הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף י
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף י
[מוזיקה] אורלו דף י אנחנו מתחילים באמצע עמוד רב בוו בשם רב יוחנן למעלה בעמוד הקודם רב זירה אמר בשם רב חנינא או רב חנינא בשם רב חנינא בן גמליאל שילדה שסיפקה לזקנה הרכבת ענף של ילדה שהייתה אסורה משום הורלה הרכבת אותה ל הזקנה טהרה זאת אומרת מכאן ואלך מה שגודל זה היתר גמור רב יוסי אמר בשם רבי יוחנן אחרת הוא סובר שהיא לא טהרה לגמרי ורב זהירה שאל אותו שמעת את זה בפירוש לא שמעת בפירוש עכשיו נראה רב בואו בשם רבי יוחנן מה הוא אומר אתרוג שכנת בשנת אורלה הוא הפרי הזה חנת בתוך השנה השלישית לילה שהוא אסור משום אורלה וסיפקו לחברו הוא תלש את הנף הרכיב אותו על עץ אתרוג ותיק יותר שאין בו אורלה אפילו מוסיף כמה אפילו אם האתרוג הזה יגדל ויגדל פי כמה וכמה מהאתרוג המקורי אסור למה שאין גידולי איסור מעלים את האיסור הכוונה היא הגידולים שגודלים מן האיסור למרות שבעצם הם היו אמורים להיות מותרים הם לא יכולים לבטל את האיסור בגלל סיבה הם גדלו מתוך פרי עסור איך אתה יכול להגיד שהם מבטלו את האיסור זאת אומרת שאתה אומר משפט כזה מה שמע מתברך שאתה סובר שבעיקרון הגידולים זה גידולים חדשים שהם צריכים להיות מותרים זה גידולים שגודלים לא מהענף הזה של העורלה אלא מהעץ השורשי הגדול שהם מורכבים בו אבל כ שזה גדל מתוך איסור זה לא מעלה את האיסור מה משמ מדבריך הילדה שסיפקה טהורה הילדה זאת אומרת שאתה לומד שכשהוא נוטע ענף של עורלה בתוך הזקנה אז הענף של העורלה נטהר גמרנו טהורה ילדה מכאן ואלך זה כבר לא אורלה למה אם תאמר לא טהרה אז לא היית צריך להגיד את הסברה של אין גידולי איסור מעלים את האיסור זה פשוט שמה הרי אפילו מוסיף כמה כמה שזה יגדל זה בעצמו איסור זה לא בגלל שאין גידולי איסור מבטלים את האיסור אלא מה שגודל זה דבר שהוא אסור בעצם אז בעצם יש לנו שתי שיטות לי בד רבי יחנן שרבי יוסי לי בדי רבי יוחנן סובר שלא אומרים שהרה הילדה אלא הגידול נשאר אסור עד שעברו שלוש שנים לעומת זה רבב בשם רבי יוחנן סובר שהרה הילדה רבי זעירה בשים רבנן הוא אומר ככה אתרוג שכנת בשנת אורלה ויצא בשנת תר בלי סיפקו לחברו זה לא גורסים אנחנו מדברים על האתרוג בעצמו שהוא גדל על העץ והוא חנת בשנה השלישית בפירות האילן הולכים אחר החנתה למרות שאחר כך בשנה הרביעית הוא ימשיך ויגדל ויגדל כל מה שגודל אפילו מוסיף כמה זה בעצם אסור ולוקים עליו בכזית אם יאכל כזית אחד לוקים עליו זאת אומרת שמה רבי זעירה סובר שהדבר שגדל מהאתרוג זה אצור בעצם לא אומרים שכיוון שזה ממשיך וגודל על העץ בשנה הרביעית אז התוספת היא תהיה לא אסורה בעצם אמר רב משע לרבי זהירה יש לי עליך קושיה גדולה תרת מילי נתון אומרין אתה רבי זירה אומר שתי דברים נו פליג אחד על אחד הם סותרים אחד את השני הכה פה אצלנו הטון אומרין שאין גידולי איסור מעלים את האיסור זאת אומרת רבי זעיר ההוא למעלה סובר שילדה שסיפקה בזקנה אז היא טהרה זאת אומרת שמכאן והלאה כל מה שיגדל על הילדה זה התר גמור אבל מה שיגדל בפרי עצמו ישאר אסור למה בגלל הסברה שאמרנו הן גידולי איסור מעלים את האיסור זה לא אסור בעצם אלא זה זה פשוט גדל מתוך איסור זה נשאר אסור אי אפשר להתיר אותו אבל ווכ התו אמרין לוקין עלי כזית מ שמה שהוא בעצמו אסור אם אתה אומר שהוא בעצמו מותר ר כיוון שהוא גדל באיסור אפשר להתיר אותו אז לא לכו בכזית לכה לפי חשבון שיש בו הוא לא לכה רק אם הוא יאכל כזאת כמות מהאתרוג שהוא בוודאי אכל כזית מהכמות המקורית אז אתה סותר את עצמך אמר רבי יונה זה לא קשה למה כאן מחמת עצמו הוא חי וכאן מחמת הסיפוק הוא היינו איפה שהרכבנו ענף של ילדה על הזקנה אז גמרנו מסתכלים על כל הענף על כל מה שיגדל ממנו כדבר חדש שהוא כבר לא גודל מהענף הוא גודל בעצם מהעץ הזקנה לכן בעצם מה שהפרי יוסיף ויגדל זה בעצם התר רק כיוון שהוא גדל מתוך האיסור אין גידול האיסור מעלים את האיסור במקרה כזה מישהו יאכל ממנו כזית לא ילקה רק יאכל כמות כזאת שהוא בוודאי אכל מהאתרוג המקורי אבל עץ רגיל שהאתר שלו כבר חנת בשנה השלישית נכון שהוא ממשיך וגודל ברביעית אבל בשביל מה אמרנו שבאתר הולכים אחר החנתה היינו לייחס את כל האתרוג כולו לא משנה כמה זמן הוא יגדל כל כולו כיוון שהוא חנת בשנה השלישית הכל שייך לשנה השלישית ולכן כל דבר שיגדל זה בעצם אסור מצד עצמו לא מצד שהוא גדל באיסור ולכן אם הוא יאכל כזית הוא ידכה מתה אומרת הגמרא יוצא חידוש אתרוג שכנת בשנת אורלה ויצא בשנת התר יש לבן אדם עץ של אתרוגים שהם חנטו בשנת טורלה אבל האתרוגים גדלו מאוד קטנים עכשיו שהגיע השנה רביעית האתרוג הולך לגדול הרבה עכשיו יש לו גם שכן כזה עם אותו עץ מה יעשו שני השכנים וסיפקו לחברו וכן חברו סיפקו זה לזה טהרו זה את זה אם עכשיו הם יחברו את שני האילנות שלהם אז מה יוצא שכל אילן בעצם עכשיו הוא מורכב על אילן אחר שהוא כבר גמר את השלוש שנים ואם כן הפרי של האתרוג שימשיך ויגדל אותו אתרוג של אורלה שממשיך וגודל הוא יונק מעץ חדש אז לכן הוא בעצם הגידול מותר בפועל יהיה אסור לאכול את זה כי זה גדל מתוך האיסור כן מה הם ירוויחו הם לא ירוויחו שיהיה מותר לאכול את זה הם רק ירוויחו ש מי שיאכל כזית לבד לא יללכה כן עכשיו הרב כאן מאיר שאף על פי שאמרנו בהלוך א' שמה שאיין גידולי איסור מעלים את האיסור הכוונה היא שהם בעצמם אסורים ולא כמו שמבואר פה עכשיו בסוגייה שזה בעצמו התר כיוון שהוא גדל מתוך איסור לא מתיירים אותו אז הוא אומר נכון ודאי שמה שגדל מתוך איסור הוא איסור בעצם אבל לא ברמה כזאת שילקו עליו כך הוא מביא בשם הרן בן דורי עד כאן דף י
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה