הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יד
[מוזיקה] אורלו דף יד הלכה ה אומרת המשנה העלים והלולב לולבים זה מין ענפים רקים כאלה שנמצאים שם בגפן ו מי גפנים מים שייצאו מהגפן בעצמו לא מהפרי וסמדר זה השלב המוקדם של הפרי כולם מותרים בעורלה למה כי בעורלה התורה עשרה פרי וכל אלה הם לא הפרי וגם ברב אין להם קדושת רבי בשנה הרביעית ו בנזיר כי התורה סרה על הנזיר מחרצנים ועד זג זאת אומרת רק את הפרי עצמו אבל באשרה הם אסורים באשרה אם זה יהיה עץ שעבדו אותו עבודה זרה כל אלה יהיו אסורים כיוון שהעץ עצמו אסור רבי יוסי אומר הסמדר אסור מפני שהוא פרי הגמרא תבאר על מה רבי יוסי דיבר רבי אליעזר אומר המעמיד בשרף העורלה מי שעשה גבינה שהוא העמיד בשרף שיצא מהעץ של העולה אסור למה כי השרף הוא כמו פרי והוא אסור אמר רבי יהושע שמעתי בפירוש שהמעמד בשרף העלים ו בשרף העיקרים היינו הענפים מותר בשרף הפגים רף שיוצא מהפירות בעצמם זה אסור מפני שהוא פרי אנ קוקלות זה הנבים שכשהם הביאו שליש הם נעצרו הם לא התפתחו עוד ו החרצנים וזג והתמדה טמד זה שהוא נותן מים על הקליפות ועל החרצנים והוא מייצר מזה מים א מייצר מזה יין כליפי רימון והנץ שלו כליפי אגוזים וגרעינים אסורים בעורלה אז הרב מביא דרשה בתור הסכויים ששמה כתוב את פריו זה בא לרבות דבר הסמוך לפרי גם את הקליפות אסורים בעורלה ובעשרה ו בנזיר הם גם כן אסורים למה כי התורה מפורש אסרה חרצנים ועד זג ומותרים ורבי למה כיוון שהם לא הפרי והנו בלות זה תמרים שנושרים מהעץ עוד לפני שמספיקים להבשיל כולן אסורות הם ממש פרי רבי יוסי אומר נטעין ייחור של אורלה אתה יכול לקחת ייחור מעץ ורלה וטוע אותו כיוון שזה העץ הוא לא נאסר בהנאה ואן נטעין גוז של אורלה מפני שהוא פרי ואן מרכיבים כפניות של אורלה אם יש לך ענף של אורלה ש גדלו עליו כפניות כפניות זה כמו סמדר כיוון שזה כבר נחשב פרי היינו זה לפי רבי יוסי שלמעלה שאמר שהסמארטפון אילן זקנה הפרי הרי נשאר אסור בשם המחר תאכל את הפרי הזה לכן לא מרכיבים ענף כזה שיש עליו פירות שאמור לה אומרת הגמרא מה שאמרנו העלים והלולב שהם מותרים לנזיר זה מתניתא דלא כרבי אליעזר דתני בשם רבי אליעזר שכתוב מכל אשר זה מ גפן היין חרצני והד זג לא יאכל אז זה מלמד אותנו אף העלים והלולב במשמע גם הם התורה אסרה אותם והתן שלנו כן מתיר אותם תני רבי יוסי אומר סמדר בנזיר אסור מפני שוא פרי או אז רגע בנזיר אז בוא נבין וקשה אם אסור בנזיר לכאורה כי הוא מרבה גם דבר שהוא לא פרי אז למה לי פרי למה אתה צריך להגיד פני שהוא פרי ואם כל מה שהוא עושה זה בגלל שפרי הוא אז למה רק בנזיר יהיה אסור בקול ככה הגמרא טמאה והגמרא באמת אומרת מילת דרבי צחוק אמר מ רבי צחוק מוכח שהוא אסור בכל דרבי יצחק שאל תענה שאמר בסוף המשנה שלנו אין מרכיבין ב תפניות של אורלה והוא אמר זה התן רבי יוסי זאת אומרת שגם בעורלה הוא עוסר לא רק בנזיר וברבי תני כתוב פרי אתה פודה וי אתה פודה דבר שהוא עוד לא פרי היינו לא בושר ולא פגים אז מה זה אומר למעשה אז הורי רב זבידה בילין פגי תמרה שכבר ליקטו אותם מן האילן אז הוא אמר שיקברו לאכול אותם אי אפשר קים רבי ולבד אותם אי אפשר כי הם עדיין פגים אז קברו אותם אז רב יונה בי הוא שאל עליו עברו בדו שמ אינו פדוי ותמר תאום קבורה הוא אומר לא התורה לא התכוונה לומר שאי אפשר לבדות התורה התכוונה לומר לא לבדוק זאת אומרת תן לו שישאר על העץ עד שהוא יגמור לגדול ואז תתלוש ותבדקי אם הוא כבר תלש אותו כשהוא פגים אין חיוב לקבור ודאי שבדיעבד אפשר לבדות אותו עד כאן דף יד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה