הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף כא
[מוזיקה] אור לו דף חוף א' אמרנו בעמוד הקודם שלדעת תקמה היינו לדעת רב מאיר שני ייסורים מצטרפים זה עם זה תמיד לדעת רב שמעון אינם מצטרפים לדעת רבי אלעזר תלוי בנותן טעם המצטרפים היינו במין שאינו במינו אבל באותו מין הם לא מצטרפים לא לאסור מה פליגן שנפלו שלושת קבי ורלה ושלושת קביין של כילי הכרן היה לך 100 שעה של דבר היתר ונפלו לתוכו שלושת קבין ושלושת קבין שעה אחת שלמה זה שישה קבין שלושת קבין זה אומר חצי סה שיש כנגדה פי 200 בכל האתר אבל נפל גם אורלה וגם שלושת קבים שכלי הכרן לפי המן דמר לפי תנק שהם מצטרפים אז יש כאן שעה שלמה שנופלת ל1 היא לא בטלה 100 אבל לפי דעת רב שמעון ורב לוזו שהם לא מצטרפים אז כל חצי שיעה העורלה בטלה ב-200 והכילה הקרם בטלים ב-200 אבל יש כאן מקרה שגם מנדה אמר שאומר שמצטרפים יודע שהם תבטלו באיזה מקרה אם נפלו שלושת קבין אורלה בהתחלה הם נפלו שלושת קבן בתוך 100 סעה יש כאן פי 200 אז הם בטלים ברגע שהם בטלים הם מצטרפים להתר ואחר כך נפלו שלושת קבין ועוד כלי הכרן פה לכולם זה יהיה מותר למה העוד שנפל עכשיו ובטל בשלושת קבין שכבר מקודם התווספו כאן למאה או הם ביטלו אותם ושלושת קבן בטלין ב100 היינו ב100 השלמים שהם בעצם פי 200 ם אז פה גם מה מצטרפים כיוון שזה בא בשני שלבים מודה שזה בטל שואלת עכשיו הגמרא נפלו שלושת קבין אורלה בעצם הם התבטלו וחזרו ונפלו שלושת קבין אורלה אותו סוג איזה דין יהיה לזה מהוא האם יהיה לזה דין כמו שנפלו שלושת קבין של אורלה ושלושת קבין של כילא הקרם כאחת שלדעת רב מיר הם מצטרפים ובעצם אין לנו פי מ כנגדם אז הכל יהיה אסור או שכיוון שזה בא בשני שלבים כמו שנפלו ג' כבין אורלה שאמרנו שקודם כל הם בטלו ואחר כך נפלו עוד פעם ג קבין ועוד כילי הקרם שאמרנו שפה הם כבר בטלים זאת אומרת הספק שלנו הוא שזה בא בשני שלבים אבל זה אותו דבר מקודם היה איסור אורלה ועכשיו איסור אורלה האם נגיד שכאילו הם באו ביחד או כיוון שזה היה נפרד אז שלושת קבין הראשונים בטלו ואחריהם גם כן בטלו הרב אומר שזה לא דומה למה שאמרנו במסכת תרומות שסעת תרומה שנפלה ל100 ולא הספיק להביע שנפלה אחרת ששמה היא אסורה שמה זה שונה כי שם בתרומה צריך רמה אז לפני שהוא הרים אם נפל עוד אחד זה כבר אי אפשר להרים אבל פה בעולה לא צריך להרים עצם הנפילה כבר מבטלת טוב אומרת הגמרא פשיטה שידיעת מטרתו זה ברור שבצורה כזאת שהם נפלו היייתה נפילה אחת שבטלה והוא יודע שזה נפל ואחר כך היייתה נפילה שנייה הידיעה שלו בעצם היא גרמה לנפילה הראשונה להתבטל ואז הם הנפילה השנייה כבר לא תאסור אבל אם הוא לא היה הוא לא ידע בכלל אם אף אחד בעולם לא ידע נפל שלושת קבין ואחרי זה עוד פעם שלושת כבין זה ודאי שזה דין כמו שזה נפל כאחת כי אף אחד לא ידע מזה אז באה הגמרא ומסתפקת ידיעת חברו מהוא שתתיר תו הוא לא ידע שזה נפל החבר שלו ידע דוגמה איך אוידה הוא לא ידע בה אבל חברו ידע בה האם הידיעה של החבר מחשיבה את זה כידיעה ואומרים לפצל את זה לשתי נפילות והראשונה בטלה וגם השנייה בטלה או שלא ספק הבא ידיעת ספק הייתה לו ידיעה אבל לא ידיעה ברורה מהו שתתיר כ ידיעת ודאי מה דוגמא ח אבידה אז תן שתי דוגמאות הגמרא מביאה אחת בשתי קופות ואחת באותה קופה בעצמה היו לפניו שתי קופות אחת יש בה 200 שאם מפה לתוכה שיעה אחת היא וודאי תהיה מותרת ואחת אין בה 200 ואז הם מיפה לתוכה שעה שלמה היא תהיה אסורה נפלה שעה אורלה לתוך אחת מהם ואין ידוע לאיזה מהמהם נפלה ואחר כך נפלה השנייה עוד פעם שיעה שנייה של אורלה אחר כך מדדה ומצא בה 202 באותה קופה שהיה 200 הוא מצא בה 202 זאת אומרת שנפלו לפניה נפלו אליה שתי שסעים אם אתה אומר שהידית ספק נחשבת כידיעה אז אני אומר יש פה שעה ראשונה שנפלה הבטלה ושעה השנייה אחר כך נופלת היא גם בטלה אבל אם אתה אומר שידיעת ספק לא נחשבת ידיעה אז זה כאילו נפלו שתי שעים בבת אחתם לא בטלות אם תאמר אין ידיעת ספק ידיעת ודאי אנה אולה עכשיו נביא ידיעת ספק בקופה אחת היייתה קופה אחת ספק יש בה 200 כנגד יעה שלמה כנגד חצי שסע ודא יש במת אב כנגד סעה שלמה אתה לא יודע ספק אין בה נפלה שעה עורלה לתוכה וין ידוע אם נפלה אם לא נפלה ואחר כך נפלה השנייה זאת אומרת אין ידוע אם נפלה או לא נפלה זה כאילו עוד סיור או במקרה שיש בטוח 200 רק אתה לא יודע אם נפלה או לא ואחר כך מדדו ומצאו באמת שיש פה 202 א ידיעת ספק כידית ודאי אז היא עולה כי בפעם הראשונה היא בטלה ואחרי זה גם כן בטלה אם תאמר אין ידיעת ספק ידית ודאי אינה עולה עד כאן דף ח א'
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה