הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יב
[מוזיקה] אור לו דף יב הגמרא אמרה בעמוד הקודם שנחלקו רב חיה ברבה ורב יוסי האם בשר בבשר כל שאר הדברים מין במינו כשהם מתערבבים איסור בהתר רב חיה ברב אמר שזה בטל באחד מ100 רב יוסי אמר בטל ואחד מ-60 אז הגמ שתמי כדון במה הם חולקים ההן אמר אחד אומר נותני טעמים אחד מ-100 והן אמר נותני טעמים אחד מ-60 מהד אמר נותנ תמים אחד מ-60 הוסה הזרוע אחד מ-60 באיל זאת אומרת המקור שלנו זה הזרוע בשלה מן האי כתוב שהנזיר מבשל את כל האי ואחרי שהוא מבשל את האיל הוא נותן את הזרוע בשלה לכהן כשהכל מקבל את זה אז זה ור באכילה רק לכהנים אז איך הבעלים הרשה לעצמו לבשל את זה ביחד התורה אמרה לו לבשל את זה ביחד סימן שהיחס בין הזרוע לכל האיל מבטל את האיסור זה אומר הוסה הזרוע אחד מ60 באיל לכן בטל באחד ב60 ומן דמר אחד מ-100 ה טוסה הזרוע אחד מ100 באיל ועכשיו וד יותר עמוק מה הוויכוח מה דמר אחד ממעט מוציא עצמות מן הזרוע שאתה מ סתכל על הזרוע רק על הבשר בלי העצם אז הבשר של הזרוע הוא אחד מ-100 בכל האיל ומן דנר אחד מ-60 אין מוציא את העצמות מן הזרוע הוא מסתכל על הזרוע הכולל העצם היא רק אחד מ-60 ובכל אופן אחד מ-60 בטל אומרת הגמרא לכאורה הו כשם שאת מוציא את העצמות מן הזרוע זה לא ח זה לא נפח להיות אחד ממה למה כי כך הוציאה מן האי ואם תעשה רק בשר בבשר אז זה לא יהיה אחד מ-100 אומרת המרא זה לא להוציא את העצם של היתר לת יחיל למה דתני למדנו במשנה בתרומות אין תנופת של תרומה תנופת הכוונה המורסה לדבר שלא נאכל בתבואה מצטרפת עם התרומה לאסור את החוליים היא לא יכולה להצטרף כי כיוון שהיא לא נאכלת אז היא לא תרומה אבל תנופת של חולין מצטרפת עם החולין עלות את התרומה אותו דבר פה העצם של הזרוע כיוון שעצם לא נאכלת היא לא מצטרפת עם הזרוע כדי לאסור את הבהמה אבל העצם של האיל שהוא התר הוא כן מצטרף לבטל את הבשר של הזרוע האסור רב ביבי בי תנופת של תרומה מהוא שתצטרף עם החולין להעלות את התרומה אז הוא עונה לך מנמד אמר רב חונה כליפי איסור מצטרפות לתר אז גם פה הדה המרה תנופת של תרומה מצטרפת עם החולין להעלות את התרומה תני רב חיה כל מה שהסרתי לך במקום אחר התרתי לך כאן כאן ואיל יש חילוק בין כל שאר ההיתרים מה החילוק לפי שבכל מקום 100 אסור אם תערב אחד ב99 שבסך הכל זה 100 כמו האיסור אז זה ישאר אסור רק 100 ועוד מותר ברמ הכה התורה הקלה אפילו 100 מותר עד כאן אמרנו במשנה הם הוסיף ב2 אסור איך יודעים איך בודקים את זה דבית רבינא הם משערים בידן יר בוזה בצמח הזה שנקרא יר בוזה איך הם משערים כיצד הוא יודע רב ביבי בשם רב חנינה לוקט אחד ומניח שם אותו מה שזה פוחד זה מוסיף היה להם קבלה כזאת ככל שהיר בוז מצטמק בוא נגיד שלוקח לו 10 שעות להצטמק עד שהוא עד שהוא מתייבש לגמרי אז תחלק את ה-10 שעות האלה ל-2 אז כמה זמן שלוקח לו להתייבש 1 חלקי 200 זה הזמן שלוקח לא לצמוח אחד ו2 טוב הלכה ד' אומרת המשנה נטייה של עורלה ושל כילי הקרם שנתערבו בנטיות והכל מחובר הרי זה לא לקות כשלנו נו כלל שמחובר הוא חשוב הוא לא בטל אפילו בל וכשהוא ילקוט אותו ואז יהיה תלוש לא אי אפשר כי אין מבטלים איסו לכתחילה והגמרא תגיד אופן שכן אפשר ללקות ואם לקט אז בדיעבד יעלו באחד ו2 ובלבד שלא תכוון ללקות שלא יהיה במזיד רב יוסי אומר אף התכוון ולכות ויעלו באחד ו2 אז הגמרא מתחילה ודנה נטיה של ורלה אני עוד מבין מה שאתה אומר שנטייה אחת של ורלה וכל השאר הם לא של ורלה אבל נטייה של כילי הכרם וו כל הנטיות אינן כליים בכרם כשאתה זורע על יד כרם כל הכרם נאסר זה לא עץ אחד בקרם הוא ספק אומרת הגמרא כני מתנית ארוגה של כילא הכרם אתה לא מדבר על העץ שנאסר היה פה כרם שהיה צמוד לאיזה ארוגה והרוגע נאסרה אחר כך הכרם חרב ולא יודעים איזה ארוגה היא זאת שהקרם היה צמוד עליה שהיא אסורה אמר רבי ברבי בון הוא נותן עוד דוגמה כשהביא כשהביא עץ נקוב והעבירו תחת הגפן הוא היה רחוק 400 מהגפן אז הוא לא אסר את כל הקרם אבל כיוון שהוא היה תחת הענפים של הגפן אז הגפן עצמו נאסרת ועכשיו אתה לא יודע איזה גפן זאת עד כאן דף י ביס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה