הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כ
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כ
[מוזיקה] א אור לו דף חוף וצריך להרים החת אמר צריך להרים לגבי תרומה ותרומת מעשר שנפלו ל100 אמרת שצריך להרים אחת וחה לגבי אורלה וכלי הכרם שנפלו למים התמר אינו צריך להרים מה ההבדל רבי יעקב בר זבדי רבב בשם רב יוחנן פני גזל השבט מצד האיסור האיסור של התרומה בת אבל מכיוון שהייתה פה שעת תרומה ששייכת לכהנים צריך להרים ולהביא להם אבל בעורלה וכיל הקרם לא שייך גזל השבט ותני כן כל תרומה שאיין הכהנים מקפידים עליה דוגמה כגון תרומת הליס והחרובים ו שעורין ש באדום שלושת הדברים האלה זה דברים מאוד זולים שמאוד מצויים והכהנים לא מקפידים עליהם אז אם הם נפלו תרומה שלהם ל100 הין לא צריך להרים מכיוון שאין כם גזל לשבת כי הכהנים לא מקפידים העולה וכלי הכרם עולים באח ומ שואלת הגמרא מנין שהם עולים מי בכלל אמר שהם בטלים כתיב מלאה כתוב בתרומה מלאתך דמך לא תאחר וכתיב מלאה זאת אומרת גם לגבי כילי הקרם כתוב פן תוקדש המלאה הזרע אשר תזרע אז כתיב מלאה מלאה מה המלאה שנאמר לאלן עולה כפי שלמדנו שתרומה עולה באח ומ אף כאן עולה אז שמרא אם ככה אם כאן 100א כמו שבתרון בכיל קרם תגיד שהיא עולה במ למה אמרת ב-200 אונה הגמרא לפי ש כפל הכתוב איסורו אז כפלו חכמים עירובו התורה הכפילה את האיסור של כילי הקרן תרומה היא רק אסורה באכילה לזרים היא לא אסורה בהנאה אבל כילי הקרם אסורים בהנאה אז לכן חכמים הכפילו גם כן את האיסור עד כדון כילי הכרם אורלה מיניים אז אנחנו נלמד את אורלה מכילי הכרם מה זו איסור הניה אבזו איסור הניה מה זו עולה אבזו עולה עד כדון כרבי עקיבא אז מפרש הרב כמו שיטת רבי עקיבא שהוא כתוב בירושלמי בקידושין שהוא סובר שאפשר ללמוד למד מילה בכל התורה כולה אבל כרבי ישמעאל שהוא סובר שם בירושלמי שאין למדים למד מנ למד בכל התורה כולה אז מה נענה אתה לא יכול ללמוד ורל מכילי הקרם כיוון שהם בעצמם נלמדו מתרומה אז אנחנו נגיד מהמהלך אחר רבי יוחנן בשם רבי שמואל אומר כל וחומר מהם תרומה שיסור סור עולם הרי זו עולה אורלה שאין איסורה איסור עולם זה רק בשלוש שנים הראשונות לא כל שכן שהיא גם תוכל להתבטל ואם תפוח ותגיד לא אם אמרת בתרומה שכן יש היתר לייסורי או שכמו שכתוב אצלנו שתה מותרת תאמר בעורלה שאין היתר לאיסור אז פרח את הקל וחומר אז לכן בא רב חיננא ואומר שאנחנו נדבד את ה אורלה ישר מביקורים פרי פרי גזירה שבה כתוב בעורלה וערלתם מורתו את פריו ובביקור כתוב מפרי העץ מה שה מעולה גם כן מה בתרומה וביכורים שזה בכלל תרומה הי ולה כך גם אורלה הי ולה טוב עכשיו אנחנו חוזרים למשנה במשנה בעצם ראינו שלוש דעות תנ קמה ור שמעון ורב לוזו תנק מאמר מצטרפים זה עם זה לכאורה הורלה כילי הקרם מצטרפים זה עם זה רבי שמון אומר אינם מצטרפים הוא אומר לא שני ייסורים לא מצטרפים רבי ליעזר אומר תלוי מצטרפים ונותן טעם היינו שזה מין בשאינו מינו אבל לא לאסו אם זה אותו המין הם לא מצטרפים אז הגמרא גם מבארת את זה מצטרפים זה עם זה בין לאסור בין כדי ליתן טם היינו בין במין שאינו במינו שזה שזה לאסור אמין במינו בן יתן טעם זה מין שאינו במינו דברי רב מ רב שמעון אומר אינן מצטרפים אז התנקם שלנו זה רב מי רבי אליעזר אומר מצטרפין בנותן טעם זאת אומרת במין שאינו במינו אבל לא לאסור עד כאן דף חוף
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה