הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יג
[מוזיקה] אורלו דף יג אנחנו מתחילים בחמש שורות מסוף העמוד הקודם רבי שמעון בן לוקיש בשם חזקיה הוא בא לדבר על מה שאמרנו במשנה הנטייה של אורלה ושל כילי הקרם שנתערבו בנטיות הרי זה לא ילקות למה לא לקות כי כל עוד שהם מחוברים הם לא בטלים אפילו בלף מחובר זה דבר חשוב ולא לקות כדי לא ל את זה כי אין מבטלים איסור לכתחילה אז בא רב שמן בן לוקיש בשם חזקיה ואומר לנו לוקט שלושה השכלות ומתים כשהוא לוקט שלושה אשכולות אז בוודאי העורלה או הכילה הקרם גם אם אחד מהכלות האלה הם אורלה וכילה הקרם הם בטלים ברוב אמ תגיד אין מבטלים איסור לכתחילה אני אומר לא הוא לא מבטל את האיסור ה האיסור נשאר ברוב שהוא לא ליקט וגם הש רבנן אסור ב2 אני אומר אולי האיסור נשאר בקרם אני תונ שהוא ברוב אומרת על זה הגמרא מה החלפה שיטתי דרבי שמעון בן לוקיש זה סותר את מה שהוא אמר במסכת תרומות תמן שמה דיברנו על תרומה חבית שיש ב תרומה והיא התערבבה לו בין החביות הוא לא מזהה אותה אז יש לנו כלל שחבוי פתוחות הם עולות הם בטלות תרומה בחבית פתוחה בטלה ב100 חביות פתוחות אבל חבויות סגורות הם חשובות מאוד והם לא בטלות גם לא באח ו100 אז תמן אמר בשם ושיה היו לפניו 150 חביות נפתחו 100 אני אומר מותרות כיוון שהם פתוחות אז התרומה העולה ב1 ו100 ו-50 שנשארו סגורות הם אסורות והשער כשיפתח יהיו מותרות ואמר על זה רבי זהירה לא אמרו אלא לכש שיפתחו א לפתוח לכתחילה אסור ואני לא אומר שהאיסור נמצא ברוב ואז אני אתיר לעצמי לפתוח את ה-50 חביות אז לכאורה והכ רש לוקיש פתאום הוא אמר אכן שאפשר לקחת שלושה אשכולות עונה הגמרא אתה צודק זה באמת סותר אבל תמן זה בשם רבו שיה ואכה בשם חזקיה רבו שיה וחזקיה באמת חולקים וגם לחזק את זה ואמרין תמן בתרומות בשם רב שמעון בן לוקיש פותח שלוש חביות ומתיר איך יכול להיות בגלל ואתי כחזקה להח שואלת הגמרא וא במשנה שלנו אמרנו הרי זה לא לקות ואם ליקט יעלו ב1 ו2 זאת אומרת שלכתחילה לא לוקטים אמר רבי יוסי ברבי בון כאן ב שליקת שלושה אז מותר לכתחילה כן התולה ואומר שהאיסור נשאר ברוב המשנה שאוסרת ללקות ב שליקת כולן זה אסור תני רימוני בדן רימוני בדן זה רימונים מאוד חשובים ובגלל חשיבותם הם לא בטלים אפילו ב1000 אז אם הם בוודאי אסורים והם התערבבו אז אני אומר הם לא בטלים בלף אבל ספקן רימון בדן שהוא ספק אורלה ספק כילי הקרם שיתערב ברימונים אחרים אני אומר ספקן מעלה רק ודעו אינו מעלה וגם הדין שאמרנו על קרקע שדבר שמחובר בקרקע לא בטל אז גם זה גם פה אנחנו אומרים ספיקו מעלה אבל ודעו אינו מעלה איך אוידה מה המקרה נטייה של עולה ושל כילי הקרם שנתערבו בנטיות אם זה יהיה ספק כן מעלה ודאי אינו מעלה רב יודן בא יף לעניין נבלה כן גם לגבי נבלה נגיד שכל מה ש חתיכה שהיא ראוייה להתכבד של נבלה שאתה אומר שהיא לא בטלה דווקא אם היא בוודאי נבלה אבל אם היא תהיה ספק היא כן תהיה בטלה חזר רבי יודן ואמר נבלה אין לה עליה היא לא תהיה בטלה אפילו שהיא תהיה ספק איסור לעומת קרקע שזה אמרנו שהספק שלו יש לו עליה ר דוז מביא כאן את הבית יוסף בסימן נז ובסימן קי והוא מביא שזה בעצם הנידון כאן בירושלמי המקרה של רימוני בדן ומחובר מדובר שזה לא אסור רק מדרבנן כי בעצם מדאורייתא כשהם תערבו חד בטרי זה בטל אז במקרה כזה כש מתווסף לנו עוד ספק על עצם האיסור זה נהיה ספיק ספיקה ספק ספיקה בדבר דרבנן באמת בטל אבל בנבלה מדובר שזה חד בחד שמן התורה זה לא בטל אז כאן גם אם יהיה לנו ספק אם הנבלה אסורה אבל אם היא אסורה היא אסורה מדאורייתא לא מצרפים את שתי הספקות היינו ספק אחד אם זה נבלה או לא וספק שני אם זאת החתיכה או החתיכה השנייה צירוף כזה לא נחשב ספיק ספיקה ספיק ספיקה בדבר דאורייתא לא אומרים ולא מבטל אז הוא אומר שזה המקור פה זה הנידון כאן רבי יוסי אומר אף התכוון והלכות ויעלו בחד ומיים זאת אומרת אפשר לבטל את זה לכתחילה מה התמה לרבי יוסי אומרת הגמרא שכן דרך בני אדם להיות מידל בגפנים אז רבי יוסי אומר כל מה שאסור לבטל איסור לכתחילה זה שניכר ממעשיו שהוא בא לבטל את האיסור אבל כשהוא עושה פעולה שאנשים תמיד עושים היא לא ניכרת שהוא מבטל את האיסור זה מותר תמנ תנינ נסעה תרומה שנפלה למ תכנן ופחתו אז אתה אומר ברגע שהוא תחן אותם אז החולים קצת הצטמקו אז אין פה אולי פי 100 מ טרומו אני אומר זה מותר למה כשם שפחתו החולין כך פחתה התרומה וממילא מותר ותני כתוב על זה בברייתא אף תוכן לכתחילה ומתיר אם הוא רואה שאיין לו חסר לו קצת אין לו פי 100 טרומו ואם הוא תחון אז הטבע של ה חיטים שהם הם קצת מתנפחים בתחינה אז הוא יכול לעשות את זה לכתחילה ומתיר מי מתיר לבטל איסור לכתחילה אומרת ע זה הגמרא מתניתין דרבי יוסי דאמר אף התכוון והלכות ויעלו באחד ו 200 זה שיטת רב יוסי אמר רבי זהיר הוא אומר דברי הקולים פה גם רבנן יודעו למה כי בסופו של דבר גם הכהנים כשהם יקבלו את התרומה אליהם מה הם יעשו הם יתכנו את זה ויאכלו הם לא אוכלים את התרומה ככה שלמה את החיתים שלמות אז כיוון שכן דרך הכהנים להיות תוכנים מדומה לתוך בתיהם אז גם הבעלים ישראל יכול לטחון את זה ובאופן כזה גם רבנן מודים מה נפק מן בנון מה נפק מינה אם זה רק דעתו של רבי יוסי או שכאן גם רבנן מודעים כילי הכרם אם יקרא כילי הקרם תבואה של כילי הכרם ש התערבבה בתבואה אחרת על דעת ד רבי יוסי תוכן וא מתיר לכתחילה כי ככה דרך לטחון אל על דעתון דרבני אין תוכן ו מתיר פה אתה לא יכול להגיד כהנים לא מבינים את זה לכהנים אי אפשר לבטל איסור לכתחילה לכן כאן לא יהיה לזה תיקון עד כאן דף יג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה