חול גם בסעיף תני בבריתה כתוב ככה של פיגול ושל נותר מה שאמרנו פיגול ונותר מדובר פיגול ונותר של קודשים קלי אז מה המסר אמר רב יונה לא אמרו אלא קודשים קלים אבל אם זה יהיה פיגול ונותר שקוד ש קדושים אז זה אותו שם קוד ש קדושים אסורים לזרים אז אפילו אם אחר כך זה נהיה פיגול וזה נהיה נותר זה נשאר קוד ש קדושים זה נשאר אסור לזרים ולכן רב שמעון יודע כי זה שם אחד אז אנחנו שואלים רגע וגם קוד שמקנים פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריק הרי הזריקה לא מתירה את הפיגו אז אם היה לזה איסור זר לפני הזריקה אז גם אחרי הזריקה זה לכאורה נשאר אז אנחנו חייבים להוציא מכאן הבנה בדברי הברייתא לא אמרו שיש איסור זרות אלא פיגול ונותר של דבר כזה שאין זריקה מטרתו שזה קודש קדושים שמה גם אם זה נהייה פיגול גם אם זה נהייה יסור זרות נשאר אבל בקוד שים כלים מועיל ואן מותרים אחר זריקה אז אפילו לפני זריקה אין לוקים מלא משום זרות זה לא נחשב זר אין לא נחשב איסור זרות כי זה דבר שעומד להיות מותר אז לכן יש כאן שם חדש של איסור פיגול ואיסור נוייסר יוצא שלפי זה אפשר היה גם לכתוב במשנה חתיכה שקוד שקוד וש קודשים קלים שנתבשלו עם החתיכות זה שני שמות זה אסור משום איסור זרות וקוד שים קלים לא טוב זאת הייתה שיטתו של רבי יונה אבל רבי יוסי מפרש אחרת את הבריתה הוא אומר בדיוק הפוך למה במשנה כתוב נו יסר פיגול למה לא כתוב חתיכת שקוד ש קדושים ושל קודשים קלים למה לא כתוב ככה משמע שבקודש קלים כן יש איסור זרות ורק בגלל שזה כבר פיגול נוסר היינו כבר היייתה זריקה למרות שהזריקה לא התירה אבל היא מרצה לפיגו ו יש משמעויות לזריקה בקוד שים קלים לכן כבר אין איסור זרות אמר רבי יוסי לא אמרו אלא קודשים קלים לכאורה פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקי אז לאיזה דבר נאמר במשנה פיגול ונותר דווקא להוציא קודשים קלים לאחר זריקה אז אין בהם שם איסור רק אם הם פיגול ונותר אבל הא קודשים קלים לפני זריקה הועיל והם אסורים בקודש ים קלים והם אסורים לזרים לוקים עליהם משום זרות ולכן הם יהיה חתיכת של קודשים קודשים וחתיכה של קודשים קלים שניהם הצטרפו גם רב שמעון יודע שהם מצטרפים כזה שם אחד אמר רבי אבין לישן מתניתא מסייע לרבי יוסי שכתוב שם בתחילת הפסוק לא תוכל כול בשרך והגמרא מבינה שזה איסור זר מה ונדבות זו תודה ושלמים שאם אכל מהמהם לפני זרקת דמים לוקה מה הוא לוקה הגמרא מבינה משום זר רבי שמעון בן לוקיש עכשיו הגמרא מתייחסת לסיפא בשר קודש קודשים ובשר קודשים קלים שנתבשלו עם בשר התאווה אסור טמים כי ביחס לטמאים טמא אסור לו לאכול כל קודש בין בשר קודשי קודשים ובין בשר קודשים קלים מה שאין כן התאורים מותר לאכול קודשים כל רבי שמעון בן לוקי שמר במחלוקת שרבי שמון גם כאן סובר שזה נחשב שני שמות זה לא מצטרף לזה קוראים קודשים קלים ולזה קוראים קודשים קודשים ורב יוחנן אמר דברי הכל כאן רבי שמעון מודה זה שם אחד קשד רבי שמעון בן לוקיש לאכן ר במשנה למ כוון שם תרומה מצטרפים תרו רומ וכל האלה שיש ם שם תרומה אז גם כ הצטרפו ולון ב לשון ומאה שאסור למ לאכול קודשים אונ הגמרא ו רב שמעון בן לוקיש קדה דתני פור מפורש חתיכה של קודש קדושים ושל קודשים קים שנתבשלו עם החתיכות רב שמעון מתיר כי זה שני שמות וחכמים אוסרים אז הברייתא הזאת סוברת שרבי שמעון אומר כל דבר שיש לו שני שמות כבר לא מצטרף והוא הדין טרומו ותומס מיסר לא הצטרפו לפי הבריתה הזאת דרון הלוך טרומו בסיעתא דשמיא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה