הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כד
[מוזיקה] אורלו דף חוף ד' רב יוסי בשם רבי חילפי רבי יונה בשם רבי שמעון בן לוקיש מה שלמדנו במשנה שבית שמאי אומרים שהדבר שהוא מחמץ הוא אף מטמא למרות שאין בו כביצה מה הסברה כתפוח עושים אותו בית שמי בית שמר מכיוון שהוא מחמץ ובסוף הוא מתפיח את כל העיסה למרות שאיין בו כביצה מתייחסים אליו כמו שהוא כבר תפוח ויש בו כביצה תמן תנינן למדנו במשנה במסכת מקבעות מי הצבע פוסלים אותו בשלושת לוגין מים שהם צבועים זאת אומרת לא יין שהוא בעצם צבע אלא מים מים שובים שיש בהם צבע הם צבועים הם פוסלים את המקווה רק אם יש בו שלושת לוגים אם יש בהם שלושת לוגים ואין פוסלים אותו בשינוי מרא זה שיטת תנ קמה אבא ברי לרב נחמן הוא בא ואומר תדע לך דברי רב מאיר שגם אם אין בהם שלושת לוגין מים הם פוסלים בגלל הצבע למה משום שאיבה ניכרת כיוון שנשתנה המראה אז השאובים ניכרים פה וזה פסול רב חונא בשם רב אבא הוא אומר טיה דרב מאיר הזה כבית שמאי כמו דבית שמאי אמרי משום חימוץ מטמא מחשיבים את זה כאילו זה תפוח וזה בעצם מ מת היסה כן רב מאיר אומר משום שינוי מראה פוסל למרות שאין פה שלושת לוגים כיוון שבסופו של דבר יש כאן שינוי מרא וזה ניכר א זה פוסק עד כדון כל מה שבית שמאי אמרו שזה מטמ דבר שיש בו איסור טומא אז כיוון שהוא גם עוסר אז הוא גם מטמא מה הם יגידו יש בו טומא ואין בו איסור מהוא הם גם סברו שמחשיבים את זה כאילו שזה תפוח למשל שעור מה אבל של חולין לא סעור של טומה לא תרומה שהיא וסרת מהוא זה שאלה אחת שאלה אחרת שאלה שנייה חיימץ ממנו למקום אחר גם פה נגיד נעשה זה אסור וזה אסור היה שאור של תרומה שנפל לעיסה אז הסרנו את הכל אם נפל ממנו חתיכה אחת ומצא את העיסה הבאה נגיד זה אסור וזה אסור הרב מביא שלמעלה בפרק ה של תרומות למדנו אין ה מחמץ מחמץ אלא לפי חשבון אם תגיד שזה אסור אז יהיה דבר מעניין ריבה על הראשון הוא לקח את הקערה הראשונה והוא ריבה עליה הוא ביטלו אבל על השני הוא לא ביטל אז מה יהיה פה דבר מעניין נעשה עיקר שממנו התחיל האיסור תפלה והוא טהור הוא כבר יהיה מותר לא טהור יהיה מותר והשני שהוא תפלה הוא יהיה עיקר והוא יהיה אסור שעור של תרומה שנפל לתוך העיסה ועכשיו לא יודעים הכל מעורבב והיה פה פי 100 והוא עשה מה הוא עשה בכל מדומה מה עושים מגביעים אחד והביאו ובעצם העיסה תוקנה ופתאום אחר כך להתחמצן העיסה אז בעצם מתברר לנו למפרע שהתרומה לא עלתה התרומה נשארה פה הרי זו מותרת כי כיוון שזה כבר התבטל התבטל וקב וסו שואלת הגמרא מה אותו דבר גם תגיד תענה של תרומה שנפלה לתוך 100 הוגבה אחת מהמהם ואחר כך הוקרה ומזהים אותה שהיא התרומה שנפלה הוקרה התרומה תהה מותרת ודאי שלא ודאי שנצטרך להוציא אותה אונה הגמרא תמן לא הוכח האיסור הוא עדיין מעורב בכל התערובת הוא לא מזוהה אבל ברמח בתאנה הו כך האיסור לכן ודאי צריך להוציא אותו גריסים שנתבשלו עם הדשים זה הדוגמה שהמשנה מביאה למין בשאינו מנו רב יונה הבי ולמה ני גריסים למה לא תנין ען גריסים שנתבשלו עם האורז למה המשנה תופסת דוגמה של גריסים עם עדשים אומרת הגמרא אלמה מתניתין כמן דאמר נותני טעם לפגם מותר אז ממלה גריסים שהתבשלו עם אורז הם נותנים בהם טעם פגום ולכן זה באמת יהיה מותר אבל כאן שמדברים על גריסים שנתבשלו עם עדשים שזה נותן טעם לשוח אז אפילו כמד אמר נותני טעם לפגם מותר מודה הוא אח שהוא אסור כי זה נותן טעם לפגם גריס של תרומה שנתבשלו עם עדשים של חוליים ויש בהם נותן טעם אז באמת זה נהייה אסור אחר כך ריבה עליהם אז הרב אומר שריבה עליהם בשוגג כמובן כי אין מבטלים איסור לכתחילה ריבה עליהם עדשים של חולין אז זה יהיה מותר כמה צריכים שתרבה אנשים כדי שזה יהיה מותר עד כמה ירבה תפלו דרבי דרבי ששמואל ברבי יוסי על דעת דרבי דו אמר עד שירבו על כולהון רבי סובר שכיוון שזה נאסר אז חתי נעשת נבלה וגם העדשים המקוריים של החולים גם הם יהיו איסור אז צריכים שיהיה ריבוי שכל כך הרבה גריסים גם כנגד העדשים האסורים וגם כנגד הגריסים שנאסרו אל דעת ד רבי שמואל ברבי יוסי שהוא לא סובר חתיכה נעשת נבל דוא אמר עד שירבו על הנופלים היינו על הגריסים של הטמו המקורים עכשיו הגמרא שואלת גריסים הכוונה של תרומה שנתבשלו עם עדשים של חולי ואיין בהן בנותן טעם ובעצם הגריסים בעצם התבטלו הם לא נתנו טעם ועכשיו ריבה להם גריסין לצרף אותם אבל גריסים שלחו לי האם נגיד מין מעורר את מינו לאסור או שנגיד כיוון שהוא כבר התבטל התבטל עונה על זה הגמרא לא תהה גדולה מיין נסך כמו תאמר ביין נסך את רואה את ההיתר כמי שאינו וממילא אותו האיסור אם יש בו ונותן טעם אסור ואם ליו מותר יין נסך שהיה בתוך מים ואחר כך הצטרף אליו עוד יין אז אנחנו אומרים תראה את ההיתר כמי שאינו את היין החדש כמי שאינו אותו האיסור היין סך המקורי אם יש בו ונותן טעם במים אסור ום לאו מותר ואכה גם כן את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור אם יש בו ונותן טעם אסור ואם לאו מותר אז אם כן יוצא לנו למעשה אדו אמרו ריבה עליהם גריסין של חולין אז יהיה מותר והם לא הצטרפו עם הגריסים של טרומו לאסור עד כאן דף חוף ד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה