הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כג
[מוזיקה] אור לו דף כף ג אמר רבי קוריס מה שאמרנו שהתרומה מעלה את העולה לא הכוונה שהתרומה לבד מעלה את העורלה אלא שהתרומה מצטרפת עם החולין להעלות את העורלה ככה הוא מפרש במשנה אומרת הגמרא עכשיו על עצם הדין ניכה הרעיון הזה שהתרומה המעלה היתה רולה זאת אומרת דבר שהוא מותר הוא מעלה את האיסור שכן טהורה תרומה טהורה היא מעלה את הטמאה היינו היתר מבטל את האיסור אבל אנחנו שואלים אורלה מעלה את התרומה זאת אומרת איסור יבטל את ההיתר כלום טמאה מעלה את הטהורה אין דבר כזה אז הגמרא בעצם באה לענות שגם התרומה זה איסור ואיך היא עונה היא אומרת מה לא אצל הזרים מה וכי לא מדובר מדובר פה ביחס לזר שתרומה נחשבת אצלו יסו מה שמה תרצה להגיד שמדובר רק אצל הכהנים אי אפשר להגיד ככה ותנינן בהמשך המשנה העורלה מעלה את הכילים והכלים את העולה והעולה את העולה שמה זה וודאי איסור ואיסור אז ממילא שניה תמן בין אצל הזרים בין אצל הכהנים זה איסור אז גם פה שאנחנו אומרים שהעולה מעלה את התרומה הכוונה נ ביחס לזרים שאצלה זה נחשב איסור שעה תרומה שנפלה לתוך 100 אמר רבי לאזור לא הפירוש במשנה לית קן לתוך 100 אלא לתוך 99 משאם באמת יש 100 חולין אז לא צריכים אחר כך שה אורלה תצטרף לבטל את התרוממו כי התרוממו כבר בטלה במ חולי לכן צריך להגיד שהכונה ב-99 וגם בספה מה שכתוב סעה אורלה שנפלה לתוך 200 אמר רבי אלעזר לתכן לתוך 200 הלה לתוך 1999 כי אם כבר יש 200 לא צריכים אחר כך שהעולה תצטרף לבטל את הכילי הלכה ג אומרת המשנה כל ה מחמץ היינו שהוא מחמיץ הוא נותן רושם והמטבע טיבול שהוא ניכר הטעם שלו חריף הוא מדמע בתרומה ו בעורלה ובכלי הקרם אסור ל הנושא כאן שאפילו אם זה אפילו אם יש כאן פי 100 אם זה מחמץ אם זה מטבל זה אסור וכן ב אור לא וכילה קרם אפילו שיש פי 200 בית שמאי אומרים אף מטמא השאור הזה הוא יטמא את העיסה למרות שאיין בו כ ביצה ובית הלל אומרים לעולם אין מטמה עד שיהיה בו כביצה דוסה איש כפר תמה היה מתלמידי שמיי ואמר שאלתי את שמאי הזקן ואמר לעולם אינו מטמה עד שיהיה בו כביצה עכשיו אנחנו שואלים ולמה אמרו כל ה מחמץ ומטבל מדמע אז כך להחמיר מין במינו אם זה מין במינו זה נפק מינה רק לחומרה להקל הו להחמיר אם זה מין בשאינו מינו והמשנה מפרטת כייצד עור של חיטים שנפל לתוך יסת חיטים זה נקרא מין במינו ויש בו כדי לחמץ אז זה לא משנה בין שיש בו לעלות באחד ו100 ובין שאין בו לעלות בחד ו100 אסור זה חומרה אין בו לעלות באחד ו100 בין שיש בו כדי לחמץ בין שאין בו כדי לחמץ כל תערובת של תרומה צריכה אחד ו100 לכן אסור להקל ולהחמיר מין בשאינו מינו כיצד גריסים שנתבשלו עם עדשים גריסים של איסור של תרומה ויש בהם בנותן טעם בין שיש בהם לעלות ב1 ו1 בין ש אין בהם לעלות באחד ו1 כיוון שהם נותנים טעם זה אסור זה לחומרה אין בהם בנותן טעם אז בין שיש בהם לעלות בחד ו100 בין שאיין בהם לעלות בחד ו100 מותר כי מין בשאינו מינו לא צריכים 100 אלא זה בטל אם זה כבר לא נותן טעם עד כאן דף חוף ג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה