הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יז
[מוזיקה] אורלו דף יז אנחנו מתחילים בשורה השישית מלמעלה עולין באחד ומ עכשיו הגמרא באה וחוקרת נפלה לו תרומה אחת לתוך 100 אתה אומר הוא יכול זה בטל פה והוא צריך להעלות אחת איזה הגדרה אתה נותן לזה שהוא יעלה עכשיו מה תבד לה כתחילת הפרשה כמו תרומה שאתה מפריש בפעם הראשונה או שזה דין אחר כבר זה כסוף הפרשה מה מה נפק מינה אם תאמר כתחילת הפרשה אין הקטן מעלה קטן לא יכול לתרום תרומה ואין אחר מעלה גוי גם כן לא יכול להעלות גוי לא יכול לתרום תרומה ואינו דוכה את השבת כי גזרו לא לתקן זה נראה כמו שהוא מתקן מונה אבל אם תבדי נ כסוף הפרשה זה לא הפרשה העיקרית אז קטן מעלה ואחר הכוונה גוי מעלה ודוחה את השבת אפשר גם לעשות את זה בשבת תמנ תנינן במסכת שבת למדנו שם בבריתה רבי יודה אומר אף מעלים את המדומה באחד ומ הכוונה בשבת ותניה לה רבי שמעון בן אלזר אומר שלא יקח את זה ביד אלא אם רצה נותן עיניו במקצת והוא מכוון שזה יהיה התרומה ואוכל את השר לכאורה מה המחלוקת אמר רב יונ רב יהודה עבד לכסוף הפרשה ולכן הוא מאפשר להרים את זה בשבת רבי שמעון בן אלעזר עבד לה כתחילת הפרשה ולכן אי אפשר להפריש בפועל בשבת אמר רב יוסי לא אף רבי שממנו לאז מתייחס לזה עבד לה כסוף הפרשה מה הראייה ולא מודה רבי שמעון בן נוזר שאסור לעשות כן בוודאי אם יש לך תבל ודאי אסור לתת עיניים בחלק ולחשוב שזה יהיה התרומה ולאכול את השר לא מתיירים את זה בוודאי אז למה פה הוא מתיר כי כיוון שזה מדומה הוא מתייחס לזה כסוף הפרשה אז מה כדון אז למה באמת אסור להעלות אותו בשבת בגלל שיש לנו בעיה ספציפית ובלבד שלא יעשה בשבת כדרך שוא עושה בחוד טמון תנינן למדנו במשנה בתרומות על עצם הדין שלמדנו כאן רבי אליעזר אומר תרומה עולה ב1 ו100 זאת אומרת אם היא נופלת לתוך 100 כנגדה אז היא עולה אבל פחות מזה לא רבי שוע אומר ב1 ועוד זאת אומרת צעה של תרומה שנפלה לתוך 99 ועוד אז היא כבר בטלה לא צריכים משלמים כנגדה לכאורה במשנה שלנו מה כתוב 100 זאת אומרת 101 כמו רב לזר תמן אמר חזקיה רב אבו בשם רב לזר כל מקום ששנה רבי מחלוקת ואחר כך אחר כך שנה חזר ושנה סתם הלכה כי סתם אז אם רבי כתב מחלוקת במסכת תרומות ופה במשנה הראשונה של עולה הו סתם כרב ליזר מ שמ שהלכה כרב ליזר שצריכים 101 אבל זה לא ככה למה מלמד תני במשנה הבאה המשנה הבאה בפרק שלנו אנחנו נראה שכתוב שם סעה תרומה שנפלה ל100 והסביר את זה שם רב לוזר ואמר רב לוזר רב לוזר האמורא לתכן לתוך 100 אלא הכוונה לתוך 99 אז את המשנה ההיא רבי סותם כמו רבי יהושע אז בעצם הוא סתם פה שתי משניות אחת כרב לזר חד כרבי יהושע אז זה כמו תנין רב לז רבי יושע זה כאילו שהוא כתב מחלוקת לל וכאן גם הוא כותב מחלוק אז ממילא אין לנו הכרעה של סתם כמו מישהו מהמהם עד כאן דף יז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה